Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 januari 2015, 10:34:28 »

Om jag fattat dig rätt gäller alltså:

VP_max:

Detta värde betyder i själva verket att VP stänger när temp. på inkommande vatten + VP_delta uppnår VP_max.  Med VP_max sätts alltså en gräns för VP_in (VP_in = VP_max - VP_delta).   VP stänger alltså  inte av så snart VP_ut uppmäts till VP_max, utan så snart VP_in uppnår tröskelvärdet.

Nästan rätt...
VPn stänger när VPin når VPmax-7, dvs för dig är brytvärdet normalt VPin=48. De 7 graderna är inbyggda i systemet och kan inte ändras i någon meny. Så långt är det rätt.
Men VPmax är inte alltid det VPmax som står i inställningarna, utan när temperaturen börjar falla så faller även VPmax, vilket syns tydligt i det diagram i manualen som CTC kallar "arbetsområde". VPmax är 55 grader ner till -7 ute och faller sen ner till 47 grader vid -15 ute, vilket gör att tröskelvärdet för VPin sjunker från 48 vid -7 till 40 vid -15. Samtidigt faller diffen på VPin/ut från ca 5-6 grader ner till 3-4 grader vid -15, vilket gör att VPmaxUt vid -15 bara blir ca 44 grader (VPin plus verklig diff VPin/ut).

Det är det här som trixar till det när man ändrar huskurvans lutning och justering och som gör att brytpunkten för MinUtetemp måste flyttas upp och ner när man ändrar lutning eller justering.

Fråga:
Det låter på dig som att det är uppenbart ofördelaktigt att hålla tempen i ett snävt spann med många starter av kompressorn.  Vad är dåligt med det ?  Finns det en "startavgift" för VP ?

Dom här inne som kan tekniken säger att starterna sliter på kompressorn så den håller sämre med många starter per dygn. Det är väl också ett av skälen till att inverterpumparna anses bättre – de går kontinuerligt men med olika effekt medan on/off-pumparna kör fullt ös, stopp, fullt ös, stopp, osv.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 14 januari 2015, 09:00:09 »

Ahaa..ok, skönt besked. Har alltså ännu inte fått programmet att bugga ur :)

Detta med  min/max VP  borde finnas med i ERP's beskrivning av Eco.  Orsakar säkert huvudbry för många nya som läser manualen.

Om jag fattat dig rätt gäller alltså:

VP_max:

I manualen: "Max. tillåten temperatur som kompressorn tillåts avge.

Stämmer inte riktigt. Detta värde betyder i själva verket att VP stänger när temp. på inkommande vatten + VP_delta uppnår VP_max.  Med VP_max sätts alltså en gräns för VP_in (VP_in = VP_max - VP_delta).   VP stänger alltså  inte av så snart VP_ut uppmäts till VP_max, utan så snart VP_in uppnår tröskelvärdet.

VP_min:

I manualen: "Lägsta temperatur kompressorn ger till produktens vattenmagasin.

Direkt fel!  Detta värde anger lägsta temp nedre tanken får ha innan VP startas. Det uppmätta värdet som jämförs med VP max mäts inte ens ute på VP utan i nedre tanken.


Teknisk dokumentation brukar ju inte vara jättetydlig och CTC är inget undantag i det avseendet.



Fråga:

Det låter på dig som att det är uppenbart ofördelaktigt att hålla tempen i ett snävt spann med många starter av kompressorn.  Vad är dåligt med det ?  Finns det en "startavgift" för VP ?



Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 januari 2015, 22:57:10 »

35 + 5 = 40

VPn jobbar ju mellan ett värde som är framledning plus start/stopp-diff (=börvärdet för tanken), men den kan inte sätta börvärdet lägre än VPminUt plus start/stopp-diff eftersom den i annat fall, med dina värden, skulle jobba från 35 till 38 (framledning plus 5) vilket skulle ge ideliga start/stopp. Nu kommer den jobba mellan 35 och 40 vilket ger de fem grader du har som start/stopp-diff.

