Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rippe
« skrivet: 23 mars 2005, 10:00:41 »

Tack Rickard för det uttömmande svaret. Jag tycker ditt resonemang låter rimligt och bra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 mars 2005, 07:21:30 »

Silver har rätt, om man höjer startvärdet så får man dels bättre varmvattenkomfort, och dels kortare vv-värmningsperioder, vilket i sin tur ger kortare avbrott på radiatorvämningen.

Avbrottet på radiatorvärmningen saknar dock helt betydelse, då den totala tiden helt avgör om gradminutundersott uppstår eller ej.

En nackdel som innfinner sig med högre starttemp är att anläggningens totala COP blir något sämre.

Om varmvattnet värms vid temperaturer mellan 44 grader och 55 grader istället för mellan 40 och 55 grader så blir det fler vv-värmningar med hög framledningstemp vilket kostar mer.

Små skillnader, visst, men dock!

Vid längre vv-laddningar så blir ju dessutom radiatorsystemet mer nedkylt vilket även ger högre COP när kompressorn går över till värmning av rad-kretsen.

Även här små skillnader, men dock.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 23 mars 2005, 07:07:41 »

På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

På vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra långa vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket.  På det sättet kan kanske kompressorn hålla ner gradminuterna så att Ts slipper gå in. Sen att antalet vv-laddningar ökar spelar ingen roll då kompressorn direkt växlar över till radd-systemet utan att stanna.

Ursäktar för mina korta komentarer. (tror ju att ni vet vad jag menar)  :'(

Ska försöka att skärpa mig på den fronten.....

Först: Ja skärpning på kommentarerna. SLARVER  ;)

Sedan: Det där låter ju ganska sunt. Samtidigt som jag inte direkt kan påstå att en sänkning av gränsen för VV-start påverkar saker och ting speciellt mycket. Jag hade tidigare 44 och nu 42. Och de där första 2 graderna avverkar ju VP på väldigt kort tid så stilleståndet från värmen känns ju inte så där jätte mycket längre direkt. Däremot får man ju för sig att den inte hoppar in i VV laddning lika ofta.

Det här skulle ju egentligen Rickard eller någon kommenterat som har logg både från sommar och vinter.
Skrivet av: diplomaten
« skrivet: 22 mars 2005, 22:37:58 »

Citera
På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

På vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra långa vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket

Lustigt,,, för ett par timmar sedan höjde jag VV-start just för att undvika att radd-vattnet skulle hinna kylas av så mycket och på det sättet minska mina knäppningar, dessutom borde ju VP gå direkt från värme till VV oftare utan att stanna emellan. Jag har nu starttemp 44 grader( som orginal  ;D) men under sommaren kändes det bättre med 40 grader.
 Då finns det alltså hopp om att det funkar,,, Jag som trodde det var en dum ide men som var värd att provas. Jag återkommer med resultat.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 22 mars 2005, 16:26:55 »

På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

På vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra långa vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket.  På det sättet kan kanske kompressorn hålla ner gradminuterna så att Ts slipper gå in. Sen att antalet vv-laddningar ökar spelar ingen roll då kompressorn direkt växlar över till radd-systemet utan att stanna.

Ursäktar för mina korta komentarer. (tror ju att ni vet vad jag menar)  :'(

Ska försöka att skärpa mig på den fronten.....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 mars 2005, 16:25:39 »

På sommaren ska man inte höja starttempen, det ökar starterna mycket!
På vintern går ju pumpen ofta så då, men jag tycker den går ofta för vv ändå!!
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 21 mars 2005, 08:09:38 »

Höj starten för vv-laddning, då blir det inte så långa avbrott i radd-laddningen.

Jaha? Menar du när man är bortrest eller överhuvudtaget? Du kanske till och med förordar HÖGT värde på VV-start för att få fler men kortare VV-laddningar? Du kan väl utvecka dig lite snälla silver.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 20 mars 2005, 20:03:19 »

Höj starten för vv-laddning, då blir det inte så långa avbrott i radd-laddningen.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 20:00:18 »

Nu våras det i Skåne Vi satt ute och drack kaffe. Solen sken  och såg flyttfåglarn komma och dra norrut. jag tror de gör bäst i att stanna här i södern.

Våren verkar komma till påsk. Men fortfarande är det -5 till 6 under natten. Under dagen tinar alla sura miner och får glädjen att sitta och sola utan snö och is. Enda kalla vinden är från min L/V VP som nu autom fortsätter att producera värme när jag har inget värme eller varmvatten behov det går till poolvärme automatiskt.

Tempen steg från +9,5-12 idag i min stora balja på 50000 l. 14 dar till är vi i fullfart och doppar oss med premiär dopp och 20-22 grader i vattnet.

Jag tänker tillbaka till min tid "UNDER THERE/ DOWN UNDER" eller vad det heter.
Där fick man lära sig att kyla ner sin bostad istället för att värma den.

Det var Vp men tvärt om. Då pratade man om att spara el genom att minska sitt kylbehov.

Vi lever i en föränderlig värld.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 mars 2005, 19:30:26 »

Citera
Nu har jag kört utan TS några nätter och det går ju otroligt bra. Nu får man ju mycket hjälp av solen på dagarna och dessutom har det inte varit SVIN-kallt på natten utan bara kallt, men jag hade fått TS om jag inte slagit av det, det framgår av gradminuterräknaren på morgonen.

Får väl se hur man gör till nästa höst/vinter, men jag kommer noga köra utan TS påkopplad så långt det går... Med Nibes system med gradminuter/TS så känns det bästa alternativet att ha TS bortkopplat helt.

Det här med TS när man är bortrest är ju lite dubbelbottnat. Om man har det inkopplat kan man få massa "onödiga" TS timmar som man ändå inte fick "glädjen" av eftersom man inte var hemma. Samtidigt är det ju en risk om pumpen ger upp. Och samtidigt för tredje gången så lär det mest troliga felet kunna vara strömavbrott och då fungerar ju ingenting......Ja, tål att suga på............

Vad ska man säga... hmmm grattis  *hehe*  det går faktiskt pilla en hel del i styren!!
Om du vill kan du plocka bort minusminuter också, dom behövs ju kanske inte när solen skiner så här våldsamt på dagarna.

