Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n pump?  (läst 24273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #90 skrivet: 04 februari 2016, 15:37:44 »
Såhär ser det ut hos mig nu på eftermiddan. Huskurvan är 56 -4 (jag behöver extra varmt när det blir riktigt kallt).
Det är -4 ute, VPn värmer vattnet fem grader och lyckas bara långsamt höja temperaturen i nedre pannan. Det som stökar till det är när den avisar, eftersom laddpumpen ju fortsätter att gå hela tiden. Då skickas ju vatten ut från nedre delen av pannan, kyls i VPn när det smälter isen, och skickas in i toppen av pannan. Så då sänks temperaturen i pannan och sen har VPn en timme på sig att höja tills det är dags igen.

Om bara nÃ¥gra minuter kommer shunten öppna lite mot övre pannan, höja framledningen, hjälpa VPn att fÃ¥ upp temperaturen i nedre pannan, vrida tillbaka shunten i och med att framledningens bör är uppnÃ¥tt, Ã¥terställa shuntfördröjningen, och sen kan VPn jobba pÃ¥ egen hand igen i minst tvÃ¥ timmar.   
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #91 skrivet: 04 februari 2016, 16:18:42 »
Så här ser det ut hos mig:
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #92 skrivet: 04 februari 2016, 22:38:20 »
Tack för era bilder!

Nu har det närmat sig börvärdet i huset :) Det känns varmt och gott.


Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #93 skrivet: 05 februari 2016, 09:16:12 »
God morgon!

Film från morgonen. Ser helt ok ut va? :)


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #94 skrivet: 05 februari 2016, 12:21:02 »
Det enda jag är lite fundersam över är att tempen i nedre pannan ligger 2 grader lägre än VPut. Det kan handla om hur givaren sitter, om mätnoggrannhet, men också om farten på de två CP som skickar in vatten i EcoEl - laddpumpen till VPn och radiatorpumpen. Jag har båda på 1 för att dels inte störa skiktningen i EcoEl och dels få lagom delta över radiatorkretsen, men det påveras ju också av vilken CP du har på radiatorkretsen, vilket flöde den ger.

Håll koll på tempen i nedre pannan och VPut och se om det här är stabilt eller varierar.

Sen har du många starter och därmed stopp, men den totala stopptiden motsvarar bara startfördröjningen, och det vill man inte ha. Grundprincipen är ju att VPn ska lyckas nå börvärdet i nedre tanken och att det sen ska ta ett tag innan temperaturen sjunkit så mycket att den måste starta igen. Just nu verkar det som om den bara står otåligt och väntar på att få starta men hindras av startfördröjningen, och i det läget är det egentligen lika bra att VPn får fortsätta gå och inte alls stannar.
Det finns två olika sätt att komma åt detta. Dels höja start/stopp-diffen i kodade menyn, och dels öka shuntfördröjningen.
Enklast att testa är att öka shuntfördröjningen till exv 180 och se om det minskar antalet stopp. Effekten det har är att det hindrar framledningen från att tas från övre pannan och därigenom höja temperaturen i nedre tanken.
Det andra är att höja start/stopp-diff från 5 till 7. Det ger något sämre COP, som Rikard påpekat, men det minskar å andra sidan antalet onödiga stopp. Det gör det helt enkelt svårare för VPn att nå börvärdet i nedre pannan innan det är dags för avisning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #95 skrivet: 05 februari 2016, 15:34:56 »
Hej!
Jag har ju min nya CP på läge 1, vart sitter den andra CP? Är det den som sitter under plasten längst ner? Isåfall står även den på läge1