Jag har ju en PE, och den har VPminUt = 40, och eftersom jag har höjt start/stopp-diffen till 7 (för att få bättre gång vintertid) så kommer min nedre tank aldrig pendla mellan lägre värden än 40 -> 47, vilket i sin tur gör att nedre tNken i princip alltid ser till att hålla övre tanken tillräckligt varm utan elpatron.
Det går som sagt att trixa med inställningarna för att få både bättre gångtider och mindre elpatron, bara man lär sig systemet. ;)
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 13 januari 2015, 22:09:35 »

Hmmm... Sc:,h

Jag har ställt VP_UT_max i kodad meny till 48...funkar bra, fast efter den justeringen får nedre tanken ett börvärde som  inte är framledning_bör + 5 (jag har 5 i kodad meny för start/stopp diff)  utan ser ut så här

  ute                 2
   panna           43(42)    // jag har 42 som gräns satt
  framledning   35 (33)
 Panna nedre   38 (40)

 Var kommer börvärdet 40 ifrån egentligen ?  Detta är alltså vid en normal cykel...inte vid fullkondensering.

VP_min_ut är 35 i kodad meny.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 19:14:31 »

Jess, precis sådär ser den ut. Alla delarna är dock intakta och hakar i varandra på rätt sätt. På ESBE sa de att ventilen sannolikt slammat igen, av smutsigt vatten alltså. Vet inte hur sannolikt det är...törs iaf inte ta i med rörtång e.d utifall att nått knakar.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 12 januari 2015, 18:54:39 »

Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 18:48:32 »

"VV höjning" saknas i min meny. Lite för gammal s/w antar jag.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 18:25:32 »

Du kan ju sätta VVhöjning Av istället.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 17:34:29 »

Ok, ja just ja, det är ganska stora temp. variationer i tanken.

Nu får jag inte shuntventilen att rubbas hur jag än försöker. Den sitter i läge kl. 13 ungefär. Jag tänkte följande work-around tills installatören kommer och tar isär den på onsdag som det ser ut:

Då jag inte kan välja bort 55 körningarna, så tänkte jag sätta VPmax in i kodad meny till 49 grader under kommande dygn som väntas ligga kring nollan. Detta i syfte att begränsa tokuppvärmningen av radiatorerna under 55 cyklerna, som jag hoppas kommer att avbrytas när VPin når 42 grader.

Vettigt ? Bättre sätt (att undvika för hög temp inne) ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 16:11:21 »

Det är ofta sämre skiktning i tanken efter patrondrift än efter VPdrift. Vpn tar ju vatten från nedre delen av tanken och skickar in i toppen, men elpatronen sitter ungefär mitt i tanken.

Det jag har sett är att om MinUtetemp ligger precis på gränsen för vad VPn klarar så funkar det bättre när temperaturen faller än när den stiger. VPn startas ju när tempen i tanken är lika med börvärdet för framledningen, och den givaren sitter ungefär 1/3 från toppen av den nedre tanken, och eftersom laddpumpen hela tiden går så skickas vatten från nedre delen av tanken till övre, och det lurar givaren att tro att tanken är kallare än den är, så när VPn startar så är det varmare än vanligt i den nedre delen och VPn stannar snabbt på för hög VPin.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 15:49:57 »

Jag har 50 inställt där.

Fattar inte vad du menar faktiskt.... om utetempen stiger och VP tas i drift igen efter patrondrift, så borde den väl funka precis som om den aldrig skulle ha varit stängd... varför håller den på att försöka starta kompressorn trots att nedre tanken är varmare än börvärdet för framledningen ? Verkar ju som en bugg i reglerlogiken.

Edit: Ahaaa..du menar det fallet att man satt min. ute temp betydligt kallare än vad VP klarar av.  Om man avpassar min. temp vid gränsen för VP:s kapacitet borde ju inte problemscenariot föreligga....


Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 15:06:55 »

Och vad har du satt för temp på nedre tanken?

Det här med MinUtetemp är lite knepigt. Det fungerar olika när temperaturen faller och när temperaturen stiger. När det blir kallare än MinUtetemp så spärras ju VPn och nedre elpatronen startar för att hålla den förinställda temperaturen i tanken. När temperaturen sen stiger, så att det blir så varmt att VPn får gå igen, så är ju ofta temperaturen i nedre tanken så hög att VPn omedelbart stoppar på för varm VPin. Så det tar ett tag innan temperaturen i tanken fallit så mycket att Vpn kan börja gå igen, och under tiden gör VPn nya startförsök, väntar de 10 min startfördröjning, osv. Själv har jag därför valt att lägga MinUtetemp nån grad högre än jag egentligen skulle behöva, just för att inte få för många start/stopp när temperaturen sakta stiger efter att ha varit under MinUtetemp.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 13:55:54 »

Nix ingen givare för innetempen...  Nej, jag ligger kvar med lutning 50 justering 0.