Inte svinkallt  :o :o här har det varit -25 varje natt så länge som jag minns  _/-  men finfina dagar väger upp en del.
Men jag åkte skidor på sjön idag, man kan direkt känna vart luften kommer ifrån, den är isande kall  huvuddunk  Men men jag såg slöjor mot väster, dom har lovat bättring och det kommer nog snart
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 mars 2005, 19:12:53 »

Ni kan även tänka på när ni reser bort används inget VV så VP kan gå mesta tiden mot ditt radiator system.

Därmed är det mindre troligt att TS går in efter som din VP klarar i normal fall kylan. Det blir ju mindre energibehov närman är borta. Ni kan ju också vrida ner värmen lite ochd å klarar VP av det ännu lättare.


Obs Rickard kom före mig med samma svar
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 mars 2005, 19:08:40 »

När man åker bort kan man ju vrida ner ratten några grader, då kommer den förmodligen att klara sig utan tillskott.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 20 mars 2005, 18:49:00 »

Hmmm...  Sc:,h

Inte läge att testa direkt. Jag kommer att koppla in TS om jag reser bort, för säkerhets skull.

Men legionellaskyddet funkar, jag har sett det med egna ögon.

Nu har jag kört utan TS några nätter och det går ju otroligt bra. Nu får man ju mycket hjälp av solen på dagarna och dessutom har det inte varit SVIN-kallt på natten utan bara kallt, men jag hade fått TS om jag inte slagit av det, det framgår av gradminuterräknaren på morgonen.

Får väl se hur man gör till nästa höst/vinter, men jag kommer noga köra utan TS påkopplad så långt det går... Med Nibes system med gradminuter/TS så känns det bästa alternativet att ha TS bortkopplat helt.

Det här med TS när man är bortrest är ju lite dubbelbottnat. Om man har det inkopplat kan man få massa "onödiga" TS timmar som man ändå inte fick "glädjen" av eftersom man inte var hemma. Samtidigt är det ju en risk om pumpen ger upp. Och samtidigt för tredje gången så lär det mest troliga felet kunna vara strömavbrott och då fungerar ju ingenting......Ja, tål att suga på............



Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 mars 2005, 10:12:18 »

Hmmm...  Sc:,h

Inte läge att testa direkt. Jag kommer att koppla in TS om jag reser bort, för säkerhets skull.

Men legionellaskyddet funkar, jag har sett det med egna ögon.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 18 mars 2005, 13:03:27 »

Min brinepump pajade efter bara 2 månadres drift naturligtvis då jag var bortrest.
Då gick elpatronen in automatiskt!
Men hur det fubkar påN NIBE?? Men på Min Thermia kan man inte stänga av elpatronen, då funkar inte heller Legionellafunktionen.

Jag stänger av tillfälligt vid svinkyla! men INTE om jag reser bort.

Någon som kan reda ut detta utifrån ett NIBE-perspektiv?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 mars 2005, 11:30:25 »

Min brinepump pajade efter bara 2 månadres drift naturligtvis då jag var bortrest.
Då gick elpatronen in automatiskt!
Men hur det fubkar påN NIBE?? Men på Min Thermia kan man inte stänga av elpatronen, då funkar inte heller Legionellafunktionen.

Jag stänger av tillfälligt vid svinkyla! men INTE om jag reser bort.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 18 mars 2005, 10:31:44 »

1. Se bara till att lampan på VV blinkar, då är legionella inkopplat och startar i intervall mot vad du satt den (14 Dagar stand. inst.).
2. Är lampan för TS släckt så ska den väl ändå gå in om det blir kris (VPumpen lägger av). Men jag har inte testat det.  :-\

1. Jag har för mig att detta avhandlas ännu mera ingående i någon tråd, men jag hittar den inte.
2. VA? Kan det verkligen stämma att TS skulle hoppa i om VP skulle pajja ur även om TS är avstängt.?
Skrivet av: ingo
« skrivet: 18 mars 2005, 09:40:39 »

1. Se bara till att lampan på VV blinkar, då är legionella inkopplat och startar i intervall mot vad du satt den (14 Dagar stand. inst.).
2. Är lampan för TS släckt så ska den väl ändå gå in om det blir kris (VPumpen lägger av). Men jag har inte testat det.  :-\
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 18 mars 2005, 08:51:15 »

Köp en rumsgivare, låt den kompensera 6 grader/grad över/undertemp.

Eller stäng av tillskottet. Det har jag...


JAG GJORDE DET! :D
Jag vågade slå av tillskottet i går kväll! Förbaskat modigt gjort av mig!
Nu var det inte så där jätte kallt inatt så det såg ut som om jag inte hade fått tillskott ändå. Men nu ska jag prova att köra så här. Det ser ut att bli kalla nätter och varmare dagar några dygn framåt. Så det passar perfekt för test av detta.
Dock kvarstår följande frågetecken:

1. Visst var det så att legionellaskyddet gick i ändå? Vart framgick det någonstans?
2. Finns det några andra risker som man bör beakta? Jag har exempelvis för mig att den Gode Rickard ett tag proppagerade för inte slå av TS eftersom man då saknar backupp om VP lägger av (var det inte du Rickard vars KB-cirk skar ihop för en gång)? Nu kan man ju i så fall hantera detta lite snyggt, vet man att man ska åka bort flera dagar så kan man ju slå på TS igen, det är ju bara en knapptryckning.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 mars 2005, 18:48:53 »

Rätt och riktigt det var endast en "kommentar".

VP forumet är för att delge värme tekniska problem inte semesterbilder eller annat som här ej hör till

Det jag vill delge under sommartid är hur effektiv ens VP kan vara när man värmer pool. COP 4-5 beräknar att få.
Det skall bli intressant. Kräma ut max av ens värmepump vid + 20 ute. Med vattenkärl som är 50 000 liter.
Citera
Vi ser alla emot en varm och god sommar med mycket bad och familje liv men sen till hösten kör man igång för fullt med loggningar av värme vv och el. Men  innan sommarn kommer går vi mot en välkommen vår som gör att våra vårkänslor börjar frodas så vi kanske glömmer den kalla vintern
.[/color] :,v(  *vinkar*

Jag som alla med forumet i beaktande kommer att delge folk bilder ev via länk till ens hemsida. Semester eller privata bilder hör ej forumet hemma.

