Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Yttre monterad CP  (läst 4484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
Yttre monterad CP
« skrivet: 21 januari 2014, 19:00:47 »
Hej,
Har en kort fråga, har en Nibe 1210-7 upptäckte igår att det var dubbla CP.
Eller alltså det är en "intern" CP för VB, men det sitter även en yttre monterad i serie.
Brukar det vara så, eller är den "interna" CP endast för att cirkulera VB genom växlaren?
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2014, 19:03:50 »
Man brukar inte ha dom i serie men 2 st cp är inte ovanligt. Sitter det ingen bypass i ditt system ett rör mellan framledning och retur så att vattnet kan cirkulera genom det röret tex när vp laddar vv för då stoppas cirkulationen i radiatorerna annars.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2014, 19:11:46 »
Man brukar inte ha dom i serie men 2 st cp är inte ovanligt. Sitter det ingen bypass i ditt system ett rör mellan framledning och retur så att vattnet kan cirkulera genom det röret tex när vp laddar vv för då stoppas cirkulationen i radiatorerna annars.

Aha, jo det gör det, undrade just varför det var så.
Antog bara att den satt i serie eftersom CP:2 sitter utanför VP-chassiet på VB-fram.
Det som är lite skumt är att CP:1 "interna" är ställd på I (i hastighet)
och CP:2 på II.

Glömde tillägga att jag upplever att jag har dåligt delta t mellan VB-f och VB-r ca: 4grader utan elkasset inkopplad.
Med elkasset inkopplad så är det ca: 6 grader
« Senast ändrad: 21 januari 2014, 19:14:23 av OP »
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2014, 19:27:05 »
Den yttre kretsen dvs radiatorerna bör ha högre cirkulation så att inte det varma vattnet som kommer ut ur vp går direkt tillbaka till vp det ska först gå ett varv genom radiatorerna. Om du inte har aktiva termostater på många radiatorer skulle jag prova att stänga bypassen om det går och stänga av den yttre cp men i så fall måste den interna gå hela tiden men det kanske den redan gör ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2014, 20:08:37 »
OK, nä jag har plockat bort alla termostater, håller på att försöka komma fram till en vettig strypning över varje radiator nu bara.
Bypasen består av ett kopparrör utan ventil så jag kan tyvärr inte koppla bort den.
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2014, 20:15:33 »
Då får du se till att ha högre flöde på radiator kretsen det bör gå att känna med handen på bypassen så att inte flödet går åt fel håll när kompressorn går. Vill du höja deltat får du strypa flödet genom vp och stryper du så kanske du kan köra på 1an även i externa kretsen men det känner du med handen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Yttre monterad CP
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2014, 20:19:36 »
Lite ovanligt med bypass på en Nibepump, det brukar bara vara IVT-pumpar som installeras så. Flödet genom bypassen ska gå från retur till framledning men flödet ska vara så lågt som möjligt för bästa verkningsgrad. Prova därför med externa pumpen i läge 1.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2014, 20:26:00 »
Vet du varför det är vanligt med bypass till Ivt vad skiljer mot övriga. Och det här är nog första Niben jag hört om med bypass.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Yttre monterad CP
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2014, 20:36:09 »
Den enda förklaring jag kan tänka mig är att IVT styrs utifrån en start- och en stopptemperatur som ligger symmetriskt kring börvärde. Det finns alltså ingen gradminutberäkning. Men det fungerar utmärkt utan bypass. Jag kapade bypassledningen på min pump när jag installerade ny cirkulationspump på varma sidan. Har inte märkt någon nackdel.

Det förekommer att IVT-pumpar på senare år installeras utan bypass, har sett det här på forumet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2014, 21:43:29 »
Kanske bara var nån rekommendation från Ivt som blev vanlig just hos Ivt men som naturligtvis funkar lika bra på en Nibe också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2014, 18:06:30 »
Tack för alla svar! Jag har ställt ned den externa CP:n till I nu. Verkar cirkulera åt rätt håll i bypasen också. Såg en annan grej när jag var och fixade... Det ser ut som att det finns möjlighet att förvärma kallvatten in till vp med returen via en 3-vägs ventil. Eller är den till för uppfyllnad av värmekretsen. Det var nämöligen stängt mot returen. Det gick en kondenslednimg från toppen av 3 -bägaren. Det kondenserar väldigtn mycket från den, fyller en 2 litersbytta på en dryg vecka.
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2014, 18:50:22 »
Det låter som du hittat påfyllningen till värmesystemet och vattnet som kommer ur ventilen är antagligen från säkerhetsventilen som sitter till vv beredaren och det är normalt att det kommer lite vatten ur den pga att när vattnet värms i beredaren expanderar det och säkerhetsventilen öppnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2014, 19:34:26 »
Ah ok, ja jag vet inte vad jag tänkte med när jag fick för mig att det var nån typ av förvärmning ::)
Det finns ju ytterligare ett kondensrör, av lite grövre dimension, vad är den till för?
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Yttre monterad CP
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2014, 20:52:35 »
Kan vara röret från säkerhetsventilen till radiator systemet men det kommer inte kondens därifrån.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2014, 20:40:02 »
Jag blir inte klok på det här, ju mer man sätter sig in i systemet destomer frågor dyker det upp...
Var nere och försökte få mig en bild av hela systemet.
1. Upptäckte att jag inte kunde köra den externa CP i läge I dÃ¥ gick flödet frÃ¥n fram till retur via bypasen. SÃ¥ nu är  :dt: nere pÃ¥ 4 °C igen :(
2. Rörinstallationen verkar inte stämma alls med manualen. Tryckkärl och skvallerrör sitter på VB-retur, ska i manualen sitta på framledning. Blandningsventil sitter på kallvatten, i manualen sitter den på VV.
3. Inga smutsfilter installerade på varken KB eller VB-r.
4. Upptäckte att handukstorken i badrummet verkar vara inställd för 1-rörssystem. Försökte ställa om den (MMA VBB) utan MMA-verktyg, tror att jag lyckades. Dock tveksam till om jag lyckades strypa returen, knappt 1 °C  :dt: sak mäta igen om en stund...
5. Upptäckte även att KB ligger på -3 °C/-6 °C det är -1 °C grad ute... Tyckte även att det kom ett skvalande/strömmande ljud med täta mellanrum från KB-pump. Undrar om slangarna frusit.

Ingen bra kväll! Är det någon som har idéer om ovanstående?
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!