Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning Ivt 490  (läst 18336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning Ivt 490
« skrivet: 02 oktober 2014, 21:34:12 »
Hej! Det här är mitt första inlägg här.

Har sökt på nätet men inte hittat rätt svar.

Vi har köpt hus nyligen och nu när kylan kryper på så börja jag titta på inställningarna på pumpen. Vi bor i ett hus på en plan och 124kvm med enbart golv värme. Vi hade termostaterna inställd på 21 grader. Men det blev otroligt kallt nu. När det är stora värmeomslag ute. Och pumpen jobba på natten men det han aldrig bli varmt.

Så jag tittade på alternativet att öppna termostaterna helt och ställa ner pumpen. Våran pump stod på 5,2 på värmekurvan och noll på fin inställningen och det har dom haft sedan huset byggdes för 10 år sedan.

Igår pratade jag med en Ivt service kille. Fick rådet att öppna alla termostater i alla rum fullt och ställa pumpen på 3 på värmekurvan och 3 på fininställningen. Kollade på nätet och hitta en kille med liknande hus långt söder över där vi bor. Så jag ställde den på 2,5 på värmekurvan och 2,7 på fininställningen igår.
I går var det bra värme runt 21,5 men imorse var det 23,8 då ställde jag ner den yttligare på 2 värmekurvan och på 2 på fininställningen. Men det fortsatt öka så när det var 25,8 så ställde jag ner alla termostaterna för det var olidligt varmt.
Men min fråga är det för tidigt att ställa in pumpen, idag hade vi ca:15 grader dagtid men runt 5 på natten.


Sedan har elpatronen vart inkopplad hela tiden och det känns ju inte bra.

Tänkte pröva ställa ner den på 2 på värme kurva och 2 på fininställning. Och sedan jobba mig uppåt?

Tar jätte gärna emot tips om hur man ställer in den bäst.

Den står i ekonomiläge nu. Den gjorde det inte förut. Dom förbruka 12600 om år när dom körde med termostaterna.

Sparar man mycket på att köra med öppna termostater och låta pumpen jobba?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2014, 21:59:30 »
Hej!
Jag skulle börja med ett minustal på fininställningen.
Oftast vill man ju ha ca 20 °C inne och det ska det bli rent teoretiskt om man har 0 på fininställningen, men sen avger vi och alla grejer i huset som drar el värme + ev solinstrålning så då brukar man få ställa ner fininställningen något under 0.
Så mitt råd är att börja med fininställning -1 och kurva 2 med alla termostater öppna, blir det fortfarande för varmt så sänk fininställningen.
Just nu när det är relativt ljummet ute så är det fininställningen man bör lira med för att ställa in värmen.
När utetemp kryper neråt 0 °C och under så kan du börja justera kurvan.

Och jag anser att det finns lite att spara pÃ¥ att justera in rätt kurva pÃ¥ värmepumpen, det handlar väl kanske inte om nÃ¥gra jättesummor, men samtidigt är det ju en sport i att fÃ¥ grejerna att gÃ¥ sÃ¥ optimalt som möjligt.  :)
« Senast ändrad: 02 oktober 2014, 22:01:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2014, 22:19:07 »
Ja det låter mer rimligt. Men ska den arbeta i nuläget utan elpatron då? Känns som om den ska klara hålla runt 20 grader nu utan hjälp av elpatronen?

Är det någon ide att ställa in Max användningen av elpatronen i service menyerna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2014, 06:52:44 »
Det där med elpatron beror på förutsättningarna, hur stort och välisolerat huset är?
Men elpatron kan också triggas av den ryckighet som uppstår om golvvärmetermostaterna öppnar/stänger hela tiden.
Så jag anser att man bör trimma in grejerna så pass bra att golvvärmetermostaterna jobbar så lite som möjligt och att flödet i systemet blir så jämnt som möjligt.

Jag skulle börja med att trimma in kurvan och se vad det ger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2014, 07:16:07 »
God Morgon. Igår kväll ställde ja om den till 2 på värmekurvan. -1 på fininställning. I ekoläge.

