Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Garantiutfästelser  (läst 20438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Garantiutfästelser
« skrivet: 12 december 2004, 01:21:18 »
Jag har tidigare skrivit ett par inlägg om vilka garantier man bör kunna fordra av en VP-leverantör.
Själv har jag bl a:

- 5 års garanti på att den upprättade kalkylen skall införlivas, samt att den skall kunna omräknas proportionellt i det fall mitt energibehov ökar eller minskar, dock inom ramarna för vad som enligt SVEP anses vara rimligt med hänsyn till VP:s och energibrunnens dimensionering.
Det talas oftare om hur många meter som borras än om vilken den nya energiförbrukningen skall bli enligt leverantören. Som kund kan man möjligen "bränna några värdefulla skepp" inför en tvist om leverantören kan hävda att det är kunden som har anvisat hur många meter han skall borra istället för att fokusera på funktionen, inkluderande vilken elförbrukning och besparing som skall gälla efter leveransen.

- 5 års garanti på att inkommande Brine-temperatur vid VP inte understiger -2 grader vid lägsta operativa utomhustemperatur (LUT). Om temperaturen understiger -2 grader åtager sig leverantören att åtgärda felet, vilket kan innebära att borra djupare eller nytt, utan kostnad.
Efter 2-3 år visar det sig i regel om energibrunnen inte är tillräckligt djup, eller har andra brister. Därför ger 5 år god marginal.

Dessutom avtalade jag in att betalning skedde först efter slutförd leverans och möjlighet för mig att på egen bekostnad anlita en auktoriserad besiktningsman för att bedöma installationen då en sådan installation till stora delar även handlar om samma typ av arbete som sker när man t ex installerar en varmvattenberedare, dvs. anslutning och isolering av rör, m.m. Betalning sker då efter eventuella besiktningsanmärkningar är åtgärdade. Avtalade även in möjligheter att anlita ny besiktning för att bedöma anläggningen efter åtgärdande av tidigare besiktningsanmärkningar, samt att leverantören står besiktningsmannens kostnader för sådan förnyad besiktning ifall anmärkningarna ej är fackmässigt åtgärdade.

En och annan ställer sig säkert frågande till vilken "gröngöling" som lämnar sådana utfästelser men i mitt fall är det en av veteranerna inom branschen och det bästa av allt är att han erbjöd merparten av utfästelserna själv, vilket understryker både kunnande och seriositet. Givetvis kollade jag även referenser hos såväl andra kunder, kommunen och Svep innan jag bestämde mig.

Nu till min fråga, det talas relativt ofta om värmepumpar i massmedia. För några veckor sedan var ämnet uppe på dagordningen (och följdaktligen på våra TV-skärmar) hos vår vän Sverker i Umeå och häromveckan skrev Göteborgsposten (...eller möjligen Aftonbladet ...eller möjligen bägge...) en artikel om vad man skall tänka på när man köper bergvärmeanläggning. När jag har talat med Svep säger man att man länge har efterlyst sådana garantier i branschen men att det inte sker något. Det hänvisas ofta till just Svep, men om just sådana här centrala garantier nämns ingenting.

Efter de senaste åren av "självrensning" har den relativt unga IT-branschen äntligen börjat mogna vad gäller ansvarstagande, åtminstone i viss mån gentemot sina krävande kunder, och detsamma borde vara möjligt för VP-branschen. Tyvärr krävs troligtvis endera lagstiftning eller att vi kunder ställer hårdare och fullt rimliga krav på våra kunniga fackmän för att kunna känna den trygghet branschen borde kunna erbjuda per default.

Jag vill därför att du som har erfarenhet av garantiutfästelser, utöver den som möjligen följer VP-burken (och absolut inga "trygghetsförsäkringar" som bara omfattar fel på VP:n) , att dela med dig av dina erfarenheter.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Garantiutfästelser
« Svar #1 skrivet: 12 december 2004, 11:07:18 »
Vad kul att höra att det verkar hända nÃ¥t!!  :)

Jag tror dock inte att detta är nåt man generellt kan räkna med på ett tag. Just nu är det ju "guldrush" inom värmepumpsbranshen. Nibe ökade sin försäljning med 30% i år tror jag! Installatörerna har mer att göra än de kunnat drömma om och kunderna ser att här finns det pengar att spara! I mitt i det hela glöms garantier och andra utfästelser bort med besvikna och missnöjda kunder som resultat.

