Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme  (läst 11891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« skrivet: 25 september 2014, 18:57:12 »
Hej,

Bor i en enplansvilla med betongplatta på 105kvm. Ingen golvvärme, vattenburna radiatorer. Har en IVT490, installerad 2002. Har gått skapligt fram tills häromdagen när vi upplevde det kallt, och inget varmvatten att tala om.

Kompressorn verkar gå i princip hela tiden, och den verkar inte göra så mycket mer än gå. Cirkulationspumpen vibrerar och skakar lite, däremot shunten kan jag inte avgöra om den lever eller ej. Har ingen indikator eller något på den, eller hört något ljud från den.

Har provat dragit ut shunten och ändrat läget till manuellt, och dragit den i botten i princip. Nu steg GT3:2 och GT3:3, men tappvarmvatten verkar komma upp i max 31 grader i gynnsamma fall. När elpatronen går igång, så kommer det tappvarmvatten, men den stängs ju av efter ett tag och då försvinner även tappvarmvattnet.

Hade service på VP tidigare i somras, när expansionskärlet byttes. Han såg över allting, och dammsög runt kraftkortet och grejer. Manometern visar stabilt tryck, har luftat elementen till förbannelse också.

Igår när jag började "felsöka" så var värdena såhär:
GT1: 26,8
GT2: 9,0 grader
GT3:1: 27,3
GT3:2: 29,1
GT3:3: 26,4
GT6: 59,3

Idag efter ha meckat lite allmänhet, så visar den med elpatronen igång GT3:1: 32,5, GT3:2: 46,1 och GT3:3: 44 .

Även om elpatronen går in, så är det för låga värden om jag förstår det mesta rätt?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Andreas

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #1 skrivet: 25 september 2014, 19:35:59 »
Blir inte riktigt klok, nu visar den bara eltillskott 9kW och ingen kompressor? Har aldrig hört. Shunten går att vrida på, och man hör att det händer något när jag rör på shunten.

Bör tillägga, jag hade bort shunten och tror jag kan ha kommit åt och vridit på "kranen" bakom shunten av misstag. Finns det något sätt att "nollställa" den så den går att tima ihop med "nollställd" på shunten?

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #2 skrivet: 25 september 2014, 21:03:21 »
Kompressorn hoppade igång efter ett tag, och nu har den hoppat av igen. Lampan för "duschvatten" blinkar, lite osäker på vad det betyder. Titt som tätt blir texten konstig på displayen, sen blinkar den till och blir bra igen.

Nu ser siffrorna bra ut så vitt jag kan se, elementen börjar bli varma igen och tappvarmvattnet är varmt. Men frågan är vad som händer när elpatronen slår av? Den har gått hela tiden nu.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #3 skrivet: 25 september 2014, 21:28:21 »
Börjar känna att den kollapsar helt. Det går inte ens att jobba med displayen, det blir bara en massa blajtecken och skit. Går inte att navigera på den längre. Skitless på det här nu, kommer kunna duscha imorgon? Fan vet.

/DÃ¥lig dag

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #4 skrivet: 25 september 2014, 21:58:31 »
Har du provat att stänga av pumpen, vänta 1 minut och sedan starta igen?
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #5 skrivet: 26 september 2014, 15:33:27 »
Har du provat att stänga av pumpen, vänta 1 minut och sedan starta igen?

Har haft den avstängd kanske 1 min. Är väldigt okunnig kring dessa pumpar, är det något speciellt som händer efter avstängning?

Under natten har shunten varit öppen i något "mellanläge", och nu finns det varmvatten ur kran, och en del på elementen. Det känns som shunten kan vara en del i detta. Hur vet man om det är defekt shunt, eller defekt kraftkort?

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #6 skrivet: 26 september 2014, 20:48:50 »
Har haft den avstängd kanske 1 min. Är väldigt okunnig kring dessa pumpar, är det något speciellt som händer efter avstängning?

Under natten har shunten varit öppen i något "mellanläge", och nu finns det varmvatten ur kran, och en del på elementen. Det känns som shunten kan vara en del i detta. Hur vet man om det är defekt shunt, eller defekt kraftkort?

