Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplar inte in tillsats  (läst 1263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Kopplar inte in tillsats
« skrivet: 03 december 2012, 17:49:00 »
Hej,

Min Diplomat verkar inte koppla in någon tillsats trots -800 i integralen och den har tappat lite värme inomhus
Den är inställd på -110 i steg 1 och -650 i steg 2

Om jag ställer pumpen på bara tillsats så fungerar det, men som sagt så kallar den inte in tillsatsen i Autodrift

Kan jag göra något eller är det bara att ringa service?

Mvh / Peter
« Senast ändrad: 03 december 2012, 17:55:57 av Zingo71 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplar inte in tillsats
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 19:56:39 »
Har du någon effektvakt inkopplad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Kopplar inte in tillsats
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 21:13:14 »
Hade ett samtal om detta idag.
Två kriterier måste uppfyllas innan tillsats kopplas in:
1, Integral A1+A2 måste uppfyllas (-660 enl. fabrik)
2, Framledningens ÄR-värde MÅSTE underskrida BÖR-värdet med minst 2 °C (Framl. 45 (47) )
Skiljer det mindre än 2 grader går inte tillsats in.
Steg två på tillsats har samma blockering. Alltså ytterligare 2 gr differens.

Kolla det när vp går. Om det nu inte är en effektvakt inblandad...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Zingo71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kopplar inte in tillsats
« Svar #3 skrivet: 04 december 2012, 06:39:03 »
God morgon ute i kyliga Sverige, så gött det är att stiga upp i varm stuga å höra att pumpen kurrar på och gör sitt jobb:-)

Det stämmer imitt fall det som du Tobocop säger, jag hade en skillnad på 1grad mellan ÄR och BÖR och det hela justerade till sig efter en tid
Man blir lätt oroad då temperaturen kryper ner mot -25, men man ska lita till sin Thermia :-)


Förövrigt så är jag överlycklig över min anläggning och det är det bästa jag köpt för pengar

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kopplar inte in tillsats
« Svar #4 skrivet: 04 december 2012, 07:24:04 »
God morgon ute i kyliga Sverige, så gött det är att stiga upp i varm stuga å höra att pumpen kurrar på och gör sitt jobb:-)

Det stämmer imitt fall det som du Tobocop säger, jag hade en skillnad på 1grad mellan ÄR och BÖR och det hela justerade till sig efter en tid
Man blir lätt oroad då temperaturen kryper ner mot -25, men man ska lita till sin Thermia :-)


Förövrigt så är jag överlycklig över min anläggning och det är det bästa jag köpt för pengar
Hej Den fungerar som den ska (du har ju en thermia ;))
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!