Tills vidare gäller det nog att som kund ställa krav! Men för de flesta är detta med en värmepumpsinstallation en stor vit fläck på kartan.

Slutligen, grattis till ett kanonavtal Sven!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Garantiutfästelser
« Svar #2 skrivet: 12 december 2004, 14:44:16 »
Dessutom helt logiska och rimliga krav.
Tex ALDRIG förskott
aldrig likvid (alt full likvid) innan bes är intrimmad och kunden fått genomgång av anläggningen.

Ang besiktning precis som i entreprenadbranschen enl AB första bes bekostar beställaren (kunden) ev efterbes.( pga brister) bekostar leverantören.
Ev garantibesiktning vid garantitidens utgång bekostar beställaren.

En sak tycker jag dock med risk för att det höga elpriset cementeras  ev stiger ytterligare i framtiden sÃ¥ tycker jag att man bör kräva +-0 in frÃ¥n borran.
ex 10 meter extra är ju en försumbar kostnad i sammanhanget.....

BRA jobbat Sven  mera sÃ¥nt   ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Re:Garantiutfästelser
« Svar #3 skrivet: 15 december 2004, 18:43:28 »
Det skulle vara intressant att få en uppfattning om hur många som har lyckats förhandla sig till över huvud taget någonting av allt det godis som Sven redogör för! Jag misstänker att det inte kan vara så många.

När det gäller betalning först efter att installationen kommit i drift och visat sig fungera  --  nÃ¥got som även jag tycker är högst rimligt  --  sÃ¥ fick jag för min del kalla handen direkt när jag förde saken pÃ¥ tal med min eventuelle entreprenör (som i övrigt verkar seriös). Jag antar att Ã¥tminstone mindre företagare kan ha svÃ¥rt att gÃ¥ med pÃ¥ detta, de har kanske inte likviditet för det, de behöver antagligen fÃ¥ in pengarna för att själva kunna  betala borrare m.m.

Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)

Man kanske även skulle be Sven om det trevliga företagets namn...
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Garantiutfästelser
« Svar #4 skrivet: 15 december 2004, 19:34:01 »
Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)

Att hÃ¥lla inne hela betalningen tror jag är väldigt ovanligt att nÃ¥gon gÃ¥r med pÃ¥. Däremot den avropsprincip du beskriver ska inte vara nÃ¥t problem. De sista 10% efter godkänd leverans är vedertagen "standard" inom mÃ¥nga brancher. En frÃ¥ga om incitament...  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Garantiutfästelser
« Svar #5 skrivet: 15 december 2004, 20:02:47 »
Citera
Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)

45% efter avslutad borrning... det är för mycket (framtung betalplan) om inst konkar sen då får du leja nån annan, pengarna du har kvar kommer garanterat inte att räcka!! Borrarn lämnar garanterat 30 dar till inst!!

Iofs rätt ok att sista 10 betalas efter igångkörd o godkänd anläggning...

Jag har i entreprenadbranschen varit med om några konkurser så man är luttrad.
Har man tur fullföljer konkursförvaltaren jobbet.
Men oftast måste man hitta nån annan.

Det kanske är lite annat här man känner varandra om inte kollar man med nån bekant, osså vet dom säkert om dom får pröjs.
Med lite flyt har man då 30 dar när det är klart och inget förskott....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #6 skrivet: 15 december 2004, 21:45:49 »
Citera
När det gäller betalning först efter att installationen kommit i drift och visat sig fungera  --  nÃ¥got som även jag tycker är högst rimligt  --  sÃ¥ fick jag för min del kalla handen direkt när jag förde saken pÃ¥ tal med min eventuelle entreprenör (som i övrigt verkar seriös). Jag antar att Ã¥tminstone mindre företagare kan ha svÃ¥rt att gÃ¥ med pÃ¥ detta, de har kanske inte likviditet för det, de behöver antagligen fÃ¥ in pengarna för att själva kunna  betala borrare m.m.

Jag fick också upplysningen att detta inte var något som kunderna brukar ha några synpunkter på. (Offerererade betalningsvillkor: 10 dagar efter fakturadatum; 45 % faktureras efter avslutad borrning, 45 % efter maskinleverans, 10 % efter godkänd installation och igångkörning.)

