Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tacksam för rÃ¥d om vilket uppvärmningssystem jag skall satsa pÃ¥  (läst 1654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Först vill jag tacka för ett väldigt bra forum som värmepumpsforum är. Jag har tittat igenom forumet och det är roligt att se hur mycket kunskap som finns och den fina ton som finns i inläggen!

Jag kommer att tillträda ett hus i Partille öster om Göteborg den 1 april. I fottexten står det vilken typ av hus jag har.

Nu har huset direktverkande el och drar alltför mycket energi. Jag är tacksam för råd och har några frågor:

1. Det enklaste/billigaste verkar vara LLVP, en eller två stycken. Hur mycket besparing kan jag förvänta mig av de 25.000kWh/år som huset idag drar i uppvärmning? Huset har ganska öppen planlösning, särskilt i bottenvåningen.

2a. Huset har en mekanisk frånluftsventilation med 5st utsug i bostaden. Är det lämpligt att satsa på en FLVP då ventilationskanaler redan finns? Vad kan det kosta ungefär?
b.Kan FLVP:en kombineras med LLVP?

4. Bergvärme har jag förutsättningar för på tomten, men jag antar att dra fram ett vattenburet system i ett befintligt hus är en dyr historia. Idag har jag 13 elelement av gamla sorten direktverkande el. Dessutom måste jag väl ha en ny panna. Den som finns är bara till för VV. Vad kan det kosta ungefär?

5. Slutligen, är det någon som känner till en bra firma i Göteborgstrakten som är duktig och prisvärd så är jag tacksam.

Hälsningar Anders
« Senast ändrad: 27 januari 2008, 00:39:15 av ANPI »
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Om jag gissar på att hushållsel + varmvatten är 9 MWh/år så är resten, 16 MWh/år uppvärmning. Minst hälften av detta, 8 MWh/år, borde du kunna spara med en LLVP, kanske lite mer.

2. Den FLVP:n kommer då bara värma varmvattnet om du inte ställer dit en Fläktkonvektor eller konverterar till vattenburen värmning. Den kan kombineras med en LLVP.

4. Jag gissar att bergvärme (panna med VVB ingår) kostar minst 120 kkr och sen tillkommer konvertering för säkert 80 kkr så räkna med 200 kkr för detta.

5. Prova : http://www.energioffert.se/main.php

Som tips så kolla in nordenberedaren, den är kanske nått för dig?
http://www.nordenberedaren.se/

Edit: rättat stavfel...
« Senast ändrad: 27 januari 2008, 18:10:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
För en ev. konvertering så får du 30% av radiatorinstallationskostnaden samt material dock max 30k, med en konvertering så hamnar din förbrukning på ca 7000kwh för värme samt vv
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för goda svar!
Jag har fyllt i offertförfrågan och ser fram mot svar.

Hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
En FLVP typ Nibe 100P, IVT590, som fixar ventilation och varmvatten, samt en luftvärmepump på bottenvåningen.
Detta borde att få till för 50-60000:- inkl. jobb och allt.
Med detta kan du spara 8-10000kWh/Ã¥r av de 25000kWh du uppger.

Med konvertering till vattenburet och bergvärme för ca 200000:-, bllir besparingen blir ca 12-13000kWh/år

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack Nic2!
Kan man koppla solceller till FLVP:n?

Hälsningar Anders
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
FrÃ¥n början fanns direktverkande el och mekanisk frÃ¥nluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!