Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag ger upp. Bryter pÃ¥ max diff temp  (läst 15728 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« skrivet: 11 februari 2012, 12:14:15 »
Hej på er. Har läst igenom hela forumet men hittar verkligen inte svaret på min fråga.
Min 1245:a skenar upp för fort till hög framledningstemp och bryter sedan på inställd max diff.
Har ökat/minskat vp cp, försöker få mina knx-styrda Uppnor GV-ventiler att vara konstant öppna minst 80%, alla radiatorer är helt öppna. Bra cirkulation. Utetemp just nu -2
Vid t.ex. börframledningtemp på ca 49grader så skenar den upp på över 60-64grader och bryter sedan på min inställda max diff 15. Max diffen ska väl endast finnas där i extremfall, inte vara den som varje gång nollar GM och slår av VP?
Elpatronen slår inte till.
Hur fasiken får jag framledningstempen att plana ut så GM kan vända innan max diff bryter??

Kurva 10 och 0 temp
GM VP -200
GM TS -500
Max framledning 55


/J
« Senast ändrad: 11 februari 2012, 12:28:59 av Aalto »
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2012, 12:20:54 »
Vilken typ av golvvärmefördelare har du, ta gärna en bild och bifoga i ett inlägg så kan vi guida dig till de justeringar som krävs.
Då måste få högre flöde, och det vanliga är att det finns öppna bypassledningar (som skall stängas) och strypande returtrimventiler som gör att du inte får tillräckligt högt flöde.
Maxbegränsningsventilen stryper nog också när din vb-f blir så hög, den brukar vara inställd på 40-45 grader, ställ upp den så mycket du vågar med tanke på golven.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2012, 12:43:05 »
GV får nog värme så det står härliga till. shunten inställd på 7. Framledning till GV ca 50-60 grader vid VP-drift.

Är det bypassventilen som sitter ute i ändan (vit ratt)? Den var helt öppen. Nu stängde jag den helt och vred sedan upp 2 varv.

Returtrimsventilerna (röda rattarna??) är helt ojusterade och står på max då jag fått för mig att detta sköts av Uppnorventilerna/knx.
Det brukar flöda bra i alla GV-slingor när ventilerna öppnar 100% men vid 60-80% på varje så är det den sista slingan (längst till höger i bild) som blir varm.
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2012, 13:21:09 »
Måste vara kortslutning via öppen bypass (kanske den du var inne på) alt över en radiator.
Med kortslutning menar jag att vattnet passerar till returen utan att energi tas ut/mycket lite energi tas ut.
Detta gör att returen rusar....vilket drar med sig framledningen upp.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2012, 13:23:37 »
Kurva 10 och 0 temp
Kurva 10 låter ganska högt för golvvärme, men du har ju också radiatorer, så det kanske är därför? Har du inte provat, så sänk kurvan tills det blir lagom varmt där du har radiatorerna (och du skriver ju att radiatorerna är helt öppna, dvs inga termostater som stryper och det är ju rätt).

(Precis som ace skriver): Innan du gör det; kolla så att alla radiatorer är varma upptill och svala(re) nedtill så att ingen radiator kortsluter (skickar tillbaka varmt vatten till VP). Har någon radiator det problemet behöver den strypas. Finns många trådar om detta på forumet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2012, 13:46:06 »
Ska bypass-ventilen vara helt åtdragen?
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2012, 16:05:35 »
Ja, och för att säkerställa att det inte blir för varmt om cirkpumpen går mot stängda termostater bör du koppla bort en av termostaterna helt.
Kontrollera även att trimventilen som sitter mitt emot maxbegränsningstermostaten nere till vänster i bild är helt öppen så att du inte stryper returflödet.
När detta är gjort bör du kunna sänka kurvan rätt mycket, sänk den till 6 eller något liknande till att börja med.
Ju längre driftstider du får på kompressorn, desto varmare kommer du att få i huset, så troligen kommer du att få sänka kurvan ytterligare, det skulle inte förvåna mig om du kan värma huset med kurva 3 eller 4 om vi lyckas hjälpa dig att få till flödena i systemet.

När kompressorn går kontinuerligt bör du försöka ställa in flödena i varje enskild slinga manuellt på trimventilerna, justera så att du får 5-8 graders deltaT över varje slinga.

Har du bara en fördelare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2012, 16:26:07 »
ok, då laborerar vi lite.

Yes, jag har bara en fördelare.

Har skruvat av ventilerna som styrs från v-rummets termostat för att ha ett konstant flöde i dessa 4 slingor.
* Har skruvat igen bypassen helt. Den fuktar lite i gängskarven, är det kondens eller kan man dra en plastskruv med nyckel?
* Har ganska lågt GV-returvärde just nu, 29grader. Kanske för att det flödar fritt genom 4 slingor, men det tar sig väl sakta.

