Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Magnus Heimby
« skrivet: 09 april 2019, 14:01:52 »

Har samma problem med min Nibe F2025-8. (10 år gammal). Felsignal S1=07 Motorskydd. Inträffar efter ett par timmar eller 1 dag.
Har upptäckt att det blir spänningsfall 40v över L1 på mjukstartskortet efter 30 minuters drift. Vid start är det bara 2v spänningsfall.
Om jag inte stannar driften så kommer tillslut motorskyddet lösa ut.
Ringt Nibe och beställt ett nytt kort. Hoppas på det hjälper.
Nibe support säger att felet är antingen Strömmatning, Motorskydd, Mjuk Mjukstartskort eller kompressor. Tyvärr fick jag inget bra tips på hur man mäter sig fram till rätt komponent. Tur man är lite elektriker och fattar att spänningsfall inte skall inträffa. Hoppas bara det inte är kompressorn som drar snett efter ett tag.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 05 december 2015, 17:46:43 »

Tack för era kloka svar!

Tänkte ge er upplösningen.

Det var mjukstartaren som felade den här gången också. Fakturan har inte landat än men blir väl några enstaka tusenlappar.

Företaget som installerade pumpen en gång i tiden var de som också var inblandade nu och genast avfärdade tanken att det kunde vara mjukstartaren utan ville istället byta kompressor för 30k eller ännu hellre sälja en helt ny värmepump ("byter vi kompressor är det ändå ogjort när något annat rasar, lika bra att köpa nytt direkt").

Fick ett PM från en annan forummedlem som kunde gissa sig till vilket företag det handlade om eftersom han själv fått samma utlåtande en gång när allt han behövde var lite påfyllning av köldmedie och mitt användarnamn skvallrar om plats i landet.

Ett annat företag fick alltså komma och titta på pumpen och kunde snabbt konstatera var felet låg.

Slutsats för andra som kanske googlar runt och hittar den här tråden - rekommenderar företaget att byta den dyraste delen på prov utan att ha felsökt ordentligt så är det definitivt läge att skaffa sig en second opinion!

Tack igen för era svar!
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 29 november 2015, 21:34:16 »

Jag instämmer med föregående att man bör mäta strömmen i alla faser till kompressorn och se om den verkar onormal på något sätt, innan man anser att det verkligen är kompressorfel.

Om värmepumpen matas via jordfelsbrytare skulle den förmodligen lösa ut långt före motorskyddet om det verkligen vore en skada i lindningarna.

Om motorskyddet inte är ett standardmotorskydd monterat på DIN-skena utan ett mer eller mindre fristående kretskort, så kan det vara idé att avsyna det efter misstänkta fel (dåliga lödningar, fuktskador, brända komponenter ...), byta eventuella tveksamma elektrolytkondensatorer mm.
Man skulle också kunna provbelasta motorskyddet med rent resistiv last som motsvarar kompressorns märkström (tre halogenstrålkastare på lämplig effekt, vattenkokare, brödrostar etc) och se om det löser ut efter en stund eller inte.

Om du ska mäta spänning på de tre faserna, så mät ute vid kopplingsplinten till EcoAir eller ännu hellre efter kompressorkontaktorn, så du är säker på att upptäcka eventuella problem pga dålig kontakt på vägen.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 29 november 2015, 21:23:38 »

Kolla alla anslutningar så det inte är glappkontakt någonstans i kablarna till kompressorn. Kolla även anslutningarna till säkringarna i centralen.
Att mäta strömmen med en tångamperemeter är bättre än att mäta resistans. Det är väldigt låg resistans i lindningarna och några kortslutna varv i lindningen är nog svåra att se på resistansen.
Eller, som hawkeye99 skriver; öka motorskyddet lite. Om det verkligen är kompressorn som är problemet så är det ju inget att förlora på det, den bara totalhavererar tidigare i så fall.
Skrivet av: Krtek
« skrivet: 29 november 2015, 21:02:48 »

Slå av strömmen och mät resistansen på motorlindningarna. Passa även på att göra isolationsmätning av kompressorn (med elektroniken bortkopplad).
Håller helt med Josth här, kanske man ännu kunde tillägga att för att få ett tillförlitligt resultat här så borde man egentligen ha en riktig isolationsresistansmätare som mäter med 500V spänning vilket man ofta inte har hemma på hyllan om man inte behöver en dylik i arbetet eller så.

