Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: semesterinställningen kontra vanlig rumstemp?  (läst 1817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Under vintern så har jag kört utan innegivaren aktiverad.
Nu när solen värmer som den gör under förmiddagarna så tänkte jag pröva att aktivera rumsgivaren.

Då såg jag ett larm om att den inte hade klarat av att uppnå periodiska höjningen.
Bläddrade lite i menyerna i sökande på om den periodiska gick att stänga av helt.

Upptäckte då att semesterinställningen hade ju en satt temperatur på 20grader.

Då undrar jag, när tar semesterinställningen över kontrollen?
För jag har ju haft varmare nu när jag kört manuellt.
Men nu när jag aktiverade inomhusgivaren och ställde den på 21.5.... Kommer semesterinställningen gå före och sänka till 20?

Borde ju vara så, eller när tar semesterläget full kontroll?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: semesterinställningen kontra vanlig rumstemp?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2013, 16:06:43 »
Under vintern så har jag kört utan innegivaren aktiverad.
Nu när solen värmer som den gör under förmiddagarna så tänkte jag pröva att aktivera rumsgivaren.

Då såg jag ett larm om att den inte hade klarat av att uppnå periodiska höjningen.
Bläddrade lite i menyerna i sökande på om den periodiska gick att stänga av helt.

Upptäckte då att semesterinställningen hade ju en satt temperatur på 20grader.

Då undrar jag, när tar semesterinställningen över kontrollen?
För jag har ju haft varmare nu när jag kört manuellt.
Men nu när jag aktiverade inomhusgivaren och ställde den på 21.5.... Kommer semesterinställningen gå före och sänka till 20?

Borde ju vara så, eller när tar semesterläget full kontroll?

Styrs i meny 4.7, semesterinställning aktiv/inaktiv.

Tyvärr används vanliga kurvan och offset när man aktiverar rumsgivaren, även i semesterläget, sÃ¥ om du har en liten rumsgivarfaktor kan det bli sÃ¥ att rumsgivaren inte orkar dra ner tempen tillräckligt. Jag som vill ha 15⁰ inne vid semesterinställning har satt önskad temp till 14,5⁰, och faktorn till 6,0, och dÃ¥ hÃ¥ller den ca 15⁰ inne.

Med aktiverad rumsgivare hanteras semesterinställningen som en avvikelse från normaltemperatur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: semesterinställningen kontra vanlig rumstemp?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2013, 16:41:17 »
Förr så blev ju huset som en frysbox varje gång jag aktiverade inomhusgivaren.
bytte givare 3 gånger, justerat radiatorerna. Och nu upptäckten av att det kanske är semesterläget som kickarin och strular
så får vi väl se om jag blir en isglass nu inatt trots att jag höjde önskad semestertemperatur. Isf är det kretskortbyte enligt nibe.
- Lite osäker om jag använde mig av semesterläget förr iofs.

Faktor 2 är lagom i vanliga fall eller?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: semesterinställningen kontra vanlig rumstemp?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2013, 17:16:42 »
Förr så blev ju huset som en frysbox varje gång jag aktiverade inomhusgivaren.
bytte givare 3 gånger, justerat radiatorerna. Och nu upptäckten av att det kanske är semesterläget som kickarin och strular
så får vi väl se om jag blir en isglass nu inatt trots att jag höjde önskad semestertemperatur. Isf är det kretskortbyte enligt nibe.
- Lite osäker om jag använde mig av semesterläget förr iofs.

Faktor 2 är lagom i vanliga fall eller?

Om man aldrig använder semesterläget och har hittat en bra kurva och offset så funkar nog det mesta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!