Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal starter  (läst 1407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Antal starter
« skrivet: 31 januari 2012, 23:15:30 »
Vid vilket antal starter per dygn för en bergvärmepump bör man överväga en volymtank?

Med min IVT CE9 så har jag under de tre senaste månaderna (nov - jan) haft i snitt 27 - 28 starter per dygn.

mvh SG

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Antal starter
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2012, 23:23:28 »
det beror på. :)

nu är inte jag så het på IVTs inställningar men man kan ju i de flesta fall göra justeringar av sina inställningar, typ start och stopp temp hysteres/diff eller något i den stilen för dig. I syfte att låta ett större värmebehov skapas innan nästa start.

Om man inte gör detta i allt för stor utsträckning så kan man ofta sänka sina starter en del utan att det får någon större konsekvens för COP etc.

30 känns ju som ett magiskt tal under vilket man vill hålla sig under.

Men som sagt. Det är ingen tävling där minst antal starter vinner. Ofta har även detta en konsekvens - när det sker artificiellt så att säga. Att öka vattenvolymen har sällan någon negativ konsekvens. Men då ska du offra yta och lägga ut pengar på detta, vilket inte alltid går att räkna hem.

Den enda övriga funktion du kan få av en ren volymökning är att du slipper eventuella knäppningar i systemet när exempelvis värmepumpen går från VV till värme.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Antal starter
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 21:27:20 »
På min gamla IVT C7 från 2002 kan jag ställa in hur stort temperaturintervallet max-min skall var både på elementvattnet och varmvattnet.
I original var det inställt på 5 grader på båda. Dvs pumpen slår tex av VV-produktionen vid 50 grader och börjar värma varmvattnet igen när temperaturen sjunkit till 45 grader.
Med denna inställning hade jag närmare 35 starter per dygn vid runt nollan ute.

Jag ökade båda värdena till 10 grader och antalet starter per dygn ligger nu vanligtvis runt 16-17 utan att jag ser några egentliga komfortnackdelar.

Det går alltså att lösa problemet med för många antal starter per dygn på andra sätt än med en dyr volymtank om man vill.

Per L
 
« Senast ändrad: 01 februari 2012, 22:48:53 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Antal starter
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 22:42:02 »
tack för tipsen!
Jag ska ta och skruva lite på inställningarna efter helgen så får jag se hur jag kan få ner antalet starter.

mvh SG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!