* Ang. GV-returen så flödar det nog fritt. Däremot så tycker jag att framledningsvärmen fastnar i GV-termostaten (eller va den nu heter). Det är väldigt varmt före termostaten men returtempskallt efter. Termostaten står just nu på max.
Är det rimligt att returen kyler av framledningen så pass mycket att rören känns tydligt svala fast det är hett före termostaten? Värden just nu
VP framledning 59-60
GV framledning (vid fördelaren) 40-42
GV retur 35-36
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2012, 17:31:08 »
Du måste dra ned kurvan i värmepumpen, ställ den på 3, när du gjort det kan du ställa upp diffen till 20 grader.
Så länge du kör ut så där varmt vatten kommer termostaten på inloppet att stänga helt, och du får kallt i golvvärmefördelaren.
Du måste öppna muttern på trimventilen som sitter på returen från golvvärmefördelaren - de brukar vara strypta, den skall vara fullt öppen!
Öppna även alla termostater helt, dra upp börvärdet på rumstermostaterna på max.
Se till att du får flöde till ALLA radiatorer.
Det du måste fokusera på nu är att få flöde och maximal värmeavgivande yta, detta så att värmepumpen kan gå utan att vb-f skenar som det nu gör.
« Senast ändrad: 11 februari 2012, 17:34:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2012, 21:11:55 »
Det sitter en injusteringsskruv pÃ¥ din fördelade. Det är den röda skruven som sitter vÃ¥grätt precis ovanför den vita maxtermostaten. Denna injusteringsskruv fungerar som en trevägsshunt och avgör hur mycket av det varma  som släpps in i golvvärmekretsen. Är den helt utskruvad tar du in lite vatten in i golvvärmekretsen och kommer ha i förhÃ¥llande till din framledningen avsevärt lägre framledningen i golvvärmekretsen. Skruvar du in den i botten kommer du fÃ¥ samma temp ut i golvvärmekretsen som du har i framledningen frÃ¥n pannan.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2012, 21:17:06 »
Om du trimmar in detta borde du kunna sänka din kurvlutning avsevärt iochmed att du har golvvärmen på nedreplan och radiatorererna uppe, dvs. Golvvärmen kommer att kunna stå för större delen av husetsvärmen även med en låg kurva.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2012, 21:34:17 »
Tack för alla tips.

Ni vill att jag ska kunna sänka kurvan. Är orolig att det blir för kallt uppe från radiatorerna. Men jag litar på er. Testar lite.

Ang returtrimmen.
Finns det nåt optimalt läge? Hur mycket blandning ska man tillåta?

Rickard. Menar du att jag även ska öppna muttern på returen? Är den ställbar?

Hur hårt törs man dra bypass-skruven?
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2012, 22:06:05 »
Lägesrapport:
* Minskat blandningen på golvvärmen genom att skruva in lilla trimskruven några varv. GV-Framledning ökade genast till ca 50grader. Fortfarande lite blandning.
GV-returen ligger just nu på ca 30-33. Utetemp -2
* Öppnat returskruven (den blanka motsvarande termostaten på framledn.) Hoppas detta inte bara är en täckbricka utan faktiskt en justerskruv??
* Drog ner värmekurvan till kurva 8
* Framledning VP ca54-56 grader. Stiger sakta.
* VP-retur 30-32
* Max diff komp. inställd på 17
* maxreglering GV ställd på max (9)

VP rullar på och skenar inte upp i temp så fort. Gissar att den ändå kommer bryta på max diff men det tar längre tid nu.
Sänker jag värmekurva ytterligare kommer vi frysa inatt (tror jag). Framledningen till ÖV radiatorer kommer inte vara tillräcklig. Eller har jag fel?

En fundering: Sänker jag värmekurvan så eldar VP på upp till 50-60 grader ändå. Det borde väl innebära att max diff bryter ännu lättare. Jag når alltså max diffvärdet ännu snabbare. Vad är det som får VP att sluta elda på så förbaskat? Eller ska jag öka på max diff-värdet ännu mer?

Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2012, 22:37:49 »
Svår att se på din bild men trimventilen på returen brukar ha ett lock som du lossar med shiftnyckel där under har man sen möjlighet att justera med en sexkantsnyckel
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Benson1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ger upp. Bryter på max diff temp
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2012, 22:51:03 »
Haha, ja då törs jag nog skruva av locket. Det är ju en RVR/RVV och då är det en 5mm insex innanför.
Thermia Atlas
300kvm 3 plan
Golvvärme alla plan
Solpaneler, batterier Ferroamp
KNX-styrning
Ngenic-påverkad värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!