Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktel  (läst 15069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Konvertera från direktel
« skrivet: 22 augusti 2010, 12:11:49 »
Hej
Jag har under nÃ¥gra Ã¥r funderat pÃ¥ att konvertera mitt nuvarande uppvärmningssystem som är direktverkande el till bergvärme. Efter februaris elräkning pÃ¥ dryga 6000 kändes det högaktuellt, när den här sommaren sedan bjöd pÃ¥ inomhustemperaturer pÃ¥ 30 grader sÃ¥ känns konverteringen huggen i sten. För att kunna fÃ¥ en ekonomi pÃ¥ projektet som kan betala sej sÃ¥ kommer jag att göra mesta jobbet själv dÃ¥ jag är i hantverkssvängen själv sÃ¥ är det inte nÃ¥gra problem. Men när det kommer till att räkna pÃ¥ eventuella dimensioneringar sÃ¥ känns det som rena grekiskan för mej. Men som tur var finns internet och jag hittade detta eminenta forum med alla samlade kunskaper. Den enkla vägen skulle vara att kontakta ett flertal leverantörer och be dem göra hembesök för att sedan offerera mej  och utifrÃ¥n det kunna samla information om vad som krävs, men dÃ¥ jag själv driver eget inom mÃ¥leribranschen sÃ¥ anser jag det synnerligen oetist att ta upp deras tid om jag inte har intentionen att köpa deras paketlösning. Jag har vid ett flertal tillfällen gjort hembesökt hos kunder och upptäkt att deras enda syfte är att suga mej pÃ¥ information om arbetets uförande samt fÃ¥ veta hur mycket dom kan tjäna pÃ¥ att utföra det själv. Därför sätter jag min förhoppning till er kära forummedlemmar som flera av er verkar brinna för ämnet.
Mina förutsättningar är : ca 125 m2 entreplan stående på torpargrund på berg i Värmdö kommun. därtill tillkommer en inglasad veranda på 25 m2 med värmekabel som i ett senare skede förmodligen kommer att läggas med vattenburen golvvärme. övervåningen är en öppen yta bestående av endast en vägg som delar av ett rum totalyta ca 60 m2 som inte värms upp idag men ändå hålls relativt varmt från bottenvåningen, och 20 m2 förrådsyta. vi har idag en luftluft pump som förser vardagsrum med värme men i övrigt är spridningen relativt dålig trots ganska öppen planlösning. vi har en beräknad årsförbrukning på 23000 kw och jag har ett svagt minne att det var 28000kw innan vi sänkte innetempen till 20 grader och installerade pumpen. Ytterväggar består av 15-20 cm gullfiber taket 35 mm lösull. Fönsteruppsättningen består av 3 glas med en kasett plus en ytterbåge. Håller samtigt på att bygga ett garage på 40 m2 beläget ca 25 m från huset vilket jag har för avsikt att förse med golvvärme via en kulvert. vi är 3 i familjen varav en tonårsdotter.
Tacksam för alla förslag avseende borrdjup , förslag på värmepump samt dimensionering av radiatorer.
Tack för att du tog dej tida att läsa ända hit  :)
Mvh Sören

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2010, 17:57:35 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Det ska finnas en lathund för dimensionering av radiatorer men jag hittar den inte just nu.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2010, 18:16:16 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Det ska finnas en lathund för dimensionering av radiatorer men jag hittar den inte just nu.  Sc:,h

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=show&cat=7

Kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2010, 22:44:37 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.


kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?
Finns det någon vinning i att välja att borra 10-20 m djupare eller hänger djupet ihop med storleken på VP?
Är det viktigt att ha rätt storlek på radiatorerna eller handlar det bara om att inte köpa för små, jag menar är så stora som möjligt att föredra?

mvh Sören


Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2010, 00:16:26 »
kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?
Detta överlåter jag åt Carl N att svara på.

Finns det någon vinning i att välja att borra 10-20 m djupare eller hänger djupet ihop med storleken på VP?
Det är bara en fördel, men om det ekonomiskt försvarbart är en annan fråga. Men borrhålet skall också överleva några värmepumpar till.
I mitt fall blev jag rekommenderad att borra 130 meter (118 meter aktivt) men valde att lägga till 20 meter.
Idag ångrar jag det inte. Min inkommande köldbärare sjunker till -0,5 ºC i slutet på vintern. Förra vintern bottnade den på -1,5 ºC.
Det viktigaste är nog att vet vilket material det är i berggrunden. Granit=bäst. Jag har röd sandsten=inte så bra.

Är det viktigt att ha rätt storlek på radiatorerna eller handlar det bara om att inte köpa för små, jag menar är så stora som möjligt att föredra?
Det viktigaste är att den effekt VP lämnar med kompressor + eltillskott kan avges av alla radiatorer vid dt30.
Eftersom du precis som jag konverterar från direktverkande el till vattenburet är det dumt att inte göra det riktigt.
Du bör dimensionera radiatorerna för en framledningstemp på max 55 ºC.
Om du då summerar effekten för alla radiatorer vid dt30 bör summan bli VP's avgivna effekt med kompressor + max vad elpatron ger.
I mitt fall ger min VP knappt 6 kW. Elpatronen kan gå in med 3 eller 6 kW. Det betyder att mina radiatorer bör avge knappt 12 kW.
Mina radiatorer avger bara drygt 11 kW, men det räcker bra.
Vad som kan hända om radiatorerna avger för lite effekt är att returtemeraturen till VP blir för hög och då stannar kompressorn och värmepumpen tillverkar värme med enbart elpatron.
En sak till - du bör ha en vattenvolym i radiatorer och rör på 20-25 liter/kW som VP avger med kompressor.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2010, 07:38:31 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

kommer det att täcka mitt total effektbehov eller mÃ¥ste jag spetsa med elpatron den kallaste tiden?  Om sÃ¥ är fallet vad kan man uppskatta den förbrukningen till?