Multimeterns 9V batteri ger inte samma tillförlitlighet, kan vara dålig isolationsresistans utan att det syns med multimeter, felet ger sig till känna först med högre spänning. Men är det rejält dåligt så syns det givetvis även med vanlig multimeter.

Är inget dåligt förslag heller att mäta upp fas strömmarna med tångampere mätare och jämföra dessa sinsemellan samt med motorskyddets inställningar.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 29 november 2015, 19:13:28 »

öka motorskyddet, har för mig att det sitter ett konventionellt motorskydd på dem. Kan ju också vara så att det är mjukstarten som börjar bli dålig igen.   Hur har dem mätt för att konstatera att det är motorlindningarna som håller på att ge upp och vad är det för firma. Är det kompressorhaveri enligt dem för att de skall få sälja en ny panna och pump till dig, att de inte har kylbehörighet på företaget. 
Om nu kompressorn håller på att säga upp sig går det alldeles utmärkt att sätta in en danfosskompressor i pumpen, som kostar 1/3, då har du kompressorbytet för halva kostnaden.  Vad är motorskyddet inställt på.
som någon skrev, ta en annan firma
Skrivet av: Josth
« skrivet: 29 november 2015, 19:01:45 »

Slå av strömmen och mät resistansen på motorlindningarna. Passa även på att göra isolationsmätning av kompressorn (med elektroniken bortkopplad).
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 29 november 2015, 18:45:50 »

Jag var inte med under själva felsökningen, men om jag förstått beskrivningen min svåger gav mig rätt så hade han bara mätt spänningen med multimeter vilket ju egentligen inte säger någonting.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2015, 14:31:41 »

Och kanske anlita en annan firma som inte börjar med att döma ut den dyraste komponenten...
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 29 november 2015, 14:21:45 »

Jag skulle börja med att skaffa en tångamperemeter för att mäta strömförbrukningen på de olika faserna.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 november 2015, 14:10:20 »

Vilka mätningar har dom gjort för att konstatera att felet sitter i motorlindningarna?
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 29 november 2015, 14:05:24 »

Hej!

Tyvärr är det dags för en återuppväckning av den här tråden, anläggningen har nämligen samma problem igen.

Motorskyddet löser ut efter några sekunders drift. Den här gången hävdar företaget att "lindningarna i kompressorn börjar ge upp" och att kompressorn måste bytas för 30 kkr.

Eftersom jag hållit på lite med motorer tycker jag att det låter mycket märkligt att lindningarna skulle "börjat ge upp" i en asynkronmaskin.

Vidare är det så att om man återställer motorskyddet så startar kompressorn och kör några minuter. Hetgastemperaturen hinner gå upp till runt 70 °C (tanktemperatur 35 °C) innan skyddet löser ut igen.

Skulle en trasig kompressor verkligen kunna producera dessa temperaturer? Vad tror ni?
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 03 november 2010, 16:30:33 »

Problemet löst. Det var mjukstartsreläet som var defekt, tydligen ett klassiskt fel. De verkar inte vara byggda för att arbeta med höga arbetstemperaturer som de ju gör när de sitter inuti EcoELen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 oktober 2010, 13:33:14 »

Jepp, spänningen verkar ju OK.
Kanske är själva motorskyddet defekt?
Jag skulle nog ta hem en elektriker och kolla upp både motorskydd och kompressor.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 29 oktober 2010, 11:16:01 »

Hejsan alla!
Nu var det ett tag sen man var inne på forat, men det är snart glömt och förlåtet eller hur?  :)

Jag har lite problem med en CTC EcoAir V2 (sista generationen innan de fick det nya rostfria utseendet). Problem är att motorskyddet löser ut med jämna mellanrum utan synbar anledning. Jag tror inte att problemet ligger hos själva kompressorn eller så för den fungerar och producerar värme utan problem.

Jag hittade lite trådar här på forat om att ett vanligt problem är att kvaliteten på elmatningen är låg (spänningsfall, ojämn spänning på de tre faserna) så jag mätte detta under drift. Spänningen mellan faserna låg mellan 405-407 V under drift, men det är klart att det kan ju komma enstaka dippar på nätet som är svåra att mäta.
Sen undrar jag vilka modeller som är drabbade av detta problem? Är det endast den V3 som är det eller kan även V2 vara det?

För säkerhets skulle gjorde jag en körning upp till 55 °C och loggade hetgastemperaturen, se figur nedan. Jag tycker det ser bra ut?

Hur tycker ni jag skall gå vidare? Garantin har gått ut på pumpen.

Hälsningar
Skåningen

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!