Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka radiatortempen med dessa?  (läst 5783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Sänka radiatortempen med dessa?
« skrivet: 22 augusti 2005, 17:26:31 »
Värmepanel bakom radiatorerna.
http://www.energispar.se/

Detta borde väl vara perfekt i kombination med värmepump, då eftersträvan av låg temp. till radiatorer är viktig.

Det borde väl sänka tempen med några grader, eller?
 Sc:,h
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2005, 17:41:00 »
Har man ingen isolering i väggen bakom elementen kan det nog fylla sin funktion, annars är det nog att kasta pengarna i sjön. *grina*
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2005, 18:09:33 »
Förhoppningsvis har man väl lika mycket isolering i väggen bakom elementen som i övriga väggen.

Ideen är väl att få värmen att "studsa" fram /upp från väggen bakom.
Enl. det oberoende testet så gav det jämnare värme samt att man kunde hålla en lägre inställning på termostaterna.

Men jag tycker det låter lite väl bra...

"Sparar upp till 18% eller mer på dina kommande räkningar. Investeringskostnad ca 150:-/radiator, vilket blir ca 1500:- för en standardvilla.Du har tjänat in investeringskostnaderna redan inom tre vintermånader."


1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2005, 19:45:25 »
Har du VP så tjäner du ännu mindre, COP 3 komma någonting!
Dom rackarns plåtarna kostar ju en del så tre vintermånader verkar inte rimligt
I mitt fall gör jag av med <7' kwh/år på värme/VV och plåtarna skulle kosta nästan 2,8 kkr
Bättre att skaffa stora raddar det ger nog mer!

Ps. deras exempel med 150:-/radiator räcker till ett element om ca 80 x 40 cm!!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2005, 21:32:03 »
tror inte du tjänar några stora summor på dom där, då det inte är så mycke strålvärme på en lågtemp radiator.
tar säkert 20 - 30 år att tjäna in den investeringen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2005, 23:20:53 »

Citera
Energisparpanelen består av en specialbehandlad skiva som är belagd med specialpreparerad aluminiumfolie på bägge sidor med isolering emellan samt distansmaterial

Det är mycket som är "special...." i produktbeskrivningen.

Köp en rulle ugnsfolie på Konsum och limma upp på väggen, inte så snyggt men säkert lika effektivt

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2005, 00:29:59 »
Om detta hade varit nått att ha så borde vi väl bo i högglans polerade aluminium hus så att värmestrålningen kan studsa omkring i rummen, visserligen skulle det bli ganska kallt. Själv föredrar jag uppvärmd luft runt kroppen.
Vet ni att luft släpper igenom värmestrålning så nästan all reflekterad värmestrålning kommer att passera genom luften till nån annan pryl i rummet som blir uppvärmd genom att absorbera värmen, och sen genom konvektion värms visst luften i rummet upp.
Anledningen till värme element i rummen brukar vara för att värma upp rummets luft till en behaglig temperatur och då detta sker genom kovektion så borde man väl vilja att även väggen bakom elementen blir uppvärmda av värmestrålningen från elementet så att väggen kan hjälpa till med konvektionen.

M.V.H
Messer

Utloggad brorbo9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2005, 18:06:15 »
Vid kalla vinerdagar kan man utifrån se var radiatorerna är då det ej finns frost på väggarne. Anledningen till detta
är att värmen från radiatorer ( som strålar åt två håll ) går genom väggen och ut till kråkorna. Instalerade själv
dessa i vintras och resultatet var att radiatorerna slog ifrån under längre tider. Den exakta besparingen är svår att uppskatta då kyla och vindförhållanden är olika.
Att reflektorer används för att rikta värme kan väl inte vara något nytt?
Investeringskostnaden var 995kronor och det tog en förmiddag att sätta dit.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2005, 21:47:24 »
Mycket intressant, riktad värmestrålning, åt villket håll då om man får fråga.
Tänk efter noga innan du svarar.
Messer

Utloggad brorbo9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2005, 12:01:01 »
  :-\ Sc:,h ::)Naturligtvis så riktas värmen inåt rummet. Väggen bakom elementet där Värmepanelen är monterad är sval. Alltså skickas maximal värme tillbaka in i rummet samt minimal värmeförlust ut till kråkorna. ???

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2005, 13:58:23 »
Inåt rummet är inte en enda riktning det är ju åt alla håll utom ut genom väggen eller menar du att värmestrålningen går igenom elementet.

Messer

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2005, 16:50:58 »
Inåt rummet är inte en enda riktning det är ju åt alla håll utom ut genom väggen eller menar du att värmestrålningen går igenom elementet.

I princip blir det väl sÃ¥? Om värmen reflekteras tillbaka till elementet sÃ¥ minskar ju avkylningen av detta Ã¥t det hÃ¥llet, och dÃ¥ kommer endera värmen att strÃ¥la ut pÃ¥ andra sidan, eller försvinna tillbaka med returen. Eller?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2005, 17:02:58 »
Mycket intressant, riktad värmestrålning, åt villket håll då om man får fråga.
Tänk efter noga innan du svarar.
Messer


När värmen reflekteras tillbaka till radiatorn blir dess yta varmare och avger mera värme till luften som strömmar förbi bakom radiatorn (luftflödet ökar med den ökade skorstenseffekten).

Men om radiatorn blir varmare, så strålar den mera på reflektorn, som reflekterar mera tillbaka till radiatorn, som blir hetare ...  :D Men, men det blir ju en evighetsmaskin  ;D   och på sommarn blir den kanske så het att det går att koka gröt på den ;)
« Senast ändrad: 24 augusti 2005, 17:07:53 av Martin X »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2005, 17:13:07 »
Vad händer då om elementet är svalare än än väggen. Vilken riktning går luftflödet då radiatorn är kallare än luften?

Mitt svar bakvänt under elementet längs med golvet och sen stiger luften då den får rummets temperatur och luften går sen tillbaka till elementet igen.


Vad händer i  Fläkt konvektorer som man kör både värme+kyla i samma enhet.
Ändrar fläkten riktning på luftströmmen? Jag tror ej det men luft rörelsen med sval luft  bör gå bakvänt mot den varma.
« Senast ändrad: 24 augusti 2005, 18:45:41 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Sänka radiatortempen med dessa?
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2005, 01:34:06 »
Janne luften stiger om luften ovanför är kallare än luften bakom elementet och elementet sitter fast.
Så åter till ämnet, alltså bör man placera elementet mitt i rummet så att all värmestrålning sprids ut i rummet och sen tapetserar man hela rummet med aluminiumfolie (blanka sidan in mot elementet. Sen slipper man isolera också eftersom den strålande värmen studsar omkring i rummet.

Fast jag tror inte ni har rätt.

Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!