Jag utgick från din siffra på 28 000 kWh och drog ifrån hushållsel men lade till garage på 40 m2. Jag har inte kalkylprogrammet tillgängligt just nu men mellan tumme och pekfinger blir energitäckningsgraden ca 99%, vilket innebär ca 300 kWh i elspets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2010, 17:34:32 »
Planeringen fortskrider ringde en borrare imorse och 6 timmar senare träffades vi för att titta pÃ¥ plats, en kvart och  ett handslag senare är borrningen beställd. Känns nervöst att bollen är i rullning nu efter nÃ¥got Ã¥rs grubblande menjag vet att  om jag inte startar nu kommer jag att grubbla nÃ¥gra Ã¥r till .
Tur att jag har er forummedlemmar som kan backa upp mej  ;) . MÃ¥ste fylla i en anmälan till kommunen men har ju inte bestämt mej för vilken pump sÃ¥ det är nÃ¥gra uppgifter jag inte har svar pÃ¥.
1 Kollektorns längd : avser dom total längd från pump ner i hål och till pump igen?
2 Frostskyddmedel i köldbärare: Hellakem enligt borraren, är det ett bra val?
3 Andel frostskyddsmedel i % : ?
4 Köldmedium i värmepump: ?
5 Mängd köldmedium (kg) : ?
6 Övriga tillsatser (tex. korrosionsihibitorer) : ?
7 Avgiven effekt vid 0/35 gr. C : ?
8 Tillförd effekt vid 0/35 gr. C : ?
9 Avgiven effekt vid 0/50 gr. C : ?
10 Tillförd effekt vid 0/50 gr. C : ?

Borraren talade om en spiralformad kollektorslang som skulle vara 30% effektivare och 30% dyrare, är det något att grunna över?

Jag har ju följaktligen ingen erfarenhet av modeller och fabrikat på pump men jag vill ha en pump med inbyggd varmvattenberedare på 7- 8 kw. Kom gärna med förslag, för och nackdelar. då jag kommer köpa enbart pump och göra installationen själv med bistånd av någon röris så kanske inte alla fabrikat går att köpa?

Tack på förhand
/Sören

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Konvertera från direktel
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2010, 19:22:04 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2010, 19:31:05 »
Det står lite om 'turboslangen' här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.0;all
Men du kanske inte blir så mycket klokare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2010, 20:37:26 »
Det står lite om 'turboslangen' här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28438.0;all
Men du kanske inte blir så mycket klokare...

Nej det hade du nog rätt i  ;) , men jag läste igenom hela ämnet alltid fastnar nÃ¥t

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2010, 21:01:47 »
1. Jag tror det är borrdjup som avses.
2. Jag tro det räcker med att ange om det är etanol, märket (Helachem) är nog inte lika väsentligt.
3. Vanligen 30%.
6. Jag tror inte man har inhibitor i etanol.
Övriga uppgifter får du när du valt märke på din VP.
Men ska du ange nÃ¥tt nu sÃ¥ duger väl siffrorna frÃ¥n vilken som helst, t ex  Nibe 1245-8. (Förutom denna kan du enkelt komma över Bosch och CTC.)
4. R407C
5. 2,3 kg
7. 8,01 kW
8. 1,74 kW
9. 6,94 kW
10. 1,96 kW
« Senast ändrad: 23 augusti 2010, 21:04:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2010, 22:40:49 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Konvertera från direktel
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2010, 00:50:38 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?
Poolstyrning, styrning av flera klimatsystem, styrning av FLM (kanske xx26 har också iofs, skummade bara manualen), schemaläggning, egna kurvor och lite annat smått och gott.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2010, 12:27:14 »
Skulle vilja säga så här.
Eftersom du tänker dej att ha golvvärme i uterum och garage så kanske det är värt att investera i en värmepump som kan styra fler klimatsystem. Du kan då låta ett klimatsystem styra golvvärmen. Det andra klimatsystemet styr radiatorerna.
Dock är 1245 nÃ¥gra tusen dyrare än  1226. Dessutom mÃ¥ste du köpa till NIBE's tillbehör till VP för att kunna köra mer än ett klimatsystem.
Tror det går att lösa även med en billigare VP men då behöver man väl istället investera i annan kringutrustning.
Kan inget om detta, men vill iallafall väcka dina tankar att fundera på hur din lösning skall se ut.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Konvertera från direktel
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2010, 13:17:10 »
MÃ¥larn

Tänk på att det är viktigt att du får rätt djup på hålet. Det viktiga är hur många meter vatten det finns i hålet. Om energikalkylen säger 160 meter, så kan det ju vara 40 meter ner till vattnet och då måste du borra 200 meter. Du kan inte chansa på detta, för det går ej att ändra efter borrningen är gjord.

Borra gärna minst 20 meter extra än vad dina kalkyler säger, det ångrar du aldrig.

Du har inte talat om hur många meter du beställde från borrgubben - undrande ::)
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!