0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
..morrade igång smärtfritt iår också verkar det som... Knäpptyst här som vanligt
Raffen var sitter innetemp givaren på en Toshiba
Tempgivaren på Toshiba sitter i pumpinnerdelen som på de flesta andra pumpar. Mvh Raffen.
en annanan sak vet någon hur mycket som skiljer inkommande temp o utgående temp på innerdelen (gasen alltså )
hej lexusse bild det jag undrar över , det går ett antal slingor i paketet som sedan går ihop i två klumparin resp ut eller är jag ute på hal isom inte är det någon temp skillnad på in o ut vid lågt effektutag och halv fläkt mvh
Ja det lär väl stämma rätt väl enligt förekommande specar att Daikins pumpar har en väldigt hög lägsta värmeavgivning (i det här fallet en lägsta elförbrukning på ca 340 watt), vilket i praktiken innebär som jag brukar säga att man med en Daikin får en lite mer sofistikerad on/off-pump. http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=29Mvh Raffen.
När börvärdet är uppnått stänger min av och när temperaturen sjunkit under börvärdet startar den igen....... Just nu håller den på att uppnå börvärdet som är inställt på 21 grader manuell fläkt 3 med låsta vingar och den drar ca 280-300 watt sen när börvärdet är uppnått så ligger den och lurar på ca 13-14 watt. (+4 ºC ute)
swap1Så länge jag haft min pump (snart 1 år) så har jag fått ha 2 grader lägre inställt på fjärren än vad jag vill ha, om jag vill ha temp 22,5-23 grader inne så är inställningen 21. Detta gäller vid temperaturer ner till ca -8 till -10 grader.
Jag menade när pumpens givare ansåg att börvärdet var uppnått. Vad är det nya tankesättet då Om pumpen aldrig uppnår börvärdet vid dessa utetemperaturer och slår av så måste du väl ha den i Auto läget? Det verkar inte särskilt ekonomiskt att ha den gåendes hela tiden med tanke på att den drar minst 340watt.Har ej hittat termometern, ska mäta när jag hittat den.
har även sett vid temp +13 , +16 som jag tror är smärt gränsen i mitt hus lägsta förbrukningen 340 w innan det berömda on/off fenomenet inträffar, så det som en del andra ser som problem upplevs inte här .
Hej Tbatba! Ja det är väl klart att i hus med större värmebehov så är det inget spec bekymmer alls eller ivf ett klart mkt mindre bekymmer med en högre lägsta driftsförbrukning för de resp pumparna.Jag kan väl bara säga för egen del att t.ex min pump i bostadsvåningen hittils under oktober månad har legat med kontinuerlig drift mellan som lägst 125 watt och som högst 220 watt, och merparten av tiden så har den legat mellan 135 och 185 watt, så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump. Mvh Raffen.
så i mitt fall så hade det inte fungerat alls bra med en Daikinpump.
Hej Lexus! Ja när det gäller Daikins pumpar så ligger de vanligtvis på en lägsta värmeavgivning mellan ca 1400-1700 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på mellan ca 340-400 watt, och detta är alldeles för högt anser jag om man vill kunna få till en riktigt ekonomisk drift på pumparna under kanske upp till halva värmesäsongen och väl det när värmebehovet då är klart mkt lägre i husen.
Hej Lexus! Ja när det gäller Daikins pumpar så ligger de vanligtvis på en lägsta värmeavgivning mellan ca 1400-1700 watt och då till en lägsta driftsförbrukning på mellan ca 340-400 watt, och detta är alldeles för högt anser jag om man vill kunna få till en riktigt ekonomisk drift på pumparna under kanske upp till halva värmesäsongen och väl det när värmebehovet då är klart mkt lägre i husen.Detta skulle isf innebära att jag med en dylik pump skulle få en massa onödiga start och stopp på pumpen med vidhängande uppstartsförluster och det vill jag naturligtvis inte ha, däremot under de riktiga vintermånaderna med ordentligt kall väderlek och ett stort värmebehov i husen så har det självklart ingen som helst betydelse huruvida pumparna har en låg värmeavgivning eller inte.Det har ju diskuterats rätt mkt på forumet hur mkt detta skulle kunna bli i skillnad i förbrukning mellan pumpar som har en låg värmeavgivning och därmed en kontinuerlig värmedrift kontra pumpar med en hög lägsta värmeavgivning och därav många start och stopp, och där de flesta då tycks påstå och anse att skillnaden i driftsförbrukning är mkt liten eller näst intill försumbar i sammanhanget.Jag påstår då att det faktiskt gör mer än kanske de flesta tror, skulle uppskatta det till att man får upp till ca 35-40% billigare drift på en pump som har en låg lägsta värmeavgivning och därmed en kontinuerlig låg värmedrift ifh till en pump med en hög lägsta värmeavgivning och därmed många on/off-läge, och detta gäller då som sagt under den tid på värmesäsongen när värmebehovet är lågt.Sen skulle jag väl iof inte heller kunna få plats med en Daikininnerdel över min entrédörr eftersom den är 29,5 cm hög, men det är ju då en helt annan pilsner i sammanhanget förstås. Mvh Raffen.
Nej, naturligtvis är det inte bra med start->stopp för ofta, det är ju logik och sunt förnuft. Däremot tror jag knappast att något hinner kallna speciellt mycket de 4 minuter som daikinpumpen faktiskt står i "off" läge. Men man ser när man mäter lite på pumpen att något verkar lite "virrigt" i programeringen..
10,2kwh i förbrukning mellan 15.00 20111020 - 15.00 20111021 är väl ingenting att klaga på tycker jag för att värma upp 127m2 så att det är över 22 grader i alla rum Utetempen låg mellan +5 till -2 grader Inställning heat 21 grader fläktläge 3 låsta vingar. Fast jag skulle ju inte ha nåt emot att ha några av Toshibans funktioner.