Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför sÃ¥ fÃ¥ modeller för inomhusuppställning  (läst 5158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad franskan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej,
har nu läst och läst om VP och många verkar ha problem med pumpar som ställs upp utomhus. De verkar frysa sönder enligt inläggen här på forumet eller så blir det isbildning av kondensvattnet. Även om det bara köldmedel i rören så måste ju dessa isoleras och kondensvattnet kommer man inte ifrån, hörde en siffra att det kan bli så mycket som 1 liter/minuten ! Så min stilla undran är varför finns det så få tillverkare som erbjuder modeller för uppställning inomhus - har bara hittat Stiebel och Viessmann, någon som vet fler ?
Finns det nackdelar med uppställning inomhus, förutom att man behöver plats ?
Är det kanske mycket billigare att tillverkare separata inomhus och utomhusdelar ?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2010, 00:21:52 »
Du menar splitpumpar? Det är det många som tillverkar.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2010, 06:50:09 »
Nja, det finns luft/vatten som har luftkanaler ut/in i huset och där hela värmepumpen står inomhus, avfrostningsvattnet kan då avledas till avlopp inomhus, och man slipper problemet med is ute.

Jag misstänker att de flesta inte vill bygga på detta sått då fläktarna bullrar en hel del, det är stora luftmängder som skall transporteras in/ut genom väggen, och om man inte ljudsolerar minutiöst borde den typen av värmepumpar bli rätt bullriga.
Dessutom kan man säkert få problem med isbildning/kondens/fukt kring vägg-genomföringarna om man inte kondensisolerar genomföringarna minutiöst.

För att minimera storleken på hålen genom väggen, och få ett så lågt buller som möjligt finns även risken att de inte forcerar riktigt lika mycket luft genom förångaren på den typen av luft/vattenvärmepump, vilket som ett resultat av detta kommer att ge en lägre COP.
(mindre mängd luft skall tillföra lika stor mängd energi, vilket innebär att nedkylningen av luften blir större, vilket i sin tur ger lägre COP)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2010, 08:05:07 »
Qvantum och Thermia.  Men dem har ju oxÃ¥ rör ut fast till en fläkt *vinkar*
« Senast ändrad: 08 oktober 2010, 09:22:58 av VP ORAKLET »

Utloggad MFH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2010, 09:03:30 »
Nja, det finns luft/vatten som har luftkanaler ut/in i huset och där hela värmepumpen står inomhus, avfrostningsvattnet kan då avledas till avlopp inomhus, och man slipper problemet med is ute.

Jag misstänker att de flesta inte vill bygga på detta sått då fläktarna bullrar en hel del, det är stora luftmängder som skall transporteras in/ut genom väggen, och om man inte ljudsolerar minutiöst borde den typen av värmepumpar bli rätt bullriga.
Dessutom kan man säkert få problem med isbildning/kondens/fukt kring vägg-genomföringarna om man inte kondensisolerar genomföringarna minutiöst.

För att minimera storleken på hålen genom väggen, och få ett så lågt buller som möjligt finns även risken att de inte forcerar riktigt lika mycket luft genom förångaren på den typen av luft/vattenvärmepump, vilket som ett resultat av detta kommer att ge en lägre COP.
(mindre mängd luft skall tillföra lika stor mängd energi, vilket innebär att nedkylningen av luften blir större, vilket i sin tur ger lägre COP)

Jag jobbar med Stiebel Eltron och de har tillverkat Luft/Vatten värmepumpar för inomhusuppställning i över 10 år.
De är väldigt väl ljudisolerade och låter faktiskt inte mycket mer än en bergvärmepump, detta då man använder en annan typ av fläkt än vad de flesta svenska tillverkare gör, den är kontruerad som ett skovelhjul och är speciellt framtagen för att hålla en låg ljudnivå.
När det gäller kondensproblemen så ska jag säga att jag aldrig sett eller hört något om problem vid väggenomföringarna, däremot kan man få kondens på takplåten på värmepumpen precis vid utloppsslangen om man har en väldigt fuktig källare eller hänger tvätt i samma rum.

När det gäller cop så ska det inte vara någon skillnad så länge man håller sig till de föreskrivna installationsanvisningarna, slanglängd osv.
En annan viktig aspekt är ju service, många kylfirmor gör serviceingrepp i kylkretsen på utomhusmonterade luft/vatten värmepumpar mitt i vintern trots att de vet att det är omöjligt att få ev fukt att koka av vid minusgrader.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2010, 09:19:08 »
Hur tänker du nu :)

Jag har alltid trott att detta var hur det fungerar.                                                                                                           Kan man vakuumsuga vid en utetemperatur under 0ºC?
Ja!