Det är till för att återställa styr - mjukvaran om den har "hängt" sig. Även kallad norsk reset.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #7 skrivet: 26 september 2014, 21:50:14 »
Det är till för att återställa styr - mjukvaran om den har "hängt" sig. Även kallad norsk reset.

Kan prova igen, har nog bara stängt av och slagit på mer eller mindre direkt. Ska prova slå av den längre stund och låta vara av. Har dock svårt att tro det förändrar så mycket, klart värt att prova.

Hur vet man om det är defekt shunt, eller defekt kraftkort? Finns det något sätt att mäta? Kan använda en multimeter om så behövs, misstänker det är likspänning till shunten, eller?


Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #8 skrivet: 30 september 2014, 09:04:42 »
Har senaste dagarna kört shunten i manuellt läge. Det har fungerat bra, tror mig hittat en skaplig "balansgång" i läget på shunten mellan att få värme på vattenburna radiatorerna och varmvatten ur kranen. Kan man dra slutsatsen att shunten eller att styrningen av shunten är trasig?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #9 skrivet: 30 september 2014, 10:52:58 »
Jag tror det är 230V AC till shuntmotorn, 2 alternativa 230V plus nolla. Finns två olika lindningar som gör att motorn går åt ena respektive andra hållet beroende på vilken lindning som får ström. Sitter då 2st 230V reläer i serie som styr detta på något reläkort. (Manöverspänningen till reläerna kan däremot vara 12V eller liknande och styrt av mikroprocessor). Någon som kan el och har godkänd mätutrustning kan mäta upp om det kommer spänning från ena eller andra reläet när värmeinställningen ändras mycket upp eller ner så beräknad framledningstemp skiljer mycket från verklig framledningstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #10 skrivet: 11 november 2014, 21:02:03 »
Problemen fortsätter. Har gått skapligt en tid efter att jag gjort denna tråden. Men idag har den fått helspel igen. Den startar aldrig kompressorn. Det är kallt i både element och kranvatten.
Häromdagen såg alla värden ut på displayen bra ut, men kom ingen värme i radiatorerna. Värme i kranen dock. Körde igång shunten manuellt och då kom det ut värme som det borde. Men nu finns ingetdera.
Vad kan jag göra själv innan jag ringer service?

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #11 skrivet: 12 november 2014, 10:38:48 »
Upptäckt att den verkar "starta om" varje 5 minuter eller så. Displayen slocknar, det klickar till rejält i pumpen och "skvalpar" till tydligt i elementen. Proceduren återupprepar sig.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #12 skrivet: 12 november 2014, 13:04:07 »
Du borde kunna ställa den i reserv/nöd läge, då går den på elpatron, cirkpump startar och shunten ställer sig i ett mellanläge.

Men kolla att din elpatron inte löst ut, det brukar sitta en röd knapp innanför den stora frontpanelen som trycks in hårt, tills det knäpper om den.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #13 skrivet: 13 november 2014, 00:24:23 »
Ringde en servicetekniker tidigare idag som var förbi och tittade på min IVT490. Han mätte och konstaterade att något händer när kompressor och elpatron går igång samtidigt. Defekt kraftkort sa han. Beställt nytt, förhoppningsvis leverans fredag.
Han ställde in den pÃ¥ nöddrift, nu är det faktiskt varmt igen. Började krypa ner mot 17  °C inomhus, 23,5 °C tappvatten. Uppfriskande dusch.

Utloggad Delarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #14 skrivet: 16 november 2014, 01:17:14 »
Kapputt kraftkort var det, bytt nu funktion igen.

T L

  • Gäst
T L
SV: IVT490 ljummet tappvarmvatten och värme
« Svar #15 skrivet: 20 november 2014, 12:12:46 »
Felet där den slocknar vid uppstart av kompressor liknar ett fel jag har haft på min IVT490.

Jag bytte spänningsregulator och en elektrolytkondensator på kraftkortet samt relät till kompressorn som sitter på ett kretskort uppe vid kompressorn.
Sen var det bränt på en ledningsbana till ett ben på triac:en som sköter finregleringen till tillskottet. Jag ersatte ledningsbanan med en liten kabelsnutt som jag lödde dit. Sen fungerade det igen, vet inte vilken av komponenterna som strulade då jag bytte alla saker på en gång.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!