Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 17330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
Hjälp!
« skrivet: 04 december 2012, 20:04:29 »
Hej på er!

Tycker det känns märkligt.. tillsats 1 har gått i nästan 25 timmar nu.
Jag har mitt Rumbör ställt på 21grader, både på pumpen och på innegivaren.

Bifogar mina inställningar till er, varför jag tycker det är märkligt är att andra vintrar har aldrig tillsatsen gått
så här hårt.
Det enda jag gjort är att jag installerat en innegivare i våras och det har fungerat
helt kanon , tempen har max pendlat 0,5 grader upp och ner.
Brine IN= 0grader (syns inte på bilden)
Utegivaren ute visar fel på pumpen, den visar 1,5 grad för lite.. men så har det alltid varit så det ska väl inte ha nån betydelse?
Ser ni nåt galet med mina inställningar?
Nåt jag kan göra?

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 06:02:05 »
Hej Menar du att ts är igång hela tiden(25tim) Verkar vara märkligt eftersom ÄR-värdet(41)ligger 1 °C över börvärdet.Borde den inte dra igång varmvattenproduktionen eftersom du är nere på 46 °C
« Senast ändrad: 05 december 2012, 06:07:50 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 11:37:58 »
"Utegivaren ute visar fel på pumpen, den visar 1,5 grad för lite.. men så har det alltid varit så det ska väl inte ha nån betydelse?"
Utegivaren har väl betydelse eftersom VP gör värme bl a efter den, kallare ute - mer värme osv.

Man kan kalibrera bl a utegivare, gå in i Servicemenyn, Installation > Kalibrering givare > Ute

Bara att testa... :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 20:40:47 »
Måle, ja tillsats går hela tiden!
Ja för om ärvärdet ligger över börvärdet ska väl integralen börja jobba sig hemåt? Hur mycket jobbar sig integralen hemåt när ärvärdet ligger 1grad över börvärdet?
Är det nåt i mina inställningar som känns galet?

Hjopek, jag formulera mig lite galet med utgivaren där.. Jag mena att om det är -5 ute så står det -3 på pumpen.. Blir de då att den skickar ut en kallare framledning än vad det vore?
Kan de påverka stt TS får gå mer?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 05 december 2012, 21:09:15 »
Måle, ja tillsats går hela tiden!
Ja för om ärvärdet ligger över börvärdet ska väl integralen börja jobba sig hemåt? Hur mycket jobbar sig integralen hemåt när ärvärdet ligger 1grad över börvärdet?
Är det nåt i mina inställningar som känns galet?

Hjopek, jag formulera mig lite galet med utgivaren där.. Jag mena att om det är -5 ute så står det -3 på pumpen.. Blir de då att den skickar ut en kallare framledning än vad det vore?
Kan de påverka stt TS får gå mer?
Hej Hjopep har rätt där missade att den visade för lite så i ditt fall blir det negativt beräkning av framledningen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 05 december 2012, 22:14:47 »
Måle, ja tillsats går hela tiden!
Ja för om ärvärdet ligger över börvärdet ska väl integralen börja jobba sig hemåt? Hur mycket jobbar sig integralen hemåt när ärvärdet ligger 1grad över börvärdet?
Är det nåt i mina inställningar som känns galet?
Du menar att integralen inte sjunker fasten ärvärdet ligger över börvärdet?

Om jag har förstått det rätt så skall integralen sjunka med 1 varje minut om ärvärdet ligger en grad över, med 2 om det ligger 2 grader över, med 3 när det ligger 3 grader över osv.

Dock tycker jag det är lite konstigt om du inte kommer upp i varmare en 41grader. vilket enligt vad jag förstått tar runt 13timmar att hemta hem en integral på -800.
Thermia Diplomat 10

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 05 december 2012, 22:40:50 »
Hämtar den inte hem sig snabbare? Känns märkligt... Fan va irriterande att TS går så mycket...
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 06 december 2012, 08:17:50 »
Hämtar den inte hem sig snabbare? Känns märkligt... Fan va irriterande att TS går så mycket...
Hej Men prova kalibrera om den för det verkar som den jobbar mot sig själv lite grann.Vilken faktor kör du på.Tittade lite på dina siffror och vet du varför det ställt under kurvan på MIN 28 °C för standard är 10 °C(det är din minsta framledningstemperatur) och sedan tycker jag den borde ha börjat göra varmvatten(46 °C)tidigare eller har du ställt ner starten till 40.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 06 december 2012, 08:43:22 »
Hm Klurade lite till.Startar den ofta för att göra varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 06 december 2012, 09:17:23 »
Du skrev att tillsats 1 har gått konstant. Är steg 2 och 3 spärrade? Kolla den här tråden som handlar om det och hur man kollar och ställer in vilka steg pumpen får köra.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49775.0

Sedan såg jag att du har ett radiatorsystem vilket körs mot kurva 34, blir det inte väl kallt när temp sjunker ute (då pumpen funkar normalt).