När det gäller variationen av innetempen så fluktuerar den säker +/- en halv grad eller så. Jag kollar på en liten kvicksilver termometer med 2 grader mellan varje skalstreck.

Jag satte shunt fördr. på 240 spärrad nu. Törs man lossa på skruven man ser när man tar bort vredet för att se om det finns nått att smörja ?

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 13:15:46 »

Men du har ingen innegivare aktiverad, eller hur? Så det är egentligen konstigt att det inte fluktuerat mer när solen lyst eller vinden dragit på.

Du har alltså lutning 48 och justering 0?
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 12:32:32 »

Hej.

Jag hade framledning 38(44) imorse (med 45 i nedre tanken).  20 i huset, men antagligen tack vare att patronen kört nedre tanken under mellan kl. 4 & 5  (jag har naturligtvis följt ditt råd att ställa min ute temp till -10)

Jag vet hur den låter när den vrider på ventilen... ett surrande snarare.  Med skorra menar jag ett ljud jag hör uppe i mitt sovrum :)  Vredet står och hackar men det är stopp. Den fastnar dessutom i det läget och kan inte stänga heller när det blir varmare. Det förklara att jag fick för varmt efter köldknäppen i december.

Inställningarna:

Default på allt utom
1) Laddpump läge I
2) CP läge I
3) Övre Panna börvärde 43
4) Max ute temp -10


Altså:   Jag har haft 20 inomhus hela hösten och vintern ända tills den natt då den första gången försökte shunta in värme från övre pannan.

Under hela gårdagen efter att jag ruckat manuellt och stoppat dit vredet i auto läge höll den framledn vid börvärde +-1  och tempen inne konvergerade stadigt mot 20. Shuntvredet rörde sig mellan 50% och 0%.

 Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h


Skrivet av: gossen
« skrivet: 12 januari 2015, 12:07:14 »

Nja, jag har uppfattat problemet som att framledningstemperaturen ligger 4-8 grader över börvärdet (iallafall fram till inlägg 24)

Sen kan jag tycka att det verkar vara ett trevligt problem att kunna sänka kurvan och inte ett problem :) Men det verkar ju inte ha varit såhär innan enligt TS då samma inställningar har varit sedan 2009.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 11:53:43 »

Jag har inte någonstans opponerat mig mot att TS bör sänka flödet (men jag är trots allt något skeptisk till att det är hans ursprungliga problem iom att det blir övertempererat i huset).

Problemet är väl att värmesystemet inte vet om det blir för varmt i huset, och i såna fall för varmt i förhållande till vad? Att det höll sig på 20 grader inne under sommar och tidig höst när värmen var avstängd är väl inget konstigt, och inte heller att det blir 22 grader varmt nu när han inte har nån innegivare som korrigerar värmesystemet.

Frågan till TS är väl om det ens finns något problem?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 11:45:56 »

Ja, styrprogrammet vet hur shunten står.
Shuntfördröjningen reglerar när shunten ska öppna mot övre tanken. Den börjar räkna ner när framledningen inte når sitt börvärde. Det ger VPn ytterligare tid att höja temperaturen i nedre tanken, alternativt att öppna shunten lite till mot nedre tanken, tills den står i det du kallar 50%-läget. Då kan den inte öppna mer utan då är enda lösningen att anting VPn orkar höja temperaturen i nedre tanken, eller vänta tills shuntfördröjningen räknat ner och då öppna shunten mot övre tanken för att fylla på med vatten spetsat av övre elpatronen.
När styrsystemet upptäcker att framledningen nått sitt börvärde så återställs shuntfördröjningen till sitt normalläge, alltså i ditt fall 180 min.

Apropå skorrande ljud så skorrar det alltid när motorn styr shunten. Det brukar låta i korta intervall när den vrider shunten, en liten bit i taget. Att du inte kan vrida den manuellt när den är i autoläge är helt naturligt. Det är alltså inte så att systemet vrider shunten i stora slag fram och tillbaka utan den vrids bara lite, lite i taget.
Hur vet du att shunten inte kunde öppnas mot övre tanken så mycket som styrsystemet tyckte att det skulle öppnas?

Frågan är ju fortfarande vad det är som är ditt problem??