Det är 120kvm enplanshus och isolering vet jag inte. Lösull pÃ¥ vinden. Det är ett Lb hus. Ugglan 121 heter det.  Byggt för 10 Ã¥r sedan

Ute är det + 6,2 nu.  Varmvatten 47,4, framledningsvärme 31,8 nu kl 07.00 pÃ¥ morgonen. Inne tempen är hög runt 23,6 grader inne . Men borde vänta ett dygn till för att se resultatet. Elpatronen är pÃ¥ hela tiden stÃ¥r att eltillskott tillförs pÃ¥ 2,9kw + kompressor. Alla termostater är öppna fullt.



Det där med elpatron beror på förutsättningarna, hur stort och välisolerat huset är?
Men elpatron kan också triggas av den ryckighet som uppstår om golvvärmetermostaterna öppnar/stänger hela tiden.
Så jag anser att man bör trimma in grejerna så pass bra att golvvärmetermostaterna jobbar så lite som möjligt och att flödet i systemet blir så jämnt som möjligt.

Jag skulle börja med att trimma in kurvan och se vad det ger.
« Senast ändrad: 03 oktober 2014, 09:13:50 av Adddam »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2014, 17:03:43 »
Det kan vara rätt välisolerat, kanske kurva 2 är för högt?
Men det är bra strategi att vänta ett dygn mellan ändringarna sÃ¥ ser man bättre hur det blir.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2014, 08:30:04 »
Det kan vara rätt välisolerat, kanske kurva 2 är för högt?
Men det är bra strategi att vänta ett dygn mellan ändringarna sÃ¥ ser man bättre hur det blir.  tummenupp


Jag stängde av termostaterna igÃ¥r morse eller drog ner dom till 21.  Det är sÃ¥ varmt sÃ¥ det bli olidligt. LÃ¥g runt 24-25 hela dagen.

När vi gick och la oss igår drog jag upp termosterna på max men ställde värmekurvan på 1 och fin på -1 det är väldigt varmt fortfarande men jag har fått pumpen i det läge att inte elpatronen jobbar. Den var inkopplad hela tiden igår på 2,0/-1.0 med 24 grader under lång tid när jag kollade.

Men fininställningen ska höjas när det är varmt ute? Och värmekurvan när det är kallt?
« Senast ändrad: 04 oktober 2014, 08:31:39 av Adddam »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2014, 11:20:59 »
Men fininställningen ska höjas när det är varmt ute? Och värmekurvan när det är kallt?

Man ska justera värmen med fininställningen när det är varmt ute och med kurvan när det är kallt så blir det enklare att hitta rätt.
Så du kan sänka fininställningen mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2014, 20:25:18 »
MÃ¥ste bara frÃ¥ga TS: Stämmer framledningsgivaren, när du har 31C fram, stämmer det med temp pÃ¥ gv-fördelaren om du lägger handen pÃ¥ ett rör?   Fungerar shunten? LÃ¥ter konstigt att du har 24C och mÃ¥ste bryta uppvärmningen med termostater med kurva 2. Kurva 2 räcker ju knappt för golvvärme, om du inte bor i ett lÃ¥genergihus...)

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2014, 13:01:33 »
MÃ¥ste bara frÃ¥ga TS: Stämmer framledningsgivaren, när du har 31C fram, stämmer det med temp pÃ¥ gv-fördelaren om du lägger handen pÃ¥ ett rör?   Fungerar shunten? LÃ¥ter konstigt att du har 24C och mÃ¥ste bryta uppvärmningen med termostater med kurva 2. Kurva 2 räcker ju knappt för golvvärme, om du inte bor i ett lÃ¥genergihus...)


Jag har kollat mera nu. Ställde den pÃ¥ värmekurva 1,2 och -2,0 pÃ¥ fininställnigen igÃ¥r kväll. Idag är det 24,5 i temp inne. Framledningstemp är 33,5. Ställde ner termostaterna nu. Elpatronen har gÃ¥tt konstant enligt pumpen krävs 3,0 kW i eltillskott hela tiden+ kompressor när jag ställer ner termostaterna sÃ¥ gÃ¥r den i viloläge. Den avfrostar sig ofta när den jobbar pÃ¥. sig ofta  Jag tycker pumpen är lika hur jag ställer den den eldar pÃ¥ värme med elpatronen hela tiden det blir lika varmt inne oavsett inställning och det blir för varmt inne.