(Nu såg att din pump har maxsteg 2 men ändå kör den bara på steg 1?)
« Senast ändrad: 06 december 2012, 09:32:11 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 06 december 2012, 09:40:27 »
Sedan såg jag att du har inställt Integral A2 till 950, då kanske den bara går i steg 1...

Jag skulle själv ställa in integral A2 till standard 600 och A1 till 60, kurva 40, rumbör till 20 och stänga av pumpen, bryta strömmen och starta igen, integralen kommer att börja på 0 igen och se vad som händer... Sc:,h
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 06 december 2012, 10:24:40 »
Sedan är max retur inställd på 48 °C, vilket innebär att framledning aldrig kommer att överstiga ca 55 °C (max retur 48 + 7 skillnad fram o retur). Standard är max 55 °C, det kan ju ha med svårigheten att få upp tempen med tillsatsen att göra (spekulationer) :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 06 december 2012, 10:39:22 »
Sedan är max retur inställd på 48 °C, vilket innebär att framledning aldrig kommer att överstiga ca 55 °C (max retur 48 + 7 skillnad fram o retur). Standard är max 55 °C, det kan ju ha med svårigheten att få upp tempen med tillsatsen att göra (spekulationer) :)
Hej På hans pump är 48 °C standard men på din är den 55 °C
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 06 december 2012, 16:20:53 »
Hej På hans pump är 48 °C standard men på din är den 55 °C

Ofan... ::)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 06 december 2012, 20:32:10 »
Hej pÃ¥ er  :)
Nu kom man in efter snöskottning och jobb....
Kul med sånt intresse från er... Ska förklara lite..

Måle10, Kalibrerade utgivaren igår.. Faktor på minnegivaren är max(4).
MIN på kurvan har jag aldrig rört faktiskt men det klart 28 känns ju högt.
Angående varmvattnet så är starten inställd på 52grader, men jag tycker att den går lågt ibland innan den startar..
Tycker nog den startar ofta för varmvatten.
Blir det så när den har en värmekörning?
Prioriterar den inte varmvatten?

Hjopek,
Ska kolla den tråden angående stegen på tillsats.
Jo jag kör mot kurva 34.. Lite i testfas för jag satte in innegivare i somras och bytt hälften av mina gamla raddar till stora för att kunna köra lågtempsystem.
Har ju ställt innegivaren på 21grad och hittills har den inte pendlat mer än 0,5grad.. Är inte det okej?
Dum fråga kanske men om jag höjer kurvan till tex 38 istället för 34 nu vid -6grad.. Kan de bli skillnad med tillsatsen då?

En annan sak.. Temperaturer på pumpen nu är:
Ute -6
Rum 21
F 36(38)
R 31(48)
Vv 53
Int -1145
But -3
Bin 0

Och nu går inte tillsatsen, hur är det möjligt med integral på -1145???
Ska den inte starta i mitt fall vid 950+95= 1045?? Sc:,h

Med vänlig hälsning, Andreas

Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 06 december 2012, 20:46:45 »
Kan tilläggas att de senaste 24 timmarna har jag haft 4 värmekörningar och 3 varmvattenkörningar (-7ute) glömde kolla hur mycket tillsats fått jobba men något mindre tror jag!
Verkar de rimligt?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 06 december 2012, 21:02:56 »
Hej pÃ¥ er  :)
Nu kom man in efter snöskottning och jobb....
Kul med sånt intresse från er... Ska förklara lite..

Måle10, Kalibrerade utgivaren igår.. Faktor på minnegivaren är max(4).
MIN på kurvan har jag aldrig rört faktiskt men det klart 28 känns ju högt.
Angående varmvattnet så är starten inställd på 52grader, men jag tycker att den går lågt ibland innan den startar..
Tycker nog den startar ofta för varmvatten.
Blir det så när den har en värmekörning?
Prioriterar den inte varmvatten?

