Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min Poolvärme  (läst 13905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Min Poolvärme
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2016, 10:00:10 »
Järnutfällningar är iregel inte svårt att få bort med askorbinsyra.
Men med en pump i gjutjärna så är risken att man får utfällningar hela tiden och måste ständigt göra ren poolen från utfällningarna.
En plastpump med 32mm eller 36mm slang till värmeväxlaren skull jag köra med.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2016, 10:20:03 »
Jag har en vanlig Wilo cirkpump, ca 2m lödda kopparrör fram till ytterväggen i pannrummet och ca 15 meter 32mm PEM därifrån till poolen. Det har funkat problemfritt i fyra säsonger.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2016, 06:19:29 »
Du har de svaga punkterna inomhus, det hinner pumpa ut rätt mycket vatten inne innan det blir slut på sugsida pump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2016, 07:56:26 »
Ja, dessutom ar pannrummet lägre än poolen, så blir det läckage inne så hamnar allt vatten i poolen där.
Livin on the edge...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min Poolvärme
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2016, 20:36:24 »
Mitt sandfilter är draget med 40-50 mm koppar rör. Original rören är i stål vet inte hur många år det vart så, bara bott i huset i 3 år men det är moderna presskopplingar. Man kanske skulle dra om dom till nått annat material då allt ligger under poolen och jag har utsug i botten också
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2016, 17:55:02 »
Jag pratade med rörisen på gatan. Han berättade att han hade varit på ett antal badhus och bytt ut sönderfrätta kopparrör. Han rekommenderade plaströr för hemmabruk - liksom några av er i tråden. Så plast får det bli för mig.

Jag har också tänkt om när det gäller cirk-pumpen efter att ha läst en del om klorets inverkan på korrosion. Jag avstår från att sätta in min gjutjärnspump. Tyvärr kan jag inte hitta några plastpumpar till konsumentvänliga priser för min bi-slinga. De som finns är poolpumpar och bevattningspumpar för mycket högre flöde (och större effektförbrukning) än vad jag behöver. Eller fontänpumpar med mycket lägre flöde. Så nu lutar jag åt att välja en vvx med lågt tryckfall för poolvattnet och bara köra en strypning i bypassen för att få cirkulation i bi-slingan. Totalt sett blir det en billigare lösning även om vvx kostar lite mer.

Min sandfilterpump är kraftigt överdimensionerad för poolen - klarar 117 liter/minut och jag tror att den kommer att klara att leverera 10kPa ytterligare med det flöde jag egentligen behöver för en 7 kbm pool.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2016, 17:23:03 »
Lägger in en bild på mitt tänkta system samt en skiss på höjdförhållanden.

Frågan är om jag tänker rätt att jag inte behöver någon avluftning på den högsta punkten? Jag tänker mig att när man väl fyllt poolen och luftat huvudslingan med vatten så stänger man bypassventilen JV helt. Eftersom instruktionsboken till sandfilterpumpen säger att man ska backspola när manometern visar 0.6-0.7 Bar så bör pumpen klara en statisk uppfordringshöjd på minst 7 meter. Att sandfiltret sitter i vägen och skapar ett dynamiskt tryckfall påverkar inte förmågan att klara uppfordringshöjden - endast flödet påverkas. Det betyder att mina 0.7m till högsta punkt skulle klaras med mycket bra marginal. Eftersom returen från värmeväxlaren mynnar i poolen som har kontakt med det fria så kommer slingan att fyllas och luften hamnar i poolen. Eller kommer det att bli kvar luft där det stupar nerför på slutet av returen - att det så att säga rinner ner där utan att någonsin fylla röret? Förstår inte att jag har så svårt att inse detta :-(

Edit: Nu får jag för mig att det behövs 2*0.7m tryck (0.14 Bar) för att garanterat få igenom vattnet eftersom det finns två stup på vägen. Fortfarande dock oklar över om stupen någonsin blir fria på luft och att det statiska trycket därmed blir kvar för alltid eftersom det inte finns något vatten som hänger på stupsidorna.

« Senast ändrad: 07 februari 2016, 08:44:20 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2016, 06:46:33 »
Du borde inte behöva oroa dig för luft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2016, 08:58:40 »
Ok, då kör jag utan avluftning.

Nästa fråga är på primärsidan. Jämfört med Nibes pool-kit så har jag förenklat det. Nibe anvisar att radiatorsystemet ska ha en extra cirkulationspump och backventil (under AV men ovan SV på min skiss) och att framgivaren ska flyttas från värmepumpen till framledningen ovanför denna cirkulationspump.

