Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5  (läst 8924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« skrivet: 03 januari 2011, 11:16:33 »
Tacksam för idéer
Har haft ett chockartat utfall på elförbrukningen under december, 5118 kWh, jämfört med 3005 Wh ifjol. Tillskottet har gått 470h jämfört med 184h ifjol.
Efter att ha surfat runt lite i detta eminenta forum har jag tittat lite på driftdata och loggat ett driftfall med följande data
Brine in +3 ut -8
Enbart VP Framledning 38 returledning 35
Enbart TS Framledning 41 returledning 35
Cirkulationspump brine har högsta fart och filter på brine borttaget temporärt för att se om det skulle förbättra läget (gav ingen mätbar effekt).
Om jag fattat det hela rätt sÃ¥ skulle VP bara ge 3/6*9=4,5 kW istället för de 7,5 den är designad för. Kan det finnas andra felorsaker än för lÃ¥gt brine flöde?  Sc:,h
Min första tanke är att få brinepumpen utbytt då det verkar vara för stort temperaturfall mot borrhålet.
Tyvärr har den ursprunglige leverantören gått i pension så där finns ingen hjälp att tillgå. :(
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 11:46:16 »
Har du kollat om cp fungerar?
Många start och stopp på kompressorn?
Hur gammal är pumpen,Service gjord ,gjort rent smutsfilter?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 12:28:34 »

Har haft ett chockartat utfall på elförbrukningen under december, 5118 kWh, jämfört med 3005 Wh ifjol. Tillskottet har gått 470h jämfört med 184h ifjol.

Mina tillskottstimmar december förra året (2010) 308, december 2009 57. Pumpens elförbrukning (separat elmätare på den) 830 kWh högre december 2010 jämfört med 2009. Det behöver inte vara något fel. Det är svårt att få riktigt resultat på en effektmätning när det är så små temperaturdifferenser. Någon grads felvisning på en givare, som det ofta är, saboterar mätningen. Sänk farten på värmebärarpumpen så att det blir uppemot 10 graders skillnad när den går utan tillskott och gör om mätningen.

FörstÃ¥r inte resonemanget om byte av brinepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 13:18:57 »
Jag skulle gissa att någon av tempgivarna visar galet.
Kolla framledning och returtemp då kompressorn står, de ska visa lika efter någon minut.
För att kolla brine in och ut så måste du gå till "Manuell test" i servicemenyn och tvångsköra brinepumpen för att kolla om brine-givarna visar lika då kompressorn står.
Håll inne höger och vänsterpil 5 sek för att komma till servicemenyerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 15:23:13 »
Har du kollat om cp fungerar?
Många start och stopp på kompressorn?
Hur gammal är pumpen,Service gjord ,gjort rent smutsfilter?

Lite kompletterande uppgifter
Japp cirkulationspump funkar.
Antal start och stopp vet jag ej hur man får fram
Punpen är installerad 2001. Filtret för brinekretsen är rengjord och borttagen (temporärt) i övrigt ingen service gjord. Behövs det?
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 15:26:27 »

Har haft ett chockartat utfall på elförbrukningen under december, 5118 kWh, jämfört med 3005 Wh ifjol. Tillskottet har gått 470h jämfört med 184h ifjol.

Mina tillskottstimmar december förra året (2010) 308, december 2009 57. Pumpens elförbrukning (separat elmätare på den) 830 kWh högre december 2010 jämfört med 2009. Det behöver inte vara något fel. Det är svårt att få riktigt resultat på en effektmätning när det är så små temperaturdifferenser. Någon grads felvisning på en givare, som det ofta är, saboterar mätningen. Sänk farten på värmebärarpumpen så att det blir uppemot 10 graders skillnad när den går utan tillskott och gör om mätningen.

FörstÃ¥r inte resonemanget om byte av brinepump. 

Tanken med att brinepumpen är dålig har förstärkts av att när jag kör med solvärmekretsen minskar diffen för brineflödet till 4-5 grader. Därav misstänker jag att flödet är för lågt.
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

Utloggad Berg+Sol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2011, 15:27:48 »
Jag skulle gissa att någon av tempgivarna visar galet.
Kolla framledning och returtemp då kompressorn står, de ska visa lika efter någon minut.
För att kolla brine in och ut så måste du gå till "Manuell test" i servicemenyn och tvångsköra brinepumpen för att kolla om brine-givarna visar lika då kompressorn står.
Håll inne höger och vänsterpil 5 sek för att komma till servicemenyerna.

Tempgivaren på kalla sidan är redan bytt då den gamla är trasig. I dagsäget visar de samma vid tvångskörning av brine utan värmeuttag.
Intresserad av alternativa uppvärmningar
Sutteränghus med 175 kvm övervåning och 165 kvm bottenvåning inkluderande garage, tvättstuga och pannrum.
Uppvärmning Thermia Villa Classic 75 (150l) med 9kW elpatron +
8 kvm K2-plana solfångare mot 650l ack.tank alt. i serie med inkommande brine till VP.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2011, 15:43:06 »
När du skrev av delta värdet var pumpen igång eller stog den.
Du verkar ha liten diff där 3grader borde ligga mellan 6-8 .
Vad står cp på för fart 1,2 eller 3
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2011, 16:13:21 »
Tempgivaren på kalla sidan är redan bytt då den gamla är trasig. I dagsäget visar de samma vid tvångskörning av brine utan värmeuttag.

Det var en annan sak, jag utgick frÃ¥n att det var fel pÃ¥ en givare. 11 graders differens tyckte jag var sÃ¥ orimligt att det inte kunde vara sÃ¥. Är det -8 grader ut sÃ¥ mÃ¥ste det pÃ¥verka pumpens värmeeffekt menligt men jag törs inte gissa hur mycket. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2011, 21:44:55 »
DÃ¥ligt fungerande cirkpump?
Luft i cirkpumpen, lätta på centrumskruven och se om det hjälper?

Sen finns det fall då KB-slangen klämts ihop av isbildning i foderröret, har du haft koll på temperaturen på inkommande KB tidigare i vinter?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad searay78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2011, 21:55:13 »
När du skrev av delta värdet var pumpen igång eller stog den.
Du verkar ha liten diff där 3grader borde ligga mellan 6-8 .
Vad står cp på för fart 1,2 eller 3

det ska vara tre grader på brainsidan!!!!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2011, 22:05:31 »
Delta t Framledning kontra retur då sorry
Du verkar ha dålig fart på din cirkulation.Har du alla element öppna?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad searay78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2011, 22:06:39 »
du har ju säkert någon ventil på brainsidan. stäng och öppna den snabbt så hörd om att du har cirkulation! inte så ofta men det kan hända att impellern släpper i cirkpumpen! nästa grej jag vill att du kollar har inte med delta t att göra, men kolla nere vid kompressorn så har du ett synglas som ger en viss indikering på om det är tillräckligt med köldmedia på den! efter pumpen har startat och gått ca 2-5 minuter så ska det ha slutat att skumma i glaset! fortsätter det att skumma så har du för lite köldmedia på maskinen! jag var och fyllde på en villa 75 idag med höga elräkningar!

Utloggad searay78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2011, 22:09:48 »
Delta t Framledning kontra retur då sorry
Du verkar ha dålig fart på din cirkulation.Har du alla element öppna?


uräkta om jag komenterar igen men, det är tvärt om! han har för bra cirkulation till värmesystemet och borde sänka pumphastighet för att få 8 graders delta på fram/returledning till radiatorerna

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skenande elförbrukning Thermia Villa Classic 7,5
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2011, 22:11:08 »
Och jag var och bytte cp i onsdag med samma problem .
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!