Hjopek,
Ska kolla den tråden angående stegen på tillsats.
Jo jag kör mot kurva 34.. Lite i testfas för jag satte in innegivare i somras och bytt hälften av mina gamla raddar till stora för att kunna köra lågtempsystem.
Har ju ställt innegivaren på 21grad och hittills har den inte pendlat mer än 0,5grad.. Är inte det okej?
Dum fråga kanske men om jag höjer kurvan till tex 38 istället för 34 nu vid -6grad.. Kan de bli skillnad med tillsatsen då?

En annan sak.. Temperaturer på pumpen nu är:
Ute -6
Rum 21
F 36(38)
R 31(48)
Vv 53
Int -1145
But -3
Bin 0

Och nu går inte tillsatsen, hur är det möjligt med integral på -1145???
Ska den inte starta i mitt fall vid 950+95= 1045?? Sc:,h

Med vänlig hälsning, Andreas
Hej Du måste ha något fel.Om du höjer kurvan till 36 vad gör den då(titta på framledningen).För att se startempen för varmvatten "gå in i servicemenyn och varmvatten"det värdet som står inom parantes är ditt startvärde och står det 44 så har du standardinställningen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 06 december 2012, 21:11:59 »
jag tycker att det åter konstigt... men är själv ny vermepumpsägare.

Min pump startar vid en integral på -60, och kommer upp i runt -100 fören ÄRvärdet är högre än BÖRvärdet och pumpen börjar hämta hem integralen till 0 igen. Vi har nu -7 i utettemp.

min har runt 20 körningar per dygn.

Vad är ÄRvärdet då pumpen startar? Och vad är BÖRvärdet? Vad kommer integralen ner till innan ÄRvärdet kommit upp i BÖRvärdet?

För mig låter det som att pumpen inte riktigt orkar producera tillräckligt med värme, och behöver tillsatsen till hjälp.
Men sen varför tillsatsen inte kommer igång vet jag inte. Så något är galet tror jag.

Skulle min pump börja köra pÃ¥ eltillsats vid -7 skulle jag stänga av skiten och börja elda i pannan  :)


Thermia Diplomat 10

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 06 december 2012, 21:31:48 »
Är rätt säker på att växelventilen läcker om du inte får upp framledningen över BÖR-värdet.Om du tar bort frontplåten och på vänster sida (den övre) sitter din cirkulationspump för värme.Om du följer röret upp bakom displayplåten och nu blir det trångt så kommer du till växelventilen och på den sitter det en liten spak.Om du drar ner den så ska den fjädra tillbaka och gör det några gånger och sedan tittar du på framledningen men kolla så den inte gör varmvatten innan du drar i spaken men du behöver inte stänga av pumpen.
PS: Du kan även testa den genom att gå in i manuelltest och köra växelventilen därifrån.
« Senast ändrad: 06 december 2012, 21:38:31 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 06 december 2012, 21:40:21 »
Måle, starttemp på VV är 44 ja!
Jag ändra kurvan till 36 och då höjdes börvärdet den 38grader till 40grader.

Det märkliga är att runt -1150 nånstans startar tillsats och jobbar sig ner till nånstans -1000 ( ej sett exakt) och sen går den ner igen och cykeln börjar bara om..... varför??
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 06 december 2012, 21:52:56 »
Måle, starttemp på VV är 44 ja!
Jag ändra kurvan till 36 och då höjdes börvärdet den 38grader till 40grader.

Det märkliga är att runt -1150 nånstans startar tillsats och jobbar sig ner till nånstans -1000 ( ej sett exakt) och sen går den ner igen och cykeln börjar bara om..... varför??
Om du ställer ner A1 till 80 och A2 till 800 vad gör den då den borde jobba längre.Vad blev är värdet när du ändrade till kurva 36.ÄR-värdet måste komma över BÖR-värdet för den ska kunna jobba ner integralen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 06 december 2012, 22:02:17 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 06 december 2012, 22:10:23 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...
Den ska jobba till 0 men hade du 4st värmekörnigar och 3st varmvatten körningar tidigare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 06 december 2012, 22:28:46 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Saxat ur "justera och optimera en thermia"