Min länk:    http://home.swipnet.se/jannede/?D=A ( OBS EJ KLAR)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 mars 2005, 18:35:00 »

Hmm bike verkar va en sjuka, men jag sålde tyvärr min 1987, men det blev
2500 mil ,mest i Norge. det kan jag rekomendera. Sista 3 somrarna har varit tunga!
Utanför ämnet javars  ;D...  Bilder kanske ni har på era hemsidor??
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 mars 2005, 16:24:32 »

SOLEN KOMMER OCH DET VÅRAS OCH DÄRMED UPPHÖR LOGGNING LÄSNING AV FORUM ETC

Skall vi delge varandra motorcyckel bilder? (Olika strapatser med biken etc)

Lämna forumet, tror du att du fixar det...

Utrymmet för bilder är begränsat, ser helst att vi håller oss till ämnet vad gäller bilder. (i forumet)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 mars 2005, 16:03:42 »

JAG HÅLLER MED DIG.

Månadsskiftet mars/april tar jag alltid ut min bike och sen kör jag 8 mån per år till arbetet med den.

Det skall bli härligt att känna fartvinden och slippa de kalla vindar som går runt min L/V VP. Så efter påsk startar vi även poolbadande inne i Vinter trädgården, så jag måste fortsätta bränna värme och el till VP.

SOLEN KOMMER OCH DET VÅRAS OCH DÄRMED UPPHÖR LOGGNING LÄSNING AV FORUM ETC

Skall vi delge varandra motorcyckel bilder? (Olika strapatser med biken etc)
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 15:11:26 »

Ja,ja, jag labbar vidare. Men som sagt. SNART är det VÅR! Och det är inte dåligt, det är bra. För då kan man köra Motorcykel och det är faktiskt roligare än att snöa in sig i gradminuter. Tycker i alla fall jag.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 mars 2005, 14:28:39 »

Citera
OCH då får man åka med TS hela vägen upp igen (se annan tråd) (skit styrning  ).
Kvarstår är då att helt koppla bort TS som du, Carl, mfl gjort. Och,ja, man kanske skulle prova det!


Men rumsgivaren bromsar ju även övertemp likväl som undertemp!!

Synd att det nog blir vår nu  :o  men vid kyla kan du testa att höja känsligheten på rumsgivaren liite osså höj integralen för tillskottet MYCKET. Då kapar du bort en massa tillskott.

Vid normala väderomslag behövs dom minusminuter som du talar om pga av husets värmetröghet, det är inte minusminuterna nu som ställer till det , det är solen och dom enorma tempsvängningarna.
1000 gradminuter är mindre än man tror... det ska knappast märkas!
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 14:17:59 »

Köp en rumsgivare, låt den kompensera 6 grader/grad över/undertemp.

Eller stäng av tillskottet. Det har jag...

Förslaget med tillskottstermostat gillar jag, den kan dock ställas så att tillskott bara tillåts om det blir 0.5 grader kallare än önskat i huset.
Lite sämre komfort kan man ju ta för att spara tillskott!

Jag har en rumsgivare! Dessutom kan den gott och väl ställa till det ytterligare om man har TS värdet för högt och temperaturen sjunker en grad inne. Då höjs VBF ändå mer och till slut når man i alla fall TS.

OCH då får man åka med TS hela vägen upp igen (se annan tråd) (skit styrning  huvuddunk).

Kvarstår är då att helt koppla bort TS som du, Carl, mfl gjort. Och,ja, man kanske skulle prova det!
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 mars 2005, 13:24:25 »

Jag tycker ni skall ha 2 inne termostater.

En om det blir för varmt så sänker den temp och den andra om det blir för kallt då får TS gå till.

Jag skall sätta in den första. När det blir för varmt drar programet ner min kurva med ca 1 grad eller framledn temp ca 3-4 grader.

Janne
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 mars 2005, 13:04:18 »


Förslaget med tillskottstermostat gillar jag, den kan dock ställas så att tillskott bara tillåts om det blir 0.5 grader kallare än önskat i huset.


Min idé,  *hehe*.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 mars 2005, 12:54:47 »

Hej

Har nu suttit och läst på era kommentarer.

Jag vill säga att mina värde i stömförbr av kompr är lite aproxom. Pga att strömmen varierade på hundra delarna hela tiden.. Det fick jag förklarat genom

Citat Ngn:
Citera
Din beräkning har ett inbyggt felantagande. kompressorns energiförbrukning är inte en konstant, den varierar hela tiden när Vp:n går.

Sen om TS påverkar förbrukningen vet jag ej riktigt pga att man måste nog ha stora direkta förändringar i ens temp för att se om strömförbrukningen  ändras av TS till.

Under tiden ökar kompressorns "hetgas temp" då får man högre Kompr förbr + att temp stiger i vattnet.

Många faktorer hänger samman. Jag tycker också att ngn information är intressant.

Ljud nivån tror jag kommer i mitt fall av ändr varvtal pga nätspännfall vid TS till.
(6kW i ett steg till manuellt).

För min del ger det med stöm mätningen en bild av vad min kompr drar vid olika vatten temp.

En annan sak jag har även ändrat min gradmin inställn från -400 till -600 när TS skall gå till. Det ger effekt genom att El förbrukn minskar.

God fortsättning och kommentera. J

 Vill se vad SILVER  fått svar från NIBE. :,v(

JANNE
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 mars 2005, 12:40:12 »

Citera
Så här ligger det till: I mina trakter råder just nu stark kyla på natten och betydligt varmare på dagen. Det kan vara -20 på kvällen/natten och sedan blir det -3 på dagen. Dessutom strålar värmen in på dagen. Därför går det inte att få pumpen att INTE stanna på dagen. Det bara blir så. Och på natten krävs tillskott för att den ska klara av det hela.

Jag bor rakt väster om dig så visst svinkalla nätter. Men husets värmetröghet är mycket stort!!! Har du underskott på natten på 1000- 1500 ska det inte märkas! jag lovar!!

Underskottet äts upp på dagen av VP då solen skiner och det är varmare.
 Får man övertemp på dagen pga av många resterande gradminuter och sol, då fixar en rumsgivare detta!!

