Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?  (läst 8872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå igen!

Jag undrar om någon vet vilket flöde som är normalt, eller rättare sagt, optimalt för brinevätskan markslingan?
Jag har en EcoHeat 12.0 med 800m slinga (delat pÃ¥ 2 parralella 400m slingor). Efter fallande temperatur i huset (var nere pÃ¥ + 18 ºC  :o) och väldigt lÃ¥g temp pÃ¥ brinevätskan sÃ¥ installerade jag tvÃ¥ flödes mätare, en pÃ¥ respektive slinga. För det första sÃ¥ tyckte jag att flödet verkade himla högt. 55 L/min i den ena och 30 L/min i den andra. Nu har jag (igen) luftat systemet, fÃ¥tt ut 25 L luft till och strypt flödet till 10 L/min i var slinga (20 L/min tot).
Från att innan ha haft ca 2 ºC i skillnad på brine in/ut har jag nu 7 ºC skillnad.
Frågan är om tot. 20 L/min är för lågt flöde i slingan för VPn?

Tacksam för tips!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2009, 11:01:24 »
hej
Man brukar säga att ca 3 grader delta på brine är optimalt, så öka flödet igen till dess att du kommer dit.
jag har gjort en del mätningar med min installerade fjärrvärmemätare som ajg har monterat på värmepumpens varma sida, och det verkar vara oprimalt.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2009, 11:16:40 »
Hej JohanErikstorp

Enligt CTC´s flödesdata på EcoPart12.0=EcoHeat12.0 skall du ha ett flöde på 27 l/min vid dT 5°C eller 46 l/min vid dT 3°C.
20 l/min är alldeles för lågt. Satsa på dT 3°C som AndersA skriver. Stryp ev in en av dina slingor så att du får ungefär samma temperatur från båda slingorna. Stryp så lite som möjligt, minska på kb-pump istället om det är möjligt.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2009, 11:53:16 »
Ok. Tempmätare ska införskaffas och flödet öppnas bums. Tack för input.

KB-pump? Var hittar/ställer jag in den?

Vänligen, Johan.
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2009, 12:32:50 »
Ok. Tempmätare ska införskaffas och flödet öppnas bums. Tack för input.

KB-pump? Var hittar/ställer jag in den?

Vänligen, Johan.

röda ratten på högra pumpen

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2009, 23:42:46 »
OK! Tack igen. Ska prova det!

Nu har jag dock fÃ¥tt andra problem..  Pumpen stannar och larmar för "lÃ¥gt brineflöde" och varannan gÃ¥ng "lÃ¥gt tryck pressostat"? Jag startar om VPn och den gÃ¥r i ca 24h innan den stannar och larmar igen. NÃ¥gon som vet?

Tack igen.
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2009, 19:54:17 »
Hej
Skulle kunna vara gasbrist eller felaktig expansionsventil. Om du vet att du har brineflöde så är det en möjlig orsak.
Låter som ett jobb för en kyltekniker.
Om du har ett synglas i kylkretsen strax efter torkfiltret men före exp ventilen kolla så att det inte bubblar där under drift.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2009, 21:25:25 »
Vad är det som utlöser larm för lågt köldbärarflöde på CTC-pumparna? Är det temperaturgivaren för utgående köldbärare?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2009, 12:06:08 »
Nu har kylteknikern varit på plats, likaså rör-krökaren och installatören. Uppenbarligen har jag ett väck någonstans på ena slingan så pannan har bara kunnat tillgodose sig energi från 400m fast än den behöver 800m.

Ny slinga ska plöjas ner i nästa vecka är det sagt och därefter ska flödet i ledningarna kalibreras igen.

Finns det någon regel för hur tidigt in på datum från det då man plöjt ner den nya slingan som man kan börja mäta temperaturen på brinevätskan i den? Mest så man inte får missvisande siffror?

Tack igen för all input!
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2009, 14:52:09 »
Byter de ut hela slangen och låter den gamla vara kvar? Verkar vara omfattande jobb.
Du bör kunna se resultatetr direkt efter det att den tagits i bruk , ser inte varför man skulle behöva vänta.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2009, 15:14:05 »
Jepp. Dom plöjer ner en ny slang i annan riktning bara och låter den "trasiga" ligga kvar i backen.
Dom vägde kostnader men kom (som tur är) fram till att det skulle plöjas ner ny slinga utan åtgärder på den gamla. Jag hade inte orkat ha hela gårdsplanen uppgrävd igen och varken komma till garage lada eller stall på vettigt sätt.

Jag ställde frågan för jag trodde att det gjorde skillnad om slangen, eller rättare sagt marken runt om slangen, hunnit "sätta sig" mer. Fast det kanske är helt fel antaget av mig?
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2009, 16:27:21 »
Jag ställde frågan för jag trodde att det gjorde skillnad om slangen, eller rättare sagt marken runt om slangen, hunnit "sätta sig" mer. Fast det kanske är helt fel antaget av mig?

Är som sagt inte säker men tror att det är marginelt.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad JohanErikstorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2009, 11:41:46 »
Ok!  Thumbsup

Jag tackar och börjar kalibrera med flöden så fort nya slangen är kopplad och kör som den ska!

Tack för er input.
Sista ordet är väl inte sagt än?

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2009, 16:32:58 »
Jag tackar och börjar kalibrera med flöden så fort nya slangen är kopplad och kör som den ska!
Hej JohanErikstorp,
du behöver inte göra samma misstag som jag gjorde vid inkoppling av 2 slingor.  huvuddunk
Jag gjorde min installation först med ett borrhÃ¥l och utökade sedan med ett till. Gjorde T-inkoppling direkt innanför källarvägg enligt vänstra alternativet i bifogad skiss bara för att det var enklast och sÃ¥g snyggast ut. För att fÃ¥ jämn temperatur mellan slingorna var jag tvungen att strypa ventilerna till ca 75% pÃ¥ inre slingan, annars var den andra slingan meningslös.  :(
Sen kopplade jag om enligt högra bilden och kör med fullt öppna ventiler. Jag kör kb-cirkpump på lägsta hastigheten.
Lycka till *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brineflöde i L/min? Ojämt flöde i slingorna?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2009, 14:59:29 »
Intressant att det kan ha så stor betydelse.
Menar du att u kunde sänka kb pumpen efter omkoppling. Ger vp mer numera?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!