Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lita pÃ¥ kWh-mätarna i Ecoheat:en?  (läst 7709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kotten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är för rör!
Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« skrivet: 07 mars 2006, 09:47:49 »
Hej,

Är det nån som har koll på hur mycket man kan lita på kWh-mätarna för kompressorn samt elpatronen i Ecoheat:en? Kanske nån som har en separat mätare innan pumpen som vet? Hur noggranna är de interna värdena isåfall?

/kotten
Villa från 1934 på dryga 200kvm, CTC Echoheat 8,5 , 160 m aktivt hål.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2006, 10:05:01 »
Hej kotten har inte alla svar men

Mätaren för elpatron visar bara den förbrukning som går genom styren. Den ström som passerar genom reservvärmetermostaten om du vrider upp den tas inte med.

Mätaren för värmepumpen visar enligt en del total förbrukning inklusive cirkulationspumpar. Jag är inte säker på att så är fallet, kanske någon kan ge ett säkert besked på den punkten.
Min display visar 2,8 kW vilket är vad kompressorn drar (varierar beroende på temperaturer den jobbar mot). Räknar jag på loggad förbrukning så blir den 2,8 kW per driftstimme. Det tycks som att styren helt enkelt beräknar gångtid x 2,8....men det verkar också stämma mot husets elmätare.

För att veta exakt måste man nog koppla in separat mätare - så är det någon som gjort det på Ecoheat/Ecoair? Jag kommer att göra det snart. När jag får tid... ::)

edit: såg att ME a´ch EcoheatBosse loggar sina pumpar så de kanske vet?
« Senast ändrad: 07 mars 2006, 10:37:49 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2006, 11:45:09 »
I bland blir man lack :( skrev ett långt inlägg och servern svarade inte, allt borta. så här kommer en kort variant.

Kw räknaren för kompressorn är en drifttidsmätare  gÃ¥nger en fix konstant, som beror pÃ¥ storlek pÃ¥ VP'n
denna stämmer inte med verklig förbrukning :(  Sedan har vi &sÃ¥ den externa cirkulationspumpen som är kopplad till vp'n, den vet jag inte om den räknas in heller.

Räknaren för eltillskott (elpatronen) tror jag stämmer bättre, men är inte 100% säker på detta då jag bara har en "total" mätare för VP'n och kompressorn lämnar en viss osäkerhetsfaktor kring sin förbrukning.

Det första jag märkte var att våran HH-el ökade då vi driftsatte våran VP(vi körde olja innan) och detta gjorde att jag satte in en extra mätare.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2006, 13:00:05 »
Så hur stämmer din separata mätare med om du lägger ihop kompressor + elpatron enligt loggningen? Om det diffar, kanske man kan anta att det är kompressorsiffrorna som inte stämmer. Men någon borde mäta de två separat...

Hmmmm...och varför gick hh-elen upp??
« Senast ändrad: 07 mars 2006, 13:07:42 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2006, 15:00:26 »
Det jag upptäckte att frÃ¥n att legat 9-12 kwh  HH-el sÃ¥ blev den +4-5 kw högre efter det att jag dragit bort siffrorna frÃ¥n vad VP redovisade. ( dock kan det variera lite pÃ¥ driftsförhÃ¥llandena tid pÃ¥ Ã¥ret mm)

Jo, det diffar på VP delen det går att utläsa då elpatronen inte varit i drift, och det troliga är att en ev största diff finns här .... en viss lite diff trora jag finns i eldelens räknare &så allt är inte en exakt vetenskap.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2006, 02:46:53 »
Jag vet att mätaren för elvärme drift visar fel.  :'(

Fast åt rätt håll, dvs. min visar omkring 50% för mycket.

Varför jag vet detta är eftersom en dag när pumpen stod still större delen av dygnet (kallare än - 10 grader), så var värdet på elvärme drift högre än totalen jag förbrukat i hela huset under samma dygn!!!

Vart tog elen för hushållsel och drift av värmepump (de timmar den gick) vägen?

Har mailat CTC, men inte fått något svar. Bryr mig inte så mycket, det är för mig en känd bugg, men jag tycker det är dåligt att man inte svarar. Jag kan tänka mig att formlen för uträkning inte klarar av att göra rätt när både den nedre elpatronen (6KW) och den övre (9KW) i olika steg är inkopplade.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2006, 23:31:37 »
Hej !

Sen den dan vi kopplade in vår CTC Ecoheat 8.5 så har vår förbrukning av hushålls-el nästan fördubblats !  Sc:,h

Under rätt många år med oljepanna så har vi förbrukat ca 850kW-1200kW per månad i hushålls-el.
Men vips, när vi kopplat in Vp så steg vår förbrukning av hushålls-el till ca 2000kW per månad !  :o

För de som undrar så kan jag försäkra att "svarta vredet" varit avstängt hela tiden.

