Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tosses
« skrivet: 16 maj 2005, 20:20:48 »

Dessutom motioneras Växelventilen
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 15 maj 2005, 23:46:07 »

Jag kör med min cirkpump igång året om.  Skälet till det är att överskottsvärme från varma rum då värmer kalla rum. Behöver då ingen rumsvärme för att få dräglig temp på tex. mina klinkergolv. En bieffekt är att varma rum kyls något av det cirkulerande. Nu har jag iofs golvvärme så det ger större effekt pga av solinstrålning på golven.

/Johan
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 15 maj 2005, 22:59:04 »

Tips!

Kör med cirkpumpen på lägsta hastigheten hela sommarn!



Varför? jag har stängt av min, ser ingen anledning alls tilll att ha den igång
Skrivet av: tosses
« skrivet: 15 maj 2005, 20:06:33 »

Tips!

Kör med cirkpumpen på lägsta hastigheten hela sommarn!

Skrivet av: Rippe
« skrivet: 22 april 2005, 12:26:00 »

Just nu ligger jag på ca 7 timmars VP drift per dygn inkl VV och Värme.

Ett litet klarläggande: 7,8 timmars driftstid i snitt per dygn under perioden 1 april tom 20 april.
Förlåt att jag angav ett så oprecist värde, det kändes inte bra.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 20 april 2005, 13:32:08 »

Du har alltså inte "stängt av" ännu.

Jag har ju också rumsgivaren uppe och med stor solinstrålning. Jag kör med rumskomp på 4 och med önskad inomhustemp på 22 grader ligger jag ofta på 24 grader uppe när solen strålar och då har jag prick 20 nere. Det är egentligen en fullt acceptabel temperaturskillnad. Dock känns den ganska stor. 24 är svinvarmt och går man då ner till 20 så känns skillnaden påtagligt. Och vi (vuxna) sover just nere. Men jag tycker det fungerar perfekt. Men lilla frun kan ju muttra lite ibland men då går det alltid att dra på en brasa (som vi lämpligt nog har just nere).
Att sätta inomhusgivaren nere finns inte på vykort för mig. Det känns ju helt fel och bakvänt.

Jag var faktiskt inne hos en granne vars hus nästan är exakt lika som mitt. Han kör IVT och hade inomhusgivare nere. Önskad temperatur var 29 grader såg jag (!). Hans pump hade VB-bör på 43 grader den dagen medans min hade 27.......
Och hur varmt han hade på övervåningen vågade jag inte ens fundera på (med reservation för att han kör med stypta radiatorer, det vet jag inte).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 april 2005, 12:29:06 »

Jag tror också jag börjar fundera på alternativ 3 före alternativ 2. Inte för att jag tror så där väldigt mycket på att övervåningens värme klarar att värma undervåningen. Men det känns bättre att inte stänga vxlventilen.......

Du Carl som bor ganska nära mig, har du "stängt av" värmen nu genom att bottna ner alla rattar? Jag vill inte göra det ännu eftersom det trots allt är ganska kallt på nätterna. Och på oljepannatiden slog jag aldrig av värmen helt förrän tidigast maj.
Just nu ligger jag på ca 7 timmars VP drift per dygn inkl VV och Värme.

När jag hade olja så brukade jag stänga elementen helt i de rummen på övervåningen som ligger åt söder vid denna årstid. Jag vill väl inte riktigt göra detta utan jag har strypt termostaterna i dessa rum i läge 22 grader. Det blir gärna några grader kallare i nedervåningen ändå, antagligen för att jag har rumsgivaren i övervåningen.

Nu spelar det inte så stor roll för jag har bara arbetsrum och gästrum nere så de rummen kan vara lite kallare men i framtiden, om någon familjemedlem ska sova där nere, så funderar jag på att flytta ner rumsgivaren till nedervåningen. Senaste veckorna ligger min VP på ca 9-10 h/dygn.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 20 april 2005, 11:55:45 »

Jag tror också jag börjar fundera på alternativ 3 före alternativ 2. Inte för att jag tror så där väldigt mycket på att övervåningens värme klarar att värma undervåningen. Men det känns bättre att inte stänga vxlventilen.......

