Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Men inte kan väl det här stämma? :)  (läst 8858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jen_C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Men inte kan väl det här stämma? :)
« skrivet: 23 november 2005, 18:59:23 »
Jag har ju ältat detta om att vi har så hög elförbrukning.
De två sienaste dygnen har jag läst av mätaren prick kl 18:
MÃ¥ kl 18-  Ti kl 18 : 72 kw
Ti  Kl 18- On kl 18 : 44 kw

Skillnaden är att dygn två lyssnade jag på ngn här och sänkte varmvatten beredrn från 80 - 65+ att vi drog ur alla våra proppar till våra el element (direkt verkande el)
Båda dygnen har pumpen snurrat 24 h´, och jag har varit hemma (pga snorigt barn) hela dygnen.
Var kommer den stora skillnaden ifrån? Posiitv iofs:)

Mitt i denna mätning märkte jag att tumlaren, drog, den timmen jag tumlade ca 4Kw (!)

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 19:47:40 »
Hej Jens

Utan att läst dina tidigare frågor, utan tolkar dina siffror rätt av, kan utfallet bli som du beskrivit. Orsaken till detta har du beskrivit själv. Du skruvade ur propparna till elelementen dygn 2. Det är så att trots att du har LVP;n igång så kan den ex. inte förhindra kallras från fönstren. Kallrasen känner givetvis elelementens termostater av och dom går igång.
Jag har mina elelement avslagna utom i två rum som ligger längst bort från LVP;n. Samma fenomen har jag hos mig om jag eldar i kaminen för att spara el. Då uppstår ett golvdrag som sätter igång elelementen. Får motsatt verkan. Elförbrukningen ökar.



Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 19:52:47 »
En sak till Jens

Sänk inte temperaturen för mycket i varmvattenberedaren. Nedre gränsen för vad som kan vara hälsosamt går vid 60 - 65 grader. Under detta kan det bildas bakterier i beredaren. Höj temperaturen till 75 grader för att vara på den säkra sidan. Denna är ändå en liten elförbrukare i sammanhanget.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #3 skrivet: 24 november 2005, 13:29:06 »


 Dygn 2 kunde du ju tappa en hel del varm-vatten/  utan att värmepatron slog till för

  Beredar-vattnet var ju 80 grader och termostaten slÃ¥r till vid 65 grader     ( du behöver inte ha högre temp än 65 grader för att slippa bakterier)

 Det är väl inte helt omöjligt att nÃ¥got element är trasigt, och ligger och drar ström/ det borde bli varmt dÃ¥ tycker man.

  Du fÃ¥r väl fortsätta att mäta och kolla.

                           mvh        Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #4 skrivet: 24 november 2005, 18:03:40 »
Ludde
Du skall inte vara så kategorisk när du ger rekomendationer om VVB;ns lägsta temperatur. Bara för att man har sagt att 65 grader räcker måste man ta hänsyn till ledningars m.m. till tappstället. Är ex. ledningarna för långa får du för låg temperatur vid tappstället och risker för bakterier uppstår i dessa i stället.
MVH

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #5 skrivet: 24 november 2005, 18:08:18 »
Risken för legionella i egnahem är nästan obefintlig, i princip oavsett temperatur på vattnet.

Om det skall vara någon ide att ha mer än 65 grader i beredaren så måste blandningsventilen (den lagstadgade) monteras bort, om jag inte missminner mig släpper den ändå inte ut mer än 55 gradigt vatten till ledningarna.

I äldre hus där ingen blandningsventil finns kan man dock ha varmare, men det är inte att rekomendera p.g.a. skållningsrisken.

65 grader är alldeles tillräckligt med andra ord.

Viktigast är att inte ha blindade ledningar i sitt tappvarmvattensystem.

