Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmatten  (läst 10369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
varmatten
« skrivet: 28 december 2009, 15:56:38 »
Hej

Hur fungerar vv produktionen. Jag todde att vp alltid prioriterade vv före radiatorerna. Min Vp kan ibland sluta producera vv även fast den inte fått upp vv mer än 44°C (inställt värde 51°C). Är det nåt man kan ändra?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: varmatten
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 17:51:48 »
Det är absolut inte hela svaret på frågan, men jag har nyligen lärt mig här på forumet är att GT3 startar varmvattenproduktionen men att det är GT9 som avbryter den. Vet du det värdet för samma tillfälle?
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 19:17:17 »
Jag har aldrig sett att varmvatten produktion skulle ha stannat i förtid men nästan aldrig
heller att den skulle starta med varmvatten utom på sommaren. Min pump börjar med
värmeproduktion och när den är klar så övergår den till varmvatten. Om det skulle bli
brist pÃ¥ VV sÃ¥ kan den gÃ¥ över tidigare. Annars tycker jag att det är bra sÃ¥ för att  vattnet
är redan varmt när den  gÃ¥r över till VV, annars blir det kyl effekt i början av VV produktion.
Det är möjligt att det är så som Jalle H skriver, jag har följd flera gånger min VV produktion
och  den stannar pÃ¥ 55 grader och stiger sedan ca 1grad till 56 (bör värde 51).
Kan det vara så att det är luft i utter mantel att vattnet i tanken hinner inte värmas tillräkligt
snabbt innan  GT9 bryter produktion.  (Jag Rego 638 i min pump.)

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #3 skrivet: 28 december 2009, 20:37:19 »
det skulle alltså i så fall vara returetempen som avbryter vv produktionen vilken också styr värmekurvan. Jag tycker ändå att det vore bättre om vv skulle bli färdigt först innan han gick över på värmen
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: varmatten
« Svar #4 skrivet: 28 december 2009, 21:04:00 »
Finns en tidsbegränsning ocksÃ¥ om det föreligger bÃ¥de varmvattenbehov och värmebehov. Har för mig att grundinställningen är 40 min varmvatten och 20 min värme.  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 21:59:06 »
Vp kör alltså som max 40 min vv om det också finns värmebehov och max 20min värme om det finns vv behov?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: varmatten
« Svar #6 skrivet: 28 december 2009, 22:49:39 »
Under förutsättning att den är ställd på standardtiderna och inte blev klar med varmvattnet och startade 20 min räknaren.
I annat fall så har den varmvattenprioritering och går över till varmvatten produktion direkt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #7 skrivet: 29 december 2009, 11:49:31 »
Tack för svaren. Antagligen duschade många i familjen på rad så dom 40 min gick ut för pumpen när jag såg att vp gjörde värme istället för vv.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #8 skrivet: 29 december 2009, 12:40:00 »
Kan man ändra inställningaran så vp pioriterar vv mer?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: varmatten
« Svar #9 skrivet: 29 december 2009, 14:45:13 »
Det går via meny 9.9 respektive 9.10 men då måste man först in i den hemliga Fabriksläget för att komma åt punkterna.

Kan man ändra inställningaran så vp pioriterar vv mer?
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #10 skrivet: 29 december 2009, 22:57:11 »
Hur kommer man in i det hemliga fabriksläget? Skulle vara bra att kunna pilla lite där.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #11 skrivet: 31 december 2009, 15:54:07 »
Min vp har inställt 20min min tid radiatorer och 30 min maxtid vv. Hur det tanken ut i vp? Det verkar som om man låter radiatorvattnet bli för kallt kyls även vv utan att man gör åt nåt? Om det är på det viset kanske det inte är så smart att ställa in mer maxtid på vv?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2010, 16:23:47 »
Hur fungerar maxtiden på vv? vad häner om man ställer upp den tiden till den dubbla? huset kan bli kallare men hur jobbar vp? Jag vill att vv prioriteras i största möjliga mån.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmatten
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2010, 17:50:15 »
Fortsätter på tråden lite. Har 185 l vvb men har problem med att varmvattnet tar slut. Är naturligtvis medveten om att vv kan ta slut men jag tycker det tar slut väl tidigt(efter ca 15-20 min dusch). Vill felsöka problemet grundligt innan jag sätter in en extra vvb. Vad kan det varaför fel när vv tar slut. Har inga problem med att sedan värma upp vvb igen så jag förmodar att det inte är växelventilen. Har mätt upp tappvattnet och tempen stämmer med givaren i pumpen.
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: varmatten
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2010, 19:49:08 »
Prova att lufta. Sitter en liten skruv på varmavatten beredaren framtill.

Hade en kompis som inte fick varmt varmvatten. Tog flera Ã¥r att lösa innan vi upptäckte att en termostatventil till en dusch i källaren  läckte kallvatten baklänges.


Fortsätter på tråden lite. Har 185 l vvb men har problem med att varmvattnet tar slut. Är naturligtvis medveten om att vv kan ta slut men jag tycker det tar slut väl tidigt(efter ca 15-20 min dusch). Vill felsöka problemet grundligt innan jag sätter in en extra vvb. Vad kan det varaför fel när vv tar slut. Har inga problem med att sedan värma upp vvb igen så jag förmodar att det inte är växelventilen. Har mätt upp tappvattnet och tempen stämmer med givaren i pumpen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!