Du Carl som bor ganska nära mig, har du "stängt av" värmen nu genom att bottna ner alla rattar? Jag vill inte göra det ännu eftersom det trots allt är ganska kallt på nätterna. Och på oljepannatiden slog jag aldrig av värmen helt förrän tidigast maj.
Just nu ligger jag på ca 7 timmars VP drift per dygn inkl VV och Värme.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 april 2005, 08:58:18 »


Olika hus -- olka filosofier

Vi har en källare - vore fint om den  fick lite värme på sommaren :
Lösning : Stäng radiatorer i bostadsdelen  o låt pumpen gå när ute-termostaten kallar

Alternativ lösning:

Öppna alla element för fullt.  Låt elementen i soldränkta övervåningen värma radiatorsystemet lite grann - kan teoretiskt sett värma källaren en smula  ..


Har inte bestämt mig än ..

Jag kör med alternativ 3, Jag värmer upp mig i den soldränkta ovanvåningen och när jag är nära att kollapsa av värmen går jag ner i den svala källaren och tar en kall öl.

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 20 april 2005, 00:26:25 »

Citera
Hade jag inte värmen till min pool sommartid skulle jag stänga av rumsvärmen vid eldningssäsongens slut och aktivera den igen när värmebehov uppstår.

Olika hus -- olka filosofier

Vi har en källare - vore fint om den  fick lite värme på sommaren :
Lösning : Stäng radiatorer i bostadsdelen  o låt pumpen gå när ute-termostaten kallar

Alternativ lösning:

Öppna alla element för fullt.  Låt elementen i soldränkta övervåningen värma radiatorsystemet lite grann - kan teoretiskt sett värma källaren en smula  ..


Har inte bestämt mig än ..
Skrivet av: eleson
« skrivet: 19 april 2005, 10:16:02 »



Citera
Ev om någon anamar min idee att förvärma/ kyla tilluft via markrör gula paströr i backen på 10 m som ligger på ca 1 m djup.

Än en gång utopiazz, har enkelt och billigt kylsystem med vattenradiatorer.

Ja, någon har anammat idén,
'Mitt' dagis tar in luft via cementrör och huset är byggt endast med
självdrag som ventilationslösning. Och det fungerar.
Det är byggt efter -99 i alla fall.
/Erland
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 april 2005, 19:42:31 »

Bra reflektion att låta cirk pumpen vara igång så att varmare rum blir kallare och tvärtom.
Samma med min princip av tilluft system kyler rummen genom att ha fullt rus på tilluft fläkt.


Det gör att eftersom normalt man har intag av luft på skuggsida (norr) så kyler man ner sin bostad med tilluft system.

Citera
Ev om någon anamar min idee att förvärma/ kyla tilluft via markrör gula plaströr i backen på 10 m som ligger på ca 1 m djup.

Än en gång utopiazz, har enkelt och billigt kylsystem med vattenradiatorer. Har själv fläktkonvektor som gör ännu bättre verkan sommartid.

Jag valde först nr 2 men ändrar mig och går på alt 3.



Mitt program i SMO är så smart att alltid vid start av VP startar växelventilen i rad läge. har man då endast VV behov sommartid går den över till VVL så den växlar och motioneras vid varje start av VP. Hur ni har det i 1215 program vet jag ej


Växelventilen öppnar med spänning till VV så spänningslöst läge är den alltid i radiator laddning läge.

Testa

och delge forumet.


Min test visar riktighet att " sommar läge " program som är endast VV står växelventilen hela tiden i VV läge.

Vår/höst läge gör ventilen som jag sa stopp av vp går den till rad läge och pump stopp efter 1 min. vid start VP startar cirk pumpen först sen växlar växelventilen till VV eftersom där finns VV behov. annars vid radiator värmebehov är den kvar i rad läge.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 02 april 2005, 17:28:25 »

Om man väljer driftläget "Endast varmvatten" på Nibes Styr så kommer växelventilen att plantera sig i nedtryckt läge och stanna där till man ändrar driftsläget..

Helt riktigt. Var tvungen att testa även med min 1115. Så fort man stänger av rumsvärme skiftar ventilen läge till VV produktuin. Slår man på rumsvärmen går den tillbaks till läge rumsvärme.

Jag kommer att köra med alternativ 3
Citera
Köra med värmen påkopplad hela sommaren fast med börvärdesrattarna (inomhusgivaren + på panelen) ställda i botten för att undvika värme.
beroene på följande:
Citera
Vi har alltid haft cirkpumpen i vår tidigare elpanna igång även på sommaren. Vred bara ner temperaturen på den så att inte elpatronen gick igång.
Fördelen med det är att solinstrålningen i soliga rum gör att VB värms något. Den värmen avges sedan i andra rum som är svalare. Det blir så att säga en kylning i rum med hög solinstrålning och en värmning av rum utan solinstrålning. Det märks framförallt i icke solvärmda rum med klinkergolv.

