Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?  (läst 20850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
PÃ¥ min simpla Bosch-VP kan man ställa in hur mycket ändringen av önskad rumsstemp skall pÃ¥verka framledningens börvärde. Thermia kanske skulle ringa dom och fÃ¥ nÃ¥gra smarta tips   >:D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag har för mig att på thermia så är värdet rumsfaktor bara relevant i de fall man har en inomhusgivare. Men jag kan ha fel. Det är ju bara o ändra o se om framledningsvärdet ändrar sig.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nej, du har inte fel. Rumsfaktor är den påverkan man väljer att innegivaren ska ge till styrdatorn, på min 0 till 4 grader
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan.
En så kallad parallellförskjutning.
Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp.


Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.

David, tror du mig inte?  Sc:,h



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nu fattar jag inte ett smack?!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Nu fattar jag inte ett smack?!

Jag skrev på föregående sida att 1,5° högre framledning ger 1° högre rumstemp.
I några inlägg senare skriver du att 3° högre framledning ger 1° högre rumstemp.

Varför påstår vi så olika temperaturer? :-X.
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Läs mitt inlägg en gång till

1 grad bör-ändring på thermia ger 3 grader + på framledning. Hur mycket tempen går upp i huset skiljer sig från hus till hus.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Läs mitt inlägg en gång till

1 grad bör-ändring på thermia ger 3 grader + på framledning. Hur mycket tempen går upp i huset skiljer sig från hus till hus.

Okey!

Jag missförstod tydligen.

Ändring av rumbör från 20° till 21°, ger 2° högre rumstemp i en villa med Thermia kurva 37.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Okey!

Jag missförstod tydligen.

Ändring av rumbör från 20° till 21°, ger 2° högre rumstemp i en villa med Thermia kurva 37.
Men jag är skeptisk Lexus. Man har alltid fått lära sig att det behövs 2-3 grader. Och 3 skriver Thermia i sina manualer. Absolut finns det hus där det du skriver gäller men inte generellt. Om du inte vet något vi inte vet.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Men jag är skeptisk Lexus. Man har alltid fått lära sig att det behövs 2-3 grader. Och 3 skriver Thermia i sina manualer. Absolut finns det hus där det du skriver gäller men inte generellt. Om du inte vet något vi inte vet.

Jag är säker på att mitt påstående är rätt och riktigt, i en villa med kurva 37°.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Tittade på vad som gäller för mitt hus just nu. Det är -3 ute, börvärdet för returen är 37 grader (= ca 42 fram) och inomhus är det 21 grader. Det betyder att när temperaturskillnaden inne/ute är 24 grader behöver skillnaden framledningstemperatur/inne vara 21 grader. Om relationerna var linjära betyder det att 0,9 grader differens framledningstemperatur/inne motsvarar en grads differens inne/ute. Vill man ha en grads högre temperatur inne måste framledningstemperaturen höjas 0,9 grader plus 1 grad för att få 0,9 grader ökad differens. Det blir 1,9 grader. Med tanke på att radiatorernas effektivitet ökar med ökande temperatur bör det räcka med något lägre ökning på framledningstemperaturen för att få en grad varmare inne.

Tycker Lexus har mest rätt. Behövs lägre framledningstemperatur än 55 grader vid DUT blir det lägre värde än 1,9 grader för en grad högre temperatur inne.

Edit: Var tvungen att göra om kalkylen, hade inte tänkt pÃ¥ att tända ljus och matlagning har gjort att inomhusgivaren har sänkt börvärdet under det normala för gällande utomhustemperatur. 
« Senast ändrad: 30 december 2011, 19:06:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ja, jag skrev att 1,5° gäller vid Thermia kurva 37.

Det betyder att börvärdet på framledningen är 37° vid ±0° och ~47° vid -20° d.v.s. 0,5° för varje grad deltaT ute/inne.

Som Roland redan har redovisat, så är radiatorernas effektavgivning linjär med deltaT rum/radiator.
Därför behöver radiatorns medeltemp ökas med 1° om rumstempen ökas med 1°.

Totalt gör det att framledningen behöver ökas med 1,5° vid 1° högre rumstemp.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag tycker det är underligt att thermia har rum bör som används även utan innegivare som står fast vid att parallellförskjuta 3 grader. Som nämnts i andra trådar tidigare borde thermia gå bort från detta och i stället köra med kurva med ett plus eller minusvärde för förskjutningen.

3 grader är extremt grovt och för de som hittat en vettig kurva vill man inte börja laborera med att öka bör lite och sänka kurva lite etc.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ja, jag skrev att 1,5° gäller vid Thermia kurva 37.

Det betyder att börvärdet på framledningen är 37° vid ±0° och ~47° vid -20° d.v.s. 0,5° för varje grad deltaT ute/inne.

Som Roland redan har redovisat, så är radiatorernas effektavgivning linjär med deltaT rum/radiator.
Därför behöver radiatorns medeltemp ökas med 1° om rumstempen ökas med 1°.

Totalt gör det att framledningen behöver ökas med 1,5° vid 1° högre rumstemp.
Jag ser ju vad ni säger och det är ju sant. Men vad händer vid kurva 45, jag har inte kurvkarakteristiken framför mig nu. Min tanke var att det gamla invanda, utlärda i skolan, och enligt Thermia, 2-3 grader, är något som gällde förr när framledningen behövde vara mycket högre.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jo men så är det ju.
det skiljer sig ju från hus till hus.

Bättre då att lära folk från början att det där med 20 eller 21 grader i rum bör på värmepumpen bara är goja. Det är en parallellförskjutning som är tvingad till ett minsta steg om 3 grader.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!