Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?  (läst 19892 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nu kanske ursprungliga frågan redan är hanterad. Men jag skulle säga.

Thermia med en arbetstank = diplomat och extern strömsnål CP.
Thermia utan arbetstank = Optimum, om den fortfarande säljs.

Extra tyst maskin som kan göra mycket VV om man har radiatorer = G2/G3.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Solveit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att välja Thermia bvp - Diplomat eller Optimum G3!?
« Svar #46 skrivet: 03 december 2021, 13:22:57 »
Denna info finns även i ett tidigare nu ändrat inlägg.
 *********************************************
Det finns en parameter "Max varmvatten temperatur" som enligt manualen kan feltolkas (gjorde jag i alla fall) som att HGW är färdig när denna temperatur uppnåtts. Så är inte fallet.
Det är sant att denna parameter begränsar varmvatten temperaturen men bara genom att öppna HGW shunten mer och mer för att kyla temperaturen till valt värde.
 (Ändrad!)
Har de senaste dagarna upptäckt att denna parameter faktiskt kan användas till att styra hur mycket HGW ska köra!
Om "Max temp" är satt till default värde 95 °C så startar HGW när "HGW temp"-"Temp diff"=<VV "Start" och eftersom "HGW temp" ökar med ökad framledningstemperatur så startar HGW oftare/tidagare när det blir kallare ute.
Har nu satt "Max Temp" till 64 °C och "temp diff" till 22 °C nu startar HGW när VV "start" gÃ¥r under 42 °C (64-22) och aldrig annars (förmodar att HGW tempen ocksÃ¥ mÃ¥ste vara pÃ¥ minst 64 °C), alltsÃ¥ oberoende av utetemperaturen/framledning temperaturen! Sen kör HGV tills integralen blir noll viket fungerar bra i alla fall när ute tempen över ca -8 °C dÃ¥ har min VP tillräckligt med effekt för att "orka räkna ner" integralen med  dt 6 °C (normal dt vid HGW pÃ¥ en G3a). Varmvattnet blir ca 63 °C pÃ¥ toppgivaren och 55-60 °C pÃ¥ start givaren lite beroende pÃ¥ hur kallt det är ute.
Om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ fungerar det som att ju varmare start tempen blir ju varmare vatten cirkulerar tillbaks och blandas med returen frÃ¥n huset och höjer därmed returtempen vilket leder till varmare framledning. SÃ¥ när VVB är fulladdad av HGW sÃ¥ kommer den mesta VP effekten gÃ¥ till att värme huset igen. Fast HGW sluter inte att köra (inte vad jag har sett i alla fall..) sÃ¥ värmepumpen fortsätter att köra med dt 6 °C detta sker genom att cirkulations pumpan varvar upp frÃ¥n ca 60% till 80 %. Här hade det nog varit smartare att ha en "HGW stop temp" sÃ¥ att pumpen kunnat gÃ¥ med  dt 8 °C och dÃ¥ förmodligen bättre verkningsgrad..
Vad jag har fattat kan detta också användas till att stänga av HGW! Genom att sätta "Max temp" till 60 °C och "Temp diff " till 35 °C så kommer HGW bara att starta om VV "start" är mindre än 25 °C (60-35) och det kommer det nog aldrig att bli då en normal VV körning normalt startar när "start" temp ligger på 35-36 °C (när "Vikt VV temp" mindre än 40 °C default värde).
Fungerar det här?
Thermia Diplomat Optimum G2 8kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!