"Sträng kyla
Vid sträng kyla orkar inte vp upp i börvärdet då ackumuleras minusminuter till Integralen (värmebalansen). När Integralen når inställt värde för start av tillskott + värdet för start av VP. Då startar den inbyggda el-patronen.
Från fabrik är -60 gradminuter start av kompressor valt och (-600 + -60) -660 gradminuter ger start av el-patronen. El-patronen jobbar sällan upp mot -60 igen, detta för att den även bryter om ärvärdet blir 3 grader högre än börvärdet. Det sparar el, och möjliggör för VP att själv jobba bort underskottet.
Fördröjningen av tillskottet sker bara "en" gång vid fortsatt kyla och behov av tillskott, då ligger oftast integralen kring -600 och el-patronen kan starta utan ny fördröjning"

Förklarar att den stänger av elpatronen.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 06 december 2012, 22:36:36 »
Måle, de stämmer.. Nåt du funderar på om de?
Tack för att du tar dig tid..

Fila,
Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 06 december 2012, 22:41:16 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs av?

Men kolla växelventilen som Måle skrev för det värkar som att pumpen inte får upp temperaturen riktigt. När vi hade runt -20 grader här i veckan så såg jag på min pump att är värdet var uppe i 54grader vilket var 4grader över börvärdet.
Thermia Diplomat 10

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 06 december 2012, 22:43:41 »
Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!

Problemet som jag ser är att tillsatsen startar överhuvudtaget.
Thermia Diplomat 10

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 06 december 2012, 22:48:54 »

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 07 december 2012, 06:00:54 »
Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Morrgon En liten fråga.Har din värmepump gjort värmecyckel 4gånger och varmvatten 3gånger på 24/t.Då måste den ha stannat 4 gånger och integralen räknat ner till 0 stämmer det.Och har den kört varmvatten 3gånger och det är bra för i så fall gör den inte varmvatten ofta stämmer det.Har du provat stängt av vpn på arbetsbrytaren.
Det kan ju vara så enkelt att du har luft i systemet och lyssna efter luft när den gör varmvatten.
PS:Du har inte typ en volymtank inkopplad.
« Senast ändrad: 07 december 2012, 07:44:40 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 07 december 2012, 10:05:02 »
Ja då klart den måste räknat hem till 0 fyra gånger men man kan ju tycka att den sk klara se utan tillsats med tanke på -7 ute.
Ingen volyntank inkopplad.. Jag satte in automatiska luftare i somras på värmesidan... Kan de ställa till de? Att dom suger in luft istället?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #30 skrivet: 07 december 2012, 10:55:14 »
Det finns ju ett börvärde som man ser inom parantes vid Framledning, den blir t ex 40 beroende på utetemp, rumbör och kurva.
Pumpen strävar efter att få upp tempen till 40, men inte vid Framledning utan värdet för Returledning.

I det här fallet ska returtempen bli ca 40 innan den VP stannar, och då kommer framledning att vara ca 40 + deltat t ex 7 = 47 °C
Sedan kommer integralen att räkna ned till det inställda t ex -60, vilket brukar bli ca 40 minus deltat 7 = 33 °C, sedan startar pumpen igen och upprepar. Snittvärdet blir 40 °C som det ska vara.

I detta fall har jag inte sett att du har några returtemperaturer över 36 °C trots att börvärdena har varit runt eller drygt 40.

Jag hade i min förra kåk en slinga från garaget som var ansluten på returen från slingorna från huset, och jag hade ställt termostaterna i garaget så att det inte skulle vara så varmt där och eftersom de inte var strypta så kom det in väldigt kall returvatten från garaget och höll nere returtempen till VP vilket medförde att det blev aldrig någon bra värme i huset förrän jag antingen stängde i garaget eller öppnade så att returtempen från radiatorerna blev varmare.

Det kan inte vara något sådant? Det är väl ganska lätt att kolla om du har sådana slingor.

Eller nÃ¥got som matar in kallvatten i radiatorsystemet  :-\

Och alla 3 säkringar är felfria?
« Senast ändrad: 07 december 2012, 12:23:17 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #31 skrivet: 07 december 2012, 11:50:07 »
Man kan ju testa det här med integralen genom att under drift ställa kurvan så lågt att framledningsbörvärdet (inom parantes) blir lägre än det som är nuvarande returtemp, då borde integralen börja räkna hem och det snabbt. (medan man väntar vid pumpen)
« Senast ändrad: 07 december 2012, 12:22:17 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #32 skrivet: 07 december 2012, 20:36:04 »
Jaha, jag som trodde att det var pÃ¥ framledning den räkna?  Sc:,h
Alltså jag har ju oerhört jämn temp inne, runt 21 hela tiden.