Min bestämda känsla är att CTC's redovisning av el-förbrukningen är en ren glädjemätare !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2006, 08:57:31 »
Min bestämda känsla är att CTC's redovisning av el-förbrukningen är en ren glädjemätare !
glädjemätare = känt fakta:)

det är driftstimmar * konstant som ger förbrukning = ger obrukbart kwh förbrukning.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2006, 12:34:30 »
67 kWh/d hushÃ¥llsel?   ::)

Du kanske menar totalförbrukning.

Finns ingen förklaring till att hh-el skulle gå upp vid en vp-installation. Sc:,h

Fredrik O. du kanske har effektvakt? Går den in och stänger en fas eller två kommer loggningen ändå att räkna med full effekt.



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2006, 16:30:49 »
Det är ju några av er som mäter energiförbrukningen på era CTC. Hur mycket fel visar mätaren på displayen i era pumpar?

Själv är jag på väg att installera separat elmätare-Enermet- för att ha koll på situationen. Jag kommer att montera mätaren så att pumpen+CP kommer att mätas. Ligger på samma fas så det blir enklast så. Samtidigt kommer det att innebära att 1440 W/dygn avser CP(24t*60W) kommer med i mätningen. Eller tänker jag fel?

Hur är det? Kommer jag att få en chock?
Samtidigt tycker jag att de förbrukningssiffror som displayen lämnar stämmer ganska väl mot elmätaren i huset sett i förhållande till historisk förbrukning.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2006, 17:31:54 »
drjukebox: Den effektvakt jag har är den som följer med CTC som standard  ;)

Enligt menyerna så tillåter jag 9KW, men det används inte eftersom effektvakten begränsar. Tycker dock EcoElen borde räkna rätt eftersom den visar vilken effekt den kör med för tillfället t.ex. 6 kW + 4,5 KW (nedre elpatron + övre).
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2006, 18:15:50 »
Jag tycker också att Ecoheaten mätare stämmer bra mot husets mätare. Men jag skulle gärna veta ev felvisning, och hur den fördelas på ts och vp/styr separat.

Så det blir väl att införskaffa några mätare.

Sen vad gäller effektvakt. sÃ¥ lärde jag mig att styrens loggning visar full fräs även om jag kopplar bort spänningen till elpatron. Logiken vet att reläerna slagit till, men fattar inte att det inte kommer nÃ¥gon ström.  ::)
Det var likadant på vår gamla el/oljepanna vilket gjorde det svårt att förstå först varför det kunde bli svinkallt inne fastän elpannans indikatorlampor visade 9 kW.
Det e nog likadant på alla pannor och vp. Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2006, 20:57:21 »
Jag har bara en Ecoheat, men diffen är ca 5-10 % (kan vara upp til 20%,om jag inte minns fel) men det diffar &sÃ¥  beroende pÃ¥ driftsförhÃ¥llandena :)  (livet är inte lätt) och dÃ¥ pratar vi kompressor.

den diffen är liten pga att kompressorn jobbar nära det fiktiva värdet, när driftstiden minskar ökar diffen :)
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 21:00:23 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2006, 17:53:32 »
Hej !

Citera
67 kWh/d hushållsel?

Om frågan syftar på min (tidigare) förbrukning så ger 850-1200kW per månad = 28-40kW! / Dygn !

Jag var kanske lite raljerande i mina påståenden...
Syftet med mitt inlägg var att ifrågasätta riktigheten i Ecoheat'ens uppgivna förbrukning.
Jag tror inte en sekund att vår förbrukning av hushålls-el skulle nästan ha fördubblats !
Min fasta övertygelse är att Ecoheaten felaktigt redovisar för låg förbrukning !
Om så är fallet skulle dess egentliga förbrukning (i mitt fall) ligga drygt 30% högre än redovisat.

En sådan stor "felvisning" påverkar naturligtvis i högsta grad "besparings"-kalkylen !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2006, 18:21:55 »
Snoopy

Som sagt var, snart kommer jag att kunna kolla den verkliga förbrukningen.

Jag tycker att du skulle prova att minska framledntemp vid - 15 till tex 50gr och framledning från till tex 21 gr(flackare kurva).
Jag hade tidigare de av dig angivna inställningarna, ändrade och fick en klar förändring i förbrukning samt mindre antal starter. ::)

Fungerar det inte för dig så är det ju bara att ändra tillbaka.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!