Med Nibes anvisning så får man alltså fortsatt cirkulation i radiatorsystemet även när poolvärmning pågår. Den enda fördelen som jag själv ser med detta är att det ger möjlighet att få ett korrekt värde av temperaturen i radiatorsystemet även under denna tid så att gradminutrarna kan ticka på rätt sätt. Det är då rimligt att tro att Nibes styrsystem inte fryser gradminutrarna under poolvärming utan låter dem ticka men det vet jag inte säkert.

Den motivation jag har för förenklingen är att jag bara kommer att ha poolen igång när värmebehovet i huset är lågt (men större än noll säg juni-augusti) och att poolvärmen dessutom är kraftigt överdimensionerad för det genomsnittliga behovet för underhållsvärme i poolen så den kommer inte att vara i drift så stor andel av tiden.

Hur bra eller dåligt kommer detta att fungera med avseende på uppvärmning av huset?

Att sätta dit och få plats med en extern cirkulationspump skulle kräva en större ombyggnad av hela pannrummet, så det är en showstopper. Däremot kan jag flytta framgivaren såsom Nibe anger (men den kommer tyvärr att sitta väldigt nära SV ändå). Eller så kan jag sätta ett relä som simulerar ungefär rumstemperatur på framledningen när poolvärming sker. Gissar att det senare ger bättre approximation än det förra i och med att det ändå mäter fel.

Man kanske också skulle kunna tänka sig att man inte kör poolvärmen på natten utan endast på dagen när behovet av uppvärmning av huset är näst intill noll. Då spelar mätfelet ingen roll.

Vad tror ni?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2016, 09:02:25 »
Jag kör bara poolvärme när huset inte har något energibehov.
På våren när isen smålt i poolen har huset inte längre något energibehov, och på höstan har jag stängt av poolen innna huset börjar får värmebehov.
Skulle det bli några kalla dygn under perioden kan jag ju alltid stänga av poolvärmen, så värms huset.
Inget större problem.
Ser oerhört liten nytta med att alls köra radiatorvärme under poolsäsongen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2016, 09:30:20 »
Ok, då har du bra erfarenhet av att försumma husvärmebehovet. Och så kör du ju pool från maj-sep ser jag vilket är två månader mer än vad jag själv hoppas på. Så då borde det duga åt mig också.

Glömde säga att jag tänker använda Nibes inbyggda reglersystem för pool. Jag råkar ju vara elekronikkonstruktör, så det är lätt för mig att bygga expansionskortet själv.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #26 skrivet: 08 februari 2016, 10:18:26 »
Jag har två handventiler som jag lägger om när jag växlar driftsätt, stänger framledningen till radiatorerna och öppnar en ventil till värmeväxlaren för poolen istället.
Sen vrider jag ned parallellförskjutningen så mycket att husvärme aldrig triggas även om det blir kallt på nätterna (och poolen samtidigt inte har något värmebehov).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #27 skrivet: 03 augusti 2016, 11:37:44 »
Projektet går lååååångsamt men ändå framåt.

Har monterat en bra växelventil och avstick med serviceventiler från VP. Har precis beställt 45kW värmeväxlare i syrafast rostfritt stål från ebay.de.

Har en detaljfråga. Ni som har temperaturreglering, hur har ni monterat temperaturgivaren? På min VP och i min frikyla sitter alla givare instuckna mellan isolering och rör och det funkar ju bra. Men jag hade inte tänkt ha någon isolering på mina poolvattenrör och dessutom är de av plast som inte är lika bra värmeledare som koppar. Så metoden att bara ha anliggningsmontering är inte lika bra här.

Överväger att sticka in dykrör med givaren i (samt termisk gegga). Dock måste ju även dykröret vara av plast.

Det är Nibes givare som jag kommer att använda och de är ju ökända för att vatten diffunderar in och degenererar givarna. Så att bara låta givaren simma i vattnet kommer inte att fungera. Möjligen om man gjuter in den i en mer diffusionstät plast. Fast all plast släpper ju igenom vatten.

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #28 skrivet: 03 augusti 2016, 13:30:15 »
Du behöver inte isolera hela rören, det räcker med ett par-tre dm rörisolering just där givaren sitter. Kanske till och med en bit kopparrör, t ex ut från värmeväxlaren innan man går över till PEM...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #29 skrivet: 03 augusti 2016, 15:35:03 »
Ja, det kommer att vara en rak snutt rör ungefär lika lång som värmeväxlaren i pannrummet. Den skulle man kunna isolera. Däremot har jag ju nu undvikit allt vad metall heter, så istället för kopparrör skulle jag kunna rulla och bunta en kopparplåt runt PEM rören för att få hyfsad anliggningsyta.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!