/Johan
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 april 2005, 11:59:47 »

Om man väljer driftläget "Endast varmvatten" på Nibes Styr så kommer växelventilen att plantera sig i nedtryckt läge och stanna där till man ändrar driftsläget..

Om vi nu antar att plumber har rätt (han verkar verkligen säker i sitt uttalande) så uppstår kärnfrågan. Anser majoriteten (ska vi kanse ha omröstning?) att man ska:

1. Köra utan värme på sommaren med risk för kärvande ventil.
2. Göra som i 1 fast lite nu och då slå över till värme för att motionera ventilen (man vill ju ändå träffa sin älskade VP lite nu och då varvid det då passar bra att pilla lite med den ibland)
3. Köra med värmen påkopplad hela sommaren fast med börvärdesrattarna (inomhusgivaren + på panelen) ställda i botten för att undvika värme.

Välj Ert alternativ och delge det med fördel.

Jag röstar på alternativ 2
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 02 april 2005, 11:58:57 »

Om man väljer driftläget "Endast varmvatten" på Nibes Styr så kommer växelventilen att plantera sig i nedtryckt läge och stanna där till man ändrar driftsläget..

Om vi nu antar att plumber har rätt (han verkar verkligen säker i sitt uttalande) så uppstår kärnfrågan. Anser majoriteten (ska vi kanse ha omröstning?) att man ska:

1. Köra utan värme på sommaren med risk för kärvande ventil.
2. Göra som i 1 fast lite nu och då slå över till värme för att motionera ventilen (man vill ju ändå träffa sin älskade VP lite nu och då varvid det då passar bra att pilla lite med den ibland)
3. Köra med värmen påkopplad hela sommaren fast med börvärdesrattarna (inomhusgivaren + på panelen) ställda i botten för att undvika värme.

Välj Ert alternativ och delge det med fördel.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 01 april 2005, 20:42:00 »

Om man väljer driftläget "Endast varmvatten" på Nibes Styr så kommer växelventilen att plantera sig i nedtryckt läge och stanna där till man ändrar driftsläget..
Skrivet av: Digital
« skrivet: 01 april 2005, 20:24:51 »

Ok för att vara precis så går LD pumpen ca 1 min efter stopp av VP sker. Efter 1 min  blir inga HP larm?
Lika dant vid start så startar LD pumpen 1 min innan VP start kommer.

OM 1215 gör så tror jag det blir samma där.

SÅ... om nu vp laddat varmvatten med kanske en temp av nästan 60 grader på framledning å den sen växlar över till radkrets sjunker då inte temperaturen drastiskt i kondensorn när den får en mycket kallare retur än den får vid vv laddning??

Är ganska säker på det är just för att inte få ett hp-larm som den växlar över till radkretsen efter ha laddat varmvatten klart...

Vad hade jag fel på egentligen om vi nu ska vara precisa???
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 01 april 2005, 19:45:09 »

Ok för att vara precis så går LD pumpen ca 1 min efter stopp av VP sker. Efter 1 min  blir inga HP larm?
Lika dant vid start så startar LD pumpen 1 min innan VP start kommer.

OM 1215 gör så tror jag det blir samma där.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 01 april 2005, 19:38:30 »

Svar rätt och fel.

Rätt den växlar över autm till rad läge vid stopp av VP och vise versa vid start.

Fel den blir ej ned kyld pga att min  VP laddnings pump stoppar när VP stoppar.

Min " extra transport pump står alltid stilla " ( extra tillbehör från min rörläggare)

Min Rad cirk pump rad system ser till att hela tiden hålla "lite flöde i mina golvvärme slingor"
Läge I. detta för att jämna ut värmen - kylan i mhela mitt golv. Lika temp överallt.

Nu frågades det om hurvida det funkar på en 1215...och man bör som jag ser det ha vb pumpen på alltid för att den ska funka fint.
Och då går pumpen när den kört varmvatten klart... faktum är att om inte växelventilen växlar( om den kärvar etc..) fort nog över till radkretsen så kan faktiskt det uppstå ett HP larm när den kört VV klart... så visst gör den av sig med överskottet till radkretsen..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 01 april 2005, 19:13:52 »

Svar rätt och fel.