Tidigare klagade du på att du hade för varmt inne (vilket inte styrsystemet kan veta nånting om när du inte har en innegivare) och nu misstror du shuntens möjligheter att öppna mot övre tanken för att få varmare framledning?  Har du för kallt nu alltså? Du kan ju inte få för varmt inne om shunten skulle ha fått nåt fel som gör att den inte kan öppnas mot övre tanken, eller hur?

Om jag vore dig så skulle jag låta bli att rappla så mycket med shunten utan bara försöka se till att du kan trycka in den i automatläget och istället koncentrera dig på inställningarna i styrsystemet. Om du har lutning 48 och ingen justering så kommer din VP starta och direkt stoppa pga för varm VPin om det blir kallare än -10 (eftersom du har Min utetemp inställd på -15) och då kommer elpatronen i övre tanken tvingas stå för all uppvärmning.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 12 januari 2015, 11:01:39 »

Hej.

Inatt var det -10 grader och jag har hittat mitt problem..... efter att shuntfördröjningen (180 min) löpt ut och motorn försöker öppna shunten mot övre pannan kärvar ventilen fast... den bara skorar när motorn försöker öppna. Kan inte öppna den manuellt ens en gång.  Har ställt den i manuellt läge nu och aktiverar auto först när det blir varmare.

(Jättesvår) fråga:

Vet styrprogrammet vilket läge shunten står i eller skickar den bara öppna/stäng till motorn ?
Det verkar nämligen som att den känner av när den står i 50% läget - i det läget gäller nämligen fördröjningen, medans fördröjningen ignoreras om öppningsgraden är <50%   Hur funkar det med ändlägena (hur vet programmet att det inte går att öppna/stänga mer) ?

Vad gäller forumuppförande:

Jo, "myt" kanske var lite raljerande, men det var ju kryddat med en glad  :) Det var avsett som ett väldigt försiktigt ifrågasättande av axiomet "man får bättre effekt med lägre flöde", vilket inte är helt uppenbart, och skulle behöva förklaras med betydligt mer övertygande argument än formuleringar i stil med "en gång för alla...."  :)










Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 januari 2015, 10:07:45 »

Det man är ute efter är att få så hög  VP ut ºC.(7K) (48-55ºC) som pumpen klarar av med tanke på framledning , legionella körning ,och VV i nedre panna(55ºC) !

Eftersom EcoEl inte har nån inbyggd VVB utan tappvarmvatten värms momentant i en slinga så behövs inga legionellakörningar. Därför räcker det om övre tanken är inställd på 40-45 grader, beroende på hur mycket varmvatten man behöver. För ett hushåll med bara två personer som bara duschar relativt korta duschar räcker det med 40, medan det behövs 45 om man är fler som duschar i följd. Om man vill bada badkar behövs mer varmvatten, men då kan man använda funktionen ExtraVV för att tillfälligt höja temperaturen i tankarna (55-körning i nedre, sätta exv 60-65 grader i övre).
Skrivet av: gossen
« skrivet: 12 januari 2015, 09:39:51 »

gossen:  Nu skall vi inte överdriva med ditt sätt att grovräkna effekt på VP! I princip har du rätt, men det är inte intressant ! Det man är ute efter är att få så hög  VP ut ºC.(7K) (48-55ºC) som pumpen klarar av med tanke på framledning , legionella körning ,och VV i nedre panna(55ºC) !
1200 l/h :   033 l/s x 7 x 4.181 = 9.65811 kWh mellan tummen och pekfinger ,minus tillförd energi ca 2.1kW : avgiven effekt –inte illa ! Helt beroende på förutsätningar (ute temp.,energibehov för uppvärmning,Vv-utag) när klarar du det med ditt rekommenderade flöde på 3k? Inte ens på sommaren !

Var ser du mig rekommendera ett flöde med 3k delta? Det enda jag ville poängtera var att värmepumpen ger hyffsat med effekt (och därmed inget fel på VP i sig själv) men sedan att det är "lågvärdigt" är en annan sak och det är även en annan sak ifall huset/vattnet behöver högre temperatur för att bli varmt.