En sak har nog inte NIBE fixat bra, som du antyder.. tillskottet!
På Thermia stängs tillskottet  om ärvärdet höjs så det är 3 grader över börvärdet!!!
Integralen nollas dock inte. Det gör att elpatronen går in några minuter framledningen stiger till 3 grader över börvärdet, osså stoppar elpatronen.

Jag upplever inga märkbara svängningar på tempen trots start av tillskott vid -1500 och det ger en mycket kraftig sänkning av tillskottsbehovet, jag lovar!!  Speciellt som du säger när vi har svinkalla nätter.

Din pump borde klara kalla nätter om man ser till tidigare förbrukning, optimera på  --/

 studs studs Snart får du aldrig höra vp´s ändrade ljud vid tillskottsdrift  studs studs

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 mars 2005, 12:27:33 »

Köp en rumsgivare, låt den kompensera 6 grader/grad över/undertemp.

Eller stäng av tillskottet. Det har jag...

Förslaget med tillskottstermostat gillar jag, den kan dock ställas så att tillskott bara tillåts om det blir 0.5 grader kallare än önskat i huset.
Lite sämre komfort kan man ju ta för att spara tillskott!
Skrivet av: mso
« skrivet: 16 mars 2005, 12:20:15 »

Hej Rippe , angående norrlandsfenomenet som vi här uppe dras med, -24 på natten o -2 på dagen och jämn temperatur innomhus som krav.
Som någon nämt tidigare i forumet så tycker jag att man skulle prova med en typ golv värmetemostat med liten hysteres (0,3grader) och ansluta den på den externa kontakten(plint 30) i pumpen som bryter bort ts el.
Då skulle ts gå ur vid typ 0,3 grader över inställd rumstemperatur oavsett om gradminuterna ligger på över tusen för ts och då skulle kompressorn ensam jobba bort gradminuterna över dagen. Mycket enkel lösning med en två ledarkabel och en termostat för ett par hundra.
Angående hurivida kompressorn tar mer eller mindre ström med ts till!! Är det ingen som har en tångampermeter så att vi får svart på vitt vad som händer när ts går till.
Det skulle vara intresant att logga på det viset.
Synpungter från en som för tillfället är utan VP till kälen går ur backen//Mso
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 11:49:46 »

Citera
Pumpen hade gått 20 timmar och TS 5 timmar.

Det är inte acceptabelt, du har förbättringspotential!  :o

Varför ska du ha tillskottstimmar när pumpen "bara" gått 20 timmar!  Om du når 24 t VP då blir det max 1 timme tillskott!!

Fördröj tillslaget för tillskottet!

Thermia har valt -600 som start av tillskott jag har höjt det till -1500  :o
NIBE som har exakt likadan styr har valt -300 för start av tillskott vilket är påtok för lite!

Nån säger kanske att -1500 är för mycket?
Ex. en 3 grader lägre framledning anses ge en grads lägre rumstemp, men det tar ca ett dygn innan tempen stabiliserar sig!
3 grader*60 *24T = 4300 gradminutes underskott på ett dygn ger ca 1 grad kallare inne!!
Testa med en rejäl höjning minst -600!!

Kom med i klubben fördröj tillskottet så VP får jobba, det kostar ju bara en tredjedel mot elpatrondrift!

Ang ljudet min Thermia byter "ton" när den växlar från vv till värme och systemtempen sjunker. Men jag kan inte säga om ljudet ökar eller minkar men den spinner på ett annat sätt!!


Oj, OJ, jag förstod att vi skulle hamna där ändå.

Så här ligger det till: I mina trakter råder just nu stark kyla på natten och betydligt varmare på dagen. Det kan vara -20 på kvällen/natten och sedan blir det -3 på dagen. Dessutom strålar värmen in på dagen. Därför går det inte att få pumpen att INTE stanna på dagen. Det bara blir så. Och på natten krävs tillskott för att den ska klara av det hela.
Och eftersom övriga familjemedlemmar inte accepterar att ha kallare inne under någon del av dygnet så måste jag köra så. Dock kan jag tycka att 5 timmar på TS var för mycket. Därför har jag igen ändrat värdena till 120 för VP (100 tidigare) och 600 på TS (500 tidigare).

Som du kanske kommer ihåg från annan tråd så kopplar inte Nibe bort TS på ett så listigt sätt som man hade hoppats på. Därför kommer baksidan med högt ställt TS på morgonen när TS precis hoppat i och sedan får tuffa på alldeles för länge trots att temperaturen stiger. En lämplig kompromiss är att ha TS max 5 ggr VP. Genom att höja VP till 120 kunde jag öka TS tll 600 och kan då både äta kakan och ha den kvar så långt det nu bara går.
Hade TS fungerat som JAG vill, visst då skulle jag också haft TS på -1000. Men nu måste man gilla läget och hitta andra vägar.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 mars 2005, 11:25:42 »

Citera
Pumpen hade gått 20 timmar och TS 5 timmar.

Det är inte acceptabelt, du har förbättringspotential!  :o

Varför ska du ha tillskottstimmar när pumpen "bara" gått 20 timmar!  Om du når 24 t VP då blir det max 1 timme tillskott!!

Fördröj tillslaget för tillskottet!

Thermia har valt -600 som start av tillskott jag har höjt det till -1500  :o
NIBE som har exakt likadan styr har valt -300 för start av tillskott vilket är påtok för lite!

Nån säger kanske att -1500 är för mycket?
Ex. en 3 grader lägre framledning anses ge en grads lägre rumstemp, men det tar ca ett dygn innan tempen stabiliserar sig!
3 grader*60 *24T = 4300 gradminutes underskott på ett dygn ger ca 1 grad kallare inne!!
Testa med en rejäl höjning minst -600!!

Kom med i klubben fördröj tillskottet så VP får jobba, det kostar ju bara en tredjedel mot elpatrondrift!

Ang ljudet min Thermia byter "ton" när den växlar från vv till värme och systemtempen sjunker. Men jag kan inte säga om ljudet ökar eller minkar men den spinner på ett annat sätt!!
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 11:09:19 »


Din beräkning har ett inbyggt felantagande. kompressorns energiförbrukning är inte en konstant, den varierar hela tiden när Vp:n går. Med TS till minskar den i tiden, det är den "minskning" av hushållselen du noterar. Eller med andra ord, Din VP får försämrad verkningsgrad när TS är till,  och en del av den gratisenergi som VP förut hämtat från KB kommer nu på elräkningnen.

