Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödesproblem (nästan stopp) KB pÃ¥ Greenline C7  (läst 3949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå alla.

Jag har en klurig liten fråga som inte ens IVT lokalt kan reda ut.
Det hela började med att vi köpte huset i juni 2010 med bergvärme installerad ca: 3år tidigare av IVT.
Pumpen i fråga är en Greenline HT + C7 tillverkad slutet av 2005.
I samband med köpet så gjorde IVT en 3års service på pumpen på säljarens bekostnad vilket i princip var funktionskontroll och filtergenomgång.
När vi senare under hösten bytte el central i huset märkte jag att värmen inte gick upp i huset igen som den borde och visade sig att pumpen stannade gång på gång pga. kb ut för kall. Detta visade sig i loggarna ligga sedan ett par månader och jag hade inte upptäckt detta då det inte under den perioden varit kallt. Nåväl. IVT kom ut och ville byta kb pump vilket jag tyckte var märklige men visst.. vi plockade isär kb pumpen och fann inte något fel, monterade ihop den med gamla igen och luftade systemet. Problemet kvarstod. direkt efter uppstart skenade tempen ner till -12 och larm. Vi bytte givaren och då blev det något bättre men fortfarande -6 på returen och runt 0 på inkommande. Pumpen revs igen och byttes, sedan luftades systemet med en stor pump, nu till saken. Efter att kört stora pumpen via öppet kärl ca 15minuter dog flödet på returen ut, kanppt flöde alls igenom och pumpen var märkbart ansträngd. En annan pump hämtades då denna stora som användes överhettade! Efter påkoppling av nästa stora pump så uppstod samma fenomen ganska exakt efter samma 15min!?? flödet bara dör ut???
IVT har teori om att det kan vara en luftficka, lÃ¥ter märkligt tycker jag men inget är ju omöjligt.. De har inte nÃ¥gon pump som klarar att "trycka" ut luften och väntar pÃ¥ en de beställt. De har pratat med kollegor och HK och INGEN har nÃ¥gonsin varit ute för nÃ¥got liknande problem???! Stämmer det? har detta aldrig hänt nÃ¥gonstans tidigare?? De var här i november, i december har jag dragit huvudsäkringar pÃ¥ löpande band pga att tillskottet gÃ¥r konstant i princip. Jag fÃ¥r lufta kb systemet dagligen, det försvinner ej nÃ¥gon nivÃ¥ i exp kärlet. Det blir övertryck i kb systemet och pumpen är märkbart ansträngd. 
IVT har "kört fast" och vet inte riktigt vad de ska göra, samma sak gäller mig.

Noterat är att kb in ligger på runt 0 och kb ut ligger på runt -6,0. Tillskottet går in minst halva dygnet redan vid utetemp på -5!

Huset i fråga är en villa från 73 med rejäl isolering i väggar o tak, med källare. mexitegel samt 2+3glas energifönster på bostadsplan samt kopplade 2 glas i källarplan. ca: 250kvm totalt.
Hålet har jag inte uppgift på djup men borrades i samband med installation av pumpen, kb är nedgrävd utanför husvägg.

Tacksam för hjälp som kan leda till en lösning.

Kan tillägga att det verkar som att pumpen är betydligt mer effektiv efter luftning vilket iof är rimligt då flödesproblemet bör vara det samma men kanske lite längre fördröjning än 15min med kb pumpen.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2011, 19:20:24 »
Har du provat att köra slingan bakvägen tänkte om det skulle vara fel på slangen kan bli en läpp som stänger flödet har varit med om det på en luft ledning kan säkert bli på brine också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2011, 20:46:13 »
Japp, har testat att köra baklänges, dock så kommer jag inte ihåg om vi fick samma problem då. Men vet att vi körde baklänges i hopp om att det skulle lösa problemet. Det spekulerades i att det skulle vara något problem med vvx en men den idén skrotades efter de pratat med HK. Det ska enligt uppgift ej finnas något som ska "bromsa flödet" där. Men din teori är ganska intressant, skulle kunna vara något sådant som stänger till och flödet blir minimalt, jag har ju varit inne på att flödes minskningen även gör att kb pumpen eller på fackspråk brinepumpen, piskar upp luftbubblor när det blir i det närmaste stopp.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2011, 21:04:52 »