Men det sluttryck man måste uppnå är som vi tidigare sett i tabellen tämligen lågt vilket förlänger och försvårar vakuumsugningen. Finns det vatten i anläggningen som is så kommer den att börja sublimmera, övergå från fast till gasfas, när mättnadstrycket runt isen är lägre än isens temperatur, så visst går det.

Detta skrevs av en Kyl guru vän till mig. Har han fel ???
Roligt om du kan förklara lite mer så att jag lär mig ngt nytt *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2010, 09:37:17 »
Visst gÃ¥r det, men det är svÃ¥rare och tar längre tid. Kylkillen prioriterar säkert att hinna hem till middan och barnen istället för den sista millibaren...  knUp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2010, 09:47:07 »
 ??? Purjo.  Varför skulle han det? Man suger tills absolut vacuummetern säger 3mbar. Detta ska vara stabilt i en halvtimme. Är det inte stabilt när du ska hem, fÃ¥r det gÃ¥ över natt och man fortsätter nästa dag.

Jag vet att de flesta inte gör så, men dem fuskar.

Jag får direktiv från en tillverkare och dem ger mig väldigt lite tid att göra saker på. Så jag kommer inte att utföra dessa saker. De får serva sina pumpar bäst dem vill, jag gör det inte eftersom jag inte kan göra ett fullgott arbete.
Teston(i mitt fall) säger till mig när jag sugit klart. Inte tillverkaren eller chefen eller ngn annan. När jag jobbar med en maskin så är det mitt ansvar att den funkar som den ska. Då blir det inget fusk.
 
 *vinkar*
« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 09:50:02 av VP ORAKLET »

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2010, 10:04:27 »
Jag har funderat precis tvärtom.
Varför är det så få som har ställt ut alltihop? Varför ha ett stort skåp inomhus?
Vanligast idag; en VP i en tvättstuga som för de flesta alltid är för liten. Det gäller både tvättstugan och VP.
Det gäller för övrigt inte bara VP utan alla pannor. Vem vill årligen dra in 20 m3 ved i huset egentligen?
Eller pelletssäckar? Varmvattenberedare, ackumulatorpannor vp-skåp osv borde inte vara inomhus.
Många tillverkare säljer fördelen att det tar liten plats men mest optimala är väl om det inte tar plats alls inomhus?

FÃ¥r man ut grejorna är utrymme för isolering ingen frÃ¥ga längre, dÃ¥ man kan  isolera metertjockt om man sÃ¥ vill.

Utloggad franskan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2010, 10:24:50 »
Du menar splitpumpar? Det är det många som tillverkar.

Nej, om du läser vad jag skriver så menar jag inte split-enheter !

Utloggad MFH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2010, 20:45:53 »
Vp oraklet:
Ok, jag tar tillbaka det jag skrev det är inte omöjligt, men det blir inte gjort på rätt sätt i väldigt många fall.
Dels för att de flesta inte tänker som du, om alla gjorde som du så vore det inte ett problem men om det är tajt med tid så fuskas det ofta med vacumsugningen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2010, 21:11:55 »
 *vinkar*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2010, 12:03:24 »
vet inte med er andra men när jag evakuerar en pump på utsidan så slänger jag en filt över kompressorutrymmet och lägger in min fina lilla hårtork innan jag startar pumpen.........

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Varför så få modeller för inomhusuppställning
« Svar #14 skrivet: 11 oktober 2010, 23:40:41 »
Jag har funderat precis tvärtom.
Varför är det så få som har ställt ut alltihop? Varför ha ett stort skåp inomhus?
Vanligast idag; en VP i en tvättstuga som för de flesta alltid är för liten. Det gäller både tvättstugan och VP.
Det gäller för övrigt inte bara VP utan alla pannor. Vem vill årligen dra in 20 m3 ved i huset egentligen?
Eller pelletssäckar? Varmvattenberedare, ackumulatorpannor vp-skåp osv borde inte vara inomhus.
Många tillverkare säljer fördelen att det tar liten plats men mest optimala är väl om det inte tar plats alls inomhus?

FÃ¥r man ut grejorna är utrymme för isolering ingen frÃ¥ga längre, dÃ¥ man kan  isolera metertjockt om man sÃ¥ vill.

Hei Meget godt poeng. I USA tenker de faktisk anderledes sjekk f.eks www.centralboiler.com
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!