Men problemet är ju att den inte räknar hem och gÃ¥r pÃ¥ tillsats redan vid -7  :'(
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #33 skrivet: 07 december 2012, 20:37:47 »
Jo jag har ju ett ganska stort element i mitt garage som går för fullt, har väl runt 8-10 grader där men kan ju inte tycka att just ett element ska trycka ner returtempen såpass mycket?
Hehe, kanske har kopplat ihop nån kv ledning till nån värmeslinga :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp!
« Svar #34 skrivet: 07 december 2012, 21:31:11 »
Ett stort element i ett lite kyligare utrymme lämnar bra med effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #35 skrivet: 07 december 2012, 22:18:27 »
jag har också 2 element, ett i vardera garage. Garagen är oisolerade, och i det ena kör jag in och ut bilen i snitt 2ggr per dag men dom håller i allafall en temp på 17grader. men pumpen orkar i allafall hålla tempen utan tillsats.

Och andra vintrar skrev du att pumpen inte behövt så mycket tillsats.... så jag håller fast vid att något är galet med pumpen, men jag har ingen erfarenhet att bedömma vad som är fel.
Thermia Diplomat 10

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #36 skrivet: 07 december 2012, 22:23:13 »
Smurfen, jo du menar att de kylet ner returen bra?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #37 skrivet: 07 december 2012, 23:13:59 »
Jaha, jag som trodde att det var pÃ¥ framledning den räkna?  Sc:,h
Alltså jag har ju oerhört jämn temp inne, runt 21 hela tiden.

Men problemet är ju att den inte räknar hem och gÃ¥r pÃ¥ tillsats redan vid -7  :'(

Ju lägre integral A1 är ställd, desto lägre blir returtempen innan VP startar igen, har man den pÃ¥ standard -60 sÃ¥ startar den efter det, kan variera beroende pÃ¥ hur kallt det är bl a, men har man ställt A1 pÃ¥ t ex -95 dröjer det ju innan pumpen gÃ¥r igÃ¥ng igen vilket innebär att radiatorkretsen hinner kallna mer som i sin tur betyder att det blir mer att jobba ikapp för VP, jag har iallafall min pÃ¥ standard Ã¥tminstone pÃ¥ vintern för att hÃ¥lla systemet varmt hela tiden. Det finns ju fördelar med färre starter men ligger man pÃ¥ marginalen effektmässigt sÃ¥ kan det vara intressant att prova med standard eller t om -30, bara att testa.  :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #38 skrivet: 08 december 2012, 06:26:25 »
Ja då klart den måste räknat hem till 0 fyra gånger men man kan ju tycka att den sk klara se utan tillsats med tanke på -7 ute.
Ingen volyntank inkopplad.. Jag satte in automatiska luftare i somras på värmesidan... Kan de ställa till de? Att dom suger in luft istället?
Okej men prova lufta högsta radiatorn.Något gör att du har tappat effekt och körde du förra året utan tillsats tycker jag det är mysko att den börjar nu.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #39 skrivet: 08 december 2012, 10:29:46 »
Måle, finns ingen luft i systemet.. gått över alla element.
Jämn värme på alla förutom ett i källaren men de beror på att jag inte kan justera in den slingan men så har de alltid varit.

Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #40 skrivet: 08 december 2012, 11:55:52 »

Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Innetempen borde bli jämnare ju oftare pumpen går, det är bara att testa men notera nuvarande inställningar så du kan gå tillbaka om det inte funkar. Den borde ju börja jobba hem integralen tidigare med standard inställningar. Fast jag tycker också att det är mysko att den inte värmer mer trots tillsatsvärme.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #41 skrivet: 08 december 2012, 17:29:19 »
Måle, finns ingen luft i systemet.. gått över alla element.
Jämn värme på alla förutom ett i källaren men de beror på att jag inte kan justera in den slingan men så har de alltid varit.

