Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hetgaslarm  (läst 9293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
Hetgaslarm
« skrivet: 21 oktober 2013, 18:56:35 »
Jag har en EcoEl o EcoAir 7,9 från 2001 som larmade om hetgasen.
Jag kan inte så mycket om det här systemet, vad kan jag göra?

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 20:14:33 »
Jag har återställt larmet men det kommer igen på mindre än en minut. Kan jag ändra nån inställning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2013, 14:56:10 »
Kan du se hetgastemp?
Ett vanligt fel är att tempgivaren ger upp, den är inte så svår att byta ut själv.
Annars kan det vara lågt flöde på värmebäraren, antingen ett smutsfilter som behöver rensas eller att laddpumpen (den som pumpar vatten mellan EcoAir och EcoEl) har gett upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2013, 15:21:15 »
Tack för svaret, Carl N! Hetgasen stiger snabbt upp till 120 grader och sen larmar den.
Jag ringde CTC och fick ett nummer till en servicetekniker i närheten.
Ska bli intressant att höra vad han säger.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2013, 18:11:13 »
Som Carln skrev,var mitt fel. enkel att byta själv, givaren kosttade ca 150 kronor.
kolla så temperaturen är rätt i utegivaren, min utegivare visade riktigt galet fel.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2013, 22:48:26 »
Jag får hoppas de Marikard!
Som sagt, servicekillen som kommer imorgon borde väl klura ut vad det är.
Jag ska definitivt nämna både lågt flöde och hetgasgivaren för honom, om han inte hittar nått fel.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2013, 14:50:16 »
Nu har servicekillen varit här. Jag frågade om det var för lite gas i systemet eftersom det var en kvast av bubblor i synglaset men det tyckte han inte. Sedan undrade jag om det kunde vara stopp i sytemet nånstans men det trodde han inte heller. Efter en kvarts pulande inne i kompressorutrymmet där han mätte temperaturen på tre av rören runt fyrvägsventilen så konstaterade han att det var fel på fyrvägsventilen, den måste bytas. Det kunde också vara fel på kompressorn, det var lika bra att byta den också. Det skulle kosta 27000:-. Om jag ville att han bara bytte en sak i taget så skulle det bli dyrare pga dubbla tömningar och fyllningar. Men det stoppade inte med 27000:-
Jag behövde ett nytt styrkort inne i elpannan, 10000:-, och en Ecotolk, 4500:-.
Totalt 41500 och då var inte jobbet för styrkortsbyte och inkoppling av tolken inräknad.
Han sa att han kan komma redan imorgon.
Jag har sagt att jag behöver tänka på saken.
Mina nackhår reste sig så det känns som att nått inte står rätt till.
En ny EcoAir kostar ca 40000:-


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgaslarm
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2013, 15:35:43 »
Det kunde också vara fel på kompressorn, det var lika bra att byta den också.

Det låter som nån som försöker lura av dig en massa pengar...
Har du nån termometer du kan kontrollmäta hetgasen med? Iofs kanske det räcker att känna på röret för att avgöra om det verkligen är 120 grader när givaren visar det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2013, 16:18:53 »
Nu kan det ju vara sÃ¥ att fyrvägsventilen inte är OK, men allt det andra...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2013, 19:18:21 »
Oj, nä, verkar skumt
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2013, 10:08:58 »
Hej Purjo__, tyvär så har jag ingen termometer men jag hoppas att man ska kunna lita på en servicekille som CTC rekommenderar, eller så kanske jag är blåögd.

Men jag tänker nog inte låta honom laga den för 27000:-, jag har börjat kolla efter en begagnad på Blocket, det finns en för 3000:- från 2004 där just nu.

Men om en kompressor bara håller 10-15 år som servicekillen sa så är den lite i äldsta laget. Min är ju från 2001.
Men om jag köper en nyare så måste jag i och för sej också köpa nytt styrkort och en tolk så då blir det 14000:- till.

