Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utnyttja överskottsvärme  (läst 6267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter T

  • Gäst
Peter T
utnyttja överskottsvärme
« skrivet: 11 november 2004, 09:54:12 »
Jag håller på att titta på att sätta in någon form av värmepump hemma men har inte lyckats bestämma mig för vad då jag inte gör av med mer än ca 16-18 tusen kwh på ett år men....

Jag har skaffat mig en badtunna och satt och gottade mig under helgen... satt då och funderade.
När man har badat klart så har man ca 2 kubikmeter vatten med 38-39 gradigt vatten.
Kan man göra något lönsamt system för att kunna utnyttja den värmen tillsammans med en värmepump?

Enkelt hade ju varit att tömma vattnet i borrhål... men det är nog inte så smart att hälla ner orent vatten där och det går väl knappast att få plats med slangar som pumpar runt för att få ner överskotts värmen.
Alternativet är väl att koppla på något på värmepumpen... Hur fungerar det med tanke på att bergvärmepump är väl gjord för att jobba i temperaturer starx över nollan... vad går det att göra och vad skulle det tänkas kosta.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 10:25:56 »
Tja, det enklaste och billigaste är väl att du låter det stå framme tills det nått rumstemperatur. Och sedan bär du det till kallare och kallare rum, och sist till garaget.
Du fÃ¥r nog en del "gratisvärme" av att bära omkring pÃ¥ vattnet ocksÃ¥. Eventuellt blir det läge för ett bad efterÃ¥t.  :D

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 17:06:53 »
en värmeväxlare på kolektorn & en cirkpump sen låter du ett externt system värma kolektorn.

DÃ¥ fÃ¥r du ett vedeldat borrhÃ¥l  :o
« Senast ändrad: 11 november 2004, 17:07:42 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #3 skrivet: 11 november 2004, 18:06:30 »
Den väldigt intressanta frågan e ju då,varför?
E dom extra kilowatten värda  kostnaden?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #4 skrivet: 11 november 2004, 19:19:31 »
man fÃ¥r bada mycke innannman tjänat in matrialet  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #5 skrivet: 11 november 2004, 19:25:02 »
Bada bör man - annars dör man  :o :o :o ;)

Allvarligt talat så tror jag det blir svårt att få någon ekonomi på att återvinna värmen från badtunnan, investeringskostnaden lär nog bli större än förtjänsten.

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #6 skrivet: 11 november 2004, 19:30:05 »
Smålänning ;)

Jag skull tro att det är ca 1500-2000 KWh på ett år som går åt att värma badtunnan. Kaminen är på 35 kW och det tar väl si så där 1,5-4 h att värma tunnan beroende på ute temp och ursprungs temp på vattnet.

Så när jag och par grannar satt i tunnan och pimplade whiskey så blev vi ju klokare och klokare ;D ;D ;D

Kom då att tänka på att IVT och Termia gör reklam att om man använder VP på sommaren att kyla huset så lagrar man värme i borrhålet.
Man kunde ju då inte låta bli att tänka att det hade inte varit dumt att kunna tömma badtunnan i hålet 8)
Naturligtvis kommer jag inte göra det men i alla fall....

Och som Plumber skriver... Det får ju inte kosta något större i investering...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #7 skrivet: 11 november 2004, 21:15:44 »
får man tag på en begagnad värmeväxlare, fårn något skrot så lär man få en bilig lösning, sen är det ju bara lite slang ettpar koplingar & en cirkulationspump
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #8 skrivet: 11 november 2004, 21:23:44 »
Hur gör man när det är minusgrader ute?

Borde inte slangarna frysa då?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #9 skrivet: 11 november 2004, 22:04:22 »
du har ju bara vatten i tunnan när du badar, sen tappar man väll ut det. eller så trode jag man gjorde.

om inte så får man väll bada i glykol :-X
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #10 skrivet: 11 november 2004, 22:41:18 »
carman - Precis. Ca 2000 liter 40 gradigt varmvatten rakt i avloppet  :'(... och det varje gÃ¥ng man använder tunnan.
Drömmen hade ju vart att kunna hälla ner det direkt i borrhålet och kunnat återvinna den extra värmen... hade man väl ett tag haft verkningsgrad på 1:10 eller något sådant

admin

  • Gäst
admin
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #11 skrivet: 11 november 2004, 23:58:50 »
Sänk ned en extra slang i borran, sätt en liten cirkpump på skarvkabel som du kan plugga i när du vill pumpa ned värmen i borran.

Ha en "slinga" slang (från extraslangen i borran) som du kan slänga ned i badtunnan när ni är färdig, pumpa sen runt det hela tills du kylt badtunnan och värmt borran till jämvikt.

Extraslangen skall naturligtvis vara glykolfylld och den behöver ett expansionskärl.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #12 skrivet: 12 november 2004, 19:11:53 »
Sänk ned en extra slang i borran, sätt en liten cirkpump på skarvkabel som du kan plugga i när du vill pumpa ned värmen i borran.

Ha en "slinga" slang (från extraslangen i borran) som du kan slänga ned i badtunnan när ni är färdig, pumpa sen runt det hela tills du kylt badtunnan och värmt borran till jämvikt.

Extraslangen skall naturligtvis vara glykolfylld och den behöver ett expansionskärl.


min tanke var en värmeväxlare på KB-returen, då värmer du ju borran, närkaret o borran har samma temp tappar man ur karet & skingan, då kan det inte frysa.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Peter T

  • Gäst
Peter T
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #13 skrivet: 15 november 2004, 00:00:33 »
Carman - Mellan tummen och pekfingret... vad skulle det kosta?

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:utnyttja överskottsvärme
« Svar #14 skrivet: 15 november 2004, 09:23:23 »
Hm, blir det inte enklar med en extra slinga på inkommande KB som man kopplar in vid behov. Sedan lägger man bara ned den slangen i karet. Den kommer då att fungera som värmeväxlare och kyla ned vattnet rejält.

Mest praktiskt blir det då att bada vid vpn men vad gör man inte
 :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!