SÃ¥ det sÃ¥!  :P
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #6 skrivet: 24 november 2005, 18:12:54 »


   Ã„ven om du har högre temp pÃ¥ beredaren än 65 grader,  SÃ¥ släpper inte blandnings-ventilen ut varmare vatten en 65 grader till tappstället.     ( har för mig att det är lag pÃ¥ att ha max 65 grader pÃ¥ tappvattnet )


                              mvh             Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Shovelhead

  • Gäst
Shovelhead
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #7 skrivet: 24 november 2005, 22:23:49 »
Hej Ricard
Även om du är moderator för forumet så har vi läsare/skrivare rätt att ha andra åsikter än dig. En förutsättning för att forumet ska ha nå'n funktion att fylla så måste ordet vara fritt! Annars kan du ha forumet för dig själv.

"Så de' så!"

MVH
Shovelhead

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #8 skrivet: 24 november 2005, 23:11:52 »
Hej Ricard
Även om du är moderator för forumet så har vi läsare/skrivare rätt att ha andra åsikter än dig. En förutsättning för att forumet ska ha nå'n funktion att fylla så måste ordet vara fritt! Annars kan du ha forumet för dig själv.

"Så de' så!"

MVH
Shovelhead


Nej, Rickard skall skriva vad han tycker, och sen skall du skriva vad du tycker, och sen jag vad jag tycker. Det får gärna bli så hetsigt att hade det varit "Live", så hade det slutat i ett rejält råkurr.  ;D Och då skulle jag minsann alltid "vinna"! ??? knUp ;D  Tycker i alla fall jag, Så det så, och hör sen!!  ;)
Dessutom har Rickard ofta rätt.
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #9 skrivet: 24 november 2005, 23:13:37 »
Jag har ju ältat detta om att vi har så hög elförbrukning.
De två sienaste dygnen har jag läst av mätaren prick kl 18:
Må kl 18-  Ti kl 18 : 72 kw
Ti  Kl 18- On kl 18 : 44 kw

Skillnaden är att dygn två lyssnade jag på ngn här och sänkte varmvatten beredrn från 80 - 65+ att vi drog ur alla våra proppar till våra el element (direkt verkande el)
Båda dygnen har pumpen snurrat 24 h´, och jag har varit hemma (pga snorigt barn) hela dygnen.
Var kommer den stora skillnaden ifrån? Posiitv iofs:)

Mitt i denna mätning märkte jag att tumlaren, drog, den timmen jag tumlade ca 4Kw (!)

Hej, allt över 70 grader är slöseri om man inte samtidigt anv beredaren som värmekälla, eller har stort v-vattenbehov. Värmegenomgången ökar drastiskt ju större tempdiff du har mellan beredare och omgivning . Har du vp i kallt utrymme, håll vattentemp så låg som möjligt ex 50gr och sen extravärme till 65 en gång i veckan, anv du mycket vatten är inte risk för legionellasmitta så stor. Har du lååånga ledningar finns cikulationspumpar för ändamålet, men ett extra rör blir det då, ibland kan det vara värt det, bättre vattenkomfort och mindre mängd vatten till inge nytta när man spolar i väntan på det varma. Hade sådant problem för ca 10 år sen, 7L rakt ut varje gång någon skulle tvätta händerna.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #10 skrivet: 24 november 2005, 23:14:18 »
Håller med Rickard att i småhus är det ingen större risk, dock ska man alltid vara försiktig med ledningar som har stillastående vatten på vv-sidan och som inte används så ofta. Själv kör jag själv 55-58 grader på mitt varmvatten hemma och har en ta-mix efter detta som sänker ytterliggare och är inte ett dugg orolig för detta.
De gånger jag har kommit kontakt med legionellabakterier har varit i accumelatortankar till förvärmning av VV som hållit ca 30-35 grader, en perfekt grogrund för dessa samt i framföralltt duschmunstycke ett flertal gånger.
Det sistnämnda är inte helt fel att ha en rutin för att demontera och rengöra tex en gång per år.

