Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en offerthjälp :)  (läst 1510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knivigare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ännu en offerthjälp :)
« skrivet: 14 september 2010, 11:27:45 »
Hej.

Köpte hus i våras och ska nu ta och slänga ut den gammla Olja/el/ved pannan och installera bergvärme är det tänkt, har fått in lite offerter och prismässigt ligger de ganska lika men dom skiljer väl lite grann i borrdjup och så.
 
Det här kanske är ett fall av det vanligaste tipset jag läst här vilket är att gå på den leverantören som jag fått mest förtroende för men tänkte ändå slänga upp dom här för att se om nån av er experter reagerar på något.

Husfakta:
Enplanshus med källare 114+112kvm, tegelhus byggt 1969.
Beläget i Borås
Enrörs radiatorsystem och självdrag

Det jag har att gå på när det gäller förbrukning är en energideklaration (som jag hoppas är tillförlitlig) och då räknar jag på 27-28000kWh/år (ink VV)

Vi är 2 vuxna och ett barn än så länge och vi har inget badkar idag men kommer införskaffa ett standmodel snart.

Offerter:

NIBE 1226-8
180L tank
Borrning 157m (147 aktivt)
115 800kr efter ROT

IVT  Greenline HE C7 120l volymtank (för att fÃ¥ bra gÃ¥ngtid för vämepumpen dÃ¥ det är klena värmerör och relativ liten volym i värmesystemet)
Borrning 130m (120m aktivt)
Inkluderar Thermopanel typ TP-11509 till pannrum
114 325kr efter ROT

Thermia diplomat optimumTWS 180L
Borrning 140 (133 aktivt)
115 420kr efter ROT


IVT har räknat pÃ¥ ett nÃ¥gon lägre förbrukning än den jag uppgav här och dom andra tvÃ¥ nÃ¥got högre,  tacksam om ni har nÃ¥gra synpunkter pÃ¥ dessa alternativ.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en offerthjälp :)
« Svar #1 skrivet: 14 september 2010, 13:22:46 »
Priset var ju relativt lika.
Nibe har djupast borra.
Thermia har flådigast värmepump.
IVT har med både volymtank och radiator i pannrum.

Jag tycker ju du ska ha minst 150 m aktivt borrdjup.

En annan fråga är om du har koll på hur varmt vatten som shuntas fram då det är riktigt kallt ute?
1-rörsystem från 1969 kan vara högtempssystem och då kan du få problem med värmen i vinter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Knivigare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ännu en offerthjälp :)
« Svar #2 skrivet: 14 september 2010, 13:40:35 »
Thermia är flådigast säger du, betyder det bättre och i så fall hur mycket skillnad gör det?
Samma fråga när det gäller volymtank, blir det märkbar bättre drift med en volymtank?

jag har tyvärr ingen koll på hur varmt vatten som shuntas när det är kallt, det här kommer bli våran första vinter i huset och tidigare ägare har ingen koll.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en offerthjälp :)
« Svar #3 skrivet: 14 september 2010, 18:16:07 »
Jag vill väl inte propagera för ett visst märke men Diplomat Optimum har varvtalsstyrda cirkpumpar vilket ska ge optimal drift. På de båda andra får man ställa in flödet själv men jag tycker inte det är så svårt om man vet hur.

En volymtank kan vara bra om det är lite vattenvolym i systemet.

Min fundering är om du inte skulle ha en HT-maskin, typ IVT HT+ eller Nibe 1245. Thermia Diplomat lär kunna ändras till HT genom att skifta högtryckspressostat.

Men prata lite med installatörerna om att ditt värmesystem kan vara högtemp och be dem komma och kolla pÃ¥ grejorna. DÃ¥ märker du om, inte annat, hur serviceinriktade och kunniga de är.  :)

Då kan du även diskutera borrdjupet och säga att du helst vill ha uppåt 150 m aktivt djup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Knivigare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ännu en offerthjälp :)
« Svar #4 skrivet: 14 september 2010, 20:01:55 »

Tackar för infon och supporten,  bra för en nybörjare som en själv.

Samtliga leverantörer har varit på plats och inspekterat hemmet och säger att det inte ska vara några problem med att köra med angivna pumpar (dock skall jag få en ny offert från IVT då dom som sagt har räknat på lite för låg förbrukning och kanske ville gå upp en pumpstorlek)
Det enda som en utav dom har sagt är att det kan vara lite svårt att få upp go behaglig rumstemp i källaren och främst bodegan där vi kommer ha TV-rum så han föreslog 1 eller 2 fläktkonvektorer i källarplan för att lösa detta och också få bättre drift.


Får ringa och diskutera lite borrdjup med dom och se vilken jag tycker låter bäst. Verkar väl iaf som offerterna verkar hyffsat rimliga som jag förstår det.
Och en volymtank kanske kan vara bra att ha då oavsett vilket alternativ jag går på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!