Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrÃ¥gor =)  (läst 6962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2010, 22:49:25 »
Nu är det -5 ute och elen gick på. Integralen gick ner till -963 innan den började stiga mot 0.. 4h senare ligger den på 538 och stiger. 18 grader varmt inne. Inte när det va -24 och jag bara körde på värmepump va det så kallt.. Blir nog ett samtal till thermia + rörmokaren imorgon.. Känns som nåt är fel. :(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2010, 23:31:55 »
inte bra går kompressorn?
« Senast ändrad: 03 februari 2010, 13:32:44 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2010, 08:59:31 »
Kolla att radiatorerna är luftade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2010, 21:55:14 »
Ringde thermia idag och hörde, han sa att integral uträkningen tog hänsyn till gårdagens temperatur som va -14, så det va nån sorts tröghet i uträkningen, nåt i den stilen iaf. Sen tyckte han att jag skulle lufta elementen. Rörmokaren kommer imorgon och tittar med. Återkommer med uppdatering. :D

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2010, 23:27:44 »
Rörmokaren va här och luftade lite, ändrade integralen för elstart till 900, sen kollade han över lite olika inställningar och han tyckte det såg ok ut. Fick överlag ca 2 grader varmare inne :D , men tyvärr så går elen in när det är -7. När elen slagit till så har pumpen stannat efter 4-5 timmar, vilket rörmokaren tyckte va väldigt konstigt, även att den ville ha el vid -9. Vet inte hur jag ska gå vidare egentligen, läste det fanns nåt logg kort som kunde logga allt om man koppla den till en PC, verkar som det skulle vanåt för mig.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2010, 23:46:05 »
Så många ggr jag sagt det här... Pumpen får ALDRIG STANNA VID SVINKYLA!!!!!!!!! Jag tycker inte det är konstigt utan fullständigt oacceptabelt!!!

Antingen bryter den pÃ¥ hög returtemp eller hysteres.  I kväll har jag fixat med tvÃ¥ pumpar som bröt pÃ¥ hög retur!!!!!

Det går nästan alltid fixa, vad än rörkrökarna säger...

Hysteres kan du höja rejält! 
Max retur ska va 55 minus delta t på varma sidan..
Du kan läsa lite här först ossÃ¥ frÃ¥ga pÃ¥ om du är osäker... man kan tex höja kurvan (tvÃ¥ngsköra) och stÃ¥ som en hök vid pumpen tills den stannar  dÃ¥ ser man ju varför den bryter är det pÃ¥ hysteres dÃ¥ nollas gradminuterna (integral). Är det pga av hög retur sÃ¥ stÃ¥r det pÃ¥ displayen.

Ändra på integralen "ändrar" inte nåt för dig!!

Läs om tex hysteres om du inte ändrat redan!!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cittra49

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2010, 14:16:53 »
Kom hem igår och häckade framför pumpen. -4 ute, och integralen gick till -194 innan den vände och gick till 0. Pumpen gick i 1.25 och stod still 30 min. Sen starta den, -4 ute och gick till -484 innan den vände och gick till -450, vände och sjönk till -525 sen upp till 0. Tappade inget varmvatten eller dyligt. När jag kom upp imorse va det -10 ute och då stoppa pumpen när integralen gick till 0. Det verkar som pumpen klarar jobba sig mot 0 integral vid -10 så man kan ju undra varför han stöder till elen ibland vid -5 och neråt.

Sista veckan som jag häckat vid pumpen har den alltid stannat för att integralen nått 0. Aldrig fått nåt larm om fel el. dyligt. Nån på jobbet hade nån teori om att det kanske va lite gas. Tycker det är skumt att integralen ska gå till -525 vid -4 ute. Huset är ju gammalt iofs, men det är ju ingen vävstol jag bor i. När jag körde på enbart bergvärme så sjönk innetempen till 19 vid -26 ute. Ska ta med en termometer och mäta in och ute ledningarna och kolla på temp givarna stämmer.

Rörmokaren ställde in så skillnaden mellan fram // retur skulle va 8 grader men jag har 6 ibland 5. Går vattnet för snabbt igenom månne? Har gamla rör som ca 1 1/4" invändigt.
« Senast ändrad: 10 februari 2010, 14:18:56 av Cittra49 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Optimum 8kw, lite blandade amatörfrågor =)
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2010, 21:21:45 »
Det luriga är om den stannat pga av hysteres... då NOLLSTÄLLS gradminuterna i samma sekund som pumpen stoppar. Då måste man följa gradminuterna så man vet ungefär hur mycket som är kvar och när den beräknas stoppa osså hålla koll på gradminuterna vartefter dom minskar.

Nibe har valt 13 grader för hysteres Thermia har valt ett så lågt värde så det går inte förstå...

Men att integralen sjunker så kraftigt verkar lite skumt om ni frågar mig... ja vid "endast" -4 grader ute.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!