Jag vet inte jag...... men för min del var det inte några problem att få ett avtal där jag betalade 50% vid leverans av utrustningen och sedan resterande 50 % när anläggningen var installerad, driftsatt och godkänd.
Eftersom installationen till en början inte fungerade tillfredsställande dröjde även slutbetalningen, men det var inga sura miner för det.

HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #7 skrivet: 15 december 2004, 22:21:27 »
Det här med att hålla inne betalningen tills leveransen är utförd behöver inte vara ett bekymmer. Jag arbetar yrkesmässigt med upprättande av avtal och leverantörsförhandlingar och stöter ofta på denna fråga. Det viktigaste är att komma överens med leverantören så att han får betalt i tid så länge han sköter sitt jobb på utlovat sätt.

Som kund vill man ibland ogärna att leveransen glider för mycket i tiden. Om borraren och pumpen kommer i maj och installatören i september hinner det gå fyra månader utan att borrningen kan valideras. Beroende på hur man har avtalat kan fyra månader ha förbrukats av såväl garanti som lagstadgat felansvar för borrningen och pumputrustningen. Om allt utförs, inkl. köparens acceptanskontroll och ev. besiktning, inom en månad behöver man kanske inte ha 30 dagars betalningsvillkor, det kan räcka med 3.
Är det en fråga om tillit och osäkerhet från leverantörens sida kan man föreslå att kontraktsbeloppet sätts in på ett spärrat konto i bank.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #8 skrivet: 15 december 2004, 22:32:08 »
Sven , Det står inte nämt men vad kostar kalaset ditt?

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Re:Garantiutfästelser
« Svar #9 skrivet: 15 december 2004, 22:48:44 »
Intressanta synpunkter och erfaranheter! Kul om det kommer ännu fler!

Om jag skulle säga något ytterligare om mitt eget försök i garantibranschen:

Betalplanen var s.a.s. den enkla biten att avhandla, lättbegripligt för båda parter. Men det blev alltså blankt avslag.

Garanti för funktionen avfärdades ocksÃ¥ ganska enkelt  --  "Jag vet att det kommer ett fungera!" Men den rätta lösningen pÃ¥ den här punkten är väl egentligen inte nÃ¥gon särskild garanti utan just att en tillräckligt stor del av betalningen hänger pÃ¥ godkänd funktion. Och 10 % mÃ¥ste väl dÃ¥ definitivt vara för lite.

När det gäller garanti för kalkylen och ekonomin kunde installatören lättare snacka sig ur det, peka på hur känslig kalkylen är för faktorer som han inte råder över. Själv tror jag ju att det inte alls skulle vara så svårt att skriva in dessa ganska självklara reservationer i en sådan garanti, men reaktionen visar nog ganska klart att denna installatör aldrig skulle gå att få med på något sådant. (Och varför skulle han ta det besväret om nästa inga kunder kräver det?)

Detta är ju nu bara ett företag, men jag misstänker att erfarenheten nog kan vara rätt representativ. Svens solskenshistoria framstår som "nästan för bra för att vara sann". (Inte så att jag misstror dig Sven!)

Suck! Om det sedan vore så enkelt att man bara kan välja bort denna installatör, och gå vidare tills man får ja på sådana här krav (om man nu får det någonstans). Men tyvärr verkar i övrigt detta vara kanske det bästa valet. Alla har ju sina plus och minus.

Kanske är det säljarens marknad så till den grad nu att man borde avstå helt för tillfället?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #10 skrivet: 15 december 2004, 23:48:34 »
Inom mitt yrke håller jag på med en hel del upphandlingar, beställningar och leveranskontroller och min erfarenhet är att det största misstaget man kan göra vid en upphandling eller beställning är att "ta för givet". D.v.s. jag som beställare tycker det är självklart att saker och ting skall lösas på ett speciellt sätt, inom en speciell tid etc etc.

När väl jobbet är igång kan det mycket väl visa sig att leverantören också har en självklar uppfattning om arbetet, men att denna uppfattning inte alls korresponderar mot min.

Så mitt råd är att, på plats, prata igenom hela installationen, från beställning till slutbesiktning, med leverantören.