Det är nått som inte stämmer. Gjorde en fabriks inställning igår. Innan jag ställde om den. Ja har förbrukat 200 kW på nån dag när jag testat.

Jag har svårt att komma åt rören och känna då den är gömd i garderoben måste plocka ut allt där först.

Kan det vara shunten som fastnat? Hur kollar man den. Är ny på detta med husvärme är rätt teknisk lagd så jag borde klara detta;)

Nej,är inget lågenergihus.
« Senast ändrad: 07 oktober 2014, 13:04:25 av Adddam »

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2014, 15:33:06 »
Ställ ned kurvan till minimum och kolla om den stänger, dvs går över till blått. Eller handkör genom menyn.
Eller tryck in den fysiskt och vrid fram och tillbaka, knäpp sedan ut den så att den kör automatiskt.

Kan du gå in och blockera tillskott och se om elpatronen kopplar ur?. Om den inte stänger efter det så kanske något relä bränt fast.

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2014, 17:27:02 »
Ställ ned kurvan till minimum och kolla om den stänger, dvs går över till blått. Eller handkör genom menyn.
Eller tryck in den fysiskt och vrid fram och tillbaka, knäpp sedan ut den så att den kör automatiskt.

Kan du gå in och blockera tillskott och se om elpatronen kopplar ur?. Om den inte stänger efter det så kanske något relä bränt fast.



Nu har jag vridit shunten i manuellt läge fram och Ã¥ter. Ställt tillbaka den i automat läge. Öppnade dÃ¥ flera termostater igen men nu vill inte pumpen starta. Den stÃ¥r i viloläge har bara lÃ¥tit den stÃ¥ sÃ¥ ett tag sÃ¥. Tänkte se vad som händer nu. Men tempraturen pÃ¥ framledingsvärmen ändras om jag vrider shuntande i manuellt läge.  Har gjort en fabriksÃ¥terställning. Efter jag rörde den. StÃ¥r i orginal inställning nu.

NÃ¥gra tips?


Nu går den bara på kompressor drift. Den starta precis nu.
« Senast ändrad: 07 oktober 2014, 17:31:27 av Adddam »

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2014, 22:42:47 »
Nu har jag vridit shunten i manuellt läge fram och Ã¥ter. Ställt tillbaka den i automat läge. Öppnade dÃ¥ flera termostater igen men nu vill inte pumpen starta. Den stÃ¥r i viloläge har bara lÃ¥tit den stÃ¥ sÃ¥ ett tag sÃ¥. Tänkte se vad som händer nu. Men tempraturen pÃ¥ framledingsvärmen ändras om jag vrider shuntande i manuellt läge.  Har gjort en fabriksÃ¥terställning. Efter jag rörde den. StÃ¥r i orginal inställning nu.

NÃ¥gra tips?


Nu går den bara på kompressor drift. Den starta precis nu.



Den gick någon timme på enbart kompressorn. Sedan gick den in i viloläge. Ställt den på kurva 2 och fin 2 men nu står den bara i viloläge, inget händer. Ska boka tekniker imorgon tänkte jag. Ringde idag dom trodde der var nån ventil eller kort.
Frågan är ju om man ska byta hela pumpen. Den är 10 år gammal. Vad har dom för livslängd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2014, 22:52:46 »
Kompressorn och elpatron styrs av temperaturerna på GT3:2 och GT3:3, vad visar dessa givare?
Jämför även med GT3:1 samtidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning Ivt 490
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2014, 22:58:17 »
Kompressorn och elpatron styrs av temperaturerna på GT3:2 och GT3:3, vad visar dessa givare?
Jämför även med GT3:1 samtidigt.

Gt3:2 visar 50grader
Gt3:3 visar 47,6 grader
Gt3:1 visar 49,1


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!