Jag har inte någonstans opponerat mig mot att TS bör sänka flödet (men jag är trots allt något skeptisk till att det är hans ursprungliga problem iom att det blir övertempererat i huset).
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 12 januari 2015, 01:47:29 »

gossen:  Nu skall vi inte överdriva med ditt sätt att grovräkna effekt på VP! I princip har du rätt, men det är inte intressant ! Det man är ute efter är att få så hög  VP ut ºC.(7K) (48-55ºC) som pumpen klarar av med tanke på framledning , legionella körning ,och VV i nedre panna(55ºC) !
1200 l/h :   033 l/s x 7 x 4.181 = 9.65811 kWh mellan tummen och pekfinger ,minus tillförd energi ca 2.1kW : avgiven effekt –inte illa ! Helt beroende på förutsätningar (ute temp.,energibehov för uppvärmning,Vv-utag) när klarar du det med ditt rekommenderade flöde på 3k? Inte ens på sommaren !

KimmoJ : ditt sätt att agera  lämnar en hel del att önska ! Vad är du van vid olika forum ?
Behöver du hjälp ? Jag vet ungefär var sko klämmer ! Med enkel test kan du ta reda på fakta. Men du får be om ursäkt  till gurun och eldsjälar som håller forumet levande !
MvhJiri
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 januari 2015, 13:40:27 »

Nej, testlägena är till för att testa att de olika delarna i systemet fungerar och kan styras av styrsystemet, så med testfunktionen kan du elektroniskt öppna och stänga shunten. MEN, när du går över i testläget stannar allting i hela systemet. Alla pumpar, kompressor, fläkt, elpatroner, osv, så jag skulle inte leka med testsystemet när det är kallt ute.

Så rörisen vred lite här och där och tryckte lite här och där? Där kan du ju ha förklaringen, om han drog ut shunten i manuellt läge och sen inte fick tillbaks den rätt.

Om du inte ändrat några inställningar sen 2009 gör du klokt i att läsa erps beskrivning av systemet för att sen kunna optimera. Plus att du gör klokt i att installera/aktiver innegivare för temperatur. Den kan kompensera om huskurvan ligger lite fel.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 11 januari 2015, 11:33:56 »

Har sett lite olika uppgifter om huruvida manuellt läge är ute eller intryckt. Jag har en ARA 672.
Anyway, jag kan inte vrida (har inte vågat ta i så mycket iof) den manuellt i något läge alls.

Jag kan köra shunten med testfunktionen så att det går att stoppa tillbaka vredet hela vägen in.

Sant..inte rört nått alls förräns efter jul när tempen börjat ligga onödigt högt inomhus...  Jag misstänker att shunten låst sig helt enkelt.

Dessvärre vet jag inte om shunten stod auto/manuell när jag fipplade med den 1:a gången. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle vara auto dock.



FÖRRESTEN: I september fixade jag badrummet och minns att rörisen berömde CTC pannan och demade lite vred och ventiler för mig.

I alla händelser... stoppade in den i autoläget nu och den verkar vridas av motorn.   Väntar med spänning på nästa fullkondensering...

vet du om testet "avancerat|funktionstest|shuntventil"  är ekvivalent med att manuellt vrida shunten ?










Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 januari 2015, 11:08:18 »

Om shunten dras ut till manuellt läge så går den bara skjuta in igen till automatläge när ratten ligger i rätt position i förhållande till hur shunten står just då. Om du med våld har tryckt tillbaka den i ett annat läge så har du förmodligen knäckt den så den inte längre kan styras automatiskt. Ratten har bara ungefär 90 graders vinkel mellan max- och minlägena. Åt höger stängd, åt vänster vidöppen. Har du testat att hitta det rätta läget, där ratten går att trycka tillbaka utan nån kraft alls?

VPin tas från botten av tanken. VPut mynnar i toppen av tanken. Tempgivaren för tanken sitter ungefär 1/3 från toppen, så normala värden i din situation blir 46, 48, 50 för VPin, Panna nedre, VPut. Med hög fart på laddpump och/eller radiatorpump rörs tanken om och du får samma temp i hela tanken. Då stoppar VPn tidigare därför att VPin blir för varm. Det SKA vara skiktning i tanken.

Huskurvans läge spelar ingen som helst roll för dig om du har shunten i manuellt läge och i princip vidöppen. Huskurvan styr framledningen och övriga värden styrs av framledningen, så systemet kommer inte funka alls eftersom du tömmer tanken på mer värme (varmare framledning) än vad systemet förväntar sig.

