Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sönderfruset hus vid givarfel!  (läst 4357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Sönderfruset hus vid givarfel!
« skrivet: 10 januari 2010, 13:45:16 »
Hörde just nu en hemsk historia om en norsk familj som fick sitt hus sönderfruset.

Dom har en kåk häruppe som fritidshus, så dom är bara här på helger o annan
ledighet. Dom åkte härifrån 2 januari och då var det ca-30.

Vad som hänt är att utegivaren har knasat och visat en utetemp på +42gr,så
pumpen har aldrig startat och hela kåken har frusit sönder!

Dom här uppgifterna har jag fått nu, och jag ska dubbelkolla dom.

Nu kommer en följdfråga till den här historien: Vad hade hänt om dom haft en
innegivare inkopplad?

P.S jag skall försöka få tag på installatören och fråga honom om det här så
skall jag återkomma senare.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 13:52:17 »
i regel är innegivaren en finjustering av huskurvan.... men säger utegivaren att det skall vara 0 ºC på framledningen
(husvärme från) så kan den inte justera något.... så problemet hade kvarstått.... tyvärr
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 13:56:02 »
Det är inte sÃ¥ konstigt att det kan hända egentligen.  Exakt vad som hänt om de haft en innegivare ocksÃ¥ vet jag inte.  Det beror nog pÃ¥ vad det är för pump, om den stänger av värmen automatiskt vid +20c eller sätter börvärdet till 20 grader eller vad den gör.  Men det blir i alla fall inte bättre säkerhet om du har en innegivare ocksÃ¥, för om innegivaren istället gÃ¥r sönder och visar att det är 42 grader inomhus sÃ¥ kommer innegivaren att styra ner framledningen sÃ¥ mycket att pumpen inte kommer värma huset dÃ¥ heller.  AlltsÃ¥ bara ytterligare en felkälla och i alla fall ingen ökning av säkerheten (förutom att innegivaren kanske inte gÃ¥r sönder lika lätt som utegivaren?).

Jag lämnar också mitt hus under länge perioder, men jag har övervakning av temperaturen över internet och kollar huset varje morgon när det är så här kallt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 14:13:00 »
Verkar konstigt att det kan bli så..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 14:19:24 »
elektronik kan man ju inte förlita sig på, den som trodde nåt annat har fel :,v(
det enda som har förutsättningarna för driftsäker funktion är elektromekanik, t.ex. en elradiator med bimetalltermostat!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2010, 14:24:44 »
Tycker inte det är nÃ¥gon större skillnad mellan elektronik och elektromekanik ur säkerhetssynpunkt.  Bimetalltermostaten kan ju gÃ¥ sönder de ocksÃ¥ eller sÃ¥ gÃ¥r elradiatorn sönder sÃ¥ en propp gÃ¥r...  Möjligtvis att det blir säkrare om man har flera radiatorer pÃ¥ olika faser dÃ¥ man fÃ¥r viss redundans.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2010, 14:29:55 »
Givare (NTC-motstånd) kan faktiskt ge fel värden av en mängd orsaker, och i andra trådar kan man ana att kinesiska givare är av dålig kvalité över ett antal år. Sen finns också risken att det hål man gjort för ledningen ut till givaren inte varit lufttät, så när det kryper nedåt -40 ºC kan lite varm inomhusluft sipprat ut-kondenserat i den plasthållare som motståndet sitter i så det nästan blivit full kortis och då ger sensorn extrema värmevärden.

Hade jag ett fritidshus som står obebott en längre tid skulle jag också sätta ett bimetall-termostat kopplat till ett larm som antingen ringer upp eller larmar en granne som kan rycka ut. Det räcker ju att en gran faller över en elledning i skogen så är det kört för det tar ju dar/veckor innan elbolagen masar sig ut.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2010, 15:32:52 »
Finns många Gsm lösningar..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2010, 16:38:08 »
På min gamla Nibe 1210 så kan jag ställa en minigräns för tillåten temperatur på värmebärare, ex vis 15 grader. Om detta hålls oavsett utetemperatur så bör det ju ivf inte frysa ?
Men det kanske inte fungerar som jag tror ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2010, 18:38:59 »
Jag har satt oljetermostaten över relä så elpatronerna går in om jag får under 35 ºC Som jag slår på när jag åker bort på vintern. Men hur man gör på en ny anläggning vet jag inte
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2010, 18:44:20 »
Jag har satt oljetermostaten över relä så elpatronerna går in om jag får under 35 ºC Som jag slår på när jag åker bort på vintern. Men hur man gör på en ny anläggning vet jag inte
Vad händer om cirkulationspumpen går sönder då?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2010, 19:37:07 »
Ja allt kan hända! Går inte att gardera sig mot allt, gsm larm som skickar SMS, eller granne som tittar till.

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Sönderfruset hus vid givarfel!
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2010, 19:58:49 »
Det går ju att fixa diverse reservstyrningar t.ex. som elektromekanisk termostat på framledning i kombination med utetermostat så att minusgrader ute och för låg temp säg +15 på framledningen tvångsstyr kontaktor för elsteg i panna. Dvs gå förbi elektroniken. Normalt påverkas inte styrsystemet av denna funktion.

Det säkraste är som tidigare nämnts att man övervakar temperaturen och överför larm till åtgärdssida med ett batteridrivet system.

Tyvärr klarar man aldrig strömbortfall  som Fortum i Bromma drabbades av de senaste dagarna. Hörde pÃ¥ nyheterna att en nyinstallerad värmepump bl.a. frusit sönder. Troligen en LVP.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!