Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lita pÃ¥ kWh-mätarna i Ecoheat:en?  (läst 7734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2006, 20:53:45 »
Hej !

Citera
67 kWh/d hushållsel?

Om frågan syftar på min (tidigare) förbrukning så ger 850-1200kW per månad = 28-40kW! / Dygn !

Jag var kanske lite raljerande i mina påståenden...
Syftet med mitt inlägg var att ifrågasätta riktigheten i Ecoheat'ens uppgivna förbrukning.
Jag tror inte en sekund att vår förbrukning av hushålls-el skulle nästan ha fördubblats !
Min fasta övertygelse är att Ecoheaten felaktigt redovisar för låg förbrukning !
Om så är fallet skulle dess egentliga förbrukning (i mitt fall) ligga drygt 30% högre än redovisat.

En sådan stor "felvisning" påverkar naturligtvis i högsta grad "besparings"-kalkylen !

MVH,
/Erland

 Vilken totalförbrukning har du?

Du borde kunna få hjälp av installatörn/representanten att trimma in systemet tycker jag.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #16 skrivet: 19 mars 2006, 12:01:04 »
Lite synd att dom räknar om timmar till kwh med en fast koefficient, det blir bara förvirrande....

Jag har effektmätare på matningen till min pump, man häpnar över hur stor skillanden är i effektupptag.
Vid riktigt låg framledning drar den under 1500w, vid ca 35 fram drar den ca 1800w. När den närmar sig 55 grader drar den över 3000w.
Det säger sig själv att det inte går använda en fast omräkningsfaktor då från timmar till kw....

Det kommer ju att helt bero på den värmekurva man kör, vilken den faktiska elförbrukningen blir.
Dessutom kommer det att skilja enormt över årstiden.
Det blir ju så på er också att på sommaren fullkondenserar ju pumparna hela tiden (bara vv) då är ju förbrukningen /timme enormt mycket högre.

Lösning köp på er en elmätare, montera den på matningen till pumpen.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Lita på kWh-mätarna i Ecoheat:en?
« Svar #17 skrivet: 19 mars 2006, 13:54:01 »
Hej !

Citera
Vid riktigt låg framledning drar den under 1500w, vid ca 35 fram drar den ca 1800w. När den närmar sig 55 grader drar den över 3000w.

Detta skulle kunna vara förklaringen i mitt fall !
Jag har (fortfarande) ett relativt högtemp.-system. Skall byta till större/effektivare radiatorer i sommar, men för närvarande behövs aldeles för hög temp ut.

Om skillnaden är så stor i förbrukning mellan 35 ºC och 55 ºC så förklarar det mina "saknade" ca 30% i elåtgång ! Thumbsup

MVH,
/Erland

Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 611
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!