Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: autoterm 207 L/V gÃ¥r hela tiden  (läst 2987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad misstr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
autoterm 207 L/V går hela tiden
« skrivet: 22 januari 2011, 18:19:18 »
Hej, har en autorterm 207L/V. DEn har varit bortkopplad i drygt ett år beroende på att jag dränerat runt huset. Nu är den inkopplad igen men jag har flyttat den med betydligt längre rördragning( dock ligger rören isolerad inne i källaren och inte ute). Innan dräneringen så har jag för mig att skillnad mellan temperaturen på vattnet ut mot pumpen och vatten in från pumpen var rätt så stor ca 10 grader ller ngt sådant( svårt att omma ihåg exakt då den fungerade och jag därför inte var nere och tittade så mycket på den). Mitt problem idag är att skillnaden är endast ett par ynka grader och pumpen går konstant. Ngn som har ett bra tips på¨vad som kan vara fel? Kan det vara dåligt med gas? Jag hade en bra energiförbrukning innan men nu ligger den mycket högre. Sen har jag också för mig att den ökade upp mot 60-70 grader(inkommande) för att sedan stänga av. Idag ligger den konstant på omkring 40-42 grader.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: autoterm 207 L/V går hela tiden
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2011, 18:33:21 »
Kan du skriva upp dina temperaturer T1 till T12 så kan vi nog fundera ut något

Dessa temperaturer skall helst avläsas när pumpen gått ca 10minuter
kanske även vad du har för kurva

40°C är ganska normalt när den kör radiatorvärme
högre temperaturer har man normalt bara när den gör varmvatten
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!