Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut oljepanna till Luftvatten  (läst 28733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #15 skrivet: 28 december 2012, 09:35:03 »
Tack för att du tyckte huset var snyggt förresten ;)
Håller inte helt med dig så som det ser ut just idag, men lite tillpiffning så blir det nog trevligare.

Pannbild för er som är intresserade:
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #16 skrivet: 28 december 2012, 09:35:25 »
ApropÃ¥ radiatorerna... Vad som behöver bytas beror ju pÃ¥ hur väl dimensionerat det nuvarande systemet är i förhÃ¥llande till nuvarande uppvärmning. När man installerade nuvarande radiatorer i vÃ¥rt hus för 20-25 Ã¥r sen tycks man ha följt tvÃ¥ ganska enkla principer: en radiator under varje fönster, men minst en radiator i varje rum även om det inte finns fönster.  Det är enkelpanels-radiatorer överallt utom i köket där man satt med dubbla paneler eftersom ett fönster var "upptaget" av diskbänk.

Resultatet blev att vi idag har tillräcklig radiatorkapacitet på övervåningen men lite för lite nere, vilket i sin tur gör att vi behöver så hög framledning när det blir riktigt kallt ute att VPn stannar när det blir -10. Med större radiatorer hade VPn kunnat jobba till lägre utetemperatur och överlag haft bättre COP. MEN trots att vi har för små radiatorer så gör värmepumpen att vi sparar ungefär vad hela månadskostnaden är för vår installation med ett 10-årigt energilån.

Solvärme och luft/vatten är en dålig kombination. En vattenmantlad kamin är bättre i så fall, så du kan elda när det är så kallt att VPn inte kan jobba, men jag tvivlar på att du har så kallt under så stor del av året att du tjänar in de pengarna. Om du däremot värderar mysfaktorn högt och ändå liks vill ha en vedeldad kamin så kan det vara idé att satsa på en vattenmantlad.

Om placeringen... VPn måste ju inte stå på gaveln. Den kan ju lika gärna stå på långsidan om den är mer ur vägen där. Ni har ju sällan så hiskeliga snömängder att inte ett litet skärmtak räcker för att skydda mot snöras från taket.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #17 skrivet: 28 december 2012, 09:35:56 »
När flyttar ni in i huset?
Det är tidigast om 3 månader. Nu står huset tomt.. Det går inte att mäta rättvist då heller :(
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #18 skrivet: 28 december 2012, 09:43:18 »
TEXT

Tack för det inlägget. Trevligt att läsa om ert "underdimensionerade" värmesystem!
Jag kan nog tänka mig att läget är det samma i detta huset, känner igen det där med elementplaceringen.

Ang. placeringen så ser det ut så här där pumpen ska stå:

 
Uteplatsen är precis över hela långsidan och därför känns det inte riktigt ok att sätta pumpen där..


Ang. solvärme så är det kanske så. Kamin ska installeras, kanske är en vattenmantlad en bra idé?. Satte in det i nuvarande hus i våras och det är rätt svårt att vara utan. Dock kommer det inte ske direkt..
« Senast ändrad: 28 december 2012, 09:45:50 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #19 skrivet: 28 december 2012, 09:58:52 »
Har du inga " fulolje" kontakter då? Typ billig diesel som du kan spetsa med när det blir kallt?

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #20 skrivet: 28 december 2012, 10:01:40 »
Har du inga " fulolje" kontakter då? Typ billig diesel som du kan spetsa med när det blir kallt?

Nix..
 
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #21 skrivet: 28 december 2012, 10:10:12 »
Idag har vi -16 och dÃ¥ känns det skönt att kunna elda lite. Kaminen värmer upp köket och elpatronerna stängs av nÃ¥gra timmar.  :)

Första åtgärden för att åtgärda de underdimensionerade radiatorerna i köket var att köpa elementfläktar. Det kostade ca 1000 kr per radiator och det höjde temperaturen i köket en grad. Första vintern fick vi ha extra elradiator igång i köket för att kunna hålla 20 grader när vi inte eldade. Med nya värmesystemet och elementfläktarna är det inget problem. En del av "problemet" är ju att ha en bra styrning av hela värmesystemet, vilket vi fick på köpet när vi bytte hela det gamla mot ett nytt modernare.

