Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhus temp?  (läst 1447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inomhus temp?
« skrivet: 21 september 2012, 16:43:56 »
Hej har nu kört med nyinstallerad vp i ca 3,5 vecka (nibe 1245-8), antal start 228, drift tid 48 timmar värme och 23 tim varmvatten, är detta normalt? värmer 168 kvadrat. Pumpen har både ute o inne givare men styrs tror jag av inne givaren, lite svårt att få jämn värme i källaren, höjer jag inne tempen blir det väldigt varmt på övervåningen, kan jag strypa radiatorerna i några rum på ovanvåningen för att samma temp i källaren?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inomhus temp?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2012, 16:53:52 »
Driftstiderna verkar OK.
Vår, sommar och höst blir det kyligt i källaren om du vill köra värmepumpen så effektivt som möjligt, anledningen är att värmepumpen primärt styrs av utegivaren, och när det är varmt ute produceras så lite energi att en kall källare inte blir tillräckligt varm.
Det du skulle kunna göra är att sätta rumsgivaren i källaren, då kommer mer värme att produceras, och du kommer att bli tvungen att strypa radiatorerna i markplan.
Detta medför i sin tur att värmepumpen får en väldigt liten aktiv vattenvolym att arbeta med, vilket i sin tur resulterar i många start och stopp och ett större slitage på kompressor, kontaktorer, mjukstartsapparat samt mekaniken kring kompressorn.

Vill man ha värme i källaren "utanför" ordinarie värmesäsong bör man ha en volymtank eller (helst) en arbetstank.
Mitt råd till de som har källare och tycker att det är för svalt där under vår, sommar och höst är att sätta in en avfuktare, den avfuktar och värmer för en billig penning.
Alternativt kan man köra en elradiator för att få lite värme i källaren.
Eller sätta in en tank för att öka vattenvolymen som värmepumpen har att arbeta med.

Jag tycker alltså inte att du skall flytta rumsgivaren.
Det mest ekonomiska är att du accepterar att det är lite svalt i källaren, det kommer att bli allt bättre ju kallare det blir ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Inomhus temp?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2012, 17:55:28 »
Jag har också problem med att det blir för svalt på nedervåningen på min soutterängvilla från 1974 som hade oljepanna från början. I normalfallet accepterar jag att det är kallare på nedervåningen men i speciella situationer(tex vid främmande som bor på nedervåningen) har jag hittat en metod att höja värmen där.

Jag har ett FTX-system på nedervåningen (pga radon) och i detta system har jag installerat ett litet värmebatteri (vatten/luft) i inblåsningsluften. På övervåningen har jag en innegivare till värmepumpen och i pannrummet har jag kranar på elementvattenledningen till övervåningen och till nedervåningen.

När jag vill höja temperaturen på nedervåningen öppnar jag kranen till värmebatteriet och stryper elementvattenflödet nästan helt till övervåningen.
Då blir elementen kallare på övervåningen och innegivaren på övervåningen kallar på mer värme från pumpen. Eftersom flödet är nästan helt strypt till övervåningen kommer denna ökade värme mest nedervåningen tillgodo. Normal värme fås på övervåningen eftersom termostaten sitter där.

Nackdelen är att pumpen går litet "hårdare" än normalt då den producerar varmare vatten än normalt. Dock får jag inte oroväckande många starter.

Per l
 

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Fredrik H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhus temp?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2012, 20:10:07 »
Ok tack, låter inne givaren sitta där den sitter, men tänker att jag stryper radiator i vårt sovrum, kan väl inte påverka kompressorn så mycket? Vissa vp styrs endast av ute givare men om jag nu har både inne o uteg. hur funkar den kombinationen, vilken styr eller är något av dem att föredra?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inomhus temp?
« Svar #4 skrivet: 23 september 2012, 11:27:34 »
Så här funkar det:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48499.msg486316#msg486316

Det generella rådet är att avvaktivera rumsgivaren eller ställa påverkan på 0 under tiden man justerar in anläggningen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!