Antag att din hushållselsförbrukning var 10 kWh under din mätperiod, då blev kompressorns genomsnittliga energiförbrukning (80-10 -(5*6))/20=2.00. Antag att din anläggning utan TS har ett genomsnittligt COP=3 och kompressorn drar dina 2.22 kW, då producerade den under dygnet 20*2,2*2=88 kWh gratis från Brinekretsen. Med TS har pumpen producerat 20*2*2= 80 kWh under samma tid.  Skillnaden mellan 88 och 80 indikerar den försämrade verkningsgraden när TS är till, alltså 8/5= 1.6 kWh mindre "gratisenergi" per timme TS till. OBS! att detta är bara ett antagande till hjälp för att förstå vad som händer. studs

Självklart är min beräkning ett antagande eftersom jag redan innan visste att VP drog olika vid olika temperaturer. 2,22 är därför ett lämpligt antaget snitt där jag även inkluderat KB-cirkpump men ej VB-cirk (eftersom den låg på HH-elen när man körde pannan). Dock har jag förutsatt att VP-kompressor drar mer ju högre VB-f den jobbar med. Men det verkar alltså inte vara så när TS går i (även om nu vissa tester i detta inlägg pekar på annat).

Annars tycker jag din beskrivning känns rimlig och bra.
Skrivet av: ngn
« skrivet: 16 mars 2005, 10:48:32 »


Jag skall försöka förklara enkelt.

Titta på den interna VP-kretsen enbart. Din kompressors elenergiförbrukning kommer din värmeanläggning tillgodo. Minskat delta-T över kondensorn ger lägre energiutbyte och högre kondensattemperatur som i sin tur leder till lägre energiutbyte i förångaren genom högre kondensat/gastemperatur i förångaren vilket leder till att trycket i kretsen ökar. PÅ BÅDE HÖGTRYCKSSIDAN OCH LÅGTRYCKSSIDAN. Detta ger ett lägre effektbehov för kompressorn att komprimera gasen från förångaren (minskad tryckskillnad mellan hög- och lågtryckssida) En elmotor drar energi efter belastning, skulle den inte vara försedd med överströmsskydd brann den upp vid för hög belastning. Likväl som den drar lägre effekt om belastningen minskar (lägre energiuttag)


Rippe, tänk igenom ovanstående citat från mitt tidigare inlägg. Jag anser att det förklarar det du konstaterar i din anläggning (om inte ljudförändringen sker momentant när TS går till)

Din beräkning har ett inbyggt felantagande. kompressorns energiförbrukning är inte en konstant, den varierar hela tiden när Vp:n går. Med TS till minskar den i tiden, det är den "minskning" av hushållselen du noterar. Eller med andra ord, Din VP får försämrad verkningsgrad när TS är till,  och en del av den gratisenergi som VP förut hämtat från KB kommer nu på elräkningnen.

Antag att din hushållselsförbrukning var 10 kWh under din mätperiod, då blev kompressorns genomsnittliga energiförbrukning (80-10 -(5*6))/20=2.00. Antag att din anläggning utan TS har ett genomsnittligt COP=3 och kompressorn drar dina 2.22 kW, då producerade den under dygnet 20*2,2*2=88 kWh gratis från Brinekretsen. Med TS har pumpen producerat 20*2*2= 80 kWh under samma tid.  Skillnaden mellan 88 och 80 indikerar den försämrade verkningsgraden när TS är till, alltså 8/5= 1.6 kWh mindre "gratisenergi" per timme TS till. OBS! att detta är bara ett antagande till hjälp för att förstå vad som händer. studs
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 10:18:19 »

Ojojoj vilken kul diskussion!  :D

Jag vill bara slänga in NIBES effekttabell i denna diskussion, den visar tydligt att högre konsenseringstemp ger högre effektförbrukning på kompressorn, om sen den högre kondenseringstempen beror av TS eller inte kan ju inte kompressorn känna av.

Men jag har en teori, när temperaturen på VB ökar så minskar avgiven effekt => delta VB minskar under 5 grader i kondensorn (detta ser man inte eftersom elpatron ligger före tempmätaren VB-f och höjer tempen några grader till). Då får man ofullständig kondensering vilken medför att trycket i förångaren ökar vilket ger lägre effektförbrukning på kompressorn.

Rippe, om du vill kan du testa att tillfälligt stänga av elpatron när VB kommit upp i riktigt hög temp och se vad delta VB stannar på efter ett par minuter med elpatron avstängd. Är det under 5 grader så har du för högt VB-flöde.

Ja, snack om inläggsexplosion. Har aldrig varit med om tidigare att det blivit sådan fart i ett ämne. Över 70 inlägg på en dag.

Din teori låter ju vettig men då skulle det ju ändå vara så att kompressorn faktiskt drar mindre ström när TS går. Och så föll ju inte Jannes test ut?

När det gäller delta VB så har jag tidigare labbat med TS och de gånger jag låtit VP jobbat själv LÄNGE utan TS så har ändå skillnaden mellan VBF och VBR aldrig understigit 5 grader.
Och när jag kör med TS har (de få gånger jag tittat) deltat snarare ökat en aning. I morse hade jag exempelvis 52 grader VBF och 46 grader i returen vilket är 6 grader i skillnad.

Ja något skumt är det. Framförallt retar jag mig på att mina elförbrukningsberäkningar haltar, jag måste nog fan fixa en separat elmätare. Men rent principiellt STÖR det mig eftersom jag ändå har värdena i min hand, men kan alltså inte lita på dem. Suuuuuuuger
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 mars 2005, 09:41:43 »

Ojojoj vilken kul diskussion!  :D

Jag vill bara slänga in NIBES effekttabell i denna diskussion, den visar tydligt att högre konsenseringstemp ger högre effektförbrukning på kompressorn, om sen den högre kondenseringstempen beror av TS eller inte kan ju inte kompressorn känna av.

Men jag har en teori, när temperaturen på VB ökar så minskar avgiven effekt => delta VB minskar under 5 grader i kondensorn (detta ser man inte eftersom elpatron ligger före tempmätaren VB-f och höjer tempen några grader till). Då får man ofullständig kondensering vilken medför att trycket i förångaren ökar vilket ger lägre effektförbrukning på kompressorn.