Att jag valde CTC berodde mycket pÃ¥ att jag inte fick nÃ¥gra vettiga offerter för andra fabrikat. De var antingen hiskeligt mycket dyrare eller hade ingen bra lösning för att ansluta min vedeldade kökspanna. I efterhand har jag insett att jag kunde ha lagt ner ännu mer möda för att hitta ett ännu bättre system, som kan gÃ¥ till ännu lägre temperatur och som hade haft ännu effektivare styrning av allting (exv EcoZenith istället för EcoEl) men skillnaden i ytterligare elbesparing hade sÃ¥vitt jag förstÃ¥r varit relativt liten. Trots för smÃ¥ radiatorer och lite trassel med VPn sÃ¥ har vi sparat ca 12-15 000 kWh under första Ã¥ret med VP. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #22 skrivet: 28 december 2012, 10:35:48 »
Idag har vi -16 och dÃ¥ känns det skönt att kunna elda lite. Kaminen värmer upp köket och elpatronerna stängs av nÃ¥gra timmar.  :)

Första åtgärden för att åtgärda de underdimensionerade radiatorerna i köket var att köpa elementfläktar. Det kostade ca 1000 kr per radiator och det höjde temperaturen i köket en grad. Första vintern fick vi ha extra elradiator igång i köket för att kunna hålla 20 grader när vi inte eldade. Med nya värmesystemet och elementfläktarna är det inget problem. En del av "problemet" är ju att ha en bra styrning av hela värmesystemet, vilket vi fick på köpet när vi bytte hela det gamla mot ett nytt modernare.

Att jag valde CTC berodde mycket på att jag inte fick några vettiga offerter för andra fabrikat. De var antingen hiskeligt mycket dyrare eller hade ingen bra lösning för att ansluta min vedeldade kökspanna. I efterhand har jag insett att jag kunde ha lagt ner ännu mer möda för att hitta ett ännu bättre system, som kan gå till ännu lägre temperatur och som hade haft ännu effektivare styrning av allting (exv EcoZenith istället för EcoEl) men skillnaden i ytterligare elbesparing hade såvitt jag förstår varit relativt liten.


Det är ju just det jag menar ovan! Att köra ett år på enbart el för att se att det drar mkt energi känns inte helt rätt. Pengarna kan man ju istället investera för.
Element kan man väl byta ut efter hand om man behöver större eller fler?
« Senast ändrad: 28 december 2012, 10:55:09 av MattisH »
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #23 skrivet: 28 december 2012, 10:51:52 »
Vi ska byta de två 2-panelsradiatorerna i köket till längre 3-panelare och flytta dem till salen (där det sitter 3 1-panelare just nu). På nedervåningen finns just nu 4 st 1-panelare av samma typ som på din bild samt två 2-panelare. Ändringen innebär att vi ökar från totalt 6 paneler à 100 cm, till totalt 12 paneler, alltså i princip en fördubbling av radiatorkapaciteten bara genom att köpa två nya radiatorer.

Enligt mina teoretiska beräkningar borde det innebära att VPn kan jobba ner till ca -15 och då klarar vi nästan hela vintrarna med VP-drift.

(PS. Om du svarar direkt på det som föreg skrivit så behöver du inte citera...)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #24 skrivet: 28 december 2012, 12:40:01 »
Farsan har likadana element och kört luft/vatten sen 1985 utan problem. DOCK säger jag inte emot dig eftersom jag är novis på ämnet. Det finns värmepumpar med framledningstemp på över 60grader.

Din text menar vad jag förstår att huset inte kommer bli varmt med befintliga element?
Att plåta in och skydda skorstenen finns också i planerna, men samma sak där, farsan har kört värmepump i snart 30 år efter att ha slängt ut oljan och där är inte heller direkt några tendenser till söndervittrad skorsten.. Tur eller vad vet jag inte...
Är det en sån här du tänker på?


Angående skorstenen (din bild är helt korrekt):
När gamla pannan kastas ut skall man skydda kanalerna i skorstenen mot inkommande regn/snö, eftersom den inte längre är varm, graden av söndervittring beror helt på hur mycket fukt som far in efter utbytet och om man fortfarande använder kamin som istället då håller skorstenen varm emellanåt. Dessutom blir det också sämre ventilation i huset med en kall skorsten som man då också måste räkna på typ fläktar och dylikt.

Radiatorer:
Dina befintliga kommer att fungera risigt ner till några minusgrader, sen måste du stödvärma med el eller kamin. Denna typ av radiator gör också att returen blir för varm som då stänger av pumpen alldeles för fort, du får usla gångtider och sliter ut pumpen som dessutom då går uselt mot dessa radiatorer.