Rätt den växlar över autm till rad läge vid stopp av VP och vise versa vid start.

Fel den blir ej ned kyld pga att min  VP laddnings pump stoppar när VP stoppar.

Min " extra transport pump står alltid stilla " ( extra tillbehör från min rörläggare)

Min Rad cirk pump rad system ser till att hela tiden hålla "lite flöde i mina golvvärme slingor"
Läge I. detta för att jämna ut värmen - kylan i mhela mitt golv. Lika temp överallt.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 01 april 2005, 17:09:27 »

När din maskin har kört vv klart växlar ventilen över till värmeläge  för att "kyla" ner sig lite så den rör sig hela sommaren alltså...
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 01 april 2005, 14:33:10 »

Mitt program i SMO är så smart att alltid vid start av VP startar växelventilen i rad läge. har man då endast VV behov sommartid går den över till VVL så den växlar och motioneras vid varje start av VP. Hur ni har det i 1215 program vet jag ej

Växelventilen öppnar med spänning till VV så spänningslöst läge är den alltid i radiator laddning läge.


Bortsätt om  ventilen rör sig åt ena eller andra hållet med spänning eller ej. Så ventilen motioneras hela sommarn pga att vid stopp av VP ligger den i rad läge. och öppnar sen till VV läge vid behov.

Alltså inga kärvande växelventiler bör komma av att en ventil står stilla i samma läge
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 01 april 2005, 13:36:54 »

Växelventilen till 1115 är spänningslös i sina två lägen. Det är väl troligt att det är samma ventil i 1215.
Styrspänning tillförs bara ventilen när den ska ändra läge.

Normalläget är rumsvärme. Som det verkar på min 1115 så växlar den alltid läge efter VV värmning  till rumsvärme oavsett om jag har rumsvärme tillåten eller inte.
Ska testa det igen ikväll för att få bekräftat hur det fungerar.

Återkommer med reultat.

/Johan

PS Vi har alltid haft cirkpumpen i vår tidigare elpanna igång även på sommaren. Vred bara ner temperaturen på den så att inte elpatronen gick igång.
Fördelen med det är att solinstrålningen i soliga rum gör att VB värms något. Den värmen avges sedan i andra rum som är svalare. Det blir så att säga en kylning i rum med hög solinstrålning och en värmning av rum utan solinstrålning. Det märks framförallt i icke solvärmda rum med klinkergolv.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 01 april 2005, 06:59:56 »

Om du har rattarna i botten blir det ju stopp, och inget flöde, såvida du inte har ett ettrörssystem.

Luft kan nog samlas i radiatorerna, men det är väl bara att lufta ur? Om systemet är tätt och du inte behöver fylla på nåt så kommer ju luften förr eller senare att ta slut, om man luftar ordentligt.

Möjligen skulle man kanske önska sig en joggfunktion av växelventilen. Fast den kanske står default i värmeläge,  vilket skulle innebära att den joggas vid varje varmvattenkörning?

1. Med rattarna menade jag här rumsgivaren och temperaturratten på displayen, alltså för att få ner börvärdet maximalt.
2. Jo men det är där jag känner en viss skeptisim. Det har hänt nu och då att jag fått riktigt jobbiga luftfickor isamband med uppstart på hösten. Inte vet jag om det var kopplat till oljepannan?
3. Det verkar som om ventilen ställer sig i VV och sedan står den där tills den dagen man slår på värmen igen.
Och där kommer vi även in på PLUMBERS inlägg. Den lär becka ihop efter 4-5 månader.

Summan av det hela låter som följer:
Man slår av värmen på sommaren. Men lite nu och då går man till sin kära VP och slår på värmen igen. Då slår växelventilen över till radiator och sedan får man lite cirk i elementen. Efter en kvart slår man av värmen igen. Och vipps har man motionerat sin anläggning en aning. Om man gör detta ingrepp 1-2 gånger per månad bör man minskat risken för smegg och gegg avsevärt.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 31 mars 2005, 17:01:41 »

Kan ju bara säga att trevägsventilerna gillar inte att stå ett antal månader i VV läget. Dom har en ful tendens att börja konstra sig och släppa ut hetvatten på radiatorerna när man sedan ska köra "Normaldrift"..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 mars 2005, 16:30:13 »

Om du har rattarna i botten blir det ju stopp, och inget flöde, såvida du inte har ett ettrörssystem.

