Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TWS 16 RF VV problem  (läst 10455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #30 skrivet: 10 mars 2010, 14:31:38 »
Citera
På sidan 25 och 26 beskrivs driftfall där vp stoppar i 5 minuter efter varmvattendrift för att kontrollera om det finns ett värmebehov.

Det här är jag säker på..

OM integralen inte är nedräknad till noll och behov av vv uppstår, normalt 44 grader på givaren i inst menyn övergår den till vv produktion direkt.
När vv körningen är klar SKALL DEN ALLTID DIREKT ÖVERGÅ TILL VÄRME IGEN. Den vet ju redan att värmebalans inte uppnåtts (+-0 på integralen).
Allra helst som du på nån bild hade minus flera hundra på integralen så behöver den absolut inte kolla den vet ju värmebehovet!

Det du nämner är alltså bara giltigt när den står stilla och ett VV behov uppstår! Efter 20 minuter stannar den (för att gradminuterna är på noll eller på plus) med cirkulationen igång på värmesystemet för att "kolla" ev värmebehov.

Nåt tok är det med styren eller också överför den inte energi till tappvarmvattnet nog fort så den bryter antingen på pressostat eller på hög tryckrörstemp...

Prova att ställa ner VV starttemp till 40 grader. Kan vara så att tempen i beredaren inte når 44 grader vid den lägre givaren efter en VV cykel och då prioriterar VP ytterligare VV körning framför värme till huset.

Jag har min pÃ¥ 39 och har aldrig märkt nÃ¥gon skillnad i VV kapacitet.   
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #31 skrivet: 10 mars 2010, 15:22:34 »
Citera
På sidan 25 och 26 beskrivs driftfall där vp stoppar i 5 minuter efter varmvattendrift för att kontrollera om det finns ett värmebehov.

Det här är jag säker på..

OM integralen inte är nedräknad till noll och behov av vv uppstår, normalt 44 grader på givaren i inst menyn övergår den till vv produktion direkt.
När vv körningen är klar SKALL DEN ALLTID DIREKT ÖVERGÅ TILL VÄRME IGEN. Den vet ju redan att värmebalans inte uppnåtts (+-0 på integralen).
Allra helst som du på nån bild hade minus flera hundra på integralen så behöver den absolut inte kolla den vet ju värmebehovet!

Det du nämner är alltså bara giltigt när den står stilla och ett VV behov uppstår! Efter 20 minuter stannar den (för att gradminuterna är på noll eller på plus) med cirkulationen igång på värmesystemet för att "kolla" ev värmebehov.

Nåt tok är det med styren eller också överför den inte energi till tappvarmvattnet nog fort så den bryter antingen på pressostat eller på hög tryckrörstemp...

Prova att ställa ner VV starttemp till 40 grader. Kan vara så att tempen i beredaren inte når 44 grader vid den lägre givaren efter en VV cykel och då prioriterar VP ytterligare VV körning framför värme till huset.

Jag har min pÃ¥ 39 och har aldrig märkt nÃ¥gon skillnad i VV kapacitet.   
Du kanske riktade dig till Bertil med ditt citat. Hur som helst jag har vv-start på 38 grader. Den var på 40 ºC innan. I mitt fall har det betydelse för hur många laddningar av varmvatten jag får mellan 07.00 och 23.00 eftersom jag har vv-cirkulation i en 30 m lång kulvert. De observationer som jag hänvisar till är inte föranledda av att något är påtagligt fel med varmvattenproduktionen. Dem har jag fått på köpet när jag då och då har ställt mig ute vid pumpen för att om möjligt kunna studera hur den beter sig vid olika utetemperaturer.
sansun  b00k
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #32 skrivet: 10 mars 2010, 16:00:35 »
Nu kollade jag åter 16 kw pumpen...
Den fungerar inte som den ska Jag har luftat det var framgångsrikt nu laddar den VV ca 10 min beroende på startemp förstås.

MEN DEN KLARAR INTE ATT GÅ ÖVER I VÄRMEDRIFT DIREKT EFTER EN VV KÖRNING!!

Värmebehov fanns den producerar värme lugnt och fint ca 7 graders delta, jag triggar igång en vv cykel håller järnkoll på värdena.
Bra flöde vid vv körningen delta på 5-6 grader.

Temperatur på kompressorns tryckrör toppade på 105 grader (max 120 på den här), så det verkar ok.
Man hör att pressostaten bryter vxlventilen går över till värme MEN efter en kort tid bryter den som jag ser det på "hög retur". Lilla rektangeln kommer fram en kortstund.

Innan jag luftade bröt den tidigare i stort sett direkt vid slut på vv produktion.

Fattar inte varför max retur inte kan va blockerad säg 3 minuter... det kan inte va skadligt eftersom det tillåts vid vv körning i många minuter!?

sansun
Returgivaren har en enda funktion: att "skydda" (stoppa) kompressorn vid "hög returtemp"


Inte kul att föreslå service till ungdomar, det kostar ju en del!
Har ni idéer... jag funderar på att koppla bort returtempgivaren för att få ett facit på om det är "hög retur" som spökar...
Kanske ringer support först om jag orkar.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #33 skrivet: 10 mars 2010, 17:18:52 »
Nu kollade jag åter 16 kw pumpen...
Den fungerar inte som den ska Jag har luftat det var framgångsrikt nu laddar den VV ca 10 min beroende på startemp förstås.