Rippe, om du vill kan du testa att tillfälligt stänga av elpatron när VB kommit upp i riktigt hög temp och se vad delta VB stannar på efter ett par minuter med elpatron avstängd. Är det under 5 grader så har du för högt VB-flöde.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 16 mars 2005, 06:53:49 »

Eftersom jag tillhör den unika och exklusiva skaran på detta forum som kör med eltillskott lite nu och då tänkte jag här ta upp några fenomen som jag noterat.

När eltillskottet går i på min Nibe 1215-7 Fighter kan jag notera förljande:

1. Ljudnivån på pumpen minskar tydligt. När eltillskottet går i blir ljudet från kompressorn väldigt lågt och "fint" i klangen. Den liksom bara surrar. Utan eltillskott är ljudet mer av brummande karaktär (men inte missljud!).

2. KB temperaturen ändras. Innan eltillskott ligger den på 0/-3. När tillskottet varit i en stund blir det 0/-2.

3. Eftersom jag inte har separat elmätare på pumpen räknar jag ut systemets elåtgång med hjälp av VP driftstimmar och TS-timmar. Kvar upp till mätarens värde är då hushållselen. Jag använder 2,22 som värde för pumpen och 6 som värde för varje TS timme. Men när det är kallare och TS gått så blir hushållselens värde lägre än annars! Det finns fyra alternativa förklaringar till detta. Den första är att det hela är ett sammanträffande helt utan praktiskt förklaring (inte otroligt eftersom det inte är SÅ mycket det skiljer). Det andra är att vi faktiskt gör av med mindre HH el när det är kallt (ytterst osannolikt). Det tredje alternativet är att systemet drar mindre än 6 kw per TS på räknaren (inte så troligt). Det fjärde är att pumpen faktiskt drar mindre än 2,22 när TS går in (och det är väl detta som känns mest troligt).

Någon som har några teorier kring dessa fenomen?

JAHA! Det var det! Då vet vi mer. Men jag själv har inte fått några bra och tänkbara förklaringar till mina fenomen ovan (och då tänker jag främst på punkterna 1 och 3). Jag har kollat och lyssnat igen och mina fenomen kvarstår.

Jag kan ju lyfta elförbrukningen som ett riktigt färskt exempel:
Sista dygnet hade det gått 80 kwh på elmätaren. Det var det dygn som jag hade mest TS som jag någonsin haft på systemet under ett dygn. Pumpen hade gått 20 timmar och TS 5 timmar. Detta ger: (20*2,22) + (5*6)= 74,4 kwh.
Detta betyder att HH-elen skulle ha varit 80-74,4 = 5,5 kwh!!
5,5 kwh på ett dygn är den LÄGSTA noterbara HH-elen i mitt hus sedan mätningarna startade. Detta inträffade samtidigt som jag hade mest antal TS under samma dygn. OCH dessutom var det söndag kväll med diskmaskin! 5,5 kwh i HH-el betyder en årstakt på 2007 kwh/år. INTE troligt.

Ovanpå detta kommer ljudförändringen!

SÅ något är konstigt!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 mars 2005, 23:56:51 »

Min Thermia byter ton dock när den går från vv til rad värmning. Men osäkert om det blir högre ljudnivå?

Ang scroll och strömförbrukning vid hög temp på framledningen.
Enligt effektdiagrammet på min Villa Classic 75,så funkar den enligt följande..

Vid 35 fram o brine +-0.   då drar den ca 1,7 kw (den ger ca 7,4 kw) COP ca 4,4
Vid 50 fram o brine +-0.   då drar den ca 2,3 kw (den ger ca 6,9 kw) COP ca 3,0

Således mycket kraftigt ökning av elförbrukningen samtidigt som den armadxx faaxxx ger mindre effekt  fiR: _/- detta är helt unikt för vp drift  :o

Av detta kan man förstå att antalet missnöjda kunder kan bli stort. Kall brine tillsammans med högtempradiatorer ger jättedålig besparing därmed ingen lönsamhet  fiR: _/- huvuddunk

Men tvärtom om man har lågtempsystem (gärna extrem lågtemp) och hög temp på brine,

   studs studs då skrattar man hela vägen till banken.  studs studs



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2005, 23:33:39 »

Samanfattning:

Så hög temp som möjligt på kollektorn.
Så låg framledningstemp som möjligt

Kompressorn i en kolvkompressor drar mer ström vid höga temperaturer än vid låga.
Om kompressorn bullrar mer vid höga temperaturer än vid låga så är det fortfarande en gåta.

Jag har rätt  ;) studs ;)  studs;)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 15 mars 2005, 23:26:18 »

Jag tackar alla som har givit synpunker och inlägg under denna tråd.

Vi slutförde test med resultat att Rickard och jag  kom tillsamma slutsatser. Vi kör på loggar och läser forumet. Många olika synvinklar finns i att hantera VP anläggningar. Systemlösningen kan vara unik.

MVH

Janne
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2005, 23:19:28 »

Kul att du (och andra) lärde dig (sig) nåt av denna tråd Janne.

Obervera att denna tråd gäller Nibes maskiner, scrollkompressorer fungerar annorlunda. (som om vi behöver komplicera frågan ytterligare!)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 15 mars 2005, 23:13:57 »

Jag svarar själv RICKARD HAR RÄTT SOM VANLIGT:

Spänningsfall ger annat ljud, Förbr följer tempen, men viktigt ha minst 5 graders diff over kondensorn.

TEST SLUT

MVH

JANNE
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2005, 23:13:51 »

Nu har jag gjort det akustiska testet på min VP, stod och lyssnade när den gick från tappvarmvattenvärmning till radiatorvärmning (55 -> 42 grader)
Ingen skillnad i ljudet. Eller ytterst liten.

Om det har nån betydelse låter jag vara osagt.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 15 mars 2005, 23:10:15 »

hej


Nu körde jag först mot kallt radiatorvatten. Då sjunker returtemp från 38,5-25,1 under den tiden ingen EL till
Diff varierar mellan 9,3-8,4 gr. Hetgas temp sjunker från 97-89,2. Strömmen minskar från 3,15-2,91 (kompr förbr).