Du skrev nånstans att alltihop installerades 2009 och att du inte rört nånting alls förrän nu? Ingenting alls? Någon måste ju ha rört shunten så den hamnade i manuellt läge?
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 11 januari 2015, 09:27:36 »

Sådär, då har VP kört konstant hela natten. Radiatorerna är jättevarma och tempen utmed golvet är 22 C.

Aktuell driftinfo:

Ute                      0
Panna             46(43)
Framledning     44(36)
Panna nedre     49(55)
Hetgas             113
Kompressor        till
Fläkt                  hög
Laddpump          till
VP  in/ut             46/50
Ute  VP               0
Radiatorpump      till
Eleffekt  kW          0.0 + 0
Strömuttag            6(20)
Shuntventil        stänger (visar den ett par ggr per minut).
Fördr. shunt         180

Om jag kollar hur shuntventilen står genom att ta bort knoppen och kika var skårorna ligger ser jag att automatiken har stängt ventilen ca. 7/60 dels varv.  Dvs, om vridknoppen följt med i rörelsen skulle den stå mellan kl. 13 och 14. Verkar det rimligt med tanke på aktuella temperaturer för framledning/panna ?

Antag att 55 körningarna helt enkelt inte fullbordas eftersom all energi går åt till att hålla radiatorerna varma. Men hur kommer det sig att systemet höll 20 grader inomhus ända fram till jul, och sedan dess envisas det med att hålla minst 22 grader ?  Är det värt att sänka kurvan till (48.0)  från nuvarande (50.0) ??







Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 11 januari 2015, 00:08:57 »

Hej.

1. Laddpumpen.  Jag har kört i läge I nu.  delta blir större förstås, men tiden för 55 körningar verkar inte bli mindre   Jag noterar att oxo diffen mellan panna nedre och VP_in blir större. Tex hade jag panna nedre på 48 grader och trodde att den strax är klar med 55-körningen, men VP_in var vid det tillfället bara 45 grader. Blir det ojämnare temp i nedre tanken med lägre flöde ?

2. Shunten.  Jag kan inte vrida den :(    Om jag drar ut själva vridknoppen kan jag se att motorn lyckas vrida på den vita plastringen med de tre skårorna där vridknoppens skenor skall gå (vet inte vilken modell, men installerad 2009) vid manuell läge... har aldrig lyckats stoppa dit vridknoppen så att den skulle vrida sig när motorn styr shunten....

Med service|funktionstest  har jag kört shunten så att knoppen kan tryckas helt in.... i det läget försöker ändå automatiken vrida shunten, med skorrande ljud som följd...så jag drar ut vridknoppen ett snäpp...... motorn kör och nånting vrider sig, men inte vridknoppen knoppen.... ? Vet inte om den är paj.

Den är röd-svart, med ett rött streck i läge kl. 12.00 på vridknoppen.

Så här ser den ut  http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-motor-till-shuntventil/


Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2015, 12:49:17 »

TS har ställt ner till läge II, men borde ställa ner till läge I, enligt instruktionerna från CTC, men han vägrar att lita på både CTC:s instruktioner och dom råd han får från oss andra som har likadana system, så jag begriper helt enkelt inte varför han frågar oss överhuvudtaget.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 10 januari 2015, 12:09:24 »

Om man antar dom siffrorna på flödet så ger ju pumpen bra med effekt iallfall med ca 8,6kw vid 3k diff och 2470l/h [läge 3 som TS har]
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 10 januari 2015, 02:52:45 »

En gång för alla: Uppmät värde på originalladpump(CTC-EcoEl 1550) I-1525 l/h 
 Vid   2,5Mvp                                                                                           II-2038 l/h
                                                                                                                III-2470 l/h
Som framgår så kör dom flesta på för hög flöde genom kondensor ,med dåligt diff och effekt som resultat !Det är väl inte bara COCACOLA och jag som känner till hemligheten ? Hur många som har möjlighet att  med injusteringsventilen reglera flöde ?
Till din myt: Hmmmm.... laddpump II eller III. Vad är rekommenderat flöde för din VP ? 1200 l/h , kolla värden ! Skadar inte att kolla framlednigsgivare för radiatorer !

Mvh Jiri
Skrivet av: gossen
« skrivet: 10 januari 2015, 01:54:31 »

Du kan väl testa att dra ner shunten manuellt så får du se om det hjälper.

