Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 januari 2014, 17:09:52 »

 tummenupp
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 januari 2014, 16:41:36 »

Är du verkligen säker på att det börjar om från noll?
Eller är det vad du tror..
Nåja, från fall-fall... som med allt då det gäller lagar och rekommendationer. Lagen säger att så är det, men ändå får man göra om man vill.

Från konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

"Om säljaren väljer att ge dig en ny vara och samma fel uppstår även på den nya varan kan du i vissa fall ha tre års reklamationsrätt från dagen när du fick den nya varan. Bedömningen görs från fall till fall och felet måste vara väsentligt för dig. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden om du och säljaren inte kommer överens.

Om din nya vara får ett annat fel än det du reklamerade för första gången har du inte rätt till förlängd reklamationstid. Då är det alltid tre år från det ursprungliga inköpstillfället som gäller.

Du har inte rätt till ett nytt kvitto när du får en ny vara. Men se till att du får en notering det ursprungliga kvitton eller någon annan dokumentation som kan bevisa din reklamation."

Och jag tolkar att det behövs en tank i pumpen så felet är väsentligt.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 januari 2014, 16:24:13 »

Är du verkligen säker på att det börjar om från noll?
Eller är det vad du tror..
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 januari 2014, 16:16:23 »

Fortsättning på " 4 byten av varmvattenberedare".
Citerat från lag texten.
"Enligt lag har kunden alltid 10 års reklamationsrätt på arbete på fast egendom."
Om jag fattar rätt så om thermia byter beredaren på min värmepump idag
så har jag 10 års reklamationsrätt from idag.
Finns det någon som har några tankar om detta?
10 år på ARBETET inte på beredaren. Beredaren har väl bara 3 års reklamationsrätt, MEN reklamationsrätten börjar om från 0 vid varje byte. Kom ihåg att få bytet skriftligt för att kunna bevisa datum.

Men efter det 3:e bytet har du egentligen haft rätt att häva köpet om så önskas, men det kan hända att thermia vill ha lite kosing för "lånetiden" du har haft pumpen.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 21 januari 2014, 15:48:58 »

Jag tycker du borde ha "ny" garanti på beredaren från det datum din sista vvb sattes in. Dvs X år från datum för byte av den felande delen. I verkligheten så brukar de flesta leverantörer börja räkna garantitiden från det initiala installationsdatum för hela anläggningen, i ditt fall är det nog mycket goodwill om de byter därefter..

På en Nibe VVB jag har bytte Nibe kostnadsfritt elpatron 4 ggr innan de sa att det får räcka. Jag tyckte det var sjysst ändå. En rörläggare löste senare den påkalkningen med att sänka vvc´n och sätta på någon elektrisk avkalkare.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 januari 2014, 14:25:27 »

Det är märkligt att det bara drabbar dig Sc:,h
Skrivet av: mats@cinnoberdesign.se
« skrivet: 21 januari 2014, 13:19:48 »

Nu har ju inte näringsidkaren " rörmannen" gjort något fel.
Det är snarare thermia som har en undermålig produkt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 januari 2014, 13:09:49 »

Så här står den riktiga lagtexten:
Citera
Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades

Det handlar altså inte om normal reklamation utan om att någon uppsåtligt gjort nått galet.

https://lagen.nu/1985:716#R10
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 21 januari 2014, 13:05:48 »

Det bör du kunna ha, men kom ihåg att reklamationsrätt inte är samma sak som garanti.
För att kunna åberopa reklamationsrätt så är det du som kund som måste kunna bevisa att tjänsten är felaktigt utförd, samt att felet fanns redan från början även om det inte visade sig på en gång.
Att du har reklamationsrätt på det utförda arbetet är inte samma sak som att du får 10 års garanti på den reservdel som monteras.
Skrivet av: mats@cinnoberdesign.se
« skrivet: 21 januari 2014, 12:50:21 »

Fortsättning på " 4 byten av varmvattenberedare".
Citerat från lag texten.
"Enligt lag har kunden alltid 10 års reklamationsrätt på arbete på fast egendom."
Om jag fattar rätt så om thermia byter beredaren på min värmepump idag
så har jag 10 års reklamationsrätt from idag.
Finns det någon som har några tankar om detta?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!