Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2013, 22:54:06 »

160-165 meter skall ge 0 grader in enligt mina beräkningar, om förbrukningen är 31 000 kWh/år.
155 meter ger ca -0.5 grader.
Är bergarten granit (vanligast) så blir det bättre än så.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 12 april 2013, 17:12:14 »

Hej tycker hålen låter lite klena.
Har själv en thermia diplomat 8 i liknande hus 1,5 plan, 236 kvm, ca hälften golvvärme, kör golvvärmen på radiatorreturen med 32 °C framledning vid 0 °C ute. Har stegvis konverterat till golvvärme och då kunnat sänka framledningstempen steg för steg, ju mer jag gör det ju "elakare" blir pumpen mot borrhålet. Har 2x90 meter borrhål med 1m till berg.
Brine in ligger på -2 °C i februari och mars.
För mig räcker 8kw annars utan problem med sextiotals tvåglasfönster.

/// Fredrik
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2013, 16:07:53 »

Om offerten innebär en EQ E10 + kombiberedaren så är priset helt ok, och du får en anläggning med full effekttäckning, hög COP, som tack vare arbetstanken bör få skapliga driftsförutsättningar, det är dock väldigt viktigt att du/han försöker ställa in flödena så att flödet i externa kretsen (Arbetstank - radiatorer/golvvärme) är högre än i den interna (VP till arbetstank) annars får du en kortslutning som gör att det av värmepumpen värmda vattnet snabbt söker sig tillbaka till värmepumpen och den stannar efter bara några få minuters drift.

Med arbetstank är det som sagt var av största vikt att du och/eller installatören är ordentligt insatta i hur en sån anläggning fungerar och bör trimmas in.
Skrivet av: Ktndanne
« skrivet: 12 april 2013, 15:23:24 »

Pratat med säljaren på IVT nu: Det någon for av kombibredare han vill installera.
Kombibredaren innehåller tydligen expansionskärl, vv-beredare och arbetstank.

Misstänker att det är denna han menar: http://www.ivt.se/pages/products.asp?lngID=391&lngLangID=1&product=ivt-kombiberedare
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2013, 10:48:19 »

E står för inbyggd varmvattenberedare om jag inte misstar mig.
Den enda värmepump som har arbetstank inbyggd är så vitt jag vet CTC.
Offerten kanske innehåll en arbetstank?
Skrivet av: Ktndanne
« skrivet: 12 april 2013, 10:42:27 »

Säljaren sa att Ivt EQ E 10 innehöll en arbetstank.
Han förklarade ingående att det var bra med arbetstank, för då kunde jag reglera med termostaten på radiatorer och golvvärmen. Jag fick uppfattninge att pumpen skulle innehålla arbetstank, han kanske menade att arbetstank var med i installationen.
Ivt EQ E 10, är kanske det mer kompletta namnet på produkten som erbjuds mig, Kan E stå för att anläggningen är kompletterad med arbetstank?

Skall ringa firmorna och be om Nibe 1245 respektive IVT EQ8
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2013, 10:18:56 »

Så vitt jag vet eller kan läsa mig till ingår ingen volymtank/arbetstank i själva pumpen, kanske har han räknat med en lös tank?
Om han räknat med full effekttäckning, arbetstank och extra vvb så är det ett helt OK pris på prylarna.

En volymtank är i princip en stor utbuktning på framledningen som allt vatten passerar, du får längre driftstider.

En arbetstank kräver en extra extern cirkpump, och är att föredra framför en volymtank, då arbetstanken gör att du lättare (om du vill/anser det nödvändigt) kan låta termostater styra temperaturen i de enskilda rummen, det ändrade flöde som termostaterna innebär påverkar inte flödet /deltaT över värmepumpen om man har en arbetstank kopplad till pumpen.

