Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl  (läst 2530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annahs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« skrivet: 10 november 2005, 19:11:35 »
Hej Ni experter!

Mina barn kan inte duscha (inte jag heller) och huset blir kallt, eftersom vår värmepanna Thermia bergvärmepump går för fullt, men ingen vatten blir uppvärmt. Problemet är med allra största sannolikhet undertryck i expansionskärlen (flexcon 35L).

Jag har försökt allt jag kann, men fÃ¥r ingen luft i kärlen via ventilen (nÃ¥lventil har jag förstÃ¥tt, bildäcksventil). Den ska ha förtryck pÃ¥ 0,5 bar, men jag pumpar som en ryssisk oljetsar  huvuddunk men fÃ¥r ingen droppe luft i grejen.

NÃ¥gon ett bra tips?  :)

Utloggad bjerka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hemliga klubben
SV: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 10 november 2005, 20:15:24 »
Du har inte funderat på att den kan vara pajj ?!

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 11 november 2005, 19:04:33 »
För att kunna öka förtrycket måste kärlet vara tömt på vatten. Förhoppningsvis har du en avstängning och en avtappning så du kan låta resten av systemet vara fyllt.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 11 november 2005, 20:36:37 »
VP går för fullt, inget varmvatten, ingen värme? Sc:,h Sc:,h
Exp.kärlet kan vara trycklöst men min fråga är - var blir värmen av? Sc:,h Sc:,h

Om nu vp`n går för fullt som du säger så borde det bli något resultat. :-\

Kan det kanske vara så att vp`n är för liten för huset så den orkar inte hålla temperaturen
 och tillsatsen har löst pÃ¥ överhettning eller är avstängd? GÃ¥r alla cirk.pumpar?

35 l exp.kärl tyder på ett stort hus.

Går vp`n och du inte får ut någon värme så är det dags att ringa doktor-VP, inte trycka in
luft i exp.kärlet. Har du ett välluftat system så ligger knappast felet där.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 22:46:59 »
Om blåsan är trasig och man försöker få upp trycket genom att pumpa in luft så förvärrar man ju bara situationen. Hela VP blir väl då full av luft och cirkpumpar och värmeväxlarna kan inte göra sina jobb. Bättre att fylla vatten och släppa ut luften. Ev övertryck kommer ju att pysa ut vid övertrycksventilen. Kärlet måste dock fixas snarast.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Brrr kallt: Ingen luft i expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 12 november 2005, 13:52:36 »
Knacka pÃ¥ exp.kärlet. lÃ¥ter det stummt kanske blÃ¥san har gÃ¥tt.  (den skall plinga fint)
Kommer det luft eller vatten ut bilventilen om du släpper pÃ¥ trycket?  (tryck in den lila pinnen i ventilen) 
Har du tryck i systemet?
Ring din installatör, vet jag....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!