Hur har han/hon tänkt dra rören, ansluta pÃ¥ befintligt system, placera givarna etc etc. Ta upp egna ideer du har, kostnader för tilläggsarbeten, avtappningar etc som du kanske vill ha gjort samtidigt, prata igenom betalningsvillkor, tidsplaner, ja,  allt egentligen, sÃ¥ att du och leverantören har en gemensam mÃ¥lbild av vad som skall göras och hur det skall göras.

Ta även upp och diskutera sådant som redan står i offerten. Finns det något som är tvetydigt eller kan misstolkas så klara ut det direkt. Det kan kännas lite töntigt och fånigt att i princip idka högläsning nere i källaren, men det är både bättre och lättare att reda ut eventuella missförstånd innan fullbordat faktum än efteråt.

Känns det osäkert eller om ni saknar referenser så notera det som sagts på ett papper och lägg tillsammans med avtalet

Slutligen; man måste vara medveten om att det alltid kan bli fel eller missar, hur kunnig och erfaren en leverantör/installatör än är.

När sådant inträffar anser jag att man inte bör peka på avtal och paragrafer det första man gör. En öppen och ärlig diskussion om hur problemet kan lösas är oftast bättre.

Om man gått igenom hela installationen enl. ovan så är leverantören väl medveten om vad som gäller och att få ett papper uppkört framför näsan förbättrar ingenting, snarare tvärtom.


HDSL/Thomas



 
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #11 skrivet: 16 december 2004, 10:30:12 »
Sven , Det står inte nämt men vad kostar kalaset ditt?

Polaris

Kommer inte ihåg exakt, men någonstans mellan 130-140 tkr.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #12 skrivet: 16 december 2004, 11:16:43 »
Intressanta synpunkter och erfaranheter! Kul om det kommer ännu fler!

Om jag skulle säga något ytterligare om mitt eget försök i garantibranschen:

Betalplanen var s.a.s. den enkla biten att avhandla, lättbegripligt för båda parter. Men det blev alltså blankt avslag.

Garanti för funktionen avfärdades ocksÃ¥ ganska enkelt  --  "Jag vet att det kommer ett fungera!" Men den rätta lösningen pÃ¥ den här punkten är väl egentligen inte nÃ¥gon särskild garanti utan just att en tillräckligt stor del av betalningen hänger pÃ¥ godkänd funktion. Och 10 % mÃ¥ste väl dÃ¥ definitivt vara för lite.

När det gäller garanti för kalkylen och ekonomin kunde installatören lättare snacka sig ur det, peka på hur känslig kalkylen är för faktorer som han inte råder över. Själv tror jag ju att det inte alls skulle vara så svårt att skriva in dessa ganska självklara reservationer i en sådan garanti, men reaktionen visar nog ganska klart att denna installatör aldrig skulle gå att få med på något sådant. (Och varför skulle han ta det besväret om nästa inga kunder kräver det?)

Detta är ju nu bara ett företag, men jag misstänker att erfarenheten nog kan vara rätt representativ. Svens solskenshistoria framstår som "nästan för bra för att vara sann". (Inte så att jag misstror dig Sven!)

Suck! Om det sedan vore så enkelt att man bara kan välja bort denna installatör, och gå vidare tills man får ja på sådana här krav (om man nu får det någonstans). Men tyvärr verkar i övrigt detta vara kanske det bästa valet. Alla har ju sina plus och minus.

Kanske är det säljarens marknad så till den grad nu att man borde avstå helt för tillfället?

Med nuvarande tillgång och efterfrågan är det definitivt säljarnas marknad. Det gäller att hitta de säljare som vet vad dom gör och känner trygghet i att kunna utfästa garantier för sitt arbate. Garantierna är rätt och slätt kvalitetsstämplar och jämför man t ex med bilbranschen används t ex rostskyddsgarantier och vagnskadegarantier som argument för att en tillverkares bil är bättre än en annans.

VP-branschen, åtminstone sedan den kommersiella boomen, är relativt ung. Ursprungligen har det varit en marknad av entusiaster för entusiaster och jag tror att många av de leverantörer som representerar branschen har varierande mått av teknisk bakgrund och tyvärr saknar ett antal av de kunskaper och erfarenheter som är relativt vanliga för seriöst företagande och handelsverksamhet.

