Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund  (läst 4446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« skrivet: 22 februari 2015, 09:54:59 »
Hej

Vi har ett problem med vår EcoHeat 8.5 från -09. Jag var iväg på en resa och kom hem bara för att konstatera att det var lite kallt inomhus. Jag har begränsat elpatronen till 3kW vilket inte riktigt räckte till för att värma hela huset.

Jag kan konstatera följande:

- Pumpen gav inget larm, enligt menyn visade den att kompressorn gick fast så inte var fallet

- Jag provade att köra test på kompressorn, ingenting hände

- Jag bröt spänningen till pumpen, då gick den igång efter att startfördröjningen (10 min) gått ut, sedan stannade den

- Jag bröt spänningen en gång till, då fick jag meddelande om "Fel fasföljd". Här misstänkte jag att kommunen hade gjort något arbete utanför huset så jag provade att flyttas faserna

- Ny omstart, kompressorn går igång efter 10 minuter, går i ca 2 minuter sedan dör den. Enligt menyn går kompressorn, men så är inte fallet

- Jag bröt spänningen igen, skruva upp huvudbrytaren för pumpen och drog åt alla kopplingar ifall det skulle bero på dålig kontakt av något slag. Detta har jag dock inte gjort inuti pumpen, det kan ju vara något där som inte har bra kontakt

Två frågor som dyker upp i mitt huvud är:


1. Kan kompressorn vara slut trots att den startar ibland?
2. Kan detta bero på att mjukstarten är slut?

Jag börjar få slut på idéer.

Jag är tacksam för hjälp och tips!
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2015, 10:52:32 »
Jag kan konstatera att det knäpper till i mjukstartkortet som att den skulle försöka starta kompressorn men den lyckas inte.

Dock klarar den alltid av det första gången efter att jag brutit strömmen till pumpen.

Mycket märkligt...
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2015, 11:02:33 »
Om det är fel fasföljd så borde du höra detta, kompressorn låter illa om den snurrar åt fel håll.
Kan du mäta spänningen med något, kolla i så fall spänningen på alla 3 faser hela vägen fram till kompressorn?
Kanske är det spänningsbortfall på en fas, den kan då orka dra igång kompressorn en liten stund men bryter på motorskyddet rätt snabbt, motorskyddet återställs troligen automatiskt när du bryter spänningen till värmepumpen.

Självklart bör du också kolla säkringarna till värmepumpen i proppskåpet.
« Senast ändrad: 22 februari 2015, 11:04:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2015, 11:06:12 »
Tack för snabbt svar!

Nu kom det precis larm om "Fel fasföljd" igen. Jag har mätt spänningen fram till inkommande plint i pumpen men inte hela vägen ner till kompressorn. Skall prova med det.

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2015, 11:38:26 »
Ok, nu har jag mätt spänningen vid kompressorn.
Den har 3 x 220volt på faserna. När den sedan har kört 2 minuter och sedan dött så noterar jag att jag har 3 x 1.5volt när mjukstartkortet ligger och knäpper och försöker få igång kompressorn.

Kompressorn låter helt normal under dom två minuter som pumpen går.

Kan det vara hetgasgivaren som är slut? Jag läste någonstans om att det kan generera fasföljd-fel.

Jag hoppas verkligen att det inte är kompressorn, men det känns inte som det är den som är felet.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2015, 11:46:44 »
Du menar 3×400V?
Om spänning försvinner innan kompressor så är felet att söka i komponenter före. Mjukstarten är väl misstänkt.
Du kanske kan koppla förbi den och testa om kompressorn då går som den ska.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2015, 13:30:08 »
Jag tror att jag har hittat felet :)

Jag tog loss mjukstartkortet efter att jag noterat att det ena motståndet hade kortslutning.
Man kan lugnt påstå att det varit lite värmeutveckling i kretskortet. Strömspik?
Se bifogade bilder.

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2015, 13:30:57 »
Brända motstånd
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat 8.5 stannar efter en kort stund
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2015, 13:31:30 »
Lite mer bränt
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!