Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa värmepump i Tyskland - frÃ¥gor om specifikationer mm  (läst 10223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undwerfährt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Åker regelbundet till Tyskland på jobb och har bestämt för att köpa en luft/vatten nästa gång jag åker ner. Men är fundersam på en sak. Tycker jag fått lite väl tilltagna effekter på anläggningarna jag frågat på och undrar därför om tyskarna mäter sin effekt på nåt annat sätt, tex andra normer eller vid andra temperaturer? Nåt annat man ska tänka på gällande specifikationerna?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Köp svenskt om den ska installeras i Sverige, om den ska fungera
Mest kyla men lite värme också

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
HÃ¥ller helt med luckyman
det är förmodligen småpengar du jagar samt ett h-vete när det blir fel Sc:,h
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Undwerfährt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Tack för era svar, men det var inte den informationen jag sökte. Jag ville bara ha svar på frågorna som ställdes.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Jag ska förklara lite tydligare:
LÄGG NER TANKEN HELT ENKELT *vinkar*
Om du ska ha en fungerande vp i Sverige köp svenskt om den ska fungera här, vad tyskarna håller på med är det ingen som vet helt enkelt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Undwerfährt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag är tyvärr inte övertygad ännu. Du får nog förklara vad som tekniskt inte skulle lira här. Jag kollade elanslutningen med en bekant som är elektriker och det var inga problem att ordna sa han. Sedan kollade jag rördimensionerna som går ut från anläggningen och det fanns att tillgå grejer i Sverige som passar. Det var samma som sitter i huset nu. Jag har redan gjort upp med en lokal firma som skall installera det hela när jag kört hem det. Han sa inget om att det inte skulle fungera för att den var köpt utomlands. Han kollade på listan med specifikationerna och på skisserna och sa att "det ska vi kunna fixa". Var inget problem med kylmedlet i anläggningen heller, det kunde han ordna fram och det var ett miljövänligt medel sa han (inget R22). Förstår liksom inte vad problemet skulle vara? Utgår från att du arbetar med detta så då ska du ju ha det tekniska klart för dig och kunna redogöra detaljerat vad som alltid blir fel med tysksålda pumpar som monteras i ett hus i Sverige. Att det ev. är långt till Tyskland är inget problem för mig. De hade sålt till både Sverige och Norge tydligen och de säljer 300 pumpar i månaden till Europa. Verkar inte vara några luffare. Garantivillkoren förefaller dessutom vara generösa får jag säga efter att ha läst köpeavtalet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du kanske får bättre svar om du uppger vilket märke och modell du planerar att ta hem.
Våran krona är ganska lågt värderad så priserna kan inte vara så mycket bättre om nu din maskin finns hos någon återförsäljare här i landet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
När det gäller uteluftvärmepumpar så är många av de som säljs i Sverige speciellt anpassade för klimat med lägre utetemp. Alla är det inte men många. Klimatet gör att många får problem med avfrostningen som inte är anpassade för norra halvklotet.

Generellt så kan produkter vara anpassade för vilken del av t.ex Europa de säljs till med olika fabrikat på interna komponenter och även funktionen. Men om du kollar artikelnummer på produkten kan det ibland ge svaret på om det är samma spec på det som säljs här i Sverige. Även uppgivna effektmätningar kan mätas vid olika temperaturer vilket kan lura en om man inte är observant.

Men ser du inga bekymmer med eventuell framtida service/garanti och priset är tillräckligt attraktivt så är det väl inga problem.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa värmepump i Tyskland - frågor om specifikationer mm
« Svar #8 skrivet: 19 november 2008, 22:14:51 »
Jag är nyfiken på vilket fabrikat du tänker köpa.

Jag vistas både i Spanien o Sverige och har visserligen endast luft/luft maskiner, men samtliga maskiner(7 st) tillverkades i Asien och funkar bra både i Norden o i Spanien.

I vinter vill jag testa en luftvattenmaskin hemma i Närke.........

Berätta mer om din kommande maskin.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Koppla in den enl. skissförslag är nog detminsta problemet, men frågainstallatören hur avfrostningen fungerar på maskinen, det är det som är interssant enl. mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Köpa värmepump i Tyskland - frågor om specifikationer mm
« Svar #10 skrivet: 23 november 2008, 19:49:46 »
Koppla in den enl. skissförslag är nog detminsta problemet, men frågainstallatören hur avfrostningen fungerar på maskinen, det är det som är interssant enl. mig

... och garantier. Med de stora bolagen här hemma verkar det vara friostigt med service om problem uppstår.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!