VP retur Temp      Diff temp    VP framl T    Ström förbr.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
   38,5                        6,3            44,8          3,15     Hetgas temp 97 gr             
   34,0                        9,3            43,3          3,02
   31,4                        9,1            40,5          3,01
   29,0                        9,2            38,2          3,02
   27,8                        9,2            37,0          3,01
   27,4                        9,5            36,9          2,98
   26,6                        9,0            35,6          2,95
   25,8                        8,6            34,4          2,98
   25,2                        8,3            33,5          2,90
   25,1                        8,4            33,5          2,90      Hetgas temp 89,2

Sen sjunker ej returtemp mer. Tiden det tog vid sjunkande temp med 8 min. Slår sen till 6kW El. Kompr går ner i varv (  tror beror på spänn minskar lite vid större effekt i min central). Jag har endast 16A vid mitt garage central som matar VP och ELpatron.

   25,2                      8,3              33,5          2,81
   25,3                      8,3              33,6          2,73
   25,5                      8,0              33,5          2,75     hetgas 95,8

Vp + EL total strömförbr 10,52A /fas. med 6KW el till hela tiden.
   
   32,9                      9,5              42,4          3,4
   33,2                      10,2            43,4          3,5
   34,5                       9,2             43,6          3,52
   33,2                      10,6            43,8          3,5        hetgas 94,5

Det händer ej mer så jag bryter och kopplar om till fullt ös till VV laddning. Ca 1000l/h med El till.
   
   36,8                      1,5                               3,39
   39,4                      3,0                               3,54
   40,9                      2,7                               3,52
   42,4                      2,3                               3,61
   44.0                      2,3                               3,73      Hetgas 103,7 

Slår i från TS då slutar VV temp att öka stabiliserar sig på max 45 grader i tank. Går till baka till min ursprungliga inställning. Då fortsätter VV temp att öka. tills kompresorn stoppar vid 50 grader i TANK efter 10 min. SLUT med testen VP stopp inget Värme eller VV behov.

Det enda jag märkte var pga lägre spänning vid el till varvar  kompr ner lite. Och full flöde räcker ej VP till att värma mitt VV. så MInskning till 500l/h gör att jag uppnår mina värde på 50gr i TANK.

Alltså fabrikantens flödes inställning gäller. Öka ej den för mycket. Då minskar värmeutbud pga kondensorn kan ej ge värme till det framrusande vattnet.

Kompr förbr följer framlednings temp ganska bra öka temp ökar strömmen. Perf och andra har rätt därmed.

/Janne

   

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 mars 2005, 22:54:15 »

Rickard skrev
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** 8,8/1,9
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** 7,1/2,2
En VP "drar mera el" samtidigt som den ger mindre energi vid höga temperaturer. Det är facit mätningar onödiga!


håll med om dessa punkter!

1) Om vi stänger av halva antalet radiatorer då drar VP mera el!!! (systemtempen höjs)
2) VP drift MEN det är 30 grader inne soolen steker, vi tvångskör vp då når den ca 10 grader högre sluttemp. (värmeavgivningen beror ju på rad. snitttemp och rumstemp) då drar VP mera ström pga av högre systemtemp.
3) Hårt strypande termostatventiler, systemtempen höjs onormalt. Då drar VP mera el!! (det är ju det vi tjatar om hela tiden).
4) Vi byter pump köper en 15 kw iställer för 7 kw... vid kontinuerlig drift så drar den stora mera el inte bara beroende på att den är "större" utan även pga att den jobbar med en högre systemtemp.
5)Det finns ett annat sätt att höja systemtempen på nämligen att stötta med elpatron! Jag har säkert sagt hundra ggr i detta forum, stötta gärna med en spis/kamin då höjs inte systemtempen mera än ytterst marginellt (liite pga av rumstempens höjning). Varför säger jag att det är utmärkt att stötta med en energikälla fristående från VP. Jo om vi höjer sytemtempen oaktat hur, så drar pumpen mera energi den ger samtidigt mindre!!! detta ger även att delta t på kalla sidan minskar (vi tar mindre gratisenergi ur borran).
Pumpen vet inte/bryr sig inte varför systemtempen höjts den bara jobbar på men med varmare vatten.
6) Även vid kontinuerlig drift drar pumpen mera el mot att den kan jobba med stora volymer eller intermittent så den inte når maxtemp (sluttemp), så jobbar den också effektivare, den drar mindre el.

Inge lustigt med det!!! det är grunden för all vår strävan efter optimering (låg systemtemp och hög temp på brine) osså flöden gärna nära tillverkarens nominella flöden.

Vid nästan all annan enrgiproduktion är systemtempen av ringa betydelse men vid VPdrift är den av absolut största vikt!!! Varför jo vi utvinner "lågvärdig" energi, man kan förenklat se det som skillnaden mellan kalla och varma sidan. Är den liten.då är VP effektiv med liten strömförbrukning
Är temperaturskillnaden stor mellan kalla och varma sidan då är VP ineffktiv!!

Riktigt förenklat +-0 på brine och 35 grader fram, då måste tempen höjas 35 grader.
+-0 på brine men 50 grader fram, då måste tempen höjas 50 grader.


Med vad jo el!  huvuddunk huvuddunk fiR: _/- 
Det försöker vi att undvika! vi vill driva VP i så stor utsträckning som möjligt med gratisenergi ur kollektorn!!

Ett hett ämne, tydligen.  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2005, 22:38:59 »

Ojojoj, har varit borta några timmar och vad händer...

För det första, Jannes test är verkligen att slå in öppna dörrar. Det är ju helt solklart att Nibes värmepumpar drar mer ström vid högre systemtemperatur. Men för allt i världen, prova på Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Att verkningsgraden minskar med lägre deltaT över kondensorn har jag själv konstaterat genom att ändra min cirkpumps hastighet. Inte mycket, men dock mätbart, inte på kompressorns strömförbrukning men på KB-ut. Vid högre deltaT på kondesorn så steg effektuttaget från kollektorn och utgående KB-temp blev lägre.
Detta tyder på att Nibes värmepumpar faktiskt ger högre COP med högre framledningstemp om deltaT över kondensorn samtidigt stiger (i mitt fall från 5 till 7 grader)

Den enda anledning som jag kan se till att rippes värmepump skulle dra mindre ström vid eltillskott är som Silver skriver, att matningen är så klen till VP:n att spänningen sjunker vid tillskottets tillslag. Dock inte troligt.