Nu flyttar du in i mars 2013, jag skulle nog råda dig att köra olja fram tills april-juni och sen göra den ombyggnad av värmesystemet som du har, du hittar både olja och bra priser på radiatorer på blocket, priserna på värmepumpar och radiatorer brukar också falla ju varmare det blir ute, och du bör åtminstonde "bo in dig" i några månader så att du lär känna husets brister.

En nödlösning om du nu har så bråttom är en bra luft vatten i kombination med en 500L acktank typ Strömsnäspannan KW 500 och helst en kamin att kunna elda i om strömmen skulle lägga av, du behöver alltså se på en helhetslösning, för när du väl kastar ut pannan lär du också kasta ut oljetanken och bygga om hela pannrummet, det skulle jag göra under den varma årstiden och inte nu mitt i ryssvintern....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #25 skrivet: 28 december 2012, 13:08:31 »
Övertagande 1 april med inflyttning tidigast 1 maj..

Vad brukar en framledningstempen vara på en oljepanna ?
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #26 skrivet: 28 december 2012, 13:15:57 »
En lösning till att börja med är att sätta in en pelletsbrännare i oljepannan så du kan köra så länge iaf.

Med en begagnad brännare och lite småpyssel behöver det inte bli så dyrt men du sparar rätt många % i uppvärmningskostnad.

Har själv kompletterat min gamla panna med pelletsbrännare och motdragslucka och stödeldar när det är kallt och bergvärmen vill gå med elpatron (underdim anläggning av föreg. ägare)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #27 skrivet: 28 december 2012, 13:45:09 »
Övertagande 1 april med inflyttning tidigast 1 maj..

Vad brukar en framledningstempen vara på en oljepanna ?
Om säljarna är lite hjälpsamma borde de kunna hjälpa till med det, be dem kolla temperaturen när det är som kallast. Eller om de kan släppa in dig. På ett hus som är byggt för oljepanna kan det krävas höga temperaturer, över 60 °C.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #28 skrivet: 28 december 2012, 13:47:55 »
El är faktiskt inte jättedyrt......att köpa, så några tillfälliga lösningar skulle inte jag göra.

I sommar skulle jag ha slängt ut oljepanna, tank och installerat en kompl lv anläggning av känt fabrikat. Kostnad efter ROT avdrag blir nog drygt 100.000:- för hela operationen.

Jag skulle ha placerat vp mitt på husgavel, byggt ett snyggt tak över och planterat några snygga åretruntgröna buskar på ömse sidor...

Dessutom skulle jag nog ha dragit in dräneringsvattnet i källaren om det finns en golvbrunn i närheten.

Första vintern skulle jag nog behålla de befintliga radiatorerna och efter vintertest byta ut i de rum som inte blir varma.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ min nyinstallerade F2025-10
SV: Byta ut oljepanna till Luftvatten
« Svar #29 skrivet: 28 december 2012, 13:57:09 »
Nej du har rätt. Tillfälliga lösningar har jag nog redan skippat. Isf är det billigare att köpa (läs hämta hos kompisen) ett lass ved och stödelda när man kommer ihåg det och behöver varmvatten. Där är ju trots allt en jacuzzi i badrummet :D

Resten du har skrivit är så jag planerat att göra! Tanken är att sätta in anläggning innan vi flyttar in, men jag kanske ändrar mig och kör enligt ovan...

Uppskattat kostnad på mitsubishi fick jag igår till 83000:- för 9,3kW pumpen, men jag funderar på att ta storleken över. Då kan man komplettera med garagevärme och man har en pump som räcker till. Fast det är bara tankar om man köper inverterpump. On/off ska ju inte vara för stor om man inte har tank.

Man känner sig fram första året med hur värmen fungerar i huset och precis som Lunk Umeå skrev så byter man radiator där det behövs.

Behöver man komplettera med element i pannrummet eller pannan värmer tillräckligt. Pannrummet kommer bli tvättorkningsrum när där inte är skitigt längre..

Om säljarna är lite hjälpsamma borde de kunna hjälpa till med det, be dem kolla temperaturen när det är som kallast. Eller om de kan släppa in dig. På ett hus som är byggt för oljepanna kan det krävas höga temperaturer, över 60 °C.

Huset är tomt nu och därför nersatt till låg temp. Ägaren är död och det är en advokat som säljer huset. Därav är det väldigt svårt att få tillgång till någon som helst info om tidigare effektförbrukning förutom kvitto som finns. Det är ju erfarenheter som är värt mest..
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!