Hjopek, ställer jag om a1 och a2 till standard så kanske den orkar jobba hem integralen utan att tillsatsen behöver gå in?
Kan de äventyra så min innetemp blir mer ojämn med tanke på att jag hittat bra inställningar som det är nu! :)
Hej okej ingen luft knepigt men tror det är något skitfel.En fråga den kurvan du körde på innan du kopplade in innegivaren var det kurva 34(vintern) eller körde du en högre kurva då?Om jag vore dig skulle ställa A1/A2 standard och sätta kurva 40 och släcka maskin för att se om den har hängt sig och blir det ingen skillnad så skulle jag koppla ur innegivaren för har du inte gjort någon annan ändring så verkar det knepigt om den måste stötta med tillskott helt plötsligt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #42 skrivet: 08 december 2012, 18:04:19 »
....och RUM Bör värdet skall väl vara 20grader som standard? Jag har förstått att man bara skall ställa RUM värdet om man vill ha en tillfällig ökning/sänkning av temperaturen. Vill man ha en långsiktig temperatur förändring så ställer man kurvan.
Thermia Diplomat 10

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #43 skrivet: 08 december 2012, 19:06:59 »
Rumbör på VP?
Både innegivaren och VP:n e ställd på 21 Rumbör..
Så egentligen ska jag ställa ner Rumbör på VP:n till 20grader? Och låta innegivaren stå kvar på 21grader?
Vi har ju ständigt 21 inne :)

Men om jag ställer om integral a1 och a2 till standard kan ju jag tycka att det inte borde påverka tillsats? Enda skillnaden är att det blir mer start/stopp men även där när pumpen går borde väl ändå tillsatsen jobba som den får göra nu? Eller tänker jag fel?
Integralen vill jag ju helst inte röra med tanke på att tempen inne är helt perfekt :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #44 skrivet: 08 december 2012, 19:12:44 »
De klart jag har ju bytt lite element som sagt inne.. Till större raddar... Men de i sin tur har ju bara gjort att jag kunna sänkt kurvan vilket e bra :)

Jag tror ju pumpen e för liten.. Detta är min andra vinter i huset men förra vintern var inte riktigt lika kall.
De fyra åren innan jag köpte så ägde mina föräldrar huset och dom har tyckt att de varit dyra månader över vintern!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #45 skrivet: 08 december 2012, 20:45:23 »
De klart jag har ju bytt lite element som sagt inne.. Till större raddar... Men de i sin tur har ju bara gjort att jag kunna sänkt kurvan vilket e bra :)

Jag tror ju pumpen e för liten.. Detta är min andra vinter i huset men förra vintern var inte riktigt lika kall.
De fyra åren innan jag köpte så ägde mina föräldrar huset och dom har tyckt att de varit dyra månader över vintern!
Hej Kan inte riktigt släppa det där med ditt varmvatten.Om du tittar på varmvatten (53 °C) och sedan går du in i servicemenyn och tittar på värdet som visar din temperatur (bottengivaren) som är brevid startvärdet.Om du tittar på bottengivaren och vpn inte kör varmvatten och ökar ditt bottenvärde i temperatur då har du hittat felet.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #46 skrivet: 08 december 2012, 20:57:58 »
Men om jag ställer om integral a1 och a2 till standard kan ju jag tycka att det inte borde påverka tillsats? Enda skillnaden är att det blir mer start/stopp men även där när pumpen går borde väl ändå tillsatsen jobba som den får göra nu? Eller tänker jag fel?
Integralen vill jag ju helst inte röra med tanke på att tempen inne är helt perfekt :)
Min tanke med standard integral var att pumpen startar vid en högre temperatur i radiatorkretsen i stället för att vänta tills temperaturen fallit ytterligare, vilket medför en större "uppförsbacke" att ta sig fram tills integral 0. Om du ställer till standard borde det inte påverka din innetemperatur alls förutsatt att de andra inställningarna är oförändrade.
Om pumpen är för liten så kommer väl tilsatsen att gå in som hittills.
Att du har bytt element kan ju förklara att du kört med så låg kurva, jag har också gjort det men kör på kurva 36 men har ju lite större yta att värma upp.
Förra årets temperaturer kan också vara en förklaring till att du upplever att det har gått bra tidigare, jag fick uppfattningen att du bott längre tid i huset, 2010 borde du haft minst samma problem med tillsats... ::)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #47 skrivet: 08 december 2012, 21:06:28 »
Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

MÃ¥le, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #48 skrivet: 08 december 2012, 21:11:15 »
hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #49 skrivet: 08 december 2012, 21:13:45 »
Hjopek, då e jag helt med på vad du menar!
Men jag har bra koll på pumpen eftersom mina föräldrar ägde huset innan och de hårda vintrarna 2009/2010 vart de mkt tillsats.