Sen för övrigt tycker jag inte den typen av uttalande som du Shovelhead skriver har i detta forum att göra.
Alla fÃ¥r ju ha sin Ã¥sikt här och förstÃ¥r inte din reaktion, ta hellre tillvara all den kunskap som finns här där mÃ¥nga av oss jobbar i branchen pÃ¥ ett eller annat sätt och hÃ¥ll diskuterandet  pÃ¥ en trivsam nivÃ¥.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #11 skrivet: 24 november 2005, 23:50:55 »
Jag vill också skriva vad jag tycker! ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #12 skrivet: 25 november 2005, 08:36:23 »
En röst till som försvar till Rickard,...-jag, -och säker många med mig, tolkade att Rickards slutkläm "så de´så! " var skriven med glimten i ögat, och absolut inte med avsikt att sätta någon på plats!

Ett sånt här forum förutsätter naturligtvis att alla får komma till tals med egna synpunkter och åsikter. Det är ju inte en klubb för inbördes beundran, utan ett utmärkt forum får att få del av andras erfarenheter och framförallt, -råd och tips när man är osäker eller har nåt som krånglar...
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #13 skrivet: 25 november 2005, 08:53:33 »
Helt rätt uppfattat av dig micra, legionella har diskuterats i spaltmetrar, och min enda slutsats blir att det aldrig går att få en samstämmighet i uppfattningarna om vad som är lämpliga temperaturer.

Jag citerar "bibeln" Clas Olsson.

Citera
Blandningsventil ESBE. För termostatisk reglering av tappvarmvatten. Ställbart temperaturområde 35-60° C.

Om blandningsventilerna inte tillåter mer än 60 grader så borde rimligtvis 65 grader räcka till, det är min tolkning.

Men jag vet att andra har annan uppfattning, och bara för att sätta lite sprätt pÃ¥ dem  ;) skrev jag -  SÃ¥ det sÃ¥ :P

Alltid retar det någon ;D, men jag hade kunnat vara tydligare med min "ironi", det kan jag hålla med om.




Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #14 skrivet: 25 november 2005, 16:27:48 »
det kan ju aldrig bildas legionella på vägen mellan beredare och kran om 55 gradigt vatten släppts igenom röret. Då är alla bakterier döda. Då uppstår de ju inte från tomma intet. Det kommer utifrån med kallvattnet in i beredaren och om vattnet är kallare än 55 grader så kan de komma vidare och spridas till lungor via dusch o.s.v
Litet varmvattenbehov= 58 -60 grader
Stort           "                = högre temp
LJ

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #15 skrivet: 25 november 2005, 16:29:25 »
OBS! Kom just på att.....är detta inte avdelat för Panasonic, eller?
LJ

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #16 skrivet: 26 november 2005, 02:35:01 »
OBS! Kom just på att.....är detta inte avdelat för Panasonic, eller?

Jag tror att det är ett försök från Toshiba-ägare o annat löst folk att lägga skulden för legionella på Panasonic-värmepumpar.

 ;)

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #17 skrivet: 26 november 2005, 03:29:15 »
 ;D
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Men inte kan väl det här stämma? :)
« Svar #18 skrivet: 26 november 2005, 12:25:14 »
OBS! Kom just på att.....är detta inte avdelat för Panasonic, eller?

Jag tror att det är ett försök från Toshiba-ägare o annat löst folk att lägga skulden för legionella på Panasonic-värmepumpar.

 ;)

Inte ett försök, utan en bekräftelse på att det verkligen är så, dessutom har en kompis kompis som känner en bilmek som servat en bil som tillhör någon på UD hört att Tjernobylkatastrofen berodde på alldeles för hög förbrukning/lågt COP på Ukrainas installerade panasonicpumpar (som i.o.f.s. till viss del kompenserades av låg förbrukning/högt COP på dom installerade Toshibapumparna), med överbelastning och härdsmälta som följd! :o
Och hör sen.  :D  *roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!