IVT har teori om att det kan vara en luftficka, låter märkligt tycker jag men inget är ju omöjligt.. De har inte någon pump som klarar att "trycka" ut luften och väntar på en de beställt. De har pratat med kollegor och HK och INGEN har någonsin varit ute för något liknande problem???! Stämmer det? har detta aldrig hänt någonstans tidigare??
.............
Noterat är att kb in ligger på runt 0 och kb ut ligger på runt -6,0. Tillskottet går in minst halva dygnet redan vid utetemp på -5!


Jag tycker också det låter märkligt. Har man kört 15 minuter med en stor pump måste köldbäraren har gått runt minst ett varv.

Det har hänt att det har frusit i borrhål så att slangen har blivit hoptryckt och blockerar flödet men då är det så helat tiden.

Citera
Jag fÃ¥r lufta kb systemet dagligen, det försvinner ej nÃ¥gon nivÃ¥ i exp kärlet. Det blir övertryck i kb systemet och pumpen är märkbart ansträngd. 

Förstår inte riktigt. Kommer det ut luft vid luftningen? Om det kommer ut luft vid luftningen måste nivån sjunka så småningom tycker jag.

Vad är det för gångtid på pumpen, kompressor och tillsats? Var ligger huset?


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2011, 21:09:51 »
Men om slingan är avluftad skall det inte kunna bildas några större luftfickor att prata om, om någon koppling inte är riktigt tät kan det ju kanske sugas in luft där, men å andra sidan så skall det ju läka oxo när CP står still.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2011, 11:59:57 »
Kan det var något föremål i slangen som följer med och blockerar flödet när det har kommit till botten eller toppen av köldbärarslangen? Det borde i så fall blockera på en gång när man kör flödet åt andra hållet så det är väl ingen sannolik förklaring. Det borde dessutom alltid ha varit så men problemen verkar ha uppstått i samband med servicetillfället.

Går slangarna så att det överhuvutaget är möjligt för en luftpropp att bildas? Det borde vara pumpen eller toppen av borrhålet som är högsta punkten. Det brukar finnas avluftningsmöjlighet ute vid brunnen där köldbärarslangen vinklas och börjar gå mot huset men det är inte rätt årstid för att gräva upp brunnen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2011, 13:06:58 »

IVT har teori om att det kan vara en luftficka, låter märkligt tycker jag men inget är ju omöjligt.. De har inte någon pump som klarar att "trycka" ut luften och väntar på en de beställt. De har pratat med kollegor och HK och INGEN har någonsin varit ute för något liknande problem???! Stämmer det? har detta aldrig hänt någonstans tidigare??
.............
Noterat är att kb in ligger på runt 0 och kb ut ligger på runt -6,0. Tillskottet går in minst halva dygnet redan vid utetemp på -5!


Jag tycker också det låter märkligt. Har man kört 15 minuter med en stor pump måste köldbäraren har gått runt minst ett varv.

Det har hänt att det har frusit i borrhål så att slangen har blivit hoptryckt och blockerar flödet men då är det så helat tiden.

Citera
Jag fÃ¥r lufta kb systemet dagligen, det försvinner ej nÃ¥gon nivÃ¥ i exp kärlet. Det blir övertryck i kb systemet och pumpen är märkbart ansträngd. 

Förstår inte riktigt. Kommer det ut luft vid luftningen? Om det kommer ut luft vid luftningen måste nivån sjunka så småningom tycker jag.

Vad är det för gångtid på pumpen, kompressor och tillsats? Var ligger huset?