Luft kan nog samlas i radiatorerna, men det är väl bara att lufta ur? Om systemet är tätt och du inte behöver fylla på nåt så kommer ju luften förr eller senare att ta slut, om man luftar ordentligt.

Möjligen skulle man kanske önska sig en joggfunktion av växelventilen. Fast den kanske står default i värmeläge,  vilket skulle innebära att den joggas vid varje varmvattenkörning?
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 31 mars 2005, 15:44:19 »

Inte varmvatten, värmebärare till varmvattenberedaren.

Värmen produceras ju i förångaren, och denna värme överförs till värmebäraren, vilken pumpas endera till manteln eller slingan för värmning av varmvattnet i beredaren. Via en växelventil kan flödet i stället styras till radiatorkretsen. Det är normalt samma pump som pumpar värmebäraren till beredaren eller radiatorkretsen.

Jag har separat ack-tank och har därför en separat cirkpump som pumpar värmebärare från acken till radiatorerna. Jag har även en pump för cirkulation i garagegolvet. Dessa pumpar stannar när pumpen går över i sommardrift, men "joggas" en gång per vecka för att inte becka ihop.

AHA, ja det låter ju rimligt. Det betyder då att växelventilen troligen bara kommer stå i VV-läge om man valt värme avslagen. Det i sin tur betyder ju att ingen cirulation ute i radiatorerna sker. Då kan man fråga sig huruvida detta fungerar bra eller ej. Ingen cirkulation i radiatorerna under hela sommaren. KAN det bli avluftningsproblem och annat gegg till hösten? Är det kanske bättre att köra värme hela sommaren fast med alla rattar i botten? = ingen värme men ändå cirkulation i värmekretsen.
Vad var det vi snackade för pengar? 75 watt på VB-cirk ger 1,8 kWh per dygn. Maj-sep = 150 dygn = 270 kwh.
Tja inte helt gratis. Men sedan kan man dra bort tiden som den ändå skulle ha gått (vid VV-laddning).

Tål att sugas på. Synpunkter?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 mars 2005, 14:13:52 »

Inte varmvatten, värmebärare till varmvattenberedaren.

Värmen produceras ju i förångaren, och denna värme överförs till värmebäraren, vilken pumpas endera till manteln eller slingan för värmning av varmvattnet i beredaren. Via en växelventil kan flödet i stället styras till radiatorkretsen. Det är normalt samma pump som pumpar värmebäraren till beredaren eller radiatorkretsen.

Jag har separat ack-tank och har därför en separat cirkpump som pumpar värmebärare från acken till radiatorerna. Jag har även en pump för cirkulation i garagegolvet. Dessa pumpar stannar när pumpen går över i sommardrift, men "joggas" en gång per vecka för att inte becka ihop.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 31 mars 2005, 14:04:04 »

Tack Rickard. Dock kan man ju rent tekniskt fundera på om det verkligen är så självklart. Vad finns det egentligen för anledning att köra VB-cirk vid VV-laddning om värmen i övrigt är avslagen? Eller kan det vara så enkelt att Nibe lagt in den funktionen bara för att just motionera pumpen lite på sommaren?

Såvida du inte har extra extern cirkpump så är det väl samma pump som används till VV-laddning och värmecirkulation? Nu kan jag inte Nibe, men de flesta pumpar funkar väl så? Dvs du skulle inte få nåt varmvatten om inte pumpen gick.

Nu är inte jag någon expert men skulle den inbyggda cirkulationspumpen transportera varmvatten? Låter väl helt osannolikt, kranvattnet kommer väl fram med hjälp av trycket i det kommunala vattennätet? Eller menar du att en cirk-pump i VP även cirkulerar varmvatten på värmebärarkretsen och att ventilen för VV/Värme sitter efter/utanför VB-cirken?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 mars 2005, 13:43:22 »

Tack Rickard. Dock kan man ju rent tekniskt fundera på om det verkligen är så självklart. Vad finns det egentligen för anledning att köra VB-cirk vid VV-laddning om värmen i övrigt är avslagen? Eller kan det vara så enkelt att Nibe lagt in den funktionen bara för att just motionera pumpen lite på sommaren?