Om man vill få fram vilken storlek på pump som krävs för huset lite höftat kan man räkna:
Effektbehov, 50w/m2?
Hur mycket räknar man att en pump ska klara av husets effektbehov i procent? 100% eller? Alltså ingen tillsats.

MÃ¥le, jag gillar att du engagerar dig :)
Siffran innan startvärdet på VV i menyn ska alltså inte sjunka vid en värmekörning?
Växelventilen isf som släpper igenom?
Hur länge behöver man kolla.. Har kollat i 5 min nu utan att den rör sig!

Skål på er, de e ju trots allt lördag :)
Japp har precis samma fel som du har nu och har ingen ventil hemma.Ligger 2 °C under bör värdet och integralen ökar.Bara vänta tills patron går in och stöttar.På måndag hämtar jag ut en LK 525

Sjunka ska den göra vid värmekörning men inte öka som min gör.Bottengivaren visar 48 °C fast varmvattengivaren visar 49 °C.Har ringt han som har jouren den här veckan så han kommer förbi och det lär man väll få höra på måndag :-\ han tyckte det var skitkul men han skulle lägga en ny ventil i brevlådan så fixar jag den i morgon.Har -20 nu
« Senast ändrad: 08 december 2012, 23:28:46 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp!
« Svar #50 skrivet: 08 december 2012, 21:21:59 »
hjopek, missa en sak.. men min pump står ju och går nästan hela tiden, beror de på att den inte "orkar" jobba sig ner mot noll eller?
Gör de något att den går hela tiden?
Värmen från vp måste ta vägen nånstans ? går den hela tiden behövs energin annars blir det varmt inne. Det gör inget att den går då spar du pengar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #51 skrivet: 16 december 2012, 23:46:05 »
Lyfter tråden igen....

Idag hörs de mängder med luft i pumpen, vilket de inte varit förut.
Jag lyfte bort frontplåten och märkte att de var massa luft i cirkpumpen(varma sidan)
Jag luftade, luften försvann.

Gick in och kollade mina körningar idag för jag har tyckt att innetempen har varit lite högre än normalt.
Jag kunde inte ens utläsa hur många vv körningar jag haft, de är så mycket toppar så jag kan inte ens tyda.
Sen starta en vv körning igen när jag stod där och gick i kanske 20 min, när den va klar var de mängder med luft igen.

Jag tittade på värdet bredvid startvärdet på VV och de sjunker fort ner till startvärdet och börjar producera vv igen.

Vad gör jag? Är de luft i tws slingan? Växelventil?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #52 skrivet: 17 december 2012, 15:06:27 »
Felet är en kärvande växelventil.. så vart köper man en ny insats till en Honeywell VC4012?
Vore tacksamt för snabbt svar!

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #53 skrivet: 17 december 2012, 15:25:02 »
Hej! Bara åka till närmsta ÅF för värmepumpar åk och köp en.Den ventilen du ska ha heterVCZZ6000/U och kostar 250+moms.Bara höra av dig igen om du behöver hjälp att byta.
« Senast ändrad: 17 december 2012, 15:27:54 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #54 skrivet: 17 december 2012, 17:31:06 »
Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!
« Svar #55 skrivet: 17 december 2012, 18:08:57 »
Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp!
« Svar #56 skrivet: 17 december 2012, 18:18:57 »
Enligt rörmokarsvågern är ESBE växelventilen om möjligt sämre än Honeywell-originalet.

LK verkar vara "da shit" numera. Tror de flesta använder dessa och många byter sina krånglande ventiler mot dessa. Jag planerar att göra det i min Stiebel-Eltron, där Honeywell-ventilen just börjat krångla, efter över 8 år av prickfri funktion.

Nibe 1245:an har LK-ventil som standard.


Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #57 skrivet: 17 december 2012, 18:36:11 »
Tack måle!

Men jag köpte ny ventil+motor istället ..
Köpte en ESBE, ska se vad den hette....

SERIE VZB253/VZB263, KLÄMRINGSKOPPLING 28

Hade i princip samma byggmått, skiljde knappt nåt.
Känns som ESBE e bra kvalitet, eller har jag köpt nåt galet?