Men jag håller med övriga om att 3graders diff på vp in/ut verkar vara för lågt men om det är ett fel  dontknow


Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2015, 23:18:07 »

VPut mynnar i toppen av nedre tanken. Termometern sitter en bit ner.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 09 januari 2015, 23:15:33 »

Ja, exakt.... pannan värms inte däremot radiatorerna.... vilket jag tycker är väldigt konstigt om det är korrekt betende.... ska inte shunten se till att pannan värms om börvärdet för framledningstempen är uppnått ?

Nu är det -5 ute och ett slags balans har inträtt

panna nedre 46 (55)

vp in/ut   44/48

Det svalnar tydligen 2 grader mellan VP och panna så det som värms till 48 kommer till pannan som 46 och det hela står och går alltså... är det den optimala styrningen av systemet ?

Skrivet av: erp
« skrivet: 09 januari 2015, 22:34:00 »

Om inte pannvattnet blir varmt trots att pumpen värmer, så måste ju värmen försvinna på annat håll. Pumpen kan ju inte öka tempen i pannan, om huset drar lika mycket som pumpen ger. Stiger inte temperaturen nämnvärt i pannan, så tappas ju värmen av på annat håll.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2015, 22:12:34 »

Du ställer väl frågor för att du vill få svar? Om du inte vill få svar så är det väl ingen vits med att fråga? Men okej, du vet väl bäst.
Lycka till...
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 09 januari 2015, 22:05:46 »

erp.

Jag tänker så här:  om kurvan är satt för 20 grader inomhus ..så känns det ju inte som att huset gör av med all värme VP producerar... tempen ligger ju 3 grader över erforderlig temp..... den tokkör ju upp tempen i huset som jag ser det :)

Är det normalt att framledningstemp. ligger 4-5 grader över börvärdet flera timmar i sträck ?


Hmmmm.... laddpump II eller III.    För att värma 175 liter vatten går det åt en viss energimängd. Hur lång tid det tar beror väl bara på VP verkningsgrad ??    (OK...stort delta..men du måste köra längre tid för att hela mängden som skall värmas har flödat genom VP tillräckligt).... undras om inte det är en myt ni sprider på forumet :)

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2015, 21:56:00 »

Testa att sätta ner den till I och se om det bloi nån skillnad, om du får upp diffen till 4-5 då.
Vad det spelar för roll? Om diffen är för låg så får inte VPn nån chans att värma tanken eftersom vattnet rusar igenom så fort att det inte hinner värmas. Därför går VPn så länge.
Skrivet av: erp
« skrivet: 09 januari 2015, 21:54:15 »

och..... ?
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 09 januari 2015, 21:51:39 »

erp,

jag har 23 grader inomhus vid 55 körningar, sedan droppar det till 22.

(kurva 50,0  inte ändrat sedan 2009)... Under hela hösten fram till jul var det 20 grader inne.... sedan plötsligt 22.



Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 09 januari 2015, 21:48:45 »

"För låg"

Kan du utveckla ? Vp in/ut delta är 3 vid temp. -3 

Så om delta var 4 eller 5 vilken skillnad skulle det göra ? 

Jag har satt ner laddpumpen till II utan att kunna se nån nämnvärd skillnad.

Skrivet av: erp
« skrivet: 09 januari 2015, 21:47:28 »

Förmodligen drar huset nästan lika mycket värme som pumpen ger. Om det går åt lika mycket som pumpen ger, kommer den ju att gå hela tiden utan att orka höja panntemperaturen alls.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2015, 21:37:41 »

För låg diff på VPin/ut.
Sen har du väl avfrostning en gång i timmen? Då går tempen i tanken ner och det börjar om.
Skrivet av: KimmoJ
« skrivet: 09 januari 2015, 21:28:43 »


Hej.

55 körningarna tar väldigt lång tid.... här ett par avläsningar med ca 70 minuters mellanrum.

Ser värdena vettiga ut ? Tänker närmast på varför framlednigen ligger så högt över börvärdet. Är shunten trög/paj ?

Läsning 1.

VP in/ut   42/45
Ute VP   -3
Panna   46(44)
Framledn   40(37)
Panna nedre   44(55)
Hetgas   110


efter en dryg timme under samma körning. (en 55-körning tar 3-4 h!!)

Läsning 2.

VP in/ut   44/47
Ute VP   -3
Panna   45(44)
Framledn   41(37)
Panna nedre   46(55)
Hetgas   117



Tackar på förhand.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!