Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TB-larm, vad göra ?  (läst 4070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
TB-larm, vad göra ?
« skrivet: 02 december 2007, 17:38:19 »
Har precis dragit igÃ¥ng min självinstallation av en 1135:a och VPA200/300 och allt verkade OK fram tills igÃ¥r dÃ¥ den larmade för TB-larm.  Hittar inget i skötselanvisningen om vad det beror pÃ¥ och vilka Ã¥tgärder jag skall vidta. Sc:,h Har bläddrat igenom loggarna som registrerats i VP:n men hittar inga konstiga värden, nollställer loggen och Ã¥terställer larmet ( har även dÃ¥ slagit av VP:n pÃ¥ str-br ) När jag dÃ¥ slÃ¥r igÃ¥ng den sÃ¥ blinkar inte displayen längre och den laddar mot värmen men ganska omgÃ¥ende sÃ¥ larmar börjar displayen blinka och den larmar igen för TB-larm och varmvattenladdningen uteblir. Det var inga problem med VV-laddningen första dagarna ?  Kan nämna att jag laddar min gamla VVB i huvudbyggnaden via kulvert med varmvatten frÃ¥n VPA:n, den är nerställd pÃ¥ 50*.
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: TB-larm, vad göra ?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2007, 17:59:48 »
jag är inte hundra, men har för mig att jag sett detta !
om jag minns rätt är det larmet för tryck köldbärare !
kolla om trycket sjunker efterhand som köldbäraren luftas, och tempen sjunker !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: TB-larm, vad göra ?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2007, 19:26:26 »
Har precis dragit igÃ¥ng min självinstallation av en 1135:a och VPA200/300 och allt verkade OK fram tills igÃ¥r dÃ¥ den larmade för TB-larm.  Hittar inget i skötselanvisningen om vad det beror pÃ¥ och vilka Ã¥tgärder jag skall vidta. Sc:,h Har bläddrat igenom loggarna som registrerats i VP:n men hittar inga konstiga värden, nollställer loggen och Ã¥terställer larmet ( har även dÃ¥ slagit av VP:n pÃ¥ str-br ) När jag dÃ¥ slÃ¥r igÃ¥ng den sÃ¥ blinkar inte displayen längre och den laddar mot värmen men ganska omgÃ¥ende sÃ¥ larmar börjar displayen blinka och den larmar igen för TB-larm och varmvattenladdningen uteblir. Det var inga problem med VV-laddningen första dagarna ?  Kan nämna att jag laddar min gamla VVB i huvudbyggnaden via kulvert med varmvatten frÃ¥n VPA:n, den är nerställd pÃ¥ 50*.
Tb larm betyder att din elpatron inte har ström.. tryck in temperaturbegränsarens röda knapp hårt och då borde det klicka. Om det klickar starta om vp:en och du har kvitterat larmet.

Annars återkom.

A
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: TB-larm, vad göra ?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2007, 22:09:08 »
Tack för hjälpen  Thumbsup, det var knappen ( TB /temperaturbegränsarknappen ) som löst ut till elpatronen.
Vore intressant att veta varför detta hände ?  Ja , huvudsaken är att den rullar igen. Nu Ã¥terstÃ¥r att
försöka lära sig att trimma in alla värden för optimal gångtid etc. Återkommer om det senare i forumet.
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!