Intressant teori gällande slangen, kan ju vara något sådant, jag var inne på ex. sättning i diket då diket dess fakto sjunkit en del ute i gräsmattan. men.. frågan är om det verkligen kan vara det, de lägger ju ganska rejäl isolering runt och förhoppningsvis har de inte slarvat med att "bädda" in slangarna.

Ja, för att förklara närmare, luften uppstår dagligen i systemet. Har kontrollerat kopplingar osv för att försöka reda ut om det skulle kunna vara ex. en spricka eller läcka. Har ej hittat något. Svar på frågan gällande nivån, nej nivån sjunker inte i exp kärlet men luftfickorna uppstår.. var och hur är frågan, om det skulle gå in luft utifrån borde rimligtvis även nivån gå ner i kärlet och så verkar inte fallet vara då jag luftat otaliga gånger och nivån ej gått ner.

Gångtid på pumpen 17741tim och Tilskottet 1254tim. Huset ligger i norra småland (Vimmerby kommun) och det är i år inte någon kärle alls i backen.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2011, 13:08:41 »
Men om slingan är avluftad skall det inte kunna bildas några större luftfickor att prata om, om någon koppling inte är riktigt tät kan det ju kanske sugas in luft där, men å andra sidan så skall det ju läka oxo när CP står still.
Precis, grejen är ju den att i nuläget står kompressorn aldrig stilla utan går konstant då dess effektivitet är tämligen begränsad av problemet.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2011, 13:18:39 »
Kan det var något föremål i slangen som följer med och blockerar flödet när det har kommit till botten eller toppen av köldbärarslangen? Det borde i så fall blockera på en gång när man kör flödet åt andra hållet så det är väl ingen sannolik förklaring. Det borde dessutom alltid ha varit så men problemen verkar ha uppstått i samband med servicetillfället.

Går slangarna så att det överhuvutaget är möjligt för en luftpropp att bildas? Det borde vara pumpen eller toppen av borrhålet som är högsta punkten. Det brukar finnas avluftningsmöjlighet ute vid brunnen där köldbärarslangen vinklas och börjar gå mot huset men det är inte rätt årstid för att gräva upp brunnen.
Kanske kan det vara föremål i slangen men det borde som du säger i så fall märkts redan vid tidigare tillfälle och framför allt när man kört baklänges. Grejen är den att värmepumpen sattes in i huset som ersättning för oljeeldning, vi köpte huset av en änka vars man gick bort ett par år innan pumpen installerades. Hon värmde huset till stor del med hjälp av en superfire kasett i öppen spis och körde endast mycket sparsamt med värmepumpen och värmde inte mer än grundvärme i stora delar av huset. Sista året bodde hon inte ens i huset utan hade flyttat ut och systemet låg endast på grundvärme. När vi sedan flyttade in och började använda systemet "på riktigt" och värma hela huset så kom problemen som brev på posten. Därav misstänker jag att problemet funnits sedan installation men att man inte fått några problem av det tidigare då systemet snålkörts.

Okej, så det finns alltså en luftning där, som du säger inte rätt årstid att gräva efter den men det är iaf inte kärle, dock vet jag inte 100 vart hålet ligger och snön gör att jag inte kan följa diket utan stora problem i nuläget. Jag ser ju att enda stället det skulle kunna bli luft är just vid hålet då den andra delen av slingan som jag har inne är luftfri.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Gurre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Frödinge / Sverige
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2011, 14:49:02 »
Pratade justmed IVT Tranås efter ca: 1 timmes väntetid. Nåväl... De har samma svar, kan inte sätta fingret på vad det kan vara men två idéer har uppkommit av vilka vi behandlat en teori här redan.

1: veck på slang som kan komma att visa sig när man kört runt systemet en viss tid och som pga temperaturskillnaden som uppstår gör att flödet stryps ner markant.

2: Temperaturskillnaden mellan in och ut på brinesidan är ändå orimligt stor vilket skulle kunna tyda på en felaktig temperatur i förångaren, uppslag är att mäta upp förångar temperaturerna för att kontrollera att de verkligen är korrekta.

