Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten Dyrt?  (läst 3477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/Vatten Dyrt?
« skrivet: 10 november 2004, 17:56:38 »
En L/L-vp kan man köpa för 10-15 KSEK exklusive installation. Medan Luft/Vatten verkar kosta bortemot 40 KSEK.

Vad kommer sig den stora prisskillnaden av?
Är det bristande konkurrens eller något som är fundamentalt dyrare med att värma vatten. (Jag kommer dock inte på vad det skulle vara)

Lite högre pris kan säkert motiveras av lägre volymer.


Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2004, 18:51:23 »
Ofta har en Luft/Vatten VP en integrerad tappvatten beredare. Kan våra konkurrenters pumpar mindre bra men Thermia Aer är en "riktig" ;) bergvärmepump som kopplas till en luftutedel. VPn pumpar då ut kall köldbärare till utedelen. De flesta andra Luft/Vatten pumpar har kompressorn ute och pumpar in varmt vatten. Vi har varit dåliga på att publicera våra värden, men de ligger bättre än konkurreternas mest på grund av en lägre skillnad mellan evaporerings temp och luft temp. Var själv lite förvånad över detta då vi ju går från köldmedium till köldbärare till luft eller tvärt om :P

Att vi inte publicerat värderna är att de jämförande (konkurrent!) anläggningar vi testat visat så dåliga värden jämfört med våra samt att deras värmeförluster var förbluffande stora. Vi har nu bett ett fristående oberoende laboratorium köra om vår pump.

Om man har vattenburen värme och inte vill kan eller har råd att borra eller plats för en markslinga finns det som jag ser det inget som inte talar för att välja luft/vatten. Man utnyttjar ju då husets element och får tappvarmvatten till en lägre kostnad.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #2 skrivet: 10 november 2004, 21:32:01 »
jag valde min anläggning med tanke på att jag har mardrömsmiljö för VP. Behövde en luft/Vatten som värmde en tank istället för att köra ut det i radiatorsystemet direkt
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2004, 21:51:51 »
Om beredare är inbyggd så stiger naturligtvis priset. (Jag har dock för mig att jag sett burkar utan sådan runt 40K)

Min enkla tanke var att uppvärming av vatten skulle jämställas med uppvärmning av luft. Dvs inne-enheten till en L/L-vp skulle värma vatten istället för luft. Naturligtvis avsedd att dockas mot något lämpligt. Det skulle ju inte bli så tokigt. Man har då en lösning med scrollkompressor, varvtalsreglering, specad ned till -20 som värmer vatten för ca 15 KSEK i inköpskostnad. Klart mer intressant än en för 40K som stannar vid -10.

Om Termia, Nibe, IVt etc inte vill göra uteenheterna själva så kan dom antagligen köpa (sourca) dessa från någon asiat, och bara göra inneenheten själv.


Vad kan mer behövas? Ja, jag är ingen röris men en sk dubbelmantlad beredare borde väl vara en bra sak att koppla in sig på. Kanske en liten vv-beredare som spetsar varmvattnet. En c-pump och enkel reglering av ventil och sedan är det bara att koppla in till elementen eller golvvärmen.
Vad kan det kosta. 15 K?


Jag har kanske missat något, men vad? Och är det avgörande?
Är det kanske en ointressant lösning? Isåfall varför?
Jag har inte sett att den finns, men kanske missat någon leverantör.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2004, 11:25:59 »
Jag vet inte varför priserna skiljer, men däremot vet jag att en CTC EcoAir kostar 31200 på varmepump.biz och inte 40000.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2004, 16:02:25 »
Jag har också letat en så lösning men inte hittat nån. Istället för innedelen som värmer luft skulle man väl lika gärna kunna koppla en värmeväxlare värmebärare/vatten och docka den till bef beredare. Med lämplig styrning skulle man väl kunna grundvärma vattnet med ständig cirkulation om behov finns.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2004, 23:27:15 »
Ja, 31'200 är mindre än 40'000. Jag hade inte noterat det. Dock verkar det finns de som kostar över 40K också.

citcop verkar vara på gång att börja sälja en för runt 29K så kanske priserna är på väg ned. Dock stod inget om min temp, och den verkade innehålla en beredare i utedelen. Dvs ingen innedel.

Ja, precis grundvärma vv och underhållsvärme till golv/radiatorer borde gå att ordna för en billig penning med en moddad L/L-pump. Hoppet får kanske stå till asiaterna.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2004, 05:56:02 »
De skulle säkert ha en klar på nån vecka om de bara fick veta att behovet fanns.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2004, 07:14:00 »
Det finns en firma i Norge som patentsökt en lösning luft/vatten byggd på Sanyos luft/luftvärmepump SAP 91.
Har funnits ute på marknaden ett par år.
Har ingen aning om vad det skulle kosta att installera en sån i Sverige. Men priserna i NOK verkar vara ungefär desamma som en vanlig luft/vatten VP.
http://www.varmepumpevest.no
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2004, 11:27:27 »
De skulle säkert ha en klar på nån vecka om de bara fick veta att behovet fanns.

Min plan är att de läser det här forumet och tar intryck  :)

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/Vatten Dyrt?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2004, 21:25:53 »
Kan våra konkurrenters pumpar mindre bra men Thermia Aer är en "riktig" ;) bergvärmepump som kopplas till en luftutedel.


VPn pumpar då ut kall köldbärare till utedelen. De flesta andra Luft/Vatten pumpar har kompressorn ute och pumpar in varmt vatten. Vi har varit dåliga på att publicera våra värden
...

Att vi inte publicerat värderna är att de jämförande (konkurrent!) anläggningar vi testat visat så dåliga värden jämfört med våra samt att deras värmeförluster var förbluffande stora. Vi har nu bett ett fristående oberoende laboratorium köra om vår pump.

mvh
Adam

... men Thermia Aer är en "riktig" ;) bergvärmepump  ...

Alltså kan du konkurrenternas produkter ;)

Bla Stiebel erbjuder väl samma typ av lösning.  
Den enheter typ CTC o Nibe är väl tänkta som
tillskott till bef system. Eller kombination med t ex solvärme.

Om jag förstått de rätt så kräver de heller inte att man fyller dem med kylvätskavid installation,
men jag kanske har missat det?
Så de är lite enklare att installera.

Hursomhelst, alla oberoende undersökningar och tester gör kunder till vinnare, tillsammans med leverantörerna till
de bästa värmepumparna ;) så jag ser fram emot resultaten. Och presenteras de aldrig så säger det också en del ! ::)

M V H
Erland


170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!