Det var i alla fall vad CTC Direkt sa när jag pratade med dom i morse. Och dom bekräftade livslängden på kompressorn också.

Helst hade jag ju inte velat ha nån utgift alls men med lite tur kanske jag hittar nån bättre begagnad.

Utloggad VVS-mannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2013, 10:32:30 »
Gissar att du kommer att köpa värmepumpen pÃ¥ blocket..  a:gl och att vi fÃ¥r fortsätta lyssna pÃ¥ din "historia".



EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 12:27:02 av Lmf »

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #12 skrivet: 04 november 2013, 14:45:48 »
I fredags kom det hem en bättre begagnad EcoAir från 2007 och den installerades samma eftermiddag av en installatör som jag hade fått numret till genom en bekant. Nackdelen med denna pump är att jag måste köra den med fast kondensering, om jag inte vill betala 14000:- för nytt styrkort och tolk, vilket behövs för att kunna köra den med styrning från min "gamla" EcoEl enligt CTC.

Det gick fort för installatören. När han hade åkt så gick jag och tittade till vp-n och den gick inte alls, det hade blivit hetgaslarm på den. Sc:,h
Så jag ringde installatören som sa åt mej att sänka temperaturen på inställningen, vilket jag gjorde. Nu har den gått hela helgen och förhoppningsvis kommer han tillbaka och kollar vad det är för fel i morgon.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #13 skrivet: 04 november 2013, 14:51:11 »
Jag skulle prova att byta ut hetgasgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #14 skrivet: 04 november 2013, 15:11:54 »
Hej Carln, verkar det inte lite underligt om givaren på båda maskinerna är kass? Vi får se vad installatören säger när han kommer.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #15 skrivet: 04 november 2013, 15:28:51 »
Man skulle väl iallfall kunna kolla om hetgasgivaren ger rimliga värden?

Vad har du för hetgas nu när det "fungerar"? Vad har du för temperaturer på värmebäraren in och ut från utedelen?

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #16 skrivet: 04 november 2013, 15:57:37 »
Om du inte redan gjort det så ladda ner manualen för din nya EcoAir från CTC. Där finns det felsökningsscheman för olika installationer, inklusive att man kör med VPns interna styrning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #17 skrivet: 04 november 2013, 17:56:21 »
Hej gossen, jag har 33 ut och 55 in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #18 skrivet: 04 november 2013, 18:02:04 »
Hej gossen, jag har 33 ut och 55 in.

För lågt flöde på värmebäraren, kolla om nått stryper flödet eller om du kan öka farten på cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #19 skrivet: 04 november 2013, 18:13:59 »
Hej Carl N, du har ju varit inne pÃ¥ det tidigare, tyvärr sÃ¥ var inte CTCs servicekille inne pÃ¥ den linjen, han mätte bara pÃ¥ fyrvägsventilen. Cirkpumpen stÃ¥r pÃ¥ 3-an. Men detta fÃ¥r den nya installatören kolla när han kommer. 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #20 skrivet: 04 november 2013, 19:26:50 »
Läser du verkligen av rätt i EcoAirs styrning, eller har du egna givare? Över 20 graders diff på VPin/ut låter helt orimligt. Det ska normalt ligga på max 7-8 grader, på sommaren när det är varmt ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #21 skrivet: 04 november 2013, 20:31:45 »
Hej gossen, jag har 33 ut och 55 in.

...är det inte så att under normal drift är det bra om vpin är lägre än vput.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #22 skrivet: 04 november 2013, 20:54:04 »
Jag gissade att han menade 33 ut till VPn och 55 in från VPn, för i annat fall går vattnet baklänges genom EcoAir. Under normal drift är VPin alltid lägre än VPut. Det är bara vid avfrostning som man ska kunna få motsatsen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #23 skrivet: 05 november 2013, 13:36:25 »
Jodå, lunk gissade rätt. Och nu har installatören varit här. Det var slangarna ute vid vp som var igensatta, det kom bara en liten rännil när han skruvade av dom och startade vattenpumpen. Så han tog loss slangarna och petade en sladd igenom och det var mycket skit där. Han sa att det var ett vanligt fel, gummit i slangen reagerar med kalken i vattnet.
Man såg att det var avlagringar som lossnade när han drog igenom slangen, dom var rundade som slangen och svarta.
När han sen satte tillbaka slangarna och startade vattenpumpen så sprutade det ut vatten, enorm skillnad.
Så vad gör man åt den första killen som var här, den som CTC rekommenderade?
Hade han hittat felet, vilket han borde ha gjort om han haft lite erfarenhet, så hade jag sluppit köpa den begagnade vp-n.
Hade han hittat felet så hade jag bara behövt betala ca 1000-1500:-, nu har det kostat mej 13500:-.

Visst, jag har en modernare vp men utan automatik.

Vad gör man?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hetgaslarm
« Svar #24 skrivet: 05 november 2013, 14:45:30 »
Köpa en den EcoZenith i250 och ersätta din EcoEl?   tOOmten
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #25 skrivet: 05 november 2013, 15:16:15 »
Alltså är det bekräftat igen att det enda dom försöker göra är att tjäna pengar (för alternativet att alla trådar om felande tekniker handlar om inkompetens är ännu mer skrämmande).

Hur FAN kan man hävda att det är fyrvägaren när det är stopp i rören in? Tom jag som glad amatör hade lyckats mäta mig fram till att vpn inte blir av med värmen, och att hävda att kompressorn kan vara kass trots att den faktiskt tryckstegrar *mer* än förväntat utan att ett ljus går upp känns underligt.

Mitt tips är att fråga teknikern hur mycket av kostnaden dom tar, eg borde dom ta allt på sitt ansvar.

Bara genom att kolla på pumpens panel och där läsa information vi fick om att :
Citera
Hej gossen, jag har 33 ut och 55 in.

borde få vilken tekniker som till att fundera på varför det blir så hög delta, och funderar man på det så kan *ALDRIG* slutsatsen bli att fyrvägare och/eller kompressorn är kass iom att vp:n ger värme men den blir inte av med den vilket leder till hög hetgas.

Nåja, var glad att du inte anlitade den teknikern så att han skulle tjäna ytterliggare.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #26 skrivet: 05 november 2013, 15:19:08 »
Jodå, lunk gissade rätt.

Lunk gissade inte, han gjorde ett kvalificerat antagande som var rätt. Trist att en tekniker på plats(den första) inte kunde göra det samma trots betydligt bättre förutsättningar.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #27 skrivet: 05 november 2013, 15:21:16 »

Vad gör man?

Säljer din gamla fungerande vp och kompletterar med en EcoZenith i250 kanske? (eller iallafall räcker pengarna till en styrning)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #28 skrivet: 05 november 2013, 15:53:12 »
Tekniker nr 1 har ju inte gjort sitt jobb, jag skulle klaga hos CTC och kräva ersättning för uselt utförd service.
Du ska även lägga till åtgärdslistan från teknikern så att det blir tydligt hur inkompetent personen är.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm
« Svar #29 skrivet: 12 november 2013, 16:37:18 »
Öh jag raderade hela inlägget,. skriver om......
Ja man blir förbannad å ledsen över okunniga servicekillar, tur jag har klarat mig, fixat alla fel än så länge tack vare många duktiga killar här. eller hur Carln å lödläckan,. Klapp på axeln.
Snackade precis med en ctc kille om det ni skrivit om, att ju mer space där är ju bättre är det, men som carln säger space på 6-9gr. Ctc killen rekade mig att skruva ner cirkpumpen där nere till läge 1, själv har jag nu läge2, någon grad att spara.
ha det......  tummenupp
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!