Då provar jag att höja shuntfördröjningen till 180 :)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #96 skrivet: 05 februari 2016, 16:34:06 »
Hej LunkUmeå!
Äntligen hänger du med, det "kluriga ERP" förutspÃ¥dde frÃ¥n begynnelse. Du kan fÃ¥ lite fler snurriga erfarenheter frÃ¥n Jiri. Det finns alldeles för mÃ¥nga felaktiga antaganden enligt min uppfattning utan att behöva ifrÃ¥gasätta andras kunnande. Det är ändÃ¥  slutresultat som räknas, med  sÃ¥ lÃ¥g energiförbrukning som möjligt utan astronomiska kostnader för installation.
För min del ser jag inte så stor skillnad i användande av EcoAir vid högtemp.system och vad styrenhet presterar och mina idiotiska inställningar vid låg temp.system som jag får klura ut, ungefär med samma värden för vettigt drift och använda VP för det den är avsedd till, men med väsentligt skillnad.
Jag har att välja mellan 10min drift/h, uppdelat pÃ¥ 5 starter x 10min fördröjning,framledning 38gr  vid -15gr( minimalt med VV, otroligt mÃ¥nga starter/dygn),eller att försöka fÃ¥ till 1 start/h med 10min drift (gott om VV) ,framledning som räcker länge till innan VP startar pÃ¥  nytt, lite till med elspets för VV för mina behov(60gr har hängd med alltid!).Det blir ungefär samma drift parametrar för oss bÃ¥da!
Du kan väl tänka själv utan att behöva äta upp alt som serveras?
Om man nu ska hänga upp sig på COP, och viftar bort alt annat så förstår jag inte varför man ska ha VV höjning och sommardrift med VP med max effekt? Och anser att det är idiotiskt bakåtsträvande med 25år tillbaka med max drift som alla tillverkare eftersträvar med sina växelventiler och med VP drift och få till VV så högt som möjligt?
Hur kommer det sig att man rekommenderar extra VVB, om man har panna på 15kW med inbyggt VVB; extra volym tank(jag har ingen behov att värma upp 500L vatten extra, det är väl inte gratis? normal villa) ,bättre satsa dom pengar på uppvärmningssystem. Har du ingen tank? men fan då måste du ha volym tank(satsa på nya radiatorer med större volym istället).
Vist kan det hända att jag har totalt missuppfattat vitsen med värmepump?!!! Fast den har halverat mina kostnader.
TS helt OK, inställningar helt perfekt, ungefär vad ditt distributionssystem klarar av.Värdena följs Ã¥t :VPin, nedre panna, hetgas  ungefär en grad i taget tills status Quo. Kanske en sak till och testa, helt motströms ,ingen lust at fÃ¥ pÃ¥ pälsen.
Inga fler kommentar! Jiri



1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #97 skrivet: 05 februari 2016, 17:47:54 »
Jiri, problemet är att du kommer med en massa påståenden och råd utan att förklara varför det skulle vara som du säger. När jag eller nån annan frågar så får vi oftast svaret att "tänka själva".

Ett exempel...

Mycket väl insatt hur systemet fungerar, nu får du tänka till själv vad som kyler ner panna och överhuvudtaget vad man har den till. Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.
Jiri

Du har själv påpekat tidigare att du har andra erfarenheter därför att du har lågtempsystem, men nu plötsligt är det ingen skillnad...

För min del ser jag inte så stor skillnad i användande av EcoAir vid högtemp.system och vad styrenhet presterar och mina idiotiska inställningar vid låg temp.system som jag får klura ut

Om du svarar på frågor och förklarar vad du menar istället för att förutsätta att vi är tankeläsare så blir det lättare för alla som följer tråden.

PS. Jag har ocksÃ¥ drygt 4 Ã¥rs erfarenhet av systemet och har experimenterat med olika inställningar. Jag har dessutom roat mig med att följa hur framledning, retur, VPin/ut, tanktemp osv varierar över tiden, och hur exv höjt innetempbörvärde pÃ¥verkar framledningen, och har gjort det med sÃ¥pass noggrannhet att jag nu kan räkna ut i förväg vad som händer med driften vid olika huskurvor, delta över radiatorkretsen, ute- och innetemp. Det har gjort att jag kunnat sänka elförbrukningen frÃ¥n 19 MWh för värme och VV första Ã¥ret med VP till 12 MWh för 2015 (31 MWh för värme och VV före VP). Vädret har hjälpt till, men även bättre inställningar.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #98 skrivet: 05 februari 2016, 22:08:44 »
Här kommer en kvällsfilm. shuntfördröjning 180 nu som sagt.
Vill passa på att tacka igen för allas engagemang och intresse av att hjälpa!




Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #99 skrivet: 06 februari 2016, 11:41:56 »
Tjena!

Här kommer en film till. Ser bra ut va?  tummenupp
Värmen i huset känns bra!



Mvh
Westbergh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!