Båda idéerna är intressanta, den ena har vi ju redan diskuterat lite här och de hade även det roliga beskedet att slangarna ligger på endast ca: 1 meters djup! haha. Fick även upplysning om att installationsdatum var mars 2006 dvs jag har blivit lite förd bakom ljuset gällande installationens ålder vilken var angiven till 3år av mäklare och säljare. hmm. Hursom så är det iaf. på rätt sida om garanti/försäkringstid.
Enplansvilla i vinkel med källare byggd 1973, ca: 250kvm
IVT Greenline HT Plus C7 2005, installerad ca: 4Ã¥r sedan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Flödesproblem (nästan stopp) KB på Greenline C7
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2011, 19:26:40 »
Ja, för att förklara närmare, luften uppstår dagligen i systemet. Har kontrollerat kopplingar osv för att försöka reda ut om det skulle kunna vara ex. en spricka eller läcka. Har ej hittat något. Svar på frågan gällande nivån, nej nivån sjunker inte i exp kärlet men luftfickorna uppstår.. var och hur är frågan, om det skulle gå in luft utifrån borde rimligtvis även nivån gå ner i kärlet och så verkar inte fallet vara då jag luftat otaliga gånger och nivån ej gått ner.

Gångtid på pumpen 17741tim och Tilskottet 1254tim. Huset ligger i norra småland (Vimmerby kommun) och det är i år inte någon kärle alls i backen.


Citera
Fick även upplysning om att installationsdatum var mars 2006 dvs jag har blivit lite förd bakom ljuset gällande installationens ålder vilken var angiven till 3år av mäklare och säljare. hmm. Hursom så är det iaf. på rätt sida om garanti/försäkringstid.

4,7 uppvärmningsår betyder ca 3800 timmar/år. Det är mer än underhållsvärme. Det är var normalt dimensionerde värmepumpar går på ett år.

Så det var nog mer än grundvärme från pumpen om det inte var så att de körde snålt på oljetiden också och fick pumpen dimensionerad utifrån den förbrukningen. Smålänningar har ju rykte om sig att vara snåla.

Tillskott halva dygnet vid -5 lÃ¥ter inte bra. Det är ca 1,5 kW i snitt vilket betyder att pumpen i sitt nuvarande skick inte bör klara mer än än noll grader utan att tillsatsel behövs. Skulle gissa att med +20 inne skulle pumpen behöva gÃ¥ 4500 timmar/Ã¥r men det är som sagt en gissning.   

Det kan vara läckage på ställen där det blir undertryck när köldbärarpumpen går. Läckaget kan vara i borrhålet så det inte märks inne. Är det så är det bara bra med övertryck i systemet. Min köldbärarpump börjar gurgla om det inte är lite övertryck på köldbäraren.

1: veck på slang som kan komma att visa sig när man kört runt systemet en viss tid och som pga temperaturskillnaden som uppstår gör att flödet stryps ner markant.

2: Temperaturskillnaden mellan in och ut på brinesidan är ändå orimligt stor vilket skulle kunna tyda på en felaktig temperatur i förångaren, uppslag är att mäta upp förångar temperaturerna för att kontrollera att de verkligen är korrekta.

Teorin om temperaturskillnader och veck pÃ¥ slangen har jag lite svÃ¥rt för. Om jag minns rätt krymper  slangen ca 1 cm per 100 meter när den kyls ner. Om den krymper borde veck rätas ut, inte blockera. Det borde ocksÃ¥ märkas en stor skillnad i tid mellan stopp i slangen när pumpen gÃ¥r och när det testades med extern pump. Jag antar att i det senare fallet var kompressorn avstängd.

Kontroll av givarna är enkelt. Ställ in köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och ställ ner värmekurvan så att kompressorn stannar och vänta ca 10 minuter eller till köldbärartemperaturerna har stabiliserat sig. Differensen skall idealt bli noll men blir sällan det pga felvisning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!