Mvh
hej Har du monterat den än?men så dåliga är oftas inte honeywells växelventil utan problemet brukar oftas vara själva insatsen som kärvar och det brukar oftas handla om att insatsen sväller lite och det blir tajt i själva ventilhuset när det produceras hög framledningtemp med det är sällan den krånglar med golvärme.både LK och ESBE är ju vridande istället för tryckfjädrande och är en bättre lösning men det finns dom som kör med honeywell år efter år utan några som helst problem.Har du en gång bytt själva insatsen så är det rena barnleken och tar typ 10min och går säkert många år utan problem men du gör som du vill bara en tanke.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!
« Svar #58 skrivet: 17 december 2012, 19:08:07 »

Vad på esbe ventilen är han missnöjd med?
deras 3vägs ventiler i mässing är både täta och pålitliga
cocacola

Det var visst nåt vekt plastfäste som kuggar över, eller nåt, om den av någon anledning kärvar.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #59 skrivet: 17 december 2012, 19:31:36 »
måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #60 skrivet: 17 december 2012, 20:09:13 »
måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Nejdå inga konstigheter det ända du får ha koll på är vilket läge den står i A/B (öppen/stängd) när du ansluter den.Lycka till.
« Senast ändrad: 17 december 2012, 20:40:45 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #61 skrivet: 17 december 2012, 20:45:54 »
Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #62 skrivet: 17 december 2012, 20:47:03 »
Kom på en sak.Det är inte den modellen som är fjädrande den med.Nej byt den om det går.Säg att den inte passade.Vet att dom har en modell som är vridande men har inte deras katalog.Jag skulle satsa på en LK 525 i stället som är vridande om jag nu skulle byta hela ventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #63 skrivet: 17 december 2012, 20:54:38 »
Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Hej Det är betydligt mindre jobb att byta insatsen.Du tar bara bort ställdonet och tar verktyget som följer med insatsen och byter ut den(Det är en sådan som du ser bild på uppe till vänster)Så behöver inte lossa på själva ventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #64 skrivet: 18 december 2012, 18:26:50 »
Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #65 skrivet: 18 december 2012, 21:19:37 »
Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Hej Okej såg att du hade beställt 28mm och du har 22mm på din så det var kanske lika bra men om du funderar på att byta skulle jag råda dig att köpa en LK 525 istället.

Byta insatsventil.
Stäng av vpn på arbetsbrytaren,Stäng tur och retur och lätta på säkerhetsventilen så systemet blir trycklöst(0bar).Lossa dom 4st toraxskruvarna som och ta bort displayplåten och lossa stiftkontakten men se upp så du inte tappar plåten i backen.På ställdonet (motorn)sitter det en spak och under den sitter en liten spärr och om du trycker in den och vrider samtidigt(MOTURS) så lossar ställdonet,Nu ser du själva insatsventilen och ta den nyckeln som följer med förpackningen och gänga av insatsventilen.Torka rent i huset och o-ringspåret i ventilhuset.Sätt dit nya insatsventilen men dra inte åt den för hårt.Nu är det bara göra det omvända resten och när du är klar så öppnar du tur och retur och börja fylla på systemet.Starta pumpen och lufta systemet och det kan hända att den kommer starta med hjälp av tillsatsen men är normalt.
Lycka till

PS:När du stänger av pumpen på arbetsbrytaren så stäng av den när den vilar.
« Senast ändrad: 18 december 2012, 21:25:36 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #66 skrivet: 18 december 2012, 21:43:30 »
Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Ã…terkommer med resultat.

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #67 skrivet: 18 december 2012, 22:14:04 »
Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Ã…terkommer med resultat.

Mvh Andreas
Hej! Helt riktigt jag som inte tänkte att du har en tws.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #68 skrivet: 19 december 2012, 22:12:08 »
Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #69 skrivet: 19 december 2012, 22:44:42 »
Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Japp Du kan ju kolla om du ser smårepor på den gamla ventilen.Fick du lufta mycket efteråt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #70 skrivet: 19 december 2012, 22:46:19 »
Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #71 skrivet: 19 december 2012, 22:54:09 »
Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Hej visst kan du få luft i yttermanteln men slingan kan lufta som vanligt genom systemet när den kör på värme men du hör om du får luft i slingan.Brukar spotta och fräsa lite när den kör varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!