Om du inte känner att du behöver arbetstank så kan du begära två uppdateringar av dina offerter, en 1245 istället för en 1126, och en EQ8 istället för en EQ10 (då utan arbetstanken).
Tänk också på att det kan tillkomma en extra cirkpump för ca 5000 kr om han planerat använda tanken till EQ10 som volymtank istället för arbetstank, jag skulle definitivt råda dig att koppla in den som arbetstank om du väljer IVT, men även en volymtank gör naturligvis nytta om du köper en värmepump med full effekttäckning.

Ett aktivt hål på minst 150 meter tycker jag du skall ha.
Skrivet av: Ktndanne
« skrivet: 12 april 2013, 09:00:16 »

Tack för svar tummenupp

Missade lite info om IVT'n. Med IVT så ingår även en lös vattenberedare. Vad jag förstod av säljaren så innehåller IVT EQ 10 en arbetstank/volymtank på 120 liter.
Vad är skillnaden på volymtank och arbetstank?

Rikard: Bra tanke med att elda istället för att köpa en pump på 10kw, hade faktiskt inte tänkt på att jag har den möjligheten ::)
Skall även be om en offert på en Nibe 1245.

Verkar som jag får lite mer grejer för 35000kr, arbetstank, extra beredare, större pump.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 april 2013, 07:45:47 »

1. Jag skulle nog gå på det som firmorna har räknat på, skull det visa sig gå mer eltillskott än väntat så kanske det är bättre att tilläggsisolera där det går.
Jag har gjort en snabb kalkyl på 31 000 kWh/år, och den kalkylen visar på ett effektbehov vid DUT på ca 9.6 kW, en Nibe 1226-8 får då ca 600 kWh/år i eltillskott (64% effekttäckningsgrad vid DUT), väljer du en 1245-8 så blir det ca 300 kWh eltillskott (70% effekttäckningsgrad vid DUT).
Den högre verkningsgraden gör dock att den årliga besparingen blir hela 1162 kWh/år större än med en 1226-8.
Jag skulle definitivt be om ett pris på en 1245 om du väljer Nibe-alternativet, dels för att 64% effekttäckning är lite i minsta laget, och dels för att det är en modernare pump med högre verkningsgrad, och tror jag, mer tappvarmvatten.
Går man över 70% effekttäckning så spar man väldigt lite, normalt sett mindre än 300 kWh/år i en normal villa, så jag vet inte om jag tycker det är alldeles nödvändigt att gå på en större värmepump, satsa hellre runt 3000 kr på 10 meter djupare borrhål, det sparar ca 140 kWh/år extra i högre COP.
En onödigt stor pump ger värmepumpen dåliga driftsförutsättningar när effektbehovet är litet (många korta start/stopp) och gör inte just nåt för den totala årsförbrukningen.
Skall man ha 100% effekttäckning är det en fördel att ha en volymtank eller en arbetstank, vilket kostar minst 10 000 extra, och är svårt att räkna hem rent ekonomiskt.
Om du dessutom kan elda när det blir riktigt kallt så kan du kanske köra värmepumpen helt utan eltillskott även om den inte riktigt räcker till när det är som kallast.

2. Omöjligt att säga.

3. Jag anser det.

4. Svårt att säga, värmepumparna som sådana är likvärdiga om du väljer en 1245-8 istället för en 1226-8.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 12 april 2013, 06:44:11 »

Du betalar ju inte bara för förtroendet, utan också för en större värmepump.

Utan att ha sett dit hus då låter 8KW lite i underkant, det kan bli många timmars körning på elpatronen som sakta men säkert knaprar i sig de 34.000kr som du "tjänat" på den billigare offerten.

Enkel tumregel för kontroll av beräknad effekt:
Beräkna toppeffekten på huset genom att ta 70w/kvm för bottenplan och 35w/kvm för övervåning, då får du ut ett värde som bör matcha värmepumpens effekt ganska nära.

Priset han gett dig på radiatorerna verkar väldigt prisvärt då schablonen för beräkning av radiatoristallation säger 6.500kr/radiator.
Du kanske har en lätt installation?

