Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d utbyte Ivt 490  (läst 2326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd utbyte Ivt 490
« skrivet: 07 december 2014, 17:15:42 »
Jag har bestämt mig nu efter flertalet fel att jag ska byta pump. Vi bor på västkusten och i en relativt nybyggt villa i enplan på 125kvm.

Tror jag skulle vilja ha lite större kompressor än i 490 då den gått på elpatron rätt ofta. Vet inte om felet ligger bakom detta.

Är det lönt att lägga på 20-30 tkr för att få en större kompressor?

Kan väl tillägga att dom som bodde här innan gjorde av med ca:14000 kilowatt. Dom hade även luftLuftvärmepump i garaget med som inte vi använde.
« Senast ändrad: 07 december 2014, 17:37:01 av Adddam »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpråd utbyte Ivt 490
« Svar #1 skrivet: 07 december 2014, 20:29:42 »
Jag vet inte vad som lönar sig, ta in offerter på lite olika grejer och jämför.
En sak att tänka på är att de kraftigare frånluftsvärmepumparna kyler avluften mer vilket ställer större krav på isoleringen på avluftskanalen.

Ett alternativ är en likvärdig frånluftsvärmepump + LLVP, de brukar kunna lira bra ihop och så har du då även tillgång till AC på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd utbyte Ivt 490
« Svar #2 skrivet: 08 december 2014, 06:47:39 »
Jag vet inte vad som lönar sig, ta in offerter på lite olika grejer och jämför.
En sak att tänka på är att de kraftigare frånluftsvärmepumparna kyler avluften mer vilket ställer större krav på isoleringen på avluftskanalen.

Ett alternativ är en likvärdig frånluftsvärmepump + LLVP, de brukar kunna lira bra ihop och så har du då även tillgång till AC på sommaren.

Det är lite panik, den andra gav upp igÃ¥r. Men mina funderingar gÃ¥r till NibeF750 eller Ivt840  Comfortzone Ex50 

Nu tyckte jag att elpatronen gick mycket i våran Ivt 490. Det kan ju varit för kompressorn var dåligt. En LLVP känns inte aktuellt som kompliment utan då montera jag hellre en kamin.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpråd utbyte Ivt 490
« Svar #3 skrivet: 08 december 2014, 11:06:39 »
Eftersom huset inte är så stort är kanske en Comfortzone EX35 ett bättre alternativ?
De andra kommer inte komma upp i full effekt eftersom du normalt inte har så stort frånluftsflöde att det räcker till.
Har du kollat upp hur mycket isolering det är på avluftskanalen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd utbyte Ivt 490
« Svar #4 skrivet: 08 december 2014, 12:32:56 »
Eftersom huset inte är så stort är kanske en Comfortzone EX35 ett bättre alternativ?
De andra kommer inte komma upp i full effekt eftersom du normalt inte har så stort frånluftsflöde att det räcker till.
Har du kollat upp hur mycket isolering det är på avluftskanalen?


Jag har varit i kontakt med Ivt center Energimannen på västkusten. Dom ville laga pumpen "bara nått litet fel" Dom skulle ringa upp med en offert på ny pump. Förklara att det inte gick att vänta med det så länge. Dom är totalt ointresserade, har inte hört av sig än dom skulle ringa på morgonen. Ringde en annan firma. Dom var här på en timme. Kollade systemet dom var osäker att det gick att ha en större pump.

De var inga problem att ha en Nibe F750. Kanalen var bra isolerad. Skulle den inte räcka fixa dom det. Injustering av ventilation bortfraktning av den gamla+värme element och 25l akutvarmvatten beredare inkopplad.

71000kr fattigare men ett bra pris tycker jag.

Fick en annan offert på 69990:- från en firma i Göteborg. Men då var det bara en montör. Inte bortfraktning av gamla pumpen. Inge akut hjälp. Inte översyn av ventilationsröret. Fick anlita lokal firma för det. Alt göra det själv.

Jag hade ett annat alternativ det var Nibe 370 dom ville ha 50000kr för den. Tycker att F750 är bättre för 21000kr mer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!