Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => CTC => Ämnet startat av: tommys76 skrivet 12 november 2011, 09:52:37

Titel: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: tommys76 skrivet 12 november 2011, 09:52:37
Hej,

Jag blev lite fundersam vad som hände i min CTC EcoAir 107 Polar Edition pump. Är det nån typ av avfrostning eller vad händer i pumpen när vp ut plötsligt sjunker rejält men sen återkommer igen normalt. Allt såg bra ut till först sen hände något konstigt under körningen. Jag har inte desto mera reagerat på det eftersom pumpen normalt inte alltid gör det, men jag har lite grubblat vad som orsakar saken. Är det ett helt normalt fenomen?  Sc:,h

ute           5         
komp        till
Fläkt         hög
laddpump  till
VP in/ut                  36/40
...
VP in/ut                  36/39
VP in/ut                  36/38
VP in/ut                  36/37
VP in/ut                  36/36
VP in/ut                  36/35
VP in/ut                  36/34
VP in/ut                  36/35
VP in/ut                  36/36
VP in/ut                  36/37
VP in/ut                  36/38
VP in/ut                  36/39

Notera att både fläkt laddpump och kompressor och alla andra värden hålls konstant under perioden. Dvs. ingen av dem stannar. Tidsperioden detta inträffar är ganska kort typ under en minut.
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: erp skrivet 12 november 2011, 09:54:01
Den frostar av.

erp
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: tommys76 skrivet 12 november 2011, 10:00:04
Great då är det inget att vara bekymmrad över. Hur ofta gör den det eller gör det endast vid behov? Ju fler avfrostningar per dygn leder väl också till sämre cop eller?
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: kullabacken skrivet 12 november 2011, 10:43:51
10.1 Avfrostning
CTC EcoAir är utrustad med hetgasavfrostning. En gång i timmen känner
2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C om så är fallet påbörjas avfrostningen, fläkten stannar, fyrvägsventilen vänder håll och
den varma hetgasen går istället ut till förångaren. Ett pysande ljud hörs och vattnet rinner av förångaren. När temperaturen på de båda givarna är över + 10 °C, startar fläkten och den varma hetgasen går istället in i kondensorn och värmepumpen återgår till normaldrift.
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2011, 10:49:14
Är det inte lite primitivt med den typen av timerstyrd avfrostning? De flesta konkurrenter har behovsstyrd avfrostning...
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: erp skrivet 12 november 2011, 12:50:37
Även CTC har behovsstyrd avfrostning, den känner av en gång i timmen om det behövs, den frostar inte av en gång i timmen.

erp
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2011, 12:56:27
Ok. Jag fattade det som att den alltid frostade av om kylkretsen var kallare än -2 grader. Det är den ju större delen av vintern...
Jag är lite nyfiken av mig... På vilket sätt känner den av om avfrostning behövs? Bosch/IVT jämför temperaturen på insugsluften och temperaturen på utgående köldmedia från förångaren. Om skillnaden blir för stor så antar VP'n att det är dålig värmeväxlig från luften och avfrostningen triggas.
Är det samma princip som alla använder sig av, eller finns det fler intelligenta sätt  *vinkar*
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: erp skrivet 12 november 2011, 13:07:28
Kolla vad kullabacken skriver en bit upp!

erp
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2011, 13:13:14
 Sc:,h Kullabacken skrev:
"En gång i timmen känner 2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C om så är fallet påbörjas avfrostningen"
Det betyder väl i praktiken att den avfrostar varje timme när det är några minusgrader ute vare sig det behövs eller inte? Vari ligger intelligensen och behovsstyrningen?
Det måste väl finnas nåt mer kriterie som skall vara uppfyllt för att det skall kallas behovsstyrd avfrotsning?
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: erp skrivet 12 november 2011, 15:02:34
Kullabacken skrev:
"En gång i timmen känner 2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C om så är fallet påbörjas avfrostningen"
Det måste väl innebära att om temperaturen i kylkretsen understiger - 2 °C så behövs avfrostning, detta är så vitt jag förstår kriteriet på om avfrostning behövs.
Som jag fattar det, kollar alltså systemet en gång i timmen om avfrostning behövs, behövs det så sker avfrostning, annars ny koll om en timme.

När man frågar CTC så säger de bara kort och gott att den kollar en gång i timmen om det behövs avfrostning, den frostar bara av om det behövs.

erp
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2011, 16:13:43
Jo, men när det är några minusgrader ute så är väl alltid kylkretsen under -2 grader? Eller har jag missförstått nåt?
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: erp skrivet 12 november 2011, 16:21:10
Det är ju möjligt, men då behövs det tydligen alltid avfrostning varje timme, om man ska tro CTC.

Jag vet bara att det kullabacken skriver är taget från beskrivningen av CTC, och när jag frågade CTC, fick jag ett mail med samma förklaring.

erp
Titel: SV: Konstiga VPin och VPut värden under körning..
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2011, 16:34:55
Nån som loggar sin anläggning kanske vet...