Har du stort badkar skulle jag välja en modell med lös varmvattenberedare.
Skrivet av: Ktndanne
« skrivet: 11 april 2013, 21:59:56 »

Om jag lagt upp denna tråd i fel forumdel så får ni gärna flytta tråden=)

Hej alla,

Som nybliven husägare (sep -12) har jag bevakat forumet en tid nu då jag och frugan funderar på att skaffa Bergvärmepump.

Huset är på 200kvm (uppvärmt) i ett och ett halvt plan från mitten av sjuttiotalet. Huset ligger i norra småland.
Fönster är nya men statusen på isoleringen i kattvindar och nockvind har jag ingen aaning om, skall be någon firma kolla över det.
Huset har krypgrund. Alla rum på bottenplan utom ett,rhar vattenburen golvvärme med rumstermostat i varje rum. Golvvärmen drivs idag av en elpatron. Rummet utan golvvärme på Bottenplan har elelement.

På övervåningen hade föregående ägare monterar ner eller kopplat bort samtliga elradiatorer. Där får jag värme från en L/L-pump. Värmen räcket verkligen INTE till på vintern.

Nu i vinter har jag eldat fem kubik ved för att rädda värmekostnaderna något. Värmen från vedeldningen har svårt att ta sig upp på övervåningen om jag inte borrar värmekanaler mellan våningsplanen.
Äger även ett hörnbadkar som tar ganska mycket vv.

Enligt energibesiktningen så kräver huset 31661kWh/år för uppvärmning, normalkorrigerat (graddagar?).

Det lustiga är att trots dessa siffror så säger vattenfall att jag just nu har en beräknad årsförbrukning på 23000kWh, kan vedeldning och min otillräckliga uppvärmning av övervåningen spelat mig ett spratt...? (Använder mig av vattenfalls app)

Vårt hushåll har två vuxna och två små barn, se som bodde här innan hade också två barn fast i mellanstadieålder.
Jag vill byta ut elpannan mot värmepump, konvertera övervåningen till vattenburna radiatorer, 6st totalt.

Jag bad båda firmorna dela offerten på VP-installation och konvertering.


Nu till Offerterna jag fått in.

Ringde tre firmor och avtalade tid.
En kom på utsatt tid, en kom på fel dag, och en kom inte alls.

Från firma 1 kom en kille som sålde IVT.
Killen gav ett mycket seriöst intryck, firman är hyfsat stor och framgångsrika i branschen.

Killen trodde absolut inte att jag skulle behöva 31661kWh för uppvärmning utan han ville räkna på 27610kWh vilket han gjort.

Han tog sig även besväret att komma hit och presentera offerten.

DUT -20,7. Medeltemp för orten 5,3 grader
Borrhål på 154m/aktivt.

IVT Premiumline EQ E10

Drivenergi till VP: 7700, tillskott 0, alltså 19910kWh "gratis".

Pris: 166000kr, 141000kr/rotat.

Konverteringen skulle han ha 34000kr, 25500kr/rotat.

Totalt 166500kr/rotat


Från firma två kom en lite tystare kille som använder sig av Nibe.
Jag bad honom att räkna på 28000kWh då jag ville ha något att jämföra den första firmans kalkyl med.

Fick offerten i brevlådan idag.

Trots att jag ville att ha offerten delad så fick jag bara en klumpsumma.

Helt utan beräknad energiåtgång, mm.mm.

Nibe 1226-8 (8kWh?)

Borrhål på 155m

6st radiatorer

1st elektrisk vv-beredare av mindre modell, hans sätt att lösa extra värmebehov till badkaret.

Priset var dock lite lockande (tror jag).

Pris 155000kr

Totalt: 131750kr/rotat

34750kr i skillnad.

Frågor:

1. Skall jag lita på energideklarationen fullt ut och be firmorna räkna om?

2. Är det värt 34750kr för att man har mer förtroende för en firma?

3. Räcker en 8kw-pump?

4. Vilket alternativ är bäst?

Med vänlig hälsning, Daniel


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!