MEN DEN KLARAR INTE ATT GÅ ÖVER I VÄRMEDRIFT DIREKT EFTER EN VV KÖRNING!!

Värmebehov fanns den producerar värme lugnt och fint ca 7 graders delta, jag triggar igång en vv cykel håller järnkoll på värdena.
Bra flöde vid vv körningen delta på 5-6 grader.

Temperatur på kompressorns tryckrör toppade på 105 grader (max 120 på den här), så det verkar ok.
Man hör att pressostaten bryter vxlventilen går över till värme MEN efter en kort tid bryter den som jag ser det på "hög retur". Lilla rektangeln kommer fram en kortstund.

Innan jag luftade bröt den tidigare i stort sett direkt vid slut på vv produktion.

Fattar inte varför max retur inte kan va blockerad säg 3 minuter... det kan inte va skadligt eftersom det tillåts vid vv körning i många minuter!?

sansun
Returgivaren har en enda funktion: att "skydda" (stoppa) kompressorn vid "hög returtemp"


Inte kul att föreslå service till ungdomar, det kostar ju en del!
Har ni idéer... jag funderar på att koppla bort returtempgivaren för att få ett facit på om det är "hög retur" som spökar...
Kanske ringer support först om jag orkar.


Bertil!
Jag mÃ¥ste göra dig besviken. Du skriver ofta om hög retur. Jag börjar tro att du har haft en traumatisk upplevelse med en värmepump. För min del är inte hög retur ett problem och har inte varit. T.o.m. när framledningsgivaren visade 10 grader för lite och vp öste pÃ¥ med allt vad den hade (60 ºC pÃ¥ framledningen, avläst pÃ¥ egen extern termometyer, och 4 grader kallt ute) sÃ¥ kom inte returen upp till 55 ºC). När alla pusselbitar fallit pÃ¥ plats skall jag visa dig att man till och med kan spetselda och inte komma upp till 55 ºC pÃ¥ returen. Jag undrar vilken upplevelse du har haft. Kanske kom du ocksÃ¥ innanför "flyktavstÃ¥ndet". Där är jag nu dvs. det är jag eller värmepumpen. NÃ¥gon av oss fÃ¥r kasta oss platt till marken - var det det du gjorde eller brände du dig pÃ¥ returen?  knUp Nu tar vi dem!
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #34 skrivet: 10 mars 2010, 18:10:53 »
Nu kollade jag åter 16 kw pumpen...
Den fungerar inte som den ska Jag har luftat det var framgångsrikt nu laddar den VV ca 10 min beroende på startemp förstås.

MEN DEN KLARAR INTE ATT GÅ ÖVER I VÄRMEDRIFT DIREKT EFTER EN VV KÖRNING!!

Värmebehov fanns den producerar värme lugnt och fint ca 7 graders delta, jag triggar igång en vv cykel håller järnkoll på värdena.
Bra flöde vid vv körningen delta på 5-6 grader.

Temperatur på kompressorns tryckrör toppade på 105 grader (max 120 på den här), så det verkar ok.
Man hör att pressostaten bryter vxlventilen går över till värme MEN efter en kort tid bryter den som jag ser det på "hög retur". Lilla rektangeln kommer fram en kortstund.

Innan jag luftade bröt den tidigare i stort sett direkt vid slut på vv produktion.

Fattar inte varför max retur inte kan va blockerad säg 3 minuter... det kan inte va skadligt eftersom det tillåts vid vv körning i många minuter!?


Bertil, har växelventilen en givare när den står mot rad? Om så, skulle man kunna lura den med en enkel frånslagsfördröjning och ge dig den tiden du behöver. Och på så sätt lura VP:n att den gör VV.

Bara en tanke...
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #35 skrivet: 10 mars 2010, 18:48:18 »
efter avslutad vv-körning tas ingen hänsyn till HÖG RETUR i 1 min även om det skrivs i displayen. Och returgivaren styr numera även integralberäkning under vv-drift tror jag. (framledningens ärvärde simuleras till senaste returtemp i värmedrift + 5 grader) inte helt säker på detta.

Bertil, du har ett pm.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: TWS 16 RF VV problem
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2010, 20:16:27 »
Citera
Du skriver ofta om hög retur. Jag börjar tro att du har haft en traumatisk upplevelse med en värmepump.

Jo min tio år gamla Thermia hade just det felet, den stannade alltid efter vv körning. En hel serie med maskiner kom ut på marknaden utan att "hög retur" var avaktiverat efter vv produktion.
Naturligtvis skickade min inst INTE in kortet så Thermia visste inte att jag fanns och han läste ej det förmodade serviceintruktionerna som dom skickat. Så det tog över ett år då jag av en slump fick höra på SVEP´s forum att så har inte jag det. min inst som ja träffade då och då sa alltid när jag klagade att "den behöver väl vila"

FI FAAXXN VILKEN TRAUMATISK UPPLEVELSE  tomte:: tomte:: tomte:: tomte::

Ska läsa vad ni skrivit senare...

På den här pumpen når man dessutom mycket höga temperaturer!!! Både på stig och retur! Klena radiatorer så klena att det MÅSTE åtgärdas! Men det är liksom en del som inte jag har tagit upp... dom lovar att det ska fixas till sommaren.
« Senast ändrad: 10 mars 2010, 20:24:16 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!