Såvida du inte har extra extern cirkpump så är det väl samma pump som används till VV-laddning och värmecirkulation? Nu kan jag inte Nibe, men de flesta pumpar funkar väl så? Dvs du skulle inte få nåt varmvatten om inte pumpen gick.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 31 mars 2005, 12:50:21 »

Tack Rickard. Dock kan man ju rent tekniskt fundera på om det verkligen är så självklart. Vad finns det egentligen för anledning att köra VB-cirk vid VV-laddning om värmen i övrigt är avslagen? Eller kan det vara så enkelt att Nibe lagt in den funktionen bara för att just motionera pumpen lite på sommaren?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 mars 2005, 09:47:15 »

Du behöver inte testa, självklart äe det så. Silver var nog lite för snabb på tangenterna där. (handling före tanke  ;) )

Hade jag inte värmen till min pool sommartid skulle jag stänga av rumsvärmen vid eldningssäsongens slut och aktivera den igen när värmebehov uppstår.

Ser föresten på tal om detta att min 1215-7 drar 70 W när enbart cirkpumpen går, den är ställd i läge 2.

Man bör alltså spara ca 46 kWh/månad om man stänger av den över sommaren.
Skrivet av: Rippe
« skrivet: 31 mars 2005, 08:55:17 »

Har man otur så kan det vara svårt att få igång cirken efter sommaren, då den har "smackat" igen.

Nibe´s vp kör cirken i korta perioder ändå, men jag skulle nog låta den stå på.

Jag vill trycka på det Hebbe skriver: Visst kör Nibe VB-cirk varje gång varmvattenladdning sker? Det har jag hört eller läst någonstans men jag vet inte vart? I så fall MÅSTE det bästa alternativet vara att slå av värmen, då risker man inte att få värme i onödan vid exempelvis lokal sommarfrost. Samtidigt får VB-cirk jobba lite nu och då vilket minskar risken för slagga igen.

Alltså frågan: Någon som kan bekräfta (helst med hänvisning till relevant text) att VB-cirk går vid VV-laddning när värmen är avslagning? Eller måste jag testa själv?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 mars 2005, 22:29:48 »

Citera
Nu när sommarn trots alt till slut närmar sig, och man inte behöver värme längre ska man göra något speciellt med en nibe 1215 eller är det bara att vrida ratten på den så långt åt vänster man kan.

Det där tycker jag kan va bra. Har man inte en rumsgivare så kan det gå fram värme vid svala sommarnätter. Men oftast har man övertemp redan pga solinstrålning på dagen!! Då vill man inte ha ytterligare värme!!
En rumsgivare minskar iofs risken för "felaktiga" vp starter!
Skrivet av: Hebbe
« skrivet: 26 mars 2005, 14:42:51 »

Hej!

Men visst startar väl cirkpumpen vid varje varmvattenladdning och därmed är väl risken obefintlig att den "smackar" igen. Rätta mig om jag har fel!
Helt onödigt att låta pumpen och därmed cirkpumpen gå hela sommaren. Jag kör endast varmvattenproduktion från maj till oktober.
Hebbe
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 26 mars 2005, 14:33:10 »

Har man otur så kan det vara svårt att få igång cirken efter sommaren, då den har "smackat" igen.

Nibe´s vp kör cirken i korta perioder ändå, men jag skulle nog låta den stå på.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 mars 2005, 14:22:19 »

Kan man stänga av cirkpump VB på sommaren eller ska man låta den gå?

Tidigare när jag hade öppet expansionskärl stängde jag pumpen men det är kanske dumt med trycksatt exp-kärl
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 mars 2005, 13:49:35 »

Gör som jag skapa en jättestor magasinerbar värmebehållare.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 26 mars 2005, 13:46:56 »

Du behöver inte göra någonting, eftersom vp känner av utetempen. Vid varmt väder ingen värme ut.

Men du kan sänka vv-start "om mängden vv räcker", detta för att komp inte ska starta i onödan och gå lite längre vid vv-laddningarna.
Skrivet av: storfors
« skrivet: 26 mars 2005, 11:09:58 »

Hej svejs !

Nu när sommarn trots alt till slut närmar sig, och man inte behöver värme längre ska man göra något speciellt med en nibe 1215 eller är det bara att vrida ratten på den så långt åt vänster man kan.

Tacksam för svar.

Jag är inte dum i huvet , jag har bara otur när jag tänker. . .

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!