Tyvärr är det ibland bara tvingande lagstiftning eller branschstandarder som löser den här typen av problem utan att vi köpare agerar. Så länge vi köpare inte ställer regelrätta krav kommer det alltid att vara säljarnas marknad och vi köpare får snällt stå med mössan i handen och buga.
Jag kommer att tänka på en taxichaufför i Grekland som vägrade låta mig åka i hans bil med säkerhetsbältet på för att det var en förolämpning för honom och hans erfarenhet. Han upprepade "Me good driver" och i hans bil fanns inte utrymme för diskussioner.

Jag tror att det gäller att hitta fler leverantörer och att, i den mån det går, spela ut dom mot varandra. Det finns ingen som helst skäl för en skicklig yrkesman att smita undan ansvar. Däremot finns alla anledningar som köpare att dra öronen åt sig och fortsätta söka om man upplever att leverantören inte vill ta ansvar.
Detsamma gäller för leverantörer som offererar för låga borrdjup med motiveringen "skulle jag offerera det vi egentligen rekommenderar skulle vår offert inte ha blivit lika intressant". Jag har mött två sådana.

Vad som skiljer den här branschen från t ex vitvarubranschen och gör den mer jämförbar med t ex byggbranschen och bilbranschen är att felen i större grad kan visa sig först efter några år. Vi har 1-2 inledande år med intrimning av systemet och efter 2-3 år har energibrunnen stabiliserat sig. Köldmediet HCFC uppges vara aggresivt mot VP:s smörjolja och många VP har, enligt Folksam, havererat i förtid. Dessutom går VP i full produktion under delar av ett år.
Därför är det viktigt att leverantören utfäster garantier som är tillräckligt långa för att täcka dessa förhållanden. Fem år bör kunna anses som rimligt.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Garantiutfästelser
« Svar #13 skrivet: 16 december 2004, 11:18:46 »
Inom mitt yrke håller jag på med en hel del upphandlingar, beställningar och leveranskontroller och min erfarenhet är att det största misstaget man kan göra vid en upphandling eller beställning är att "ta för givet". D.v.s. jag som beställare tycker det är självklart att saker och ting skall lösas på ett speciellt sätt, inom en speciell tid etc etc.

När väl jobbet är igång kan det mycket väl visa sig att leverantören också har en självklar uppfattning om arbetet, men att denna uppfattning inte alls korresponderar mot min.

Så mitt råd är att, på plats, prata igenom hela installationen, från beställning till slutbesiktning, med leverantören.

Hur har han/hon tänkt dra rören, ansluta pÃ¥ befintligt system, placera givarna etc etc. Ta upp egna ideer du har, kostnader för tilläggsarbeten, avtappningar etc som du kanske vill ha gjort samtidigt, prata igenom betalningsvillkor, tidsplaner, ja,  allt egentligen, sÃ¥ att du och leverantören har en gemensam mÃ¥lbild av vad som skall göras och hur det skall göras.

Ta även upp och diskutera sådant som redan står i offerten. Finns det något som är tvetydigt eller kan misstolkas så klara ut det direkt. Det kan kännas lite töntigt och fånigt att i princip idka högläsning nere i källaren, men det är både bättre och lättare att reda ut eventuella missförstånd innan fullbordat faktum än efteråt.

Känns det osäkert eller om ni saknar referenser så notera det som sagts på ett papper och lägg tillsammans med avtalet

Slutligen; man måste vara medveten om att det alltid kan bli fel eller missar, hur kunnig och erfaren en leverantör/installatör än är.

När sådant inträffar anser jag att man inte bör peka på avtal och paragrafer det första man gör. En öppen och ärlig diskussion om hur problemet kan lösas är oftast bättre.

Om man gått igenom hela installationen enl. ovan så är leverantören väl medveten om vad som gäller och att få ett papper uppkört framför näsan förbättrar ingenting, snarare tvärtom.


HDSL/Thomas



 
Jag har inte bestämt mig om jag skall buga eller göra vÃ¥gen, men det du säger är helt rätt. Om alla gjorde pÃ¥ detta vis skulle tingsrätterna troligtvis fÃ¥ börja avskeda personal.  ;)
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Re:Garantiutfästelser
« Svar #14 skrivet: 16 december 2004, 11:52:40 »
Instämmer i bugningarna! Dock, utöver detta är det väl ändå ganska viktigt hur betalplanen ser ut. OM det trots allt blir strul så är ju en innehållen betalning det enda man som köpare har som reellt maktmedel. Eller?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!