Jag skulle själv kunna mäta strömförbrukningen nu om jag ville, men jag är 110% säker på att det är onödigt arbete. Elförbrukningen stiger med ökad temp, detta oavsett om det är kompressorn, elpatronen eller strypning av radiatorer som förorsakar den högre tempen.

Som sagt var med ett enda undantag, spänningsfall i kablarna vid eltillskott.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 15 mars 2005, 21:47:30 »


Värmeväxlare finns i olika utföranden, de mest använda är medströms- eller motströmsväxlare. Skillnaden är som namnet visar, medierna rör sig åt samma håll eller åt motsatt håll. För vardera av medierna som skall växla värme (energi) mellan varandra uppstår en skillnad mellan inloppstemperaturen och utloppstemperaturen i värmeväxlaren. Det medium som avger värme får ett negativt delta-T och det medium som tar upp värme får analogt, ett positivt delta-T. Ju större temperaturdifferansen (det delta-T som jag uppfattar att du menar) mellan de båda medierna är, desto större effekt kan föras över i värmeväxlaren. Dessutom skiljer det mellan gaser och vätskor, vätskorna innehåller mycket mera energi per volymsenhet och har bättre kontakt med värmeväxlarens ytor och medger alltså ett större energiutbyte per ytenhet värmeväxlare.

Fullständigt klart. Just därför konstrueras växlarna med detta i åtanke. Olika knep används för att utforma ytorna  för att kompensera för de olika mediernas egenskaper och flödesskillnader och även för tryckfallet under dess väg genom växlaren. Storleken och utformningen av växlaren gör då också att det finns ett optimalt flöde. Nu tror jag dock att dimensioneringen av växlarna är vald så att de klarar att överföra pumpens effekt under ett relativt stort deltaT spann naturligtvis med en effektivitetsförsämring i pumpen om köldmediat inte kondenseras fullt ut.

Citera
Tillsatsvärme i form av elpatron i en sluten krets ger ökad returtemp till värmeväxlaren och därmed försämrad värmeöverföring. Jag ser fram emot Janne El-Energis framtida tester. Att energibehovet ökade i dagens test är helt rätt, ökad kylmedietemp=ökat systemtryck i kondensorn=ökad belastning och detta ger ökad strömförbrukning hos kompressorns elmotor.

Helt klart! Mer köldmedia för att överhettningen ska bli densamma, eller hur? Så jag är inte ett dugg överaskad över testresultatet. Därmed vidhåller jag att tillsatsvärmen inte avlastar kompressorn så att det skulle resultera i lägre energiförbrukning. Däremot kommer ju verkningsgraden att försämras på samma sätt som om temperaturökningen berodde på att vi försämrade effektiviteten i radiatorsystemet och pumpens effekt inte kunde avges förrän vid en högre temperatur. Kompressorn kan ju inte se om temperaturökningen beror på att vi värmer på vattnet extra eller om stänger av ett antal radiatorer.

Men vi får se. Jag lovar att göra avbön om det visar sej att hag har fel!  ;D
Skrivet av: ngn
« skrivet: 15 mars 2005, 21:00:23 »

Minskat delta-T över kondensorn ger lägre energiutbyte

Stopp ett tag! Redan här är det något som är snett. Varför skulle enegriutbytet bli lägre med ett minskat delta T? Den avgivna effekten (i kW) avgörs av flödet(l/s)*4.18*deltaT. Om vi tar ett köldmedia utan glide (för att slippa ta hänsyn till det) så kommer den avgivna effekten att vara densamma oavsett deltaT och en ändring av deltaT kommer att kräva en ändring av flödet. Men avgiven effekt är ändå vad den är givet KB-in/VB-ut.




Ett tips i all välmening. Skaffa Matts Bäckströms "Kylteknikern 1 och 2", de betraktas som kylteknikernas bibel, trots att de är skrivna i ett annat decennium.

Mja... jag tror inte att kylteknik är nödvändigt att tillämpa för att klara ut det här. Förmodligen snackar vi förbi varandra. Om vi bortser från egenskaperna i själva pumpen utan ser den som en maskin som bara helt enkelt matar in exvis 10kW i växlaren. Hur menar du då att deltaT påverkar energiutbytet i växlaren? Bortsett från eventuella strömmningsförluster vid stora avvikelser från nominellt flöde.

I ärlighetens namn så förstår jag nog hur du egentligen menar men det sätt du formulerar det på gör att det för mej ser helknäppt ut.



Bra övning det här, vad gäller att förklara saker. Vi glömmer kyltekniken, trots att allt handlar om just den.

Värmeväxlare finns i olika utföranden, de mest använda är medströms- eller motströmsväxlare. Skillnaden är som namnet visar, medierna rör sig åt samma håll eller åt motsatt håll. För vardera av medierna som skall växla värme (energi) mellan varandra uppstår en skillnad mellan inloppstemperaturen och utloppstemperaturen i värmeväxlaren. Det medium som avger värme får ett negativt delta-T och det medium som tar upp värme får analogt, ett positivt delta-T. Ju större temperaturdifferansen (det delta-T som jag uppfattar att du menar) mellan de båda medierna är, desto större effekt kan föras över i värmeväxlaren. Dessutom skiljer det mellan gaser och vätskor, vätskorna innehåller mycket mera energi per volymsenhet och har bättre kontakt med värmeväxlarens ytor och medger alltså ett större energiutbyte per ytenhet värmeväxlare.

I en medströmsväxlare kan det kallare mediet aldrig bli varmare än det varmare mediets utloppstemperatur. I en motströmsväxlare kan dock temperaturen hos det kalla mediet hamna uppemot det varmare mediets inloppstemperatur. Den typen är att föredra i värmeinstallationer.

Tillsatsvärme i form av elpatron i en sluten krets ger ökad returtemp till värmeväxlaren och därmed försämrad värmeöverföring. Jag ser fram emot Janne El-Energis framtida tester. Att energibehovet ökade i dagens test är helt rätt, ökad kylmedietemp=ökat systemtryck i kondensorn=ökad belastning och detta ger ökad strömförbrukning hos kompressorns elmotor.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!