Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: l/v pump eller pellets  (läst 1405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
l/v pump eller pellets
« skrivet: 14 augusti 2008, 19:29:12 »
                 Hej

Har tidigare i år ställt frågan om hur pass bra det igentligen är att inst. pump
i ett hus med högtempsystem, mitt hus byggt 62, 150 m2, har ett sådant och jag har velat
från pump å nu senast pellets som i mitt hus är en väldigt bra lösning ,jag få då igång
min gamla stackars skorsten igen å med den ventilationen!!Dessutom är de nya pannorna
riktigt bekväma med tömning av aska  3ggr/Ã¥r sotning görs autom. bra val alltsÃ¥.
För mig blir det nog också ca 25000 kr billigare har inga problem heller med hanteringen av pellets,
men den tar mycket plats vilket jag har ont om.
så varför en pump?ge mig bra argument jag gillar iden med pumparna och hade inte tvekat om jag
ej haft högtempradiatorer.
Förresten är det ingen som har hört talas om "elementfläkten" en suverän uppfinning som borde
kommit för länge sedan.Är förvånad över att ingen har diskuterat denna på detta forum den verkar
ju grym dessutom löjligt billig och enkel att instalera för vem som helst!!
elementfläkten.se kolla själva

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: l/v pump eller pellets
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2008, 19:59:43 »
Problemet med element fläktar är väl att dom låter.
Jag har en fläktkonvektor i tvättstugan och den skulle jag inte vilja ha i bostadsplanet..

Är det pellets förvaringen som det är knapert med eller?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: l/v pump eller pellets
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2008, 20:35:12 »
Denna fläkt är en extremt tyst datorfläkt från början som monteras i rad, uppfinnaren själv
hävdar att ingen av hanns köpare klagat på ljudnivån som skall vara bra mycket tystare än
en konvektor.Ofta får sådana här nyheter dålig genomslag pga fördommar som inte prövats utan
bara rabblas upp "för så brukar det ju vara".
Jag har plats för ett litet förrÃ¥d pÃ¥ ca200-500l  som räcker en mÃ¥n eller mer,men vill helst ha den ytan
till annat.
Tack för svar/Tim

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: l/v pump eller pellets
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2008, 22:53:50 »
En jag känner har byggt till ett pelletsförråd på utsidan av huset, det blir väl ungefär lika fult som utedelen på en LVVP. Fördelen är väl att ett pelletsförråd väsnas mindre än en VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!