Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1245 utslagen av Ã¥skan.  (läst 3327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
F1245 utslagen av åskan.
« skrivet: 01 september 2012, 14:27:12 »
Svärfars F1245 slogs ut av åskan för någon dag sedan. Den startar och sen larmar den på kommunikation med ett av styrkorten samt alla givare som sitter i VP. Min undran är egentligen om detta hänt någon annan här på forumet? Åskan slog ut lite andra grejer i huset med, som en antennförstärkare samt en inbyggnadsugn. I "felsäkert läge" så startar inte pumpen alls/svart display.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #1 skrivet: 01 september 2012, 14:47:09 »
Han har väl bara 1000 kr i självrisk för att ta ut alla skadorna på försäkringen, knappast lönt att själv engagera sig i det där, men ring försäkringsbolaget innan ni beställer service.
Jag har bytt ett kort i en äldre Nibe i sommar, som dödats av åska, så visst förekommer det.
All elektronik som har kablar som går ut från apparaten är särskilt utsatta för Åska, och när det gäller värmepumpar är det speciellt utegivare och rumsgivare som gör elektroniken känslig.
Egentligen vore det inte så dumt att koppla in dem via brytare, så man kunde stänga av pumpen, och sedan mekaniskt bryta kontakten till utegivare och rumsgivare när åskan går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #2 skrivet: 01 september 2012, 14:54:26 »
Han har felanmält det och det lät som det skulle gÃ¥ pÃ¥ VP-garanti pÃ¥ nÃ¥got sätt. Det Ã¥terstÃ¥r dock att se  :) Skönt att det inte Ã¥skar mitt i vintern iaf, varmvatten är iof inte sÃ¥ kul att vara utan, men de fryser iaf inte.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #3 skrivet: 01 september 2012, 14:56:37 »
Han har väl bara 1000 kr i självrisk för att ta ut alla skadorna på försäkringen, knappast lönt att själv engagera sig i det där, men ring försäkringsbolaget innan ni beställer service.
Jag har bytt ett kort i en äldre Nibe i sommar, som dödats av åska, så visst förekommer det.
All elektronik som har kablar som går ut från apparaten är särskilt utsatta för Åska, och när det gäller värmepumpar är det speciellt utegivare och rumsgivare som gör elektroniken känslig.
Egentligen vore det inte så dumt att koppla in dem via brytare, så man kunde stänga av pumpen, och sedan mekaniskt bryta kontakten till utegivare och rumsgivare när åskan går.

 Hur kan innegivaren orsaka skador ? trodde det var strömpikar frÃ¥n elnätet som var skadligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #4 skrivet: 01 september 2012, 15:15:13 »
Hej!

Jag var med och körde igång kompisens 1245, dagen efter var det elavbrott (ingen åska), då hände samma sak med den pumpen. Nibe bytte kortet på garanti. Kan det vara så att åskan inte alls har varit i kontakt med pumpen?
Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #5 skrivet: 01 september 2012, 15:39:50 »
Hur kan innegivaren orsaka skador ? trodde det var strömpikar från elnätet som var skadligt.
Det är oftast inte strömspikar som skadar elektroniken, utan potentialskillnader som induceras i kablar som kommer in i apparaten från olika håll, just därför är t.ex telefoner, TV-apparater, faxmaskiner och värmepumpar extra utsatta.
Att spisar, ugnar, tvättmaskiner och liknande som bara har en kabel in i sig skadas av åska är mycket ovanligt, men händer då och då om det smäller riktigt hårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: F1245 utslagen av åskan.
« Svar #6 skrivet: 03 september 2012, 11:46:27 »
Liten uppföljning, felet avhjälpt kostnadsfritt av Nibe servicepartner. Det var kortet för inkoppling starkström AA1 som sitter till vänster i mitten som var trasigt. Efter byte hoppade den snällt igång igen. Lite offtopic så hoppade inbyggnadsugnen igång efter en norsk reset, antennförstärkaren hade en ytmonterad pålöddad säkring som bara blivit pulver. Efter en beställning på elfa så skall jag se om jag kan få liv i den igen.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!