Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft-luft +luft-vatten  (läst 4112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2009, 21:19:25 »
Hej igen, nu e 107:an på plats. Har LL, kvar men ej igång.Får starta den när det blir kallt igen typ nästa år o se om man sparar nån krona,fan vad snål man låter ha ha.
Men är nöjd än så länge med 107, måste beröma el/rör killen för ett jävligt snyggt jobb. CTC i Lund. :)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2009, 22:18:48 »
Först tycker jag....

att du skall trimma in 107:an ordentligt. Därefter kan man ju prova några "snålstrategier". Själv kör jag en rejäl nattsänkning på Ecoair'en. (När det är ett par plusgrader står den nästan still under natten). Klockan 0600 kör LL pumparna igång på timer och kompenserar för nattsänket med litet billigare värme än vad Ecoairen kan ge.

Sedan stänger LL av sig på timer och Ecoairen tar över och ger en jämn komfortvärme under hela dagen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2009, 08:36:35 »
Det finns vissa andra saker att ta hänsyn till; LL låter och kan ge känsla av drag. LL har kortare livslängd, problem med innefläkt, filter, igensatt vvx inomhus osv. Den kräver också filterrrengöring. Allt detta tycker jag talar för att LL skall vara spetsen. Glöm inte att slå av huvudbrytare på sommaren, annars kan åska paja kretskort. Drabbade mig hemkommen från landet. 4000 kr i riktpris, men jag hittade ett "beg" litet billigare.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft-luft +luft-vatten
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2009, 11:59:39 »
Det finns vissa andra saker att ta hänsyn till; LL låter och kan ge känsla av drag. LL har kortare livslängd, problem med innefläkt, filter, igensatt vvx inomhus osv. Den kräver också filterrrengöring. Allt detta tycker jag talar för att LL skall vara spetsen. Glöm inte att slå av huvudbrytare på sommaren, annars kan åska paja kretskort. Drabbade mig hemkommen från landet. 4000 kr i riktpris, men jag hittade ett "beg" litet billigare.

Mja...

LL har sannolikt lägre livslängd. Kanske hälften??

Men kostar